لپ تاپ و آنچه باید در مورد آن بدانیم | LAPTOP

تاریخ انتشار : 29 شهریور 1403 تعداد بازدید ها : 2 نویسنده : دسته بندی :

در مورد لپ تاپ – نوت بوک – مک بوک و یا هر آنچه که به عنوان رایانه قابل حمل می شناسیم ، چه چیزهایی می دانید ؟! امروزه با تنوع مختلفی از انواع رایانه قابل حمل روبرو هستیم . کاربرد های مبتدی و خلاقانه مانند : دیدن فیلم ، وب گردی و یا کارهای خیلی تخصصی مثل : طراحی معماری داخلی یک خانه رویایی به کمک لپ تاپ انجام می شود. در اینجا در مورد ؛ تاریخچه رایانه قابل حمل – دسته بندی – کارایی – تولید کنندگان – فاکتورهای دسته بندی - اجزائ سازنده - فناوری و سایر موارد مهم و تاثیر گذار برای : انتخاب و خرید لپ تاپ – قیمت محصول و سایر ویژگی ها صحبت می کنیم. با پارتاکو همراه باشید.

 

  • لپ تاپ از کجا آمده ؟ بررسی تاریخچه و اختراع
  • سیر تکاملی - مقایسه اولین لپتاپ با نمونه امروزی
  • دسته بندی - بررسی انواع لپتاپ بر حسب کاربرد
  • پیکربندی رایانه های قابل حمل - معرفی و بررسی قطعات و قسمت های مختلف

 

 

 
 
 

لپ تاپ از کجا می آید ؟

لپ تاپ اولیه با انچه امروزه می شناسیم تفاوت زیادی دارد. لپ‌تاپ و نوت بوک اکنون شبیه یک دفتر  یا کتاب و  ظاهرا ، تاشو با قابلیت حمل آسان است. اما اولین رایانه ای که با هدف حمل و نقل ساخته شده بود شبیه یک چمدان مسافرتی بوده. شهرت اولین لپ تاپ متعلق به اوسبورن بزرگ است.

 

سخت افزار / رایانه OSBORN 1 MACBOOK 2021
CPU Zilog Z80 @ 4 MHz 1-3 GHz
Memory 64 KB RAM 4-16 GB RAM
Display 5″ monochrome CRT display 13” 15” LED - LCD

 

سیر تکاملی لپ تاپ

اگر یک نوتبوک ساخته شده در سال 2021 را در کنار اوسبورن قرار دهیم با یک فاجعه روبرو هستیم! ابعاد بزرگ و سنگین و کارایی پائین اوسبورن در مقابل لپ تاپ جدید قابل مقایسه نیست! اگر بخواهیم اوسبورن را با رایانه امروزی مقایسه کنیم ؛ انگار که مثلا مک بوک جدید MACBOOK AIR 2021 از فضا آمده و یا مسافر زمان است !  اوسبورن در دوران خودش محصولی شگفت آور ولی نا موفق بود . در ادامه چند مدل از رایانه قابل حمل در طول تاریخ معاصر را در جدول زیر مشاهده می کنید.

 

1973 SCAMP
1973 IBM 5100
1975 MIT Suitcase Computer
1976 Xerox NoteTaker
1979 Micro Star or Small One
1980 Portal R2E CCMC
1981 Osborne 1

سایر مدل ها را در ویکی پدیا دنبال کنید.

 

 

کاربران اولین هدف طراحی و ساخت لپ تاپ هستند

چه کسی می داند ؟! شاید در روند کشف درمان قطعی خطرناک ترین نوع سرطان و یا درمان دیابت ، یک نوت بوک یا لپ تاپ در گوشه ای از دنیا بکار گرفته شده باشد. اما همه چیز در مورد لپ تاپ همیشه غمگین نیست ! شما می توانید انواع سرگرمی و هیجان انگیز ترین بازی های رایانه ای را با کمک انواع لپ تاپ ( سری گیمینگ ) انجام دهید.

