6 دلیل کُندی سرعت لپ تاپ

تاریخ انتشار : 29 شهریور 1403 تعداد بازدید ها : 1 نویسنده : دسته بندی :

6 دلیل کُندی سرعت لپ تاپ: وقتی اولین بار لپ تاپ جدید تهیه نمودید، این احساس را به خاطر می آورید؟ پرسرعت، بکر، تمیز - و همه چیز کاملا جدید بود و به نظر عالی می رسید. با گذشت زمان، همه چیز تغییر کرد. کم کم متوجه شدید که لپ تاپ شما کُندتر می شود، به عنوان مثال، مدت زمان بیشتری را برای راه اندازی آن منتظر می مانید. اگر این برای شما آشنا به نظر می رسد، پس در جای مناسب قرار دارید. چون در اینجا می خواهیم دلایل مشترک لپ تاپ کُند و آنچه می توانید برای رفع آنها انجام دهید را به شما نشان دهیم.

اول: آپدیت ویندوز

 

 

متأسفانه این شایع ترین علت کند بودن لپ تاپ های جدید است. لپ تاپ شما فضای ذخیره سازی زیادی دارد و CPU تقریباً جدید است، هیچ دلیلی برای تأخیر وجود ندارد، درست است؟ اما، ویندوز 10 پرش می کند و شما را منتظر می گذارد تا بعد از فشار دادن دکمه شروع، نیم ساعت صبر کنید!

چه باید بکنید: خوب، دیدن صفحه سیاه که نمادی در حال چرخش است واقعا آزار دهنده است. با این حال، شما نمی توانید در مورد این به روزرسانی ویندوز 10 کارهای زیادی انجام دهید. مایکروسافت برای امنیت رایانه شما این کار را انجام داده است. زیرا طبق آماری که روز جهانی پشتیبان گیری نشان داده است، از هر ماه 1 از 10 رایانه آلوده به ویروس می شود.

دوم: برنامه های بسیار زیادی در حال اجرا به طور همزمان (به خصوص در هنگام راه اندازی)

لپ تاپ هنوز یک کامپیوتر است. مغز آن (پردازنده، حافظه و غیره) دقیقاً مانند ما انسان هاست. انجام چندین کار همزمان از سرعت شما می کاهد به همین دلیل بسیاری از ما اعتقادی به کارهای چند منظوره نداریم. علائم داشتن برنامه های بیش از حد در حال اجرا در یک لپ تاپ شامل اما محدود است: نرم افزاری که اجرا می کنید بی پاسخ باشد، مکان نمای ماوس به سختی حرکت می کند، ویندوز مدت زمان طولانی تری برای روشن و خاموش شدن وقت می برد.

در مورد این چه باید کرد: با حذف یا غیرفعال کردن برنامه ها یا سرویس هایی که به طور خودکار شروع می شوند که با بهینه سازی لیست راه اندازی شروع کنید. این کار را با بهره وری با CleanMyPC انجام دهید.

 

 

در مرحله بعد، بررسی کنید که چه کارها و وظایفی در پس زمینه انجام می شود و منابع سیستم در چه وضعیتی هستند. Task Manager مکانی است که می توانید بررسی کنید و یک مرور کلی داشته باشید و آن برنامه های سنگین را که نیازی به آن ندارید غیرفعال کنید. توجه داشته باشید که در بعضی موارد، نرم افزار امنیتی است که منابع سیستم لپ تاپ شما را بیش از حد بکار می گیرد.

 

سوم: فرار از فضای دیسک

اگرچه این یک باور قدیمی است که فضای آزاد دیسک به معنای لپ تاپ سریعتر است ولی به طور کلی، خوب است که حداقل 15 درصد از فضای خالی را در هارد دیسک لپ تاپ خود (یا SSD) حفظ کنید. این کمک می کند تا عملکرد لپ تاپ شما بسیار تقویت شود و مشکلات چون فریز شدن و هنگی از بین برد. در مورد آن چه باید کرد: درایوی اصلی لپ تاپ خود را تمیز کنید.

توصیه می کنیم شروع به انتقال فایل های بزرگ بویژه فیلم ها و عکس هایی کنید که فضای دیسک بیشتری نسبت به سایر فایل ها را دارند. به دنبال حذف برنامه هایی که اغلب از آنها استفاده نمی کنید باشید، و در آخر اینکه، اگر می خواهید با این کار در وقت خود صرفه جویی کنید. از برنامه CleanMyPC استفاده ببرید و از ویژگی Uninstaller و چندین ویژگی مفید دیگر آن بهرمند شوید.

 

چهارم: ویروس / بدافزار در حال کاهش سرعت لپ تاپ شماست

جای تعجب نیست که ویروس ها یا نرم افزارهای مخرب می توانند صدمات جدی به رایانه های شخصی وارد کنند و همچنین عملکرد کلی آن را کاهش دهند. هنگامی که احساس کردید که لپ تاپ شما واقعاً دچار مشکلی شده است به عنوان مثال، قادر به خاموش کردن سیستم نیستید، همه چیز متوقف می شود، مرورگرهای وب با تعداد زیادی از تبلیغات فلش و غیره قفل می شوند. به احتمال زیاد ویروس کامپیوتر شما را آلوده کرده است.

مایکروسافت دارای Windows Defender داخلی است که قرار است لپ تاپ شما را از هرگونه تهدیدات مخرب نجات دهد. با این حال، این بهترین نرم افزار امنیتی نیست. ما Bitdefender Antivirus Plus و Malwarebytes را پیشنهاد می کنیم چون استفاده از آنها بسیار ساده تر است. البته گزینه های خوب و بیشتری وجود دارد. فقط بخاطر داشته باشید که مرتباً نرم افزار امنیتی خود را به روز کنید.

 

پنجم: گرمای بیش از حد لپ تاپ شما را می سوزاند

 

هر لپ تاپی وقتی به محاسبات سنگین برسد پردازنده حرارت بیشتری تولید می کند و شما حس می کنید که فن در تلاش برای خنک کردن آن است. وقتی لوله های هیت سینک داخل لپ تاپ شما پر از گرد و غبار می شوند، یا لپ تاپ در معرض دمای بالا قرار می گیرد، به احتمال زیاد عواقب مخربی در پی خواهد داشت. در مورد آن چه باید بکنید: اول از همه، لپ تاپ خود از گرما دور کنید. سپس بررسی کنید که آیا هیت سینک نیاز به سرویس و پاکسازی دارد یا خیر. علاوه بر این، از باز کردن چندین برنامه به طور همزمان به ویژه برنامه های "سنگین" مانند Photoshop، Premiere و غیره که منابع بیشتری برای اجرای هموار نیاز دارند، خودداری کنید.

 

ششم: سخت افزار معیوب یا قدیمی

اگر لپ تاپ شما سن زیادی دارد احتمالاً دلیل کند بودن آن در حال حاضر به مشکلات سخت افزاری باز می گردد. سخت افزاری که در اینجا در مورد آن صحبت می کنیم به هارد دیسک کم کار و حافظه (RAM) ناکافی. به عنوان مثال، لپ تاپ برای کارهای اداری و مرور وب، حداقل رم 4 گیگابایتی نیاز دارد. در مورد آن چه باید کرد:

 

اگر همه موارد را امتحان کرده اید و نوت بوک شما هنوز هم تنبل است، سعی کنید سخت افزار را به روز کنید. چطور؟ اضافه کردن RAM بیشتر، HDD خود را با SSD جایگزین کنید. SSD مخفف درایو حالت جامد است که سریعتر و بهتر از یک درایو مکانیکی سنتی کار می کند.

 

کلمات نهایی

امیدوارم که این راهنمای عیب یابی لپ تاپ را مفید بدانید. بدیهی است که دلایل لپ تاپ کُند زیاد است زیرا فایل ها و برنامه های شما می تواند بسیار متفاوت از دیگران باشد. اما، برخی از موارد متداول را بر اساس تجربه تصمیم گرفتیم در این مقاله جمع کنیم.

منبع: anysoftwaretools

پرینت مقالـه
اشتراک گذاری

اندازه متن 14

ارسال دیدگاه