نمایشگر هوشمند و معیارهای انتخاب آن | راهنمای خرید نمایشگر هوشمند

تاریخ انتشار : 26 شهریور 1403 تعداد بازدید ها : 2 نویسنده : دسته بندی : صفحه نمایش

نمایشگر هوشمند (SMART DISPLAY) بسیاری از امکانات را در یک مجموعه نسبتاً کوچک فراهم می آورد. ( اکثر آنها ترکیبی از نمایشگر، بلندگوهای هوشمند، تلویزیون‌ و وب‌کم‌ها هستند) به  همین دلیل  مفید و کارآمد هستند. روش تست ما برای هر کدام از این محصولات مختلف، نحوه ارزیابی نمایشگرهای هوشمند را نشان می دهد. اما روال کار برای همه آنها یکسان نیست.  با در نظر گرفتن این موضوع، مجموعه کاملی از آزمایشات را روی نمایشگرهای هوشمند انجام می‌دهیم تا کیفیت و عملکرد آنها را در زمینه‌های مختلف ارزیابی کنیم. در ادامه به روش انجام این کار می پردازیم.

 

Google Nest Hub Max

 

کیفیت صفحه نمایش

بطور کلی نمایشگر هوشمند برای کاربردهای رسانه ای طراحی نشده‌ است. بنابراین نباید استانداردهای کنتراست و رنگ را مانند نمایشگرها و تلویزیون‌ها را از آن انتظار داشت. آنها همچنین فاقد اتصال ویدیویی مستقیمی هستند که برای انجام آزمایشات روی نمایشگرها و تلویزیون‌ها مورد نیاز است. بدون توانایی ارسال سیگنال‌های مشخص و واضح، نمی‌توانیم درخشندگی و محدوده رنگی صفحه نمایش هوشمند را اندازه‌ گیری کنیم.

با این حال، به صورت بصری هر صفحه نمایش هوشمند را از نظر میزان نور و محدوده رنگ بررسی می کنیم. مثلا، عکس‌ها و ویدیوهای یکسانی را در هر دستگاه بررسی ارزیابی کرده تا ببینیم در شرایط نوری مختلف چگونه نشان داده می شوند. علیرغم اینکه نمی‌توانیم اعداد را بطور دقیق را اعلام کنیم، ولی به راحتی می‌توانیم تعیین کنیم که آیا صفحه‌نمایش به سطوح رنگ Rec.709 (استاندارد پخش) و یا فراتر از آن، به سطوح رنگ DCI-P3 (سینمای دیجیتال، به‌طور قابل توجهی گسترده‌تر از پخش فراگیر) می‌رسد یا خیر.

 

دقت تصویر نیز یکی دیگر از عوامل مهم است.

 

Amazon Echo Show 15

 

کیفیت صدا

احتمالاً از نمایشگر هوشمند برای تماشای فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه خود استفاده نمی‌کنید. ولی این وسایل می‌توانند به‌عنوان منبع اصلی صوتی شما نیز استفاده شوند. از این گذشته، شاید تمایل نداشته باشید که یک بلندگوی هوشمند جداگانه برای همان فضا خریداری کنید. بنابراین، ما همان تست های شنیداری را که روی بلندگوها انجام می دهیم روی نمایشگرهای هوشمند نیز اجرا می کنیم.

آهنگ‌ها می‌توانند  بر اساس چگونگی ترکیب شدنشان از نظر تعادل بسیار متفاوت باشند. به همین دلیل آهنگ‌ها را به‌طور تصادفی پخش نمی کنیم. آهنگ‌هایی که پخش می کنیم، آهنگ‌هایی هستند که صدها بار در بلندگوها و هدفون های مختلف شنیده‌ایم. بنابراین دقیقاً می‌دانیم که باید صدایشان چگونه باشد، همچنین کاملا می دانیم که یک بلندگوی مشخص چه چیزی را خوب یا ضعیف پخش می‌کند.

 

Google Nest Hub 

 

ویژگی های دوربین و تماس های تصویری

بیشتر نمایشگرهای هوشمند از نوعی چت تصویری پشتیبانی می‌کنند، بنابراین ما دوربین‌های آن‌ها را با روشهایی مشابه آزمایش وب‌کم‌ها آزمایش می‌کنیم. ما کیفیت تصویر ( وضوح سنسور، لنز و سایر عوامل) و عملکرد را در نور قوی و کم تجزیه و تحلیل می کنیم. ممکن است برخی دوربین ها کلا تار باشند. یا زمانی که هوا تاریک است نویز زیادی داشته باشند اما در نور خوب کاملاً واضح باشند.

 جدای از کیفیت تصویر کلی دوربین، ما نحوه فریم بندی تماس‌ها را نیز بررسی می‌کنیم. اگر میدان دید دوربین کمی باریک باشد، برای یک کاربر تکی مناسب‌تر است. یا اگر عریض باشد، برای اتاقی مملو از جمعیت خوب کار می‌کند. سوژه متحرک و بزرگنمایی دیجیتال می‌تواند بر کیفیت تماس‌های شما تأثیر بگذارد. زیرا برخی از نمایشگرهای هوشمند با وضوح دوربین‌های بالاتر می‌توانند چهره شما را هنگام حرکت در مقابل دوربین تشخیص داده و دنبال کنند، ما همه اینها را در بررسی‌های خود ثبت می‌کنیم.

 

Facebook Portal Go

 

اتصال و پشتیبانی از دستیار صوتی

نمایشگرهای هوشمند معمولاً یک دستیار صوتی مانند Amazon Alexa یا Google Assistant دارند. اما لزوماً ویژگی‌های صوتی مشابهی با سایر دستگاه‌هایی که از همین سرویس استفاده می‌کنند را ارائه نمی‌دهند. برای مثال، ویژگی‌های الکسا موجود در Echo Show با بلندگوهای Echo یا هاب رسانه Fire TV یکسان نیست. این وضعیت در مورد دستگاه‌های هوشمند شخص ثالث مانند دستگاه‌های موجود در پورتال فیس‌بوک که هم از مجموعه محدودی از دستورات صوتی شخص اول و هم از الکسا یا دستیار Google پشتیبانی می‌کنند، پیچیده‌تر است. (ما هیچ مدلی را که از Siri اپل پشتیبانی می کند تست نکرده ایم.)

ما فهرستی از دستورات صوتی را که هر نمایشگر هوشمند پشتیبانی می‌کند بررسی و آن را با آنچه که دستیار صوتی مربوطه می‌تواند در دستگاه‌های دیگر انجام دهد مقایسه می‌کنیم. سپس خودمان این دستورات را آزمایش می کنیم تا مطمئن شویم که به طور پیوسته کار می کنند. اگر یک نمایشگر هوشمند توانایی کنترل هر وسیله خانه هوشمند شخص ثالث را داشته باشد، تا حد امکان محصولات سازگار را به هم متصل می کنیم تا مطمئن شویم که ترکیب آن ها همانطور که انتظار می رود کار می کنند.

به غیر از ویژگی‌های دستیار صوتی، صحت کارایی همه جنبه‌های اتصال بی‌سیم، از جمله مواردی که به بلوتوث (مانند پخش صدا) و Wi-Fi (مانند Google Cast) متکی هستند، را نیز  ارزیابی می کنیم.

 

اندازه غیراستاندارد: اندازه نمایشگر هوشمند

اندازه گیری فاکتورهای بالا در آزمایشات مکرر آسان است. اما وقتی صحبت از نمایشگرهای هوشمند به میان می آید، باید نحوه استفاده از آن را نیز مد نظر داشته باشید. اگر یک رادیو ساعت هوشمند برای میز خواب خود می خواهید، به دنبال یک صفحه نمایش کوچک حدودا 5 اینچی باشید.اگر چیزی برای میز، قفسه کتاب یا روی کانتر می خواهید، مدلی با صفحه نمایش 7 تا 10 اینچی تهیه کنید. به یک کانون ارتباط خانوادگی برای اتاق نشیمن خود نیاز دارید؟ دنبال ابعاد های بزرگتر بروید. ما اندازه صفحه نمایش و موارد استفاده هر یک را بررسی های خود یادداشت می کنیم. اما در نهایت شما باید تعیین کنید که کدام ابعاد برای منزلتان مناسب است.

از این که با پارتاکو همراه بودید ممنونیم. در صورتی که سوال ، انتقاد یا پیشنهادی در مورد این موضوع دارید ، می توانید از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

پرینت مقالـه
اشتراک گذاری

اندازه متن 14

ارسال دیدگاه