آیا خرید لپ تاپ یا کامپیوتر دست دوم مطمئن است؟ چند نکته مهم را مرور کنید!

تاریخ انتشار : 29 شهریور 1403 تعداد بازدید ها : 3 نویسنده : دسته بندی :

تاحالا به این قضیه فکر کرده اید که خرید لپ تاپ یا کامپیوتر دست دوم مطمئن است ؟! اگر بخواهیم در یک کلمه به این سوال پاسخ دهیم باید گفت نه. اگرچه درصد قابل توجهی از افراد ممکن است در ابتدا از خرید یک سیستم دست دوم رضایت داشته باشند، اما قطعاً بعد از مدتی متوجه خواهند شد که کارشان اشتباه بوده و به خاطر قیمت کمتر خودشان را به دردسر انداختند. صرفه جویی و کمتر خرج کردن همیشه هم درست نیست. گاهی باید کمی منطقی تر تصمیم گرفت. مثلاً به جای خرید یک لپ تاپ دست دوم با مانیتوری بزرگتر، می توان یک سیستم نو اما مانیتور کوچک تر تهیه کرد.

اگرچه فروشندگان محصولات دست دوم سلامت سیستم را ضمانت می کنند، اما اصلاً اعتمادی به این تضمین نداشته باشید. فراموش نکنید که این سیستم به دلیلی توسط مالک اول فروخته شده. شاید این دلیل یا پایین بودن سرعت سیستم است یا آسیب نرم افزاری و سخت افزاری! پس باید توجه داشته باشید که خرید لپ تاپ یا کامپیوتر دست دوم و استفاده شده ۱۰۰% مطمئن نخواهد بود.

Lenovo

 خطرات خرید سیستم کامپیوتر - لپ تاپ دست دوم

 بعضی از فروشندگان سیستم های دست دوم محصولاتی تحت عنوان Refurbished به شما عرضه می کنند. در واقع یعنی سیستم عیب یابی شده و قطعات معیوب تعویض شده اند. اما هیچ ضمانتی وجود ندارد که ادعای فروشنده درست باشد، مگر اینکه خودتان تعویض قطعات را دیده باشید یا اینکه به آن فروشگاه یا شخص، اعتماد کافی را داشته باشید. حتی اگر قرار است این سیستم را خریداری کنید مطمئن شوید که شما دومین مالک آن هستید و کسی قبل از شما این لپ تاپ یا کامپیوتر دست دوم را نخریده باشد.

در مواردی نیز سیستم عیب یابی نشده و فقط از فروشنده خریداری شده و قرار است به شما فروخته شود. در این موارد قطعاً نگرانی شما بیشتر است، اینکه آیا سخت افزار سالم است؟ آیا سیستم ویروس ندارد؟ آیا از نرم‌افزارهای مد‌نظر من پشتیبانی می کند. در این شرایط می توانید با یک متخصص مشورت کرده و در مورد خریدن یا نخریدن سیستم از او کمک بگیرید. اما باز هم نمی توان قطع به یقین به این خرید اطمینان داشت.

 

گاهی اوقات باتری لپ تاپ ضعیف است یا حتی ممکن است اصلاً باتری نداشته باشد و شما مجبور باشید بدون باتری از آن استفاده کنید. هارد، حافظه و نمایشگر هم ممکن است عیوبی داشته باشد که مدتی پس از استفاده مشخص خواهد شد. اینها مشکلاتی اساسی بودند که خرید سیستم دست دوم برای کاربر در پی دارد. علاوه بر این ها گاهی موارد عجیبی نیز دیده می‌شود، مثل غیر عادی بودن حرارت سیستم، صدای عجیب و غریب یا سیاه شدن نمایشگر.

 

 در هنگام خرید لپ تاپ یا کامپیوتر دست دوم چه نکاتی را رعایت کنیم؟

 اولین و مهمترین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که ببینیم چه کسی سالم بودن سیستم را ضمانت می کند. اصولا این نوع خرید ریسک بالایی دارد، اما گاهی فروشنده با اطمینان از سالم بودن لپ تاپ یا کامپیوتر را ضمانت می کند. اگر شما سومین مشتری سیستم بودید و در واقع آن محصول دست سوم بود، برای خرید آن ریسک نکنید. چون معمولا کسی مسئولیت عیوب آن را بر عهده نمی گیرد. اگر سیستم هنوز ضمانت شرکتی داشت به جزئیات ضمانت و مدت زمان باقی مانده از آن توجه کنید.

اگر خریدتان حضوری است تمام جزئیات را بررسی کنید. نمایشگر، صفحه کلید، پورت‌های USB ، درایو CD و DVD ، خروجی های صدا و باتری سیستم را چک کنید. حتماً قبل از خرید از یک متخصص بخواهید سیستم را اسکن کرده و ویندوز را از نظر نوع عملکرد و سرعت بررسی کند.

 

 آیا بهتر نیست یک لپ تاپ یا کامپیوتر نو بخرم؟

 قطعاً همین طور است. خوشبختانه تنوع محصولات در بازار زیاد است و به راحتی می توانید متناسب با بودجه خود یک سیستم نو با امکانات خوب داشته باشید. حتی اگر اکنون توانایی مالی برای خرید یک سیستم نو نداشته باشید می‌توانید کمی صبر کرده و با پس انداز این کار را انجام دهید. محصول دست دوم برخلاف تصور بسیاری از افراد، هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت. چون به هر حال مدتی از عمر آن گذشته و باید آن را سرویس کرد. قطعاً بعد از مدتی هم مجبور می شوید آن را با یک سیستم جدید تر جایگزین کنید. اگر کمی دقیق تر به قضیه نگاه کنید در اغلب موارد خرید محصول دست دوم اصلا عاقلانه و منطقی نیست.

 

 

 

درباره قطعات و لوازم لپ تاپ های دست دوم یا قدیمی

اگر از عمر دستگاهی که شما قصد خرید آنرا دارید، سالیان زیادی گذشته باشد باید گفت : برای خرید باتری - شارژر - نمایشگر - کیبورد یا حتی کلید پاور این دستگاه قدیمی خیلی زود با مشکل مواجه خواهید شد. در بسیاری از مراکز معتبر تعمیرگاهی مانند پارت ایران و یا مراکز قطعات لپ تاپ مثل پارتاکو . ممکن است در برخی از موارد خاص ، قطعات یک سری از مدلهای قدیمی پیدا شود. اما این هم یک درمان موقتی است.

 

لطفا نظر خود را درباره مقاله خرید لپ تاپ یا کامپیوتر دست دوم ، در قسمت نظرات مطرح نمائید. پارتاکو از شما بابت خواندن این مقاله تشکر می کند.

 
پرینت مقالـه
اشتراک گذاری

اندازه متن 14

ارسال دیدگاه