فروشگاه اینترنتی و بهترین مرکز خرید آنلاین حال حاضر

امروز می خواهم بهترین فروشگاه اینترنتی که در حال حاضر برای فروش آنلاین مشغول فعالیت هست را به شما معرفی کنم. هر روز میلیون ها کاربر از سراسر جهان ترجیح می دهند که : کالا و لوازم مورد نیاز خود را بصورت آنلاین خرید کرده تا در وقت و هزینه خودشان صرفه جوئی کنند. صدها فروشگاه اینترنتی ایرانی و خارجی در دنیا فعال هست که مشتریان ایرانی برای خرید از آنها تمایل دارند. البته هر کدام از این مارکت ها مزایا و یا معایبی دارد. برخی از آنها به شدت محبوب و معروفند اما بسیاری از این مراکز خرید در گمنامی به سر می برند !

نوع کالا – اصالت – قیمت – هزینه های جانبی – ضمانت و گارانتی ، اعتبار فروشگاه و البته مساله زمان ، همه اینها به عنوان ارکان اصلی ” خرید از یک فروشگاه آنلاین ” در نظر گرفته می شود. بامن همراه باشید تا درباره ظهور و سقوط امپراطوری های آنلاین صحبت کنیم.

نکته اول : موضوع مشتری مداری

در این بحث ابتدا خریداران را مخاطب قرار می دهیم ، چون : هدف نهایی ( همه چیز ) آنها هستند. اینکه برای خرید کردن تحقیق می کنید یا نه یک امر شخصی است؛ نهایتا افراد در یک لحظه خرید می کنند و مدت های زیادی خوشحال و یا در ندامت بسر می برند.

همه چیز در یک فروشگاه اینترنتی برای مخاطب طراحی شده است تا در وهله اول : کالا و یا محصول فروشگاه، در دسترس و در معرض دید وی قرار گیرد. فروشگاه های آنلاین هوشمند در مورد ” اصل وفاداری ” نیز تدابیر ویژه ای اندیشیده اند. اینکه مشتری چه زمانی به فروشگاه برمی گردد به اندازه خرید اول وی اهمیت دارد.

اعتماد و رضایت مهمترین مساله هست

اعتماد مشتری و تداوم در معامله مهمترین ارکان و با اهمیت ترین دلایل توسعه شخصی یک مرکز فروش و رقابت بین فروشگاه های اینترنتی مختلف است. مثلا: خرید اول از فروشگاه اینترنتی پارتاکو می تواند یک باتری لپ تاپ باشد. اما اگر مشتری راضی بود، اینکه در دومین مراجعه به پارتاکولپ تاپ بخرد بعید نیست ! برای همین پارتاکو سعی می کند علاوه بر توجه به رضایت آنی مشتری ، مواردی مانند : قیمت رقابتی ، مساله کیفیت و دوام کالا  ( تا پایان عمر استاندارد محصول ) همچنین خدمات پس از فروش را مد نظر قرار دهد.

معیارهای شخصی خریدار برای فروشندگان مهم است

همانطور که می دانیم برای یک سری کالاها :  زبان ، دین و یا ملیت برای آنها تفاوت زیادی ندارد. مثلا برای هیچکس تفاوتی ندارد یخچال فریزر آنها چه ابعادی باشد، مگر اینکه برای فضای نگهداری یخچال فریز بزرگ با مشکل روبرو شوند. اما برای خرید بعضی از لوازم و کالاهای شخصی ، مثل : خوراک و پوشاک ، معیار : دین و ملیت برای خرید محصول توسط مردم تعیین تکلیف می کند. یا مثلا برای خیلی از مردم مسلمان جهان ، مهم است که غذای حلال بخورند. البته همه از خوردن و اشامیدن مواد غذایی تازه لذت می برند، پس مساله طول مدت زمان خرید از فروشگاه اینترنتی تا موعد دریافت کالا نیز اهمیت دارد. موارد بیشماری برای کسب رضایت مشتری وجود دارد اما اینجا ابتدا می خواهیم درباره فروشگاه های اینترنتی و روش های فروش آنها صحبت کنیم :

نکته دوم : برترین روش های فروش اینترنتی

در دنیا برای فروش اینترنتی ، روش های مختلفی وجود دارد. هزاران سایت و فروشگاه اینترنتی محلی در هر منطقه ، همچنین وبگاه های جهانی  ( مانند : AMAZON.COM , EBAY.COM ) در تلاش هستند تا درنوع خودشان بهترین بوده و بی نظیر باشند. برای خرید و فروش آنلاین ( تحت وب ) روش های گوناگونی وجود دارد. این روش های فروش به طور مستقیم و غیر مستقیم می توانند محصولات را در معرض دید مشتریان خودشان قرار داده و کسب درامد کنند.  این پلتفرم ها شامل موارد زیر است :

نکته سوم : مقایسه روش های خرید و فروش

فعالیت سابق فروشگاه ” ای بی ” شبیه پلتفرم امروزی سایت دیوار بود. داخل eBay.com انواع کالا وجود داشت اما  خودش فروشنده نبود.  فروشگاه اینترنتی آمازون به طور موازی و البته خیلی زود کسب و کار خودش را از حیطه کتاب وCD گسترش داد. سپس محصولات زیادی را به سبد کالایی فروشگاه اینترنتی خودش اضافه کرد. همانطور که از لوگوی آمازون مشخص است این فروشگاه از ابتدا تا انتهای محصولاتی که با همه حروف الفبای انگلیسی شروع می شود را در تنوع خودش گنجانده و با روش های مختلفی به مشتریان جدید معرفی می کند. فروشگاه آنلاین آمازون علاوه بر واسطه گری میان فروشنده و خریدار ، خودش محصولات زیادی برای فروش آماده می کند . این در حالی است که ” ای بی eBay  ” فقط یک واسطه ( میان فروشنده و خریدار ) هست. مردم اعتقاد دارند آمازون برای ثروتمندان در نظر گرفته شده است که اشاره به قیمت بالای محصولات AMAZON.COM دارد.

اپراتور انبار آمازون در حال بارگیری محموله

ای بی و آمازون پیشتاز هستند

موارد متعددی در حیطه مقایسه آمازون و ای بی  وجود دارد ، اما ” ای بی ” و ” آمازون” هر کدام به تنهایی ، یکی از مشهور ترین فروشگاه های آنلاین دنیا هستند. زمانی که آمازون ، کار خودش را با فروش کتاب ( Kindle ) آغاز کرد، فروشگاه eBay در حوزه خرید و فروش محصولات ( نو آکبند و دست دوم ) فعالیت داشت. در این دوره ” ای بی ” توانسته بود برنامه های فروش خاصی را برای کسب و کارهای کوچک در نظر بگیرد. آمازون خیلی زود خودش را در موقعیت و فرصت استثنایی فروش آنلاین انواع کالا های کوچک و بزرگ مورد نیاز مردم قرار داد. حالا AMAZON و EBAY هردو به فروشگاه های بزرگی تبدیل شدند که فقط  وفا داری مشتری می تواند کسب و کار آنها را توسعه دهد.

Ali_express

یکی دیگر از سایت هایی که پا به پای eBay پیش روی می کند Aliexpress.com است. پلتفرم علی-اکسپرس شباهت زیادی به ” ای_بی ” و  Alibaba  دارد. اما ظاهرا علی اکسپرس بر روی برند های اصلی و کالای اورجینال ، تمرکز بیشتری دارد.

علی بابا چه می گوید ؟! بررسی Alibaba.com

وب سایت علی بابا و موسس آن ” جک ما “به عنوان بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی چینی به اندازه کافی مشهور هستند. اتفاقی که در Alibaba.com می افتد ، برای عمده فروشان مهیج تر است. علی بابا ساخته شد که تولید کنندگان و کارخانجات بزرگ چین بتوانند محصولات و کالاهای خود را ( بطور مستقیم ) در اختیار عمده فروