مزیت هارد SSD نسبت به هارد HDD

مزیت هارد SSD نسبت HDD بررسی سرعت، دقت و کارایی…

شاید شما هم در مورد هارد SSD شنیده باشید اگر قصد خرید هارد جدید را دارید و در انتخاب نوع هارد دچار تردید هستید بهتر است این موارد را بدانید

داستانی کوتاه در مورد مزیت هارد حافظه اس اس دی Solid State Drive نسبت به هارد های قدیمی دیسک سخت یا HDD

هارد SSD چه ارتباطی با اعصاب و روان ما دارد!

تصور کنید اول روز کاری هنگام خروج از پارکینگ، درب با سرعت و به صورت اتوماتیک باز می شود و از منزل خارج می شویم، هنگام پیمودن مسیر خیابان انگار قبل از رسیدن به هر چهار راه، هنوز نرسیده همه چراغ ها به موقع برای ما سبز می شوند، مسیر به سرعت طی شد سر وقت به محل کار خود می رسید و اتومبیل خود را بدون هیچ دردسری در پارکینگ پارک می کنید با خیال راحت از اینکه جای اتومبیل شما و احیانا وسایل داخل آن تا زمان بازگشت شما کاملا امن است.

به سمت محل کار خود می روید، و به آنجا می رسید، خبری از کرکره های سنگین و قدیمی نیست به راحتی و آسانی و با سرعت و بدون هیچ زحمتی درب کرکره برقی بالا می رود، همه چیز شروع شده و شما به یک روز کاری خوب، صبح بخیر می گویید.

تجربه کار کردن با هارد درایو های SSD شباهت زیادی با این ماجرا دارد، فرض کنید هنوز به چهار راه نرسیده و درست به موقع چراغ راهنمایی سبز می شود یا انگار تمام درب ها به روی شما باز هستند و همیشه این مسیر را با سرعت و کیفیت و با بنز طی می کنید!

یک گاز از SSD شکلاتی یا کیک چند طبقه اما ساده:

اگر خوردن یک تکه شکلات خوشمزه را به توفیق اجباری خوردن کامل کیک چند طبقه وانیلی ساده ترجیح می دهید پس در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت مفصل تر در مورد هارد SSD با شما صحبت کنم.

فرض کنید اول روز کاری وارد دفتر خود می شویم سیستم خود را روشن می کنیم، همان لحظه مشتری یا ارباب رجوع به ما مراجعه می کند و ما می خواهیم موجودی یا قیمت یک کالا را بررسی کنیم یا به فرد مورد نظر اطلاعاتی ارایه دهیم، با وجود اینکه میلیون ها تومان برای سیستم کامپیوتری خود هزینه کرده ایم اما هنوز یک مشکل بزرگ وجود دارد.

این مشکل همان سرعت پایین و عدم توانایی هارد درایو های HHD دیسکی حجیم و قدیمی در برابر توان انتقال اطلاعات و تبادل آن با سایر قطعات لپ تاپ شما می باشد که البته در مراحل مختلف کار با سیستم مشکلاتی ایجاد می کند و باید بخاطر ان به مشتری حاضر در فروشگاه یا حتی کارفرمای منتظر در پشت خط تلفن بگوییم: لطفا صبر کن ! حتی گاهی این موضوع چند دقیقه طول می کشد…

آن هم در دنیای امروزی که رقابت بر سر ثانیه ها است! و البته گاهی این مشکل شما را به شدت نا امید می کند! زیرا امروزه سرعت در انجام کارها به اندازه دقت در آنها اهمیت دارد. همین چند روز پیش بود که دیدم مشتری به علت کمی دیر رسیدن آسانسور از طبقه اول، از تصمیم خود منصرف شد و کارش را به روز بعد موکول کرد…

تکنولوژی قدیمی  HDD با ماجرای سوزن های نزدیک به دیسک که ما را یاد دستگاه گرامافون می اندازند دردسر بزرگی درست خواهد کرد اما چگونه:

  • هارد های HDD برای ذخیره سازی اطلاعات از چندین دیسک استفاده می کنند که روی سر هم نصب شده اند
  • این دیسک ها با سرعت ده تا پانزده هزار دور در دقیقه درحال گردش می باشند
  • به وسیله هدهای نصب شده در نوک تعدادی بازو، عمل خواندن و نوشتن اطلاعات روی دیسک هارد انجام می شود

این فرایند تا همینجا به قدر کافی خسته کننده هست!

تصور کنید در این فرایند، هر کدام از اطلاعات شما روی یکی از این دیسک ها و حتی بخشی از دیتا در ابتدا یا انتهای هر دیسک نوشته شده و شما هنگامی که با باز کردن یک فایل یا اجرای یک برنامه، به سیستم خود درخواست می دهید تا کاری انجام دهد، باید چه پروسه سنگین و خسته کننده ای طی شود در نتیجه این موضوع می تواند باعث افت سرعت و کاهش راندمان سیستم شما شود. هنگام ضربه خوردن ناگهانی یا تکان خوردن هارد سوزن هدها به روی سطح دیسک کشیده می شود و به سطح آن H سیب زده و اصطلاحا موجب بدسکتور می گردد 

در این هنگام نه تنها ممکن است اطلاعات شما از دست بروند بلکه قسمت هایی از محل ذخیره اطلاعات روی سطح دیسکت هارد HDD که شما آنرا با اصطلاح گیگابایت و ترابایت می شناسید آسیب می بیند و عملا غیر قابل استفاده شود در نهایت فضای ذخیره سازی نیز کاهش می یابد.

مقایسه کارکرد هارد دیسک های HDD با هاردهای SSD     

  • راه اندازی  
  • کارهای گرافیکی  
  • برنامه های حسابداری و محاسباتی

راجع مزیت هارد SSD نسبت به HDD می توان گفت

البته هارد های HDD در دوران خود شاهکار محسوب می شد در آن زمان وسایل خاطره انگیزتر مثل فلاپی ها وجود داشتند که فقط حدود 2.5 مگابایت اطلاعات را در خود ذخیره می کردند! و سرعت آنها بسیار پایین بوده و شدیدا آسیب پذیر بودند.

در دوران اوج شکوفایی کامپیوترها و پس از اضافه شدن بخش گرافیکی به سیستم های کامپیوتری، حجم و سرعت انتقال دیتا و فضای مورد نیاز برای ذخیره آن، به طرز چشم گیری افزایش پیدا کرد و هارد دیسک ها آن زمان حرف اول را می زدند حتی هارد ها بهتر از برادر زاده کوچک خود که به نام CD می شناسیم عمل می کردند و یا از برادر کوچکش به نام DVD  ایمن تر هم بودند.

امروزه با همه گیر شدن دستگاه های لپ تاپ به عنوان یک وسیله قابل حمل همه چیز عوض شد و هارد HDD با چنین مکانیزم کارکردی که به آن اشاره کردیم عملا از رده خارج می شود، از این گذشته نرخ بالای تبادل اطلاعات در هارد های جدید SSD که از تکنولوژی جدید بلوک های همزمان برای ذخیره اطلاعات استفاده می کنند نمی توان چشم پوشی کرد.

بهترین مرکز تخصصی تعمیر هارد و بازیابی اطلاعات

پارتاکو بعنوان مرکز تخصصی ریکاوری هارد و سایر تعمیرات مربوط به انواع هارد دیک در خدمت شما است. شما میتوناید برای ثبت سفارش در مورد تعمیر هارد و یا ریکاوری اطلاعات خودتان با این دپاتمان ارتباط برقرار کنید. این مرکز تعمیرات هارد و ریکاوری اطلاعات در اصفهان آماده خدمت رسانی به مشتریان عزیز در سراسر کشور می باشد.