 

ساختار طراحی و تولید لپ تاپ

انواع رایانه " قابل حمل " از ساختار کلی و نظام مند تبعیت می کند ، البته تفاوتهای بی‌شماری نیز وجود دارد. در تهیه و تدارک ارائه یک محصول جدید ؛ سخت افزار و نرم افزار مهم است اما تمام موارد و الویت بندی ها به نیاز و علاقه کاربران وابسته هست. غول های بزرگ تکنولوژی مانند: ایسوس – لنوو – ایسر – سامسونگ – دل و سایر تولید کننده گان در حین رقابتی که برای ارتقای محصولاتشان دارند ؛ در پی رضایت کاربران هستند.

 

 

دستـه بنــدی لپ تاپ

در عصر حاضر برای ارتقاء ، بهبود کیفی و کارایی رایانه ؛ محدودیت خاصی وجود ندارد. شرکت های تولید کننده در حال رقابت هستند و انواع رایانه قابل حمل با پلتفرم‌های گوناگونی ساخته می شود. انواع لپ تاپ صنعتی ضد آب – ضد ضربه و حتی ضد گلوله ساخته شده که کاربران حرفه ای را شگفت زده می کند.

  • قدرت پردازش دستگاه های مخصوص بازی به همان اندازه گیمیرها را هیجان زده می کند که استحکام و دوام دستگاه صنعتی یا نظامی ، کاربر را به وجد می آورد.
  • در کنار همه این موارد ؛ یک نوتبوک سبک می تواند رضایت خرید را برای دانشجویان به ارمغان آورد. برای دانشجو مهم است که دستگاهش سبک باشد و نیازهای نسبتا عادی یا کمی حرفه ای او را برطرف سازد.

 

همیشه هدف از خرید دستگاه را حتما در نظر بگیرید  زیرا ؛ لپ‌تاپ مخصوص بازی نمی تواند مثل پر سبک و مانند نوت بوک دانشجوئی کار‌آمد باشد. در اینجا دسته بندی چند مدل رایانه را برای شما به عنوان نمونه ارایه می کنیم :

  • کاربرد معمولی :خانگی و کاربردهای عادی
  • مولتی مدیا : برای تماشای فیلم – وبگردی
  • گیمینگ : مخصوص بازی و کارهای گرافیکی
  • دستیار : کاربرد دانشجویی و دستیار کارمند
  • کاربرد خاص : صنعتی – نظامی
  • پردازشی : محاسبات ریاضی

 

همانطور که گفتیم : هدف ساخت لپ تاپ و نوت بوک ؛ سلیقه و انتخاب کاربر است. دسته بندی بسیاری از رایانه های قابل حمل نیز بر مبنای " علاقه و نیاز کاربران " است. یعنی این کاربر است که تعیین می کند لپتاپ در زندگی روزمره و عادی – روند تحصیلات – تایم کاری و یا در مواقع بازی و سرگرمی چه نقشی را ایفا می کند. پس روند ارائه محصول هر کدام از شرکت های تولید کننده بر مبنای انتخاب نهایی کاربران است . حجمه نظرات  مشخص می کند که محصول پیروز شده و یا در نهایت از چرخه رقابت حذف می شود.

 

laptopmedia

 

آلترابوک چیست؟

 الترابوک کوچک ترین و ظریف ترین نوع لپ تاپ است. در واقع از نظر اندازه ممکن است شبیه به یک تبلت باشد، اما از نظر ساختاری با سیستم عامل کار کرده و بسیاری از ویژگی های یک لپ تاپ را دارد. پردازشگر آن از نوع کمتر شناخته شده Intel corp است و از این منظر تفاوت هایی با دیگر انواع لپ تاپ ها دارد.

 واژه آلترابوک از کجا آمد؟

این واژه برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ و توسط Intel corp. مطرح شد در آن سال ها استفاده از نت ‌بوک‌ها رواج داشت، اما چون سرعت و قدرت چندان بالایی نداشت کاربران به دنبال لپ تاپی در ابعاد و اندازه متفاوت با سرعت بالا و پردازشگر قدرتمند بودند. در این زمان اینتل موقعیت را برای تولید نسل جدید پردازشگر خود با حرارت کمتر و قدرت بیشتر مناسب دید. پس با بسیاری از شرکت های سازنده سیستم های کامپیوتری وارد معامله شد و بالاخره آلترابوک با حافظه مناسب و عمر باتری بالاتر نسبت به مدل های قبلی در سال ۲۰۱۱ وارد بازار شد.

 

 چطور می توانم یک آلترابوک تهیه کنم؟

 در ابتدا واژه آلترابوک موجب سردرگمی کاربران شده بود. کشف به تفاوت میان لپ تاپ معمولی، نت بوک، کروم بوک و تبلت دو در یک با آلترابوک کمی مشکل بود. از این رو برخی از سازندگانی که از پردازشگر جدید اینتل در تولید محصولاتشان استفاده می کردند آنها را با نام برند خود همراه کردند یا نام برند را با واژه بوک همراه می کردند. اما به هر حال همه می‌دانستند که پردازشگر این لپ تاپ از نوع Intel corp است.

 

 ویژگی ‌های آلترابوک

  •  آلترابوک ها چند سالی است که آپدیت نشدند، اما همچنان مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی یک آلترابوک دارای این ویژگی هاست:
  •  ضخامت: در دو اندازه ۲۰ میلیمتری برای نمایشگر ۱۴ اینچی یا کمتر و ۲۳ میلیمتری برای نمایشگرهای بیش از ۱۴ اینچ.
  •  عمر باتری: حداقل ۶ ساعت برای تماشای فیلم HD و ۹ ساعت برای کار بی وقفه با Windows OS
  • مدت زمان لود شدن سیستم: کمتر از ۳ ثانیه.

آخرین آپدیت اساسی آلترابوک لنوو مربوط به سال ۲۰۱۳ است که شامل یک پردازشگر با ولتاژ کم و یک ‌سری نرم‌افزارهای مدیریت سیستم است. آلترابوک نمایشگر لمسی دارد. در این حال می توان از قابلیت های صفحه کلید فیزیکی آن هم بهره‌مند شد. توجه داشته باشید که آلترابوک نمایشگر استانداردی ندارد. در واقع تا ۱۵ اینچ ممکن است تولید شود. قطعاً یک پردازشگر مشخص بدون آپدیت اگر با نمایشگر بزرگتر همراه شود کیفیت را زیر سوال خواهد برد.

 

لپ تاپ دو در یک چیست؟

 لپ ‌تاپ‌های دو در یک ( LAPTOP 2 IN 1 ) که گاهی به عنوان کامپیوتر دو در یک هم نامیده می‌شوند، امروزه به یکی از محبوب ‌ترین ابزارهای الکتریکی تبدیل شده‌اند که هم طرفداران لپ تاپ و هم طرفداران تبلت را مجذوب خود کردند. این سیستم در واقع با داشتن یک نمایشگر لمسی مورد پسند کاربران لپ تاپ قرار گرفته و به خاطر مجهز بودن به صفحه کلید و سیستم عامل ویندوز مورد استفاده کاربران تبلت.

 
 

اصطلاح دو در یک به چه معناست؟

 اصطلاح دو در یک در واقع یعنی دو کارایی در یک سیستم. کامپیوتر دو در یک یعنی همزمانی لپ تاپ و تبلت. امروزه حتی نوت بوک های ارزان قیمت و کوچک نیز با قابلیت های کامپیوتر دو در یک به بازار عرضه شده. کامپیوتر دو در یک مدت ها قبل از تولید تبلت روانه بازار شد، اما از آنجا که وزن بالایی داشت و یک سری محدودیت هایی برای کاربر ایجاد می‌کرد زیاد مورد استقبال قرار نگرفت. اما پیشرفت فناوری باعث شد تا تولیدکنندگان، محصولاتی با وزن کمتر، باریک تر و البته امکانات بیشتر ارائه دهند.

 

 لپ تاپ دو در یک چه تفاوتی با دیگر محصولات دارد؟

 به طور کلی کامپیوتر دو در یک شامل تمامی ویژگی های یک لپ‌ تاپ مثل سیستم عامل، پردازشگر قدرتمند، وزن کم، هارد، پورت USB و درایو DVD است. اما در عین حال مثل یک تبلت، نمایشگر لمسی داشته و قابل حمل است. از جمله ویژگی هایی که باعث تمایز این محصول با سایر محصولات می‌شود:

  •  نمایشگر لمسی: اگر نمایشگر لمسی نباشد، پس نمی‌توان این سیستم را دو در یک دانست. در برخی از لپ تاپ های دو در یک، نمایشگر در زاویه ۱۸۰ درجه قابلیت چرخش داشته و در راستای صفحه کلید درست مثل یک تبلت مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی نمونه های جدیدتر هم صفحه کلید به طور کامل جدا شده یا زیر نمایشگر مخفی می شود تا راحت تر بتوان از صفحه لمسی استفاده کرد.
  •  صفحه کلید: یکی از قسمت های اصلی لپ تاپ دو در یک صفحه کلید آن است. مدل این نمونه لپ‌تاپ‌ها را نوع صفحه کلید آن مشخص می‌کند.
  •  صفحه کلید متصل: در این مدل صفحه کلید به نمایشگر متصل بوده و امکان جدا کردن آن وجود ندارد. در این حالت برای استفاده از نمایشگر لمسی کافی است آن را در زاویه ۱۸۰ درجه با صفحه کلید قرار داده و مثل یک تبلت با آن کار کنید.
  •  صفحه کلید جدا شونده: در این مدل اگرچه صفحه کلید و نمایشگر به هم متصل هستند، اما قابلیت جداسازی دارند و یا حتی می توان صفحه کلید را پشت نمایشگر پنهان کرد.
  •  نرم افزارها و سیستم عامل OS: لپ‌تاپ‌های دو در یک چیزی فراتر از یک تبلت معمولی هستند. چون علاوه بر امکان نصب نرم‌افزارهای مختلف، می توان از ویندوز ۱۰ و برنامه های موبایل به طور همزمان بر روی آن استفاده کرد. البته در مواردی نیز فقط OS و Chrome OS قابلیت اجرا دارد.
  •  قدرت پردازشگر: در لپ تاپ های دو در یک علی رغم وزن سبک و اندازه کوچک، از پردازشگر سریع و سیستم خنک کننده به روز استفاده شده، درست شبیه لپ تاپ های جدیدی که امروزه در بازار موجود است.

 کاربرانی که به هر دلیل تمایلی به استفاده از تبلت ندارند اما در عین حال به نمایشگر لمسی نیاز دارند به راحتی می‌توانند یک لپ تاپ دو در یک تهیه کنند تا ضمن بهره مندی از مزایای نمایشگر لمسی، از ویندوز و سایر نرم افزارهای تخصصی نیز بهره‌مند شوند. همزمانی نمایشگر لمسی و صفحه کلید فیزیکی کمک می کند تا بتوانید به راحتی بسیاری از کارهایتان را انجام دهید. از طرفی این سیستم هم یک سیستم خانگی است هم تجاری. پس نگرانی از بابت تهیه دو سیستم ندارید. از لپ تاپ دو در یک هم برای بازی، طراحی و سرگرمی می توان استفاده کرد هم انجام کارهای اداری و تخصصی. چون هم مثل یک سیستم رومیزی صفحه کلید دارد، هم مثل یک تبلت بازی صفحه لمسی. برای بسیاری از افراد خرید لپ تاپ دو در یک به صرفه تر است، چون ضمن صرفه جویی در هزینه، نیازی ندارید همزمان یک تبلت و لپ تاپ را با خود حمل کنید.

Lenovo
 

لپ تاپ متغیر چیست؟

 لپ ‌تاپ متغیر سیستمی است که قابلیت تبدیل به یک تبلت را دارد. این سیستم مناسب افرادی است که مایلند از قابلیت های هر دو دستگاه به طور همزمان بهره‌مند شوند. این سیستم که با عنوان سیستم دو در یک هم شناخته می‌شود از یک تبلت قوی تر بوده، در حالی که امکانات آن از یک لپ تاپ معمولی هم بیشتر است. لپ ‌تاپ متغیر را با سیستم های هیبریدی اشتباه نگیرید. چون همانطور که در ادامه خواهیم دید تفاوت‌ های اساسی با هم دارند. این سیستم مثل یک تبلت نمایشگر لمسی داشته و مثل یک لپ ‌تاپ پردازشگر قدرتمند، صفحه ‌کلید و ویژگی‌ های شاخص دیگری دارد.

 

 آیا لپ تاپ متغیر همان سیستم دو در یک است؟

 بله. همانطور که اشاره کردیم نام دیگر لپ ‌تاپ‌های متغیر، سیستم دو در یک است. البته چنان چه می‌دانید سیستم‌های دو در یک دو نوع هستند، متصل و جدا شونده. لپ ‌تاپ‌های متغیر در واقع همان سیستم های متصل هستند به این معنی که نمایشگر و صفحه کلید از هم جدا نمی‌شود. فقط می‌توان آنها را با زاویه ۱۸۰ درجه از هم قرار داد.

 

مزایای لپ تاپ های متغیر

 یک لپ تاپ متغیر در مقایسه با یک لپ ‌تاپ یا تبلت مستقل، مزیت‌های بسیاری دارد .مهمترین مزیت آن، دارا بودن سیستم عاملی قوی و سریع است که باعث شده بیش از یک لپ تاپ معمولی برای استفاده شخصی و تجاری مورد استفاده قرار گیرد. لمسی بودن نمایشگر باعث شده تا کاربران لپ تاپ راحتی بیشتری در استفاده از این سیستم داشته باشند. چون گاهی اوقات کار با صفحه لمسی بسیار آسان تر از صفحه کلید یا موس است. حمل کردن لپ‌تاپ متغیر بسیار آسان تر است، چون در مقایسه با لپ تاپ معمولی وزن کمتری داشته و در عین حال امکانات یک تبلت را هم دارد.

آیا سیستم های دو در یک امروزی با لپ تاپ های متغیر تفاوت دارند؟

 لپ تاپ های دارای نمایشگر لمسی برای اولین بار در اواسط سال ۲۰۰۰ میلادی تولید شد. این سیستم ها قابلیت باز شدن ۱۸۰ درجه داشتند، اما سنگین تر و ضخیم تر از لپ‌تاپ‌های معمولی بودند. بعد از آن ورود لپ تاپ های معمولی سبک و ظریف باعث شده تا افراد دیگر توجهی به سیستم های دارای نمایشگر لمسی نداشته باشند. اما به تدریج با پیشرفت فناوری همان لپ تاپ ها نیز مشکلاتشان برطرف شد و امروزه به عنوان یک سیستم متغیر یا دو در یک مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته اند.

 

لپ تاپ هیبریدی چیست؟

لپ ‌تاپ هیبریدی ترکیبی از یک لپ تاپ و تبلت استاندارد است که قابل تغییر بوده و می تواند رضایت کاربران هر دو سیستم را به خوبی جلب کند. لپ تاپ هیبریدی یا سیستم دو در یک که گاهی به اشتباه لپ ‌تاپ متغیر هم خوانده می‌شود قدرتمندتر از تبلت و نسبت به لپ تاپ های قدیمی قابلیت های بیشتری دارد. این سیستم به عنوان یک تبلت مجهز به نمایشگر لمسی است و درست مثل یک لپ‌تاپ، صفحه کلید فیزیکی دارد.

 

 

آیا لپ ‌تاپ هیبریدی شبیه سیستم دو در یک است؟

 بله. در واقع می‌توان گفت لپ ‌تاپ هیبریدی همان سیستم دو در یک است که توسط برخی تولیدکنندگان با این نام شناخته می‌شود. البته فراموش نکنید که واژه هیبریدی فقط به لپ تاپ های دو در یک جداشونده اشاره دارد که در آن امکان جدا کردن صفحه کلید از نمایشگر وجود دارد.

 

 مزایای لپ ‌تاپ هیبریدی

 دارای سیستم عامل ویندوز و پردازشگر قوی و پرسرعت که باعث شده نسبت به تبلت های کامپیوتری عملکرد بهتری داشته باشند. داشتن نمایشگر لمسی با رزولوشن خوب برای استفاده در مواردی که کار با صفحه کلید آزار دهنده است. عدم اشغال فضای زیاد به ویژه در مسافرت‌ها به خصوص برای افرادی که اغلب فقط با گوشی هوشمند کار می کنند، اما در جایی شدیداً به یک سیستم کامپیوتری نیاز پیدا می کنند.

LENOVO
 

 آیا لپ تاپ های هیبریدی جدید با لپ تاپ های صفحه لمسی قدیمی متفاوت است؟

 لپ تاپ های دارای نمایشگر لمسی که از سال ۲۰۰۰ رواج پیدا کردند تا قبل از روی کار آمدن تبلت های کامپیوتری پرطرفدار بودند. در واقع آنها لپ ‌تاپ‌هایی بودند که برخی از قابلیت های یک تبلت را هم داشتند اما وزن زیادی داشته و ضخامت آنها کمی آزاردهنده بود. با گذشت زمان لپ تاپ های دارای نمایشگر لمسی باریک ‌تر، سبک ‌تر و دارای نمایشگرهای با کیفیت تر شدند و نسل جدید آنها به عنوان سیستم های دو در یک روانه بازار شد. همین سیستم ها را ما به عنوان لپ تاپ هیبریدی نیز می شناسیم و در موارد بسیاری از قابلیت های آن استفاده می کنیم.

 

 

پیکربندی رایانه قابل حمل

انواع قطعات داخلی و بیرونی لپ تاپ بطور یکپارچه و هدفمند طراحی می شود. معمولا در بررسی همه لپ تاپ ها ، دو بخش : سخت افزار و نرم افزار یافت می شود و گاها مورد سنجش و مقایسه قرار می‌گیرد. تمام رایانه ها هنوز پس از سی سال ، اصل ورودی – پردازش و خروجی را رعایت می کنند. تکنولوژی - قدرت پردازش ( محاسباتی و گرافیکی ) حجم – ابعاد – وزن – کارایی – امکانات جانبی و موارد کلی و جزئی بی‌شماری وجود دارد که به رایانه ( لپ تاپ یا نوت بوک ) شما هویت می بخشد. معمولا پردازنده ( قدرت ) ساختار کلی و کانفیگ قطعات را مشخص می کند. اما آنچه که برای مشتریان و در پی آن برای بازار رقابت اهمیت دارد نوع رایانه را مشخص کرده ؛ محصول نهایی را در یک دسته خاص قرار می دهد. این دسته بندی می تواند شامل : خانگی – صنعتی – گیمینگ و سایر موارد مشابه باشد.

پرینت مقالـه
اشتراک گذاری

اندازه متن 14

ارسال دیدگاه