آموزش تعمیر شارژر لپ تاپ و نوت بوک | آموزش ویدیوئی و راهنمای تست

تاریخ انتشار : 29 شهریور 1403 تعداد بازدید ها : 1 نویسنده : دسته بندی :

آموزش تعمیر شارژر لپ تاپ ، مساله مهمی هست. منبع تغدیه ی مدرن لپ تاپ به عنوان آداپتور  که از آن به عنوان شارژر  نیز یاد می شود ، از عجایب دنیای مهندسی می باشد. آداپتور‌ها در اواخر دهه ی 1950 به دنیای تکنولوژی وارد شد. مقایسه ی آداپتورهای قدیمی با آداپتور های امروزی مانند مقایسه ی پیکان با پورشه می باشد که تفاوت آن ها از نظر قدرت و امکانات از زمین تا آسمان است. اما در این مقاله قصد داریم شما را با عیوب ظاهری و دردسر ساز این آداپتور AC -DC آشنا کنیم. در مرحله اول شمارا با مشکلات آداپتور ها آشنا میکنیم. سپس به کمک تست جریان ( ولتاژ ) آداپتور ، تعمیر و رفع عیب آنرا را می آموزید.  در ادامه با تعویض برخی از قطعات و تجهیزات مرتبط با آداپتور مثل : خازن ، سیم شارژ و سایر بخش های مهم آشنا خواهید شد.

 

آموزش ویدیویی تعمیر شارژر لپ تاپ

در این ویدیو آموزشی ، مهم ترین خرابی های شارژر لپ تاپ را بررسی کرده و نحوه تست و تعمیر آنرا به شما نمایش می دهیم. این آموزش ویدیویی دارای توضیحات فارسی می باشد. مسولیت و عواقب تعمیرات شارژر لپ تاپ به عهده خودتان است.

 

توجه : اگر تعمیر کار نیستید لطفا ریسک نکنید.

 

اگر با تعمیرات لوازم الکتریکی آشنایی ندارید لطفا ریسک نکنید. ممکن است یه مادربرد دستگاهتان آسیب وارد کنید. ما به شما توصیه می کنیم برای خرید شارژر لپ تاپ دست بکار شوید. هزینه خرید و تعویض قطعات داخلی لپ تاپ ، خیلی بیشتر از تهیه آداپتور آن است.

 

نحوه کارکرد آداپتورها به وسیله مدار الکترونیکی خاصی کنترل و پایش می شود که از این بحث خارج است . اگر به این موضوع علاقه مند هستید ادامه این آموزش را دنبال کنید. اما در اینجا به بررسی عیوب کلی شارژر لپ تاپ می پردازیم

 

آشنایی با دلایل از کار افتادن آداپتور پاور لپ تاپ

 

داغ کردن آداپتور بر اثر کار زیاد :

 گرم شدن یا داغ شدن بیش از حد یکی از مشکلات این آداپتورها است که این مشکل با قطع کردن ورودی برق به آداپتور و وصل مجدد معمولاً رفع می‌شود.

 

 

ایجاد سر و صداهای ریز :

 تولید سر و صداهای ریز ، مشکل دیگر آداپتورهاست. شرکت‌های تولیدکننده بیشتر به دنبال تولید آداپتورهایی هستند که سرو صدای کمتری ایجاد کند. البته ناگفته نماند که سر و صدای جزئی مشکلی در روند کاری دستگاه به وجود نمی آورد.

 

چه ابزار هایی برای تعمیر شارژر لپ تاپ نیاز داریم :

ما در این مقاله قصد داریم روش بازکردن  ، عیب یابی و تعمیر آداپتور را به شما آموزش دهیم . برای این کار شما به ابزارهای زیر نیاز خواهید داشت:

  • هویه و ابزار مورد نیاز لحیم کاری
  • دم باریک و پیچ گوشتی تخت
  • مولتی متر و اوسیلوسکوپ
  • چسب مخصوص پلاستیک
  • دو خازن الکترولیتی 680 میکرو فارادی ، 25 ولتی.

 

مراحل اصلی بررسی سلامت آداپتور شارژر لپ تاپ :

آداپتور بعنوان تامین کننده جریان ولتاژ و آمپر مورد نیاز لپ تاپ ، لازم است تا بخوبی کار کند. ابتدا جریان برق شهر که معمولا حدود 220 ولت AC است از طریق کابل و سوکت برق  وارد آداپتور می شود این جریان پس از تنظیم شدن شدت و ولتاژ ازبه وسیله مدار، طریق کانکتور قابل دسترسی می باشد. برای میزان خروجی برق  نسبت به مصرف و نیاز لپ تاپ، مقداری در نظر گرفته شده است. این مقدار در لپ تاپ های مختلف تفاوت دارد جریان خروجی نباید پایین تر یا بالاتراز میزان مشخص شده باشد وگرنه به دستگاه آسیب وارد می کند. البته خراب شدن آداپتور شارژر دلایل مختلفی دارد که ممکن است به سادگی رفع گردد و یا اینکه نیاز باشد آداپتور را بکلی تعویض نمایید. تست و تعمیر آداپتور شارژر لپ تاپ مراحل مختلفی دارد که در ادامه مرور خواهیم کرد.

 

در روند عیب یابی شارژر چه مراحلی در پیش رو داریم!؟

  • قبل از هر اقدامی از قطعیت مشکل و خرابی در آداپتور اطمینان حاصل کنید .
  • اولین قدم برای بررسی مشکلات آداپتور شارژر لپ تاپ تست کابل برق آن است .
  • درمرحله دوم می بایست کابل خروجی آداپتور را چک کنیم .
  • در پی مشکلات آداپتور ممکن است کانکتورآن قطع شده باشد .

 

موارد موثر در بررسی سلامت آداپتور :

برای بررسی سلامت آداپتور چند مورد مختلف را باید بررسی کرد که عبارتند از:

  • تست ولتاژ (با کمک مولتی متر)
  • تست قطعی (با کمک مولتی متر)
  • تست جریان(با کمک اسیلوسکوپ)

 

تست ولتاژ با مولتی متر :

یکی از دلایل خرابی آداپتور ها ، عدم ولتاژ دهی صحیح دستگاه می باشد. ولتاژ آداپتور را می توان آبا یک مولتی متر (ولت متر) تست کرد. برای مثال اگر ولتاژ یک آداپتور ۱۹ ولت سالم را تست نمایید, مولتی متر عدد ۱۹٫۵ ولت را نشان می دهد. این عدد کاملا نرمال و در رنج مجاز می باشد اما چنانچه این عدد برای مثال صفر و یا ۲۵ ولت باشد قطعا آداپتور خراب است.

 

 

 

تست قطعی کابل با مولتی متر :

طول سیم و کابل را با انگشت اشاره و شست خود لمس کنید تا اگر عایق آسیب دیده است آن را شناسایی کنید. اگر لازم است، از یک آینه‌ی کوچک و یک چراغ قوه برای بررسی جاهایی که قابل دسترسی نیستند استفاده کنید. اگر جایی از عایق آسیب دیده باشد ممکن است قطعی همان جا باشد، از جمله قسمت‌هایی که تیره شده‌اند و ممکن است از گرمای بیش از حد سوخته باشند. اتصالاتی که کابل به آن متصل شده است را جدا و بررسی کنید که آسیبی ندیده‌ باشند. مولتی‌متر دیجیتال را بردارید و آن را روی پایین‌ترین میزان اهم قرار دهید. 

سیم را با دقت تکان داده یا در نقاط مختلف خم کنید. در صورتی‌که در طول کابل شما در هر نقطه‌ای قطعی و شکستگی وجود داشته باشد، مولتی‌متر مقاومت بی‌نهایت نشان می‌دهد.

راهنمای خرید کابل تعمیر شارژر لپ تاپ

 

تست برق خروجی

اگر کابل برق شما سالم باشد اولین اقدام شما در مرحله بعد تست خروجی ولتاژ آداپتور شارژر لپ تاپ است روی برچسب آداپتور دنبال ولتاژ و آمپر خروجی بگردید، سپس کمیت و کیفیت آنر میزان خروجی را با مقدار تعیین شده مقایسه کنید در این زمان دو حالت وجود دارد در حالت اول جریان صفر نشان داده خواهد شد و در حالت دوم ممکن است مقدار کمتر و یا بیشتر از حد انتظار باشد. مثلا ۱۰ ولت برای آداپتور های نوزده ولت یا ولتاژ بالای بیست ولت.

 

تست آداپتور با اسیلوسکوپ برای تعویض خازن

با کمک اسیلوسکوپ میتوان شکل موج تشکیل شده توسط آداپتور را بررسی نمود. موج نمایش داده شده باید کاملا صاف بوده و فاقد هرگونه برآمدگی باشد. در این صورت می توان فهمید که جریان خروجی آداپتور مشکلی ندارد. ولی اگر موج خروجی به صورت AC نمایش داده شد ، می فهمیم که آداپتور دارای مشکل می باشد و بایستی خازن های موجود در مدار بررسی شده و خازن خراب تعویض گردد.

 

 

 

شکل خروجی موج شماتیک را بررسی کنید :

با نگاهی به شکل موج خروجی که در تصویر بالا داریم، می توان دریافت که تقریباً تقریباً 10 ولت DC وجود دارد که ولتاژ هر 22 میلی ثانیه بر روی موج ها قرار میگیرند. فرض بر این است که خروجی حداقل 19 ولت باشد و یک میلی ولت از AC سوار بر DC باشد. تجربه می گوید که اجزای حالت جامد در این مدارها بسیار قوی هستند ، چون ضعیف ترین پیوند، خازن های الکترولیتی هستند که می توانند در هر زمان کار کنند.

 

 

باز کردن آداپتور شارژر برای تعویض خازن

با کمک گرفتن از پیچ گوشتی دو سو ، جعبه ی آداپتور را باز کرده و محافظ فلزی روی صفحه را جدا کنید. دو عدد خازن الکترولیتی 25 میکرو فاراد در انتهای برد قرار دارند. با کمک گرفتن از دستگاه هویه ، آن ها را از مدار جدا نمایید. بعد از انجام این کار ، خازن های جدید را جایگزین دو خازن قدیمی نموده و به برد دستگاه لحیم نمایید.

 

 

تست مجدد آداپتور شارژر و بستن جعبه ی آن

 

قبل از اینکه همه چیز را کنار هم قرار دهید ، کار خود را دوباره بررسی کنید. همچنین سیم های ورودی را از سیم خط جایی که به برد متصل می شوند ، دوباره بررسی کنید. هنگامی که از درست بودن سیم های خروجی مطمئن شدید ، آداپتور را به دستگاه متصل نموده و نتیجه را ببینید.

اگر آداپتور درست شده باشد ، خروجی باید یک خط صاف را نمایش دهد و هیچ اثری از انحنای موج های AC وجود نداشته باشد.

 

 

قبل از اینکه همه چیز را کنار هم قرار دهید ، کار خود را دوباره بررسی کنید. همچنین سیم های ورودی را از سیم خط جایی که به برد متصل می شوند ، دوباره بررسی کنید. هنگامی که از درست بودن سیم های خروجی مطمئن شدید ، آداپتور را به دستگاه متصل نموده و نتیجه را ببینید.

اگر آداپتور درست شده باشد ، خروجی باید یک خط صاف را نمایش دهد و هیچ اثری از انحنای موج های AC وجود نداشته باشد.



توجه : هنگام شروع تست باید اوسیلوسکوپ را در حالت AC قرار دهید تا نتیجه برای شما به درستی نمایش داده شود. بعد از این که از نتیجه مطمئن شدید ، مدار را داخل جعبه ی پلاستیکی خود قرار داده و آن جعبه ی آداپتور را مثل حالت اولیه بچسبانید.


 

نکته مهم درباره تعویض خازن :

هر دو خازن قدیمی را آزمایش کردیم که مقدار نشان داده شده در دستگاه تنها 10 درصد از مقدار نامی آن ها بود و این نشان دهنده ی خراب شدن خازن هاست. این امر باعث می شود که آداپتور عملکرد اصلی خود را از دست می دهد. امیدوارم از این مبحث استفاده ی کافی را برده باشید. در صورتی که درباره ی موضوع شبهه ای داشتید ، از طریق نظرات در پایین همین مقاله با ما درمیان بگذارید. کارشناسان پارتاکو در سریعترین زمان ممکن به سوال شما پاسخ می دهند.

وقتی که خازن های قدیمی را از مدار خارج کردیم ، متوجه شدیم که بخش پایینی یکی از خازن ها ترکیده و مواد شیمیایی داخل خازن ، به بیرون آمده بود. این امر باعث تجمع گازهای درون الکترولیتی است که باعث ترکیدن خازن می شود که به نوعی می توان گفت این کار یک اقدام ایمنی از طرف خازن است تا با از بین بردن خود از صدمه رساندن جدی به دستگاه جلوگیری نماید.

 

 

نتیجه گیری

  • بسیاری از آسیب هایی که به آداپتور برق وارد می شود به علت صدمات فیزیکی می باشد .
  • سعی کنید از کابل و اتصالات آداپتور در برابر کشیدگی پارگی یا له شدن مراقبت کنید .
  • آسیب های وارده دراثر نواسانات برق در رتبه دوم دلیل خراب شدن آداپتور و شارژر لپ تاپ قرار دارد .
  • برای عیب یابی و رفع مشکلات مربوط به آداپتور لب تاب بهتر است ابزارات لازم را در اختیار داشته باشید .
  • ولتاژ کمتر خروجی آداپتور باعث اختلال در کارکرد صحیح آداپتور می شود .
  • اگر خروجی برق دچار قطع و وصلی مقطعی می باشد برای رفع عیب آن اقدام کنید .
  • اگر هنگام بازی و کارهای سنگین لپ تاپ شما خاموش می شود برای بررسی آداپتور و باتری اقدام کنید .
  • بهتر است پس از استفاده از آداپتور کابل برق را از پریز جدا کنیم .
پرینت مقالـه
اشتراک گذاری

اندازه متن 14

ارسال دیدگاه