5 نکته برای نگهداری از لپ تاپ

تاریخ انتشار : 29 شهریور 1403 تعداد بازدید ها : 1 نویسنده : دسته بندی :

نگهداری و طرز استفاده صحیح از لپ تاپ : اصولا لپ تاپ ها نخست به دلیل اینکه قابل حمل هستند و در مکان های مختلفی و حتی بیرون از منزل و در محل کار مورد استفاده قرار می گیرند و دوم اینکه طراحی ظریفی دارند، بیشتر از کامپیوترهای شخصی PC در معرض انواع آسیب هستند بنابراین مراقبت و نگهداری از آنها بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله ما انواع مشکلاتی که ممکن است برای لپ تاپ شما بوجود آید را بررسی می کنیم و نشان خواهیم داد که چگونه از بروزش جلوگیری نمایید.

 

در هنگام کار لپ تاپ را کجا قرار دهیم

از ویژگی های اصلی یک لپ تاپ این است که قابل حمل می باشد و در هر مکانی می توان از ان استفاده کرد اما باید توجه داشته باشیم هر مکانی برای استفاده از لپ تاپ مناسب نیست. سیستم تهویه لپ تاپ دارای منافذی است که بتواند از طریق ان هوا را از به داخل و خارج هدایت کند و قطعات داخلی را خنک سازد بنابراین تحت هر شرایطی اگر این منافذ مسدود شود و عملیات تهویه دچار اخلال گردد حرارت دستگاه بالا رفته و به قطعات اسیب جدی خواهد رسید. لذا قرار دادن لپ تاپ در جای مناسب که سیستم تهویه درست کار کند از نکات بسیار مهم در نگهداری لپ تاپ است. مثلا قرار دادن لپ تاپ روی سطوح نرم، پارچه ای و پشمی و یا کارکردن با ان در تخت خواب بطور بلقوه می تواند باعث بروز این مشکل شود.

 

جابجایی لپ تاپ در هنگام کار

اگر لپ تاپ شما برای ذخیره اطلاعات مجهز به درایو هارددیسک است باید دقت زیادی داشته باشید که وقتی لپ تاپ روشن است دستگاه را تکان ندهید و یا جابه جا نکنید چون بدلیل وجود هارددیسک در دستگاه که یک قطعه مکانیکی است با کوچکترین ضربه و تکان خورد ممکن است به هد و دیسک ها اسیب برسد و به مرور زمان باعت کُندی سرعت هارد و حتی اطلاعات شما از بین برود. اما اگر لپ تاپ شما تنها مجهز به SSD و یا به اصطلاح از حافظه های حالت جامد است در این صورت جابه جایی و تکان خوردن دستگاه مشکل ساز نیست.

 

حرارت بیش از حد لپ تاپ

به طور کلی داغی بیش از حد و بالا رفتن حرارت لپ تاپ میتواند آسیب های هزینه بر و جبران ناپذیری به دستگاه وارد کند. اگر این حرارت در حدی باشد که بدنه چنان داغ شود که نتوان آن را لمس کرد در این صورت دستگاه شما با مشکلی اساسی در سیستم تهویه روبروست. دلایل متنوع است مثلا اگر دستگاه شما در حال پردازش سنگین است حرارت زیادی تولید می شود در این صورت فن دستگاه باید با سرعت بیشتر و مداومی کار کند. اگر فن دستگاه توانایی خنک سازی دستگاه را ندارد باید برای لپ تاپ تاپ یک کول پد تهیه کنید.

 

ریختن مایعات و مواد خوراکی روی لپ تاپ

برای بسیاری افراد لپ تاپ دستگاه محبوبی برای دیدن فیلم و سریال است و در این وضعیت ممکن است انواع مایعات و خوراکی جات را نیز میل کنند و در اثر سهل انگاری لیوان آب یا آبمیوه روی لپ تاپ ریخته شود. در صورت بروز چنین اتفاقی فوراً لپ تاپ را واژگون کنید تا از نفوذ بیشتر مایع به درون دستگاه جلوگیری نمایید و در مرحله دوم بلافاصله دستگاه را از برق جدا کنید و دستگاه را کامل خاموش نمایید و باتری را از آن خارج کنید. و تا زمانی که مایع کاملا خشک نشده دستگاه را روشن نکنید. اگر مایع ریخته شده روی دستگاه غلیظ یا چسبناک باشد احتمالا برای سرویس باید به یک تعمیرگاه رجوع نمایید. در این میان کیبورد جزء اصلی ترین قطعاتی است که بیشترین اسیب را می بیند و به مرور زمان از اثر تماس با انگشتان چرب و چسبناک جرم می گیرد.

 

حفاظت از بدنه و قاب لپ تاپ

بدنه و قاب لپ تاپ ها متناسب با مدل و نوع طراحی از مواد مختلفی ساخته شده اند که غالباً از جنس پلاستیک می باشند. برای باز کردن درب لپ تاپ دقت کنید لبه وسط نمایشگر را بگیرید و درب را باز کنید و یا ببندید؛ اگر تنها گوشه راست یا چپ ال سی دی دستگاه را گرفتید و درب را باز و بسته نمودید بعد از مدتی لولای درب لپ تاپ خراب می شود و طبعاً بدنه شکسته خواهد شد. هیچ گاه اجسام نسبتا سنگین را روی لپ تاپ نگذارید و یا بین کیبورد و نمایشگر چیزی قرار ندهید. مواظبت از لپ تاپ در برابر سقوط بر روی زمین و برخورد با اجسام دیگر بدنه لپ تاپ تا سال ها سالم و زیبا می ماند.

 

چگونه لپ تاپ را تمیز کنیم

برای تمیز کردن لپ تاپ که هیچ گاه از دستمال خیس و یا مایعات شوینده مثل مواد اسیدی، شیشه پاکن و الکل و... استفاده نکنید. ممکن است به داخل دستگاه نفوذ کند و باعث اتصالی شود و یا لعاب و رنگ دستگاه را از بین ببرد و ظاهر دستگاه زشت شود. بهترین روش برای تمیز کردن گاه به گاه لپ تاپ این است که اول حتما دستگاه را خاموش کنید و بعد با اسپری های مخصوص و یا با یک دستمال نم دار آن را تمیز کنیم.

 

نگهداری و طرز استفاده صحیح از لپ تاپ

پرینت مقالـه
اشتراک گذاری

اندازه متن 14

ارسال دیدگاه