دنیای قطعات الکترونیکی لپ تاپ | CHIP SMD SMT

تاریخ انتشار : 29 شهریور 1403 تعداد بازدید ها : 1 نویسنده : دسته بندی :

یکی از سوالاتی که مشتریان پارتاکو در زمان تماس ( با تعمیرگاه ) می پرسند این است : آیا شما قطعات الکترونیکی لپ تاپ دارید ؟! اما واقعا کاربری که این سوال برایش پیش آمده دقیقا دنبال چه چیزی میگرده؟ آیا منظور مشتریان ما اشاره به قطعه ای مثل مادربرد هست یا دنبال قطعات جزئی تر مثل چیپ گرافیک می گردند. یا اینکه فرد متقاضی ریز قطعه می خواد ! همه این احتمالات وجود دارند. اما واقعا منظور از این اصلاح چیست ؟! با ما همراه باشین

 

 

مادربرد به عنوان اصلی ترین قطعه الکترونیکی لپ تاپ

ماردبرد یا برد اصلی لپ تاپ در واقع هم مجریه هم رابط. یعنی در حالیکه خودش ( به عنوان مدار مجتمع ) یکی از قطعات لپ تاپ هست اما چندین نوع قطعه الکترونیکی مهم مثل چیپ گرافیک و تراشه ها روی اون نصب میشه. در کنارچیپ ها و تراشه ها قطعات جزئی مثل ترانزیستورها کریستال فت و ماسفت و کوچک ترین قطعات SMD وجود دارن .

 

 

مادربرد لپ تاپ در واقع یک سیستم تو در تو هست

مادربرد لپ تاپ خودش قطعه الکترونیکی مهمیه که بخشی از یک سیستم دیگه ( لپ تاپ ) هست. اما روی بردش قطعات الکترونیکی زیادی داره که اونها هم مهم هستند و وظایفی دارند . خراب شدن هر کدوم از اونها می تونه همه چیز بهم بریزه. برخی از قطعات الکترونیکی مادربرد به ترتیب الویت به شرح زیر می باشند :

 

 

• خود مادربرد لپ تاپ به عنوان یکی از قطعات الکترونیکی و اجزاء این سیستم کامپیوتری شناخته می شود.
• چیپ هایی مثل چیپ گرافیک و یا پل شمالی و جنوبی ، قطعات الکترونیکی هستند که روی مادربرد نصب شده است.
• تراشه هایی مثل تراشه بایوس یا IO با وظایف مهم و حساسی روی مادربرد قرار دارند.
• انواع IC های مهم مثل ای سی های 25 پایه روی مادربرد ها وجود دارند .
• انواع کریستال ها ، فت ، ماسفت ، ترانزیتسور ، خازن و مقاوت و دیودها روی مادربرد یافت می شوند.

 

ارتباطات داخلی و خارجی قطعات الکترونیکی لپ تاپ

مادربرد ها از طریق اتصالات داخلی و پورت ها ، سایر اجزای الکترونیکی را به لپ تاپ متصل می کنند. کانکتور ها و فلت ها معمولا قطعاتی را به یکدیگر متصل می کنند که همیشه همراه لپ تاپ بوده و جزء جدا نشدنی از سیستم است. اما برخی از قطعات مثل جک شارژ و یا کانکتور به عنوان رابط لپ تاپ با سایر لوازم الکترونیکی مثل : شارژر ، هدفون و سایر وسایل مشابه را فراهم می کنند.

وقتی برای لپ تاپ یا نوت بوک شما مشکلی پیش بیاد معمولا اولین موردی که تعمیرکاران بررسی می کنند همین برد اصلی لپ تاپ است. اگر قطعات جانبی مثل نمایشگر یا حتی کیبورد و شارژر سالم باشند ایراد لپ تاپ روی مادربرد قابل کشف خواهد بود.

 

ریز قطعات الکترونیکی برد لپ تاپ

ریز قطعات انواع مختلفی دارند یکی از انواع آنها ، مدل های مختلف SMD است . تعداد بیشماری از این قطعه روی برد های مختلف خصوصا مادربرد رایانه ها یافت می شود اینکه برای مونتاژ شدنشان نیازی برای سوراخ کردن مادربرد لپ تاپ ( در هنگام ساخت ) وجود ندارد به عنوان مهم ترین ویژگی ریز قطعات شناخته می شود. آنها بار الکترونیکی را تلف نمی کنند.

 


بعضی از ریز قطعه ها برای خنک کردنشان به همراه هیت سینکی ساخته می شوند که حرارت ناشی از عملکرد آن را کاهش می دهد. امامهم ترین ویژگی این قطعات در واقع ابعاد کوچک آنهاست. قطعات SMT – SMD در کارخانجات تولید قطعات لپ تاپ و به وسیله ربات های پیشرفته و دقیقی مونتاژ می شوند. برخی از آنها خیلی ریز و ذره بینی هستند. نصب و تعویض آنها به وسیله تعمیرکار لپ تاپ امکان پذیر است اما برای انجام اینکار دقت بالایی لازم است.

 

 

رفع عیوب و مشکلات قطعات الکترونیکی لپ تاپ

برخی از قطعات الکترونیکی قابل تعمیر هستند. مثلا اگر لپ تاپ شما تصویر نداره ولی نمایشگر و اتصالات آن سالم باشد، معمولا مشکل آن با تعمیر مادربرد رفع خواهد شد. برای رفع این ایراد ( یک یا چند ) قطعه تعویض می شود.
در بعضی از موارد یا مشکلات پیش آمده، هزینه تعمیر کردن بصرفه نیست. یا اینکه ممکن است مشکل مجددا بروز کند که در این مواقع مادربرد معیوب بطور کلی تعویض می شود. برخی از قطعاتی که خرابی آنها در کارکردن لپ تاپ اختلالات مختلفی ایجاد می کند به شرح زیر است :

• خراب شدن چیپ هایی مثل : چیپ گرافیک لپ تاپ که مشکلات تصویر را به وجود می آورد
• ازکار افتادن تراشه های مربوط بهBIOS و IO مشکلات متعددی به همراه دارد.
• آسیب دیدن تراشه هاIC ها و حتی انواع ترانزیستور و کریستال روی برد ، باعث ایجاد مشکل می شود.

 

تصور برخی از ما درباره چیپ ها و تراشه ها اینه که این قطعات مجموعه زیادی از ریز قطعات دیگه ای مثل : خازن ها دیود ها و مقاومت ها هستند. تقریبا همینطور است اما یک بخش جداگانه از چیپ یا تراشه قابل تعمیر نیست و در زمان خراب شدن آن، قطعه باید بطور کامل تعویض شود.

intel

 

 

چرا همه قطعات الکترونیکی تعمیر نمی شوند !

با اینکه تراشه ها و چیپ ها مدار مجتمعی از تعداد بیشماری قطعه ( جزئی ) هستند اما بخاطر نوع و ساختار درهم پیچیده ای که دارند قابل تعمیر نبوده و باید تعویض شوند. برای ساخت تراشه ها در حقیقت وظایف و کارکرد تعداد زیادی قطعه جزئی به یکدیگر محلق شده اند. هنگامی که مشکلی در اثر نوسان برق یا موارد این چنینی پیش آمده باشد ، ممکن است یک بخش یا کل تراشه بصورت کامل ازبین رفته و علاوه بر آن شاید چند قطعه مجاور روی مادربرد را نیز خراب کرده باشد. تمام این موارد باید از طریق تعمیرگاه لپ تاپ بررسی شود. اگر سوالی داشتید با ما تماس بگیرید.

quara
 
پرینت مقالـه
اشتراک گذاری

اندازه متن 14

ارسال دیدگاه