نشانه های خرابی هارد دیسک لپ تاپ

اگر از لپ تاپی استفاده می کنید که برای ذخیره اطلاعات از هارد دیسک در آن استفاده شده است باید بیشتر از هر قطعه ی دیگری نگران خرابی و آسیب دیدگی آن باشید. در صورت بروز چنین صدمه ای به هارد دیسک لپ تاپ اشکالاتی چون کُندی سرعت و مشکل در ذخیره سازی و خواندن اطلاعات خواهید داشت و یا حتی قستمی از اطلاعات شما بر روی هارد لپ تاپ تان از بین می رود و عملاً کاربران را با دردسرهای فراوانی روبرو می سازد. کامپیوترهای شخصی یا اصطلاحاً PC که دارای کیس می باشند هارد دیسک آنها همواره در یک مکان ثابت و پیچ شده به قفسه کیس کار می کند بنابراین صدماتی چون به زمین خوردن یا ضربه دیدن توسط شیء خارجی و یا تماس با میدان مغناطیسی خارجی در امان اند و لذا عمر طولانی نسبت به هارددیسک های لپ تاپ دارند. اگر با سخت افزار و کارکرد هارد دیسک ها آشنا باشید متوجه خواهید شده که وقتی هارد دیسک در حال کار است ضربه و تکان های متعدد می تواند از لحاظ فیزیکی چه آسیب های جدی به آن وارد کند. از آنجایی که لپ تاپ ها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که راحت جابه جا شوند و بتوان در هر حالتی از آنها استفاده کرد جابجایی و تکان خوردن دستگاه امری بدیهی است. بنابراین وقتی در حال کار با لپ تاپ هستید بهتر و ضروری است که آن را بر روی یک سطح صاف و بدون لرزش قرار دهید تا موجب خرابی و مشکلات مربوط به هاردیسک نشوید. البته این اواخر با جایگزین کردن هاردهای SSD به لپتاپ ها این مشکل حل شده است و دیگر جابجایی و تکان خوردن لپ تاپ نمی تواند به مشکل هارد بیانجامد.

از نشانه های عمده خرابی هارد دیسک لپ تاپ به موارد زیر مرتبط است:

  • کُند شدن عملیات کپی گرفتن از فایل ها
  • دیر بالا آمدن ویندز
  • شنیدن صداهای ناهنجار از هارد دیسک
  • وجود خطا در کپی کردن فایل های حجیم
  • تغییر نام برخی فایل ها و فولدرها
  • ریست شدن ناگهانی ویندوز در حین کار
شنیدن صدای ناهنجار هارد دیسک (مثل صدای کلیک کردن و تق تق) که نشان از مشکل فیزیکی هارد دارد و ممکن است به اهرم هد، دیسک و موتور دیسک بازگردد. یکی دیگر از نشانه های خرابی تدریجی هارد درایو شما، برخورد با فایل های در حال تخریب می باشد. مثلاً هنگام باز کردن یک فایل عکس، خطاهایی مانند سبز یا طوسی شدن قسمتی از عکس را مشاهده می کنید و یا به صورت کامل باز نمی شود. کند شدن، فریز شدن یا هنگ کردن متوالی دستگاه بدین صورت که اگر هارد دیسک شما در هنگام نصب ویندوز دچار مشکل نشد و با سرعت معقول ویندوز روی آن نصب شد، هارد سالم است و مشکلی ندارد، در غیر این صورت هارد دیسک یا خراب است و یا در حال خراب شدن است که باید فورا برای رفع مشکل آن اقدام کنید.

پارامترهای اساسی در تشخصی سلامت هارد دیسک:

Reallocated_Sector_Count مقدار گزارش شده این پارامتر را بسیار جدی بگیرید، چرا که بیانگر تعداد Sector جابجا شده است، به بیانی دیگر Reallocated_Sector_Count تعداد بد سکتورها را نشان می دهد و با عبور آن از صفر و افزایش، شانس خرابی و از دست رفتن اطلاعات به شدت افزایش می یابد. Reported_Uncorrectable_Errors این پارامتر تعداد خطاهای غیر قابل اصلاح رخ داده در خواندن اطلاعات را نشان می دهد. خطاهای غیر قابل اصلاح از طریق مکانیزم های تصحیح خطا تعبیه شده به معنای وجود مشکلی جدی در سطح هارد دیسک است و خطاهای رخ داده به خرابی اطلاعات ذخیره شده می انجامد. Command_Timeout این پارامتر تعداد فرامین خواندن و نوشتن ناتمام را نشان می دهد که حاکی از وجود خطای بسیار جدی است و به صورت جدی توصیه می شود آن را جدی بگیرید. در صورتی که با تعویض کابل رابط همچنان این مقدار افزایش پیدا کرد، برای تعویض فوری هارد دیسک اقدام کنید. Current_Pending_Sector_Count این مقدار بیانگر تعداد سکتورهای موجود در صف جابجایی است، به عبارتی دیگر تعداد سکتورهای ضعیف را نشان می دهد که جهت جابجایی به سکتورهای سالم در صف گرفته اند. عبور این مقدار از صفر به معنای وجود سکتور معیوب است. در صورتی که مقدار این پارامتر به صفر کاهش پیدا نکرد و یا افزایش یافت، آن را زنگ خطر جدی تلقی نمایید. Offline Uncorrectable این پارامتر که با نام های Uncorrectable Sector Count و Off-Line Scan Uncorrectable Sector Count نیز شناخته می شود، مجموع تعداد خطاهای رخ داده در نوشتن-خواندن اطلاعات در یک سکتور را نشان می دهد و افزایش آن به معنای وجود عیب جدی در سطح دیسک (پلاترها) و یا دیگر اجزای متحرک هارد دیسک است. مقدار این پارامتر بسیار حیاتی بوده و با افزایش آن سریعاً برای پشتیبان گیری و تعویض هارد دیسک اقدام کنید.

بهترین مرکز تخصصی تعمیر هارد و بازیابی اطلاعات

مرکز تعمیرات لپ تاپ و هارد پارتاکو بعنوان مرکز تخصصی ریکاوری هارد و سایر تعمیرات مربوط به انواع هارد دیک در خدمت شما است. شما میتوناید برای ثبت سفارش در مورد تعمیر هارد و یا ریکاوری اطلاعات خودتان با این دپاتمان ارتباط برقرار کنید. این مرکز تعمیرات هارد و ریکاوری اطلاعات در اصفهان آماده خدمت رسانی به مشتریان عزیز در سراسر کشور می باشد.