پارت نامبر چیست ؟

اگر برای خرید قطعه ای از لپ تاپ به فروشگاهای قطعات مراجعه کنید با اصطلاح پارت نامبر مواجه می‌شوید. اما واقعا پارت نامبر چیست ( part Number ) و برای فهمیدن مدل قطعات لپ تاپ چه کمکی خواهد کرد؟  بررسی و معرفی Part Number به عنوان موثرترین راه حل برای فهمیدن مدل قطعاتی مانند : آداپتور برق لپ تاپ ، انواع شارژر ، باتری لپ تاپ و نوت بوک ، فهمیدن مدل فن دستگاه ، پیدا کردن مدل کیبورد و سایر قطعات، در‌نظر گرفته می‌شود. شما به کمک پارت نامبر می‌توانید مدل دقیق قطعه مورد‌نظر را شناسایی کرده و جایگزین مناسب را بیابید. در این مطلب به شما توضیح خواهم داد که چرا با وجود یکسان بودن بعضی از محصولات با یکدیگر ، پارت نامبر آنها متفاوت میباشد.

  1. پارت نامبر شامل: حروف – اعداد – کد بین المللی شناسایی قطعات می‌باشد.
  2. هر کارخانه که قطعه تولید می کند، پارت نامبر مخصوص خودش را در نظر می‌گیرد.
  3. معمولا پارت نامبر قطعه اصلی ( اورجینال ) با پارت نامبر سایر کارخانه ها متفاوت هست.
  4. به کمک پارت نامبر می‌‌توانیم بفهمیم یک قطعه ” منحصر به فرد ” برای کدام لپ تاپها کاربرد دارد.

پارت نامبر چیست ( part Number ) و دقیقا به چه کاری می‌آید؟

همانطور که همه مردم دارای یک کد ملی شخصی هستند که برای شناسایی هر فرد ایرانی از آن استفاده می‌شود ؛ انواع کالا و خصوصا قطعات الکتریکی نیز دارای کد اختصاصی پارت نامبر است.  PART NUMBER مجموعه ای متشکل از حروف و اعداد و یا هر کدام از آنها هست.

 

در دنیای قطعات سخت افزار رایانه همراه و لوازم جانبی مرتبط به آن، پارت نامبرها معمولا با حروف P/N و AP و PA شناخته خواهد شد.

ممکنه شکل ظاهری چند مدل کالا یکسان باشه اما در مشخصات فنی و کاربرد آنها اختلاف کاربردی باشه . مثلا : دو عدد فن که از نظر شکل و ابعاد یکسان هستند اما ولتاژ، و آمپر آنها کاملا متفاوته. یک فن برای گردش هوای داخل کیس کاربرد دارد اما فن دیگر با دور بالا و برای خنک کردن ماینر استفاده میشود.

 

پارت نامبر به عنوان کد بین المللی کالا در همه جای دنیا قابلیت شناسایی دارد


پارت نامبر را از کجا پیدا کنیم؟

بطور معمول پارت نامبر روی برچسب و در قسمت اطلاعات محصول درج میشود، اما جای مشخصی ندارد. پارت نامبر ممکنه نزدیک آرم و برند کالا یافت شود و برای برخی از کالاها در قسمت انتهای توضیحات محصول یافت می‌شود. ممکن است یک نمونه از کالا ( در تولیدات مختلف ) دارای چند پارت نامبر متفاوت باشد، اما آن کالا با پارت نامبر‌های مختلف، از نظر فنی و کاربرد یکسانه. در بعضی موارد پارت نامبر با برچسب جداگانه روی بدنه کالا چسبانده می‌شود.

پارت نامبر قطعات چیست و ( part Number ) چه چیزی را بیان می‌کند؟!

در مواقعی که دستگاه شما دچار ایراد باشد، ابتدا عیب یابی لپ تاپ انجام می‌شود. در مرحله بعد، قطعه معیوب شناسایی خواهد شد. پارت نامبر در حقیقت هویت کالا را مشخص می‌کند. به هر حال اگر قصد خرید و تعویض قطعات لپ تاپ را داشته باشید، باید بتوانید قطعه را به طور دقیق شناسایی نمائید. هنگامی که برای خرید قطعه دست بکار شوید، فروشنده ترجیح می دهد به جای آنکه بخواهید داستان زندگی لپ تاپ را بازگو نمایید، پارت نامبر قطعه را به او بگویید. فهمیدن مدل قطعه و نیاز دستگاه از روی مدل لپ تاپ قابل انجامه  

در بعضی از موارد ، یک قطعه خاص برای چند مدل مختلف لپ تاپ ساخته میشود و برای مدلهای متفاوت، کاربرد دارد. مثلا آداپتور برق لپ تاپ 19 ولت 3.42 آمپر با کانکتور 5.5*2.5 میلی متر برای بسیاری از لپ تاپهای مختلف با برند‌ها و مدلهای گوناگون قابل استفاده هست. برای برخی از مدلها جایگزین می‌شود اما در بعضی از مدلها مساله اختلاف قطبیت وجود دارد. پس نمی‌توانیم به طور کلی ، مدلی را نسبت دهیم


فهمیدن مدل قطعات لپ تاپ به کمک پارت نامبر

فهمیدن مدل قطعه از روی پارت نامبر برای همه قطعات لپ تاپ و لوازم جانبی آن امکان پذیر است. در بسیاری از موارد برای شناسائی یک قطعه بجای اینکه بخواهیم از تک تک ویژگیهایش یاد کنیم ، با معرفی پارت نامبر وسیله مورد نظرمان می‌توانیم منظور خودمان را به بهترین نحو به مخاطبمان منتقل کنیم 

پیدا کردن و خواندن پارت نامبر برای فهمیدن مدل آداپتور شارژر لپ تاپ

یکی از وسایلی برای شناسائی نوع و مدل قطعه از پارت نامبر آن استفاده می‌کنیم ، آداپتور شارژر لپ تاپ هست. آداپتورها مشخصات مختلف و متفاوتی دارند وجه تمایزهریک این مشخصات مثل ولتاژ ، آمپر و یا حتی سر کانکتور آداپتور میتواند میان دو کالا تفاوت ایجاد کرده بطوریکه قابل جایگزینی با یکدیگر نباشند. اگر می‌خواهید پارت نامبر آداپتور و شارژر لپ تاپ را بیابید باید به برچسب مشخصات محصول رجوع کنید

روش دقیق فهمیدن مدل باتری لپ تاپ از طریق پیدا کردن و بررسی پارت نامبر

در مورد باتری لپ تاپ نیز مثل سایر قطعات، معمولا پارت نامبر روی برچسب خود قطعه  درج شده. اگر دانستن مدل قطعه برای تعویض آن آن کافی نبود برای فهمیدن پارت نامبر ، باتری از نوع بیرونی که در کف دستگاه نصبه ؛ باید ابتدا آن را جدا کنیم. اما برای مدلهایی که داخل دستگاه نصبه باید قاب و پنل باز شود.

پارت نامبر ( part Number ) انواع باتری داخلی لپ تاپ چیست و کجاست ؟

نصب این نسل از باتریها در داخل قاب لپ تاپ می‌باشد. برای دسترسی به این باتری و فهمیدن پارت نامبر دقیق آن نیازه که قاب لپ تاپ را باز کنید . شاید از خودتان بپرسید : مگر نمیشود با معرفی مدل خود لبتاپ به نوع و مدل باطری آن پی برد !؟ پاسخ این سوال در بسیاری موارد بله و در برخی از مواقع ، خیر است ! برخی از باطریهای جدیدتر با اینکه از نظر ظاهر یکسان هستند ولی بخاطر تفاوت پروگرام با یکدیگر متمایزند.


پارت نامبر ( part Number ) انواع باتری اکسترنال چیست و کجا آنرا بیابیم ؟!

دسترسی به پارت نامبر مدل اکسترنال لپ تاپ آسانه ! به شما توصیه می‌کنم برای درک راحت تر و آسان شدن مساله تشخیض مدل دقیق ؛ به پارت نامبر این قطعه دقت فرمائید . پارت نامبر معمولا با  حروف مخفف PA یا با عبارت part number شروع خواهند شد . 


فهمیدن مدل سایر قطعات لپ تاپ به کمک بررسی پارت نامبر

تست و بررسی صحیح بودن پارت نامبر لپ تاپ برای آنست که اطمینان پیدا کنید آیا عددی که بعنوان پارت نامبر یافته اید آیا واقعا درسته یا خیر !؟

  • بهتره پارت نامبر محصول مورد نیازتان را در بخش جستجوی تصاویر گوگل سرچ انجام دهید.
  • باید اکثر کالاهای نمایش داده در نتیجه جستجو یا قطعه درخواستی شما یکسان باشد.
  • لازم نیست حتما پارت نامبر کالای شما با کالایی که جایگزین می‌کنید یکسان باشد.
  • یکسان بودن مشخصات فیزیکی و فنی کالای شما با قطعه ای که تهیه کردید اکتفا می‌کند.
  • جایگزینی برخی قطعات امکان پذیره اما فقط با نظر کارشناس فروش
  • هنگام خرید قطعات لپ تاپ هرگز به عکس اعتماد نکنید.
  • بهتره کالای مورد‌نظر خود را از فروشگاه معتبر تهیه فرمائین

علت تفاوت پارت نامبر ( part Number ) در کالای یکسان چیست ؟

اینکه چرا پارت نامبر یک سری از قطعات و حتا دستگاه های تولید شده بایکدیگر متفاوت هستند از نظر فنی و مبحث تولید جای بحث دارد و اما آنچه که به مبحث قطعه یابی مربوط است دو مساله مهم در مورد این تفاوت هاست. مورد اول مساله تولید سفارشی یک محصول برای هر منطقه از دنیا می‌باشد. این امر به منزله آن خواهد بود که با توجه به اینکه هرکدام از قطعات و دستگاهای مذکور برای کشور خاصی تولید شده ، اما جایگزینی آنها بایکدیگر از جنبه فنی ایرادی ندارد. اینگونه قطعات بایکدیگر قابل جایگزینی هستند و درکارکرد اختلالی ایجاد نخواهند کرد.

گاهی اوقات ، تفاوت پارت نامبر قطعه های یکسان به شرکت تولید کننده ارتباط داره

زمانیکه یک کارخانه تولید کننده بجز کارخانه اصلی قطعه را تولید کند پارت نامبر جایگزین را برای شناسایی قطعه تولیدی خودش معرفی می‌کند. البته در برخی از موارد هم شرکت تولید کننده اصلی ترجیه می‌دهد تولید مجدد یک قطعه را با پارت نامبر جدید کد بندی کند. یک موضوع دیگر نیز برای تفاوت پارت نامبر‌ها قابل تامله. اینکه ممکنه قطعه مربوط به دستگاه دیگری باشد و با پارت نامبر اختصاصی خودش شناسایی شود اما بعلت یکسان بودن ساختار با نمونه مشابه دیگر قابل جایگزینیه.