چه چیزی را برای بلندگوی لپ تاپ باید در نظر بگیرید؟

احتمالا متوجه این موضوع شده باشید که معمولا صدای اسپیکر لپ تاپ شما راضی کننده نیست. حتی اگر چندان به کیفیت صدای بلندگوی نوت بوک خود توجه نشان ندهید ، در برخی موارد نیاز پیدا می کنید. مثلا اگر بخواهید یک ویدیو را برای جمعی از افراد پخش کنید به صدای بلند نیاز خواهید داشت. به نظر شما چه چیزی را برای بلندگوی لپ تاپ باید در نظر بگیرید تا نیاز کاربر را بر طرف کند؟

تعداد بلندگوها : کمیت یا کیفیت؟

بیشتر طرح های لپ تاپ و نوت بوک شامل دو بلندگو می باشد. این به عنوان یک تنظیم استریو شناخته می شود. لپ تاپ هایی که دارای یک اسپیکر هستند معمولا قدرت کمتری در ارسال صدا دارند و فقط صداها را از یک جهت پخش می کنند. ولی لپ تاپ هایی که دو بلندگو دارند ، می توانند صدا را از جهات مختلف پخش کرده و کاربر را تحت تاثیر خود قرار دهند.

استفاده از یک اسپیکر در لپ تاپ

معمولا در لپ تاپ هایی که بنا به دلایلی توانایی جادادن دو اسپیکر در یک لپ تاپ ندارند  ، از تنظیمات تک اسپیکر یا mono setup استفاده شده است. بنابر این اگر از آن دسته افرادی هستید که کیفیت صدا برای شما مهم است ، از لپ تاپ های دارای یک بلندگو صرف نظر کنید. اگر اهل موسیقی گوش دادن هستید ، برای حل این مشکل باید یک هدفون و یا اسپیکر جداگانه را به لپ تاپ خود متصل کنید.

استفاده از دو بلندگوی قدرتمند یا 4 اسپیکر معمولی؟

گرچه تعداد بلندگوهای به کار رفته در لپ تاپ حائز اهمیت است. ولی ما ترجیح می دهیم که از 2 بلندگوی قوی به جای چهار اسپیکر ضعیف تر استفاده کنیم.

محل قرار گرفتن اسپیکرها

در صورتی که بلندگوی لپ تاپ شما در محل صحیح نصب نشده باشد ، عملا بی فایده خواهد بود. حتی اگر یکی از بهترین اسپیکر های موجود در سطح جهان باشد. بنابراین ساختار داخلی اسپیکر لپ تاپ مهم است. مثلا قرار گرفتن بلندگو ها در پایین کیبورد چندان مناسب نیست. چون در هنگام تایپ کردن و یا استفاده از لپ تاپ ، دست ها بر روی اسپیکر قرار گرفته و باعث کاهش صدای خروجی می شود. در یک نوت بوک ایده آل ، بلندگوها باید در کنار یا بالای صفحه کلید قرار گیرند تا شاهد بهترین خروجی صدای ممکن باشید. Razer Blade Stealth نمونه ای از یک نوت بوک است که بلندگوهای خود را در دو طرف صفحه کلید قرار می دهد.

قرارگیری اسپیکر در زیر بدنه لپ تاپ:

با افزایش تقاضای کاربران در خصوص تولید لپ تاپ های سبک و جمع و جور ، ایده های نامتعارف برای قرارگیری اسپیکر لپ تاپ به وجود آمده است. یکی از آن ها ، قرار گیری اسپیکر در زیر بدنه لپ تاپ است. در این صورت وقتی لپ تاپ را روی میز می گذاریم ، عمده صدای آن گرفته می شود و با عث می شود تا صدای ضعیف تری از موسیقی به گوش ما برسد. Dell Latitude 7480 از این طرح برای اسپیکرهای خود استفاده کرده است.

آیا برند اسپیکر لپ تاپ مهم است؟

بله. یکی از امتیازات مهم در برخی از لپ تاپ ها استفاده از تکنولوژی ها و برندهای برتر صوتی در جهان می باشد. به عنوان مثال کمپانی ایسوس در بیشتر مدل های لپ تاپ خود از  تکنولوژی Sonic Master  استفاده می کند. همچنین لنوو از JBL و اچ پی از Bang & Olufsen استفاده کرده است. سازندگان نوت بوک معمولا شرکتی را استخدام می کنند تا نیازهای صوتی لپ تاپ را به بهترین نحو ممکن شناسایی و آن ها را برطرف کند.

جمع بندی و نتیجه گیری:

شاید شما هم از علاقه مندان به موسیقی باشید و بخواهید بدون استفاده از هدفون از لپ تاپ خود آهنگ پخش کنید. یا این که قصد داشته باشید ویدیویی را برای جمعی از دوستان خود نمایش دهید. بنابراین شما به نوت بوکی نیاز دارید که صدای قابل قبولی از خود ارائه دهد و برای همه واضح باشد. در این مقاله ما برای شما انواع اسپیکر در لپ تاپ را توضیح دادیم. سه فاکتور مهم برای بلندگوهای لپ تاپ وجود دارد که تاثیر اساسی در کیفیت صدای آن دارد: تعداد اسپیکر به کار رفته در لپ تاپ ، محل قرار گیری بلندگوهای لپ تاپ و استفاده از برندها و تکنولوژی های صوتی محبوب در اسپیکر ها.

منبع : Notebook Review