بنچمارک چیست ؟ آیا واقعا حقیقت دارد ؟!

بنچمارک چیست

بنچمارک یا همون Bench Mark ترکیب دو کلمه است. بنچ به معنای نیمکت و مارک هم با معنای نمره یا امتیاز هست ،  این اصطلاح در لغت به معنای ” استاندارد یا نقطه مرجعی که سایر چیزها با آن سنجیده و مقایسه می شوند “شناخته میشه ، بنچمارک فقط مخصوص مقایسه ی تکنولوژی نیست. این موضوع در دنیای امروزی و کسب کار  در تجارت، اقتصاد ، آمار و احتمالات استفاده میشود. در این مقاله به معرفی و کاربرد بنچمارک خواهیم پرداخت


بعضی ها معتقد هستند که بنچمارک معیاری برای پارچه فروش ها بوده است. از این روش برای اندازه گیری پارچه استفاده میکردند.  برخی معتقد هستند که معیاری برای پستی و بلندی های زمین ها بوده است. در هر صورت هر کلمه ای و معنایی در گذر زمان دستخوش تغییر میشود. چه بسا اینکه دنیا دنیای تکنولوژی است. طبیعتا بنچمارک هم به همین سمت هدایت شده است. اگر میخواهید بدانید معرفی و کاربرد بنچمارک چیست مرا دنبال کنید

تعریف بنچمارک به زبان ساده چیست ؟

به زبان ساده تر بخوایم در موردش توضیح بدیم اینکه که مثلا در زمان گذشته، خیلی راحت دو گوشی یا کامپیوتر را با هم مقایسه میکردیم . امروزه بدلیل پیشرفت تکنولوژی الویت های مقایسه ای بیشتر شده است. فرض مثال انواع سیستم عامل ها مثل مک و ویندوز ، پردازنده هامثل اینتل و amd ، کارت گرافیک،حافظه رم، حافظه ذخیره سازی و نسل های جدید تر  مثل حافظه اس اس دی ها ، نوع و عمر باتری و سایر مشخصه ها را دیگه با یک نگاه کلی نمیشه با هم مقایسه کرد. مگر اینکه قدرت تحلیل و یا تجربه کاری زیادی داشته باشیم.

خب اینجا برای کمک به ما که  تجربه کمتری داریم و دیدمون کلی هست ، بنچمارک  مثل جمله معروف کارگاه گجت که میگفت: دست های پر توان ، برس به داد این ناتوان اکنون به دادمون رسیده ! 

بنچمارک چگونه کار می کند ؟!

اگر میخواهید بدانید کاربرد بنچمارک چیست ؟ باید بگویم بنچمارک در دنیای تکنولوژی یک آزمایش مقایسه ای هست. در اصل یک سری از نرم افزارها هستند که سخت افزار و عملکرد یه سیستم رو آزمایش میکند . به این صورت که مثلا توانِ یه گوشی برای پردازش یه فایل چه مدت زمانی طول میکشه؟  یا مثلا یه دیتا یا چند فایل رو در چه مدت زمانی منتقل میکنه؟ متخصصان این دست از نرم افزارهایی با الگوریتم مخصوص به تست و بررسی پردازنده ،گرافیک ، هارد، حافظه را طراحی کرده اند تا امکان بررسی بازدهی نسبت به تعامل قطعات فراهم بشه . نهایاتا بنچمارک فناوری نمره دهی به سیستم های مختلف و متفاوت است. چیزی شبیه به ارائه کارنامه ! 

معرفی و کاربرد بنچمارک برای وسایل گوناگون 

نوع سنجش و معیار معین آزمون بررسی کیفیت عملکرد و کارایی یک مولفه در دستگاهی خاص می‌تواند یک نتیجه کمّی جهت درک نسبی جایگاه آن محصول در میان رقیب ها به ما ارائه دهد. بنچمارک‌ها انواع مختلف دارند که در زیر به 5 دسته مختلف و مهم از آنها اشاره می‌کنیم

مقایسه قدرت لپ تاپ و کامپیوتر 

اینکه کاربرد بنچمارک چیست و آزمایش کامپیوتر و لپ تاپ با گوشی هوشمند تفاوت هایی دارد نکته قابل توجهی است. کامپیوتر و لپ تاپ از قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند که هرکدام جدا جدا مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و با توجه امتیازات آن می‌توانید در مورد محصول مورد نظر تصمیم بگیرید. اما گوشی ها بصورت مونتاژ شده در بازار موجود هستند. حتی اگر بتوانیم قطعات مختلف گوشی را بنچمارک کنیم بازهم نمیتوانیم رم یا پردازنده بهتری نسبت به آنچه که در پیشفرض تولید ارائه شده است را جایگزین نمائیم . 

مقایسه کیفیت انواع دوربین

دوربین‌ها یکی دیگر از لوازمی هستند که افراد زیادی علاقه زیادی به خرید بهترین آنها دارند و در مقابل هزینه‌ بالایی که برای خرید مدل های جدیدتر پرداخت می‌کنند انتظار خرید دوربینی با عملکرد عالی دارند. DXOMark یکی از مرجع های معتبری است که به بررسی دوربین‌های مختلف و البته از برندهای معتبری که شناخته شده می‌پردازد. DXOMark عملکرد لنز دوربین و خودِ دوربین عکاسی را در 3 قسمت پرتره ، لند اسکیپ و نور کم بررسی کرده و در نهایت یک امتیاز کلی به دوربین مختص می‌دهد.


بهترین بنچمارک ها کدامند ؟

زمانی که در حال مطالعه در حیطه نقد و بررسی گوشی موبایل یا لپ تاپ و کامپیوتر هستید ، شاید اسم برخی از بنچمارک ها را شنیده باشید اینکه بنچمارک چیست را توضیح دادم اما اینکه مثلا خانم و آقای محترم بهتر است بدانید فلان گوشی توی بنچمارکینگ فلان امتیاز خوب رو گرفته و فلان گوشی هم فلان امتیاز رو …قابل بحث است  اما در نهایت امر انتخاب با شماست که کدوم کالا رو بخرید . خیلی وقت ها معیار هایی هستند که به اندازه قدرت و توان دستگاه برای ما اهمیت دارند. معیار های کاربردی مثل کیفیت صفحه نمایش و یا مشخصه های فیزیکی ، مانند وزن و ابعاد دستگاه برای ما اهمیت زیادی دارند . در اینجا پنج سایت بنچمارک برتر را به شما معرفی میکنم تا بتوانید دستگاه مورد نظر خودتان را ویژگی سنجی کنید :

Antutu 

از معروف ترین نرم افزار های بنچمارک  میتوانیم به اپلیکیشن Antutu  اشاره کنیم . Antutu یک نرم افزار ساخت چین است که برای تست قطعات مختلف گوشی های اندرویدی و ios  طراحی شده است.

بنچمارک انتوتو ، پردازنده ، گرافیک ، رم و حافظه جانبی را مورد آزمایش قرار میده و به هرکدام نمره ای مختص خودش میده و بعد نمره کلی رو ثبت میکنه .

 GFXBench

با توجه به اسمش هم میشه حدس زد که این آزمایشگر مخصوص کارت گرافیک و پردازندگی گرافیکی طراحی شده . این بنچمارک برای تمام پلتفرم ها وجود داره یعنی اندروید ، اپل، ویندوز های 7-8-10 و هم برای گوشی های ویندوزی برخورد دار هستند. بنچمارک GFX نرخ فریم دستگاه را اندازه گیری میکنه و هرقدر بیشتر باشد، امتیازش هم بیشتر است. همچنین برای مقایسه ی دو chipest که در یک زمان عرضه شده  عالیست چون زمانی که نماشیگر خاموشه میتواند آن ها را مقایسه کند.در این صورت عوامل دیگر مانند روزولوشن و تراکم پیکسلی و .. روی نتیجه بنچمارک موثر نیستند.

 Vellamo

اگر میخواهید بدانید کاربرد این بنچمارک چیست باید بگویم ولامو محصول شرکت کوالکام است. یکی از بزرگترین تولید کننده های چیپست و پردازنده گوشی در سراسر جهان است. بنچمارک vallamo پردازنده را در دو حالت چند هسته‌ای وتک هسته‌ای تست می‌کند تا کارکرد پردازنده را دو حالت بسنجد. همچنین ولامو یک قسمت برای آزمایش مرورگر هم دارد تا کدهای جاوا اسکریپت و همینطور HTML 0.5 را بسنجد.

 BaseBark OS

BaseMark برای اندازه گیری پردازنده، کارت گرافیکی، حافظه رم، عملکرد وبگردی و عملکرد دوربین تمرکز می‌کند. همچنین این امتیازات بدست آمده توسط تست های متفاوت را با هم ترکیب می‌کند و یک امتیاز کلی برای ابزار هوشمند در نظر میگیرد. در این Benchmark نیز هر چه امتیاز بیشتر باشد، نتیجه کلی بهتر است. سایر بنچمارک ها هم مانند این چند نوع است و سخت افزار یا نرم افزار گوشی و کامپیوتر را می‌سنجند و نمره میدهند.


بنچمارک به روش های گوناگونی انجام می شود روش های انجام این آزمایش در میزان دقت نتایج تاثیر بسزائی دارد به شما توصیه می کنم مقاله زیر را مطالعه کنید