HDMI در برابر DisplayPort

تاریخ انتشار : 29 شهریور 1403 تعداد بازدید ها : 1 نویسنده : دسته بندی :

HDMI در برابر DisplayPort: کدام رابط صفحه نمایش برتر است؟ این استانداردها بیشتر از شباهت های شان، متفاوت هستند، یکی در تلویزیون ها مشترک است و استاندارد دیگر در رایانه های شخصی وجود دارد.

استاندارد رابط صوتی / تصویری HDMI در همه جا وجود دارد: تلویزیون، استاپ باکس، پخش کننده رسانه، پخش کننده های Blu-ray، گیرنده A / V ، کنسول بازی، دوربین فیلمبرداری، دوربین دیجیتال و حتی گوشی های هوشمند. برای فعال کردن یک کنسول بازی یا یک گیرنده دیجیتال از پورت نمایشگر آن استفاده می کنید، در اکثر رایانه های رومیزی و لپ تاپ یک درگاه خروجی HDMI پیدا خواهید کرد و همچنین در بسیاری از رایانه های شخصی همه دارای این درگاه ورودی هستند.

با توجه به فراگیر بودن HDMI، ممکن است دیگر استاندارد صوتی / تصویری دیجیتال را فراموش کرده باشید: DisplayPort. اگرچه این پورت را در اکثر کارت های ویدئوی جدید و همچنین در Mac و لپ تاپ هایی که برای کاربران تجاری به بازار عرضه می شود، در کنار HDMI خواهید یافت، اما به ندرت در رایانه های شخصی ویندوز که برای مصرف کنندگان معمولی است، ظاهر می شود.

هم HDMI و هم DisplayPort می توانند فیلم دیجیتال با کیفیت بالا و صدای با وضوح بالا را از یک دستگاه منبع به یک صفحه نمایش برسانند، چه تفاوتی وجود دارد و چرا ممکن است DisplayPort بخواهید وقتی HDMI بسیار رایج است؟ و آینده با شکوفایی درگاه های USB Type-C چه آینده ای دارد؟ ما به این سوالات و موارد دیگر پاسخ خواهیم داد. اما اول، داستان چگونگی بوجود آمدن این دو استاندارد و اینکه چگونه کنترل می شوند.

 

ریشه های HDMI و DisplayPort

مشخصات HDMI (رابط چندرسانه ای با کیفیت بالا) در سال 2002 توسط شش غول الکترونیکی شکل گرفت: هیتاچی، پاناسونیک، فیلیپس، سیلیکون تصویر، سونی و توشیبا. امروز، HDMI Licensing، LLC ، یک شرکت تابعه کاملاً متعلق به Silicon Image ، مشخصات را کنترل می کند، اما برخی از فروشندگان عضو انجمن 80 نفره HDMI هستند. عضو باشید یا نه، تولیدکنندگان برای داشتن HDMI در محصولات خود باید حق امتیاز پرداخت کنند. آنها البته این هزینه را به شما تحمیل می كنند.

مشخصات DisplayPort توسط شرکت VESA (انجمن استاندارد الکترونیک ویدیو) توسعه یافته و تحت کنترل آن باقی مانده است، کنسرسیوم بزرگی از تولید کنندگان از AMD گرفته تا ZIPS Corporation - تقریباً همه آنها نیز به انجمن HDMI تعلق دارند.

احتمالاً قبلاً نام VESA را در رابطه با ویدئو شنیده اید. DisplayPort در سال 2006 به عنوان بخشی از تلاش برای جایگزینی دو استاندارد قدیمی که عمدتا برای نمایشگرهای رایانه استفاده می شود، شروع به کار کرد:

VGA (آرایه گرافیک تصویری، یک رابط آنالوگ برای اولین بار در 1987 ارائه شد) و DVI (رابط ویدئو دیجیتال، معرفی شده در سال 1999).

 

DisplayPort

یک محصول بدون حق امتیاز است، اما برای غلبه بر حرکت چهار ساله HDMI کافی نبود. رایانه ها با چرخه های فناوری کوتاه تر و اغلب نیاز به نمایشگر بیشتر، مسئله دیگری بود. واقعیت جالب: از بین شش شرکتی که مسئول ایجاد HDMI هستند، فقط هیتاچی و فیلیپس از شرکت های عضو VESA نیستند.

 

قابلیت های HDMI و DisplayPort

HDMI، اخیراً به نسخه 2.1 تجدید شده و قادر به پشتیبانی از نرخ بیت تا 48Gbps است. VESA حتی اخیراً DisplayPort 2.0 را معرفی کرده است که می تواند توان خالص را تا 80 گیگابیت بر ثانیه کنترل کند. در زمان نوشتن این مقاله ، DisplayPort 2.0 در هیچ دستگاهی اجرا نشده است. و HDMI 2.1 که بسیاری از ویژگی های آن را اختیاری می کنند، در محصولات نسبتاً کمی به طور کامل پذیرفته شده است. به عنوان مثال تلویزیون های فعلی سامسونگ 8K

HDMI و DisplayPort از نظر کاربردهای عملی شبیه به یکدیگر هستند و صنعت تا حد زیادی آنها را به عنوان استانداردهای رایگان ارزیابی می کند. مشخصات اولیه DisplayPort مطمئناً چشمگیرتر است، اما قابلیت های HDMI همیشه برای جریان اصلی بازار A / V بیش از حد مناسب بوده است.

توجه داشته باشید که هر دو استاندارد می توانند انواع نمایشگرهای قدیمی را از طریق آداپتورها و کابل های آداپتور هدایت کنند: HDMI به VGA و DVI؛ و DisplayPort به VGA DVI و HDMI. هر دو استاندارد نیز با گذشته سازگار هستند.

 

HDMI و DisplayPort

کارهای مشابهی را انجام می دهند، اما روش های بسیار متفاوت، و ویژگی های منحصر به فرد برای هر یک وجود دارد. HDMI صریحاً از CEC (کنترل الکترونیکی مصرفی) برای کنترل تنظیمات کامل A / V پشتیبانی می کند و کابل HDMI می تواند اطلاعات اترنت را حمل کند. اترنت به یک کابل هدفمند احتیاج دارد. DisplayPort از CEC از طریق کانال کمکی پشتیبانی می کند، اما به ندرت اجرا می شود، صرفاً به دلیل ردپای غول پیکر DisplayPort در دنیای الکترونیک مصرفی است.

 

 

استفاده از چندین نمایشگر در HDMI و DisplayPort

احتمالاً بزرگترین تفاوت عملی بین این دو استاندارد این است که DisplayPort می تواند چهار نمایشگر با زنجیر چرخدار و HDMI نیز فقط دو نمایشگر را داشته باشد، اجرای این مورد بسیار کم است. توجه داشته باشید که سرعت 48 گیگابیت بر ثانیه و سرعت 80 گیگابیت بر ثانیه که در بالا ذکر شد به ترتیب سرعت تحویل HDMI 2.1 و DisplayPort خام هستند. DisplayPort 2.0 دارای چهار لاین است که می تواند تقریباً 77.37 گیگابیت بر ثانیه (19.34 گیگابیت بر ثانیه در هر لاین) داده واقعی را ارائه دهد ، در حالی که DisplayPort 1.4a می تواند 32.4 گیگابیت بر ثانیه (6.48 گیگابیت بر ثانیه در هر لاین) را ارائه دهد. HDMI 2.0 14.4Gbps ارائه می دهد و HDMI 2.1 قدیمی 42.6Gbps ارائه می دهد.

 

پشتیبانی از HDR در HDMI و DisplayPort

هر دو استاندارد از HDR (دامنه دینامیکی بالا)، با روشنایی گسترده تر و گستره رنگی آن پشتیبانی می کنند، اما HDMI 2.0x فقط از فراداده استاتیک (HDR10) پشتیبانی می کند، در حالی که HDMI 2.1 و DisplayPort 1.4a / 2.0 هر دو از ابرداده های پویا (HDR10 + و غیره) پشتیبانی می کنند.

متادیتای استاتیک به این معنی است که داده های تنظیم تلویزیون برای محتوا یکبار در همان شروع فیلم ارسال می شود. ابرداده پویا به معنای ارسال داده های تنظیم در سراسر ویدیو است و امکان تنظیم دقیق تر را می دهد. Dolby Vision در پروتکل های جریان قدیمی تر تعبیه شده است و با هر نسخه اخیر از هر دو استاندارد کار خواهد کرد.

 

انتقال صدا در HDMI و DisplayPort

HDMI و DisplayPort دارای صدای 192 هرتز / 24 بیتی هستند، اما با HDMI، این فقط از طریق یک اتصال کابل است. این برای باف های صوتی با وضوح بالا با پخش کننده صوتی HD و گیرنده A / V خوب است. اما برای انتقال صدا از تنظیم کننده تلویزیون یا انتقال آن از دستگاه متصل به تلویزیون به گیرنده A / V ARC از صدای بسیار فشرده 5.1 فراگیر پشتیبانی می کند، اما صدای فشرده نشده 5.1 و 7.1 و همچنین نرخ نمونه تا 192 کیلوهرتز در 24 بیت اکنون از طریق استاندارد eARC HDMI 2.1) ARC پیشرفته) امکان پذیر است.

اتصالات DisplayPort دارای 20 پایه است و در دو اندازه موجود است: DisplayPort و Mini DisplayPort (دومی گزینه انتخاب تبلت Surface Pro مایکروسافت و همچنین Mac ها قبل از استفاده USB Type-C / Thunderbolt 3 توسط اپل است)

 

کابل های HDMI

نکته ای که باید در مورد کابل های HDMI بدانید این است که اگر مشخصات مشخصی وجود دارد (مثلاً تعداد یا سیم ها ، اتصالات پین و غیره) و نوع کابل از نوع 3 است (جفت های پیچ خورده و بدون محافظ لازم است)، اما ویژگی های استفاده شده در ساخت کابل مشخص نشده است. طبق گفته HDMI Licensing LLC ، سیگنال های HDMI همچنین می توانند از طریق کابل CAT5 یا CAT6 (با حداکثر وضوح 1080p) یا از طریق کابل فیبر نوری اجرا شوند. همه چیز عالی است، اما اینکه کاربران با توجه به اینکه کدام کابل ها با کدام دستگاه ها کار می کنند کمی آب را گل آلود می کند.

  • Standard HDMI Cable: پهنای باند کافی را فقط برای فیلم با وضوح 720p و 1080i فراهم می کند. نوع اترنت می تواند 100 مگابیت بر ثانیه را تحمل کند.
  • High Speed HDMI Cable: اینها برای حداکثر 2160p 4K یا 4K UHD خوب هستند، اما فقط با سرعت تازه سازی 24 هرتز هستند. باز هم ، نوع اترنت 100 مگابیت در ثانیه را حمل می کند.
  • Ultra High Speed HDMI Cable: این کابل ها قادر به حمل کامل HDMI 2.1 48Gbps هستند که در صورت فشرده شدن فیلم برای 8K ، 8K UHD و همچنین طعم 10K مناسب است.

 

کابل های DisplayPort

داستان در مورد کابل های DisplayPort از این جهت که یک طرح اصلی 5 متری (16 فوت) کابل وجود دارد و فقط دو اتصال: کامل و مینی، کمی ساده تر است. اما همانند HDMI، انواع و سطح صدور گواهینامه وجود دارد، همانطور که در زیر نشان داده شده است.

  • RBR DisplayPort cable: (نرخ بیت کاهش یافته) 6.48Gbps DisplayPort 1.0
  • Standard DisplayPort cable: برای HBR (نرخ بیت بالا) 10.80Gbps و HBR2 (نرخ بیت بالا 2) 21.60Gbps
  • DP8K cable: برای HBR3 (نرخ بیت بالا 3) 32.40Gbps (DisplayPort 1.3) و UHBR 10 (نرخ بیت فوق العاده بالا 10) 40Gbps DisplayPort 2.0

باز هم، قبل از اینکه کابل خود را گران انتخاب کنید، خواه دارای برچسب باشد یا نه، کابل خود را امتحان کنید. همچنین، تجربه عملی نشان داده است که مشخصات طول VESA بسته به رزولوشن بسیار محافظه کارانه است.

 

منبع: HDMI در برابر DisplayPort: کدام رابط صفحه نمایش برتر است؟

پرینت مقالـه
اشتراک گذاری

اندازه متن 14

ارسال دیدگاه