چرا هارد سر و صدا می کند ! علت شنیده شدن صدا از هارد چیست ؟

حافظه لپ‌تاپ به عنوان یکی از سخت‌افزار های اصلی و بخش های مهم این رایانه تلفی می شود. نگهداری و سلامت اطلاعات روی هارد‌دیسک اهمیت دارد. شنیده شدن صدا از هارد‌دیسک مغناطیسی یکی از مهم ترین دغدغه های کاربران و تعمیرکاران است که همه به دنبال کشف علت آن بوده و نگران سلامت هارد و از دست رفتن اطلاعات هستند. به این مثال ها توجه کنید :

  • اکثر افرادی که برای نقل انتقال دیتا روی حافظه لپ‌تاپ مشکل داشته و یا اطلاعات ذخیره شده خود را از دست می دهند؛ هنگامی که برای ریکاوری هارد لپ تاپ مراجعه می کنند آنگاه چند سوال مهم در مورد شنیده شدن صدا از هارد‌دیسک می پرسند. اینکه : چرا هارد لپ‌تاپ صدا می دهد ظاهرا سوال مهمی است.
  • مشتریان و مراجعه کننده گان به بخش تعمیرات و یا زمانیکه برخی از مردم برای نصب سیستم عامل شکست خورده اند : سوالات متفاوتی درباره “مشکلات کارکرد هارد” در ذهن خودشان دارند!‌

هارد دیسک مغناطیسی یکی از پر طرفدار ترین حافظه های غیر فرار است که برای ذخیره دیتا از 1 الی 10 ترابایت، مقرون به صرفه هست.

دیجیکالا

آیا هارد دیسک معیوب ، صدای نا هنجاری دارد ؟!

همیشه اینطور نیست !  اما به علت وجود قطعات مکانیکی ، احتمال این قضیه زیاد است. برای درک اینکه ” آیا هارد دیسکی که صدا می کند دچار ایراد شده یا خیر ” باید سلامت آن بررسی شود. البته شنیده شدن صدا از هارد H.D.D انواع مختلفی دارد. 

  • قبل از اینکه بخواهیم به سلامت هارد و اجزای آن مشکوک باشیم ، باید اطمینان پیدا کنیم که : آیا شنیده شدن سر و صداها واقعا به خود هارد دیسک مربوط است یا بخش دیگری از رایانه دچار اشکال است. مثلا هنگام خراب شدن فن لپ تاپ با سر و صداهای نا هنجار مواجهه خواهید شد که با صدای هارد ، اشتباه گرفته می شود.
  • اگر هارد شما ایرادی داشته باشد و برای راه اندازی لپ تاپ ( نصب و اجرای ویندوز ) از هارد مغناطیسی استفاده می کنید ، معمولا در هنگام روشن کردن لپ تاپ با پیام های خطا و مشکل بوت ( دیسک راه انداز ) روبرو شده و زمان نصب مجدد ویندوز ، با شکست مواجه می شوید.

در برخی از موارد ، شنیده شدن صداهای ناهنجار مربوط به سایر قسمت های لپ تاپ می باشد. اگر در مورد شنیده شدن صدای تق تق از هارد و یا سایر سر و صداهای مشابه اطمینان دارید مرا دنبال کنید.  

چرا هارد دیسک سر و صدا می کند ؟!

هارد دیسک مغناطیسی ،دارای قطعات متحرکی مانند :  موتور الکتریکی ، دیسک چرخان و بازوی متحرک هد می باشد. شنیده شدن صدای خفیف حتی برای برخی از هارد هایی که به تازگی استفاده می شوند امریست طبیعی. البته بسیاری از از تولید کنندگان هارد‌دیسک مغناطیسی برای کار کردن هارد در حالت بدون صدا تمرکز دارند. 

وقتی صدای ( طبیعی ) حرکت بازو و یا دیسک چرخان از حالت معمولی و استاندارد به صداهای ناهنجار تبدیل شد ، موضوع خطرناک می شود. مهم ترین دلیل شنیده شدن اصوات مختلف از هارد دیسک که برای ما شک بر انگیز است به معمولا به دو عامل مربوط است :

  • در حالت اول : صدا کردن HDD آسیب های فیزیکی ، مانند ضربه خوردن و برخورد با یک سطح سخت است. 
  • دومین علتی که باعث بوجود آمدن سر و صداهای اضافه می شود  به میزان کارکرد هارد بستگی دارد. 

یکی از انواع سر و صداهایی که برای هارد دیسک H.D.D وجود دارد شنیده شدن ( صدای سوت ) در هنگام روشن بودن است. این صدا به موتور گردان دیسک ها ارتباط دارد و معمولا هنگام نقل و انتقال فایل های سنگین افزایش پیدا می کند. در نتیجه : شنیده شدن این صدا الزما به علت بروز مشکل هارد نیست! 

اگر احساس می کنید با مشکلی روبرو هستید، لطفا برای عیب یابی دقیق به تعمیرگاه پارتاکو مراجعه کنید. 

خراب شدن کابل دیتا

در برخی از موارد سر و صدا های ایجاد شده در حین کار کردن هارد به علت خراب شدن کابل دیتا اتفاق می افتد. اگر صدای ناهنجار با عوض کابل دیتا ( SATA CABLE )  قطع شد ؛ این به معنای موفقیت در عیب یابی و عدم پرداخت هزینه های اضافه برای جراحی است. 

در مورد خرابی و صدای نا هنجار هارد لپ تاپ

ثابت بودن هارد در حین کار , یکی از الزامات برای ” حفظ سلامت هد و دیسک ” است . هارد لپتاپ معمولا به علت تحرک زیاد در معرض آسیب های بی شماری است. اگر به سلامت حافظه مشکوک هستید بهتر است بدانید : یکی از علائم خراب بودن هارد که صدا می کند ، بروز مشکلات مختلفی است که روند صحیح ” نقل و انتقال دیتا ” را مختل می کند. این ایرادات، اکثرا هنگام نصب ویندوز و یا انتقال فایل هایی با حجم بالای 500 مگابایت ، نمایان می شوند.

  • اگر هارد شما صدای اصافه ای دارد و به سلامت آن شک کنید. مشکلات هارد دیسک مغناطیسی معمولا باعث از دست رفتن اطلاعات روی هارد و یا پاک شدن ناگهانی دیتا خواهد شد.
  •  قبل از اینکه اصلاعات خودتان را از دست بدهید بهتر است به مرکز معتبر تعمیر و ریکاوری هارد دیسک مراجعه کنید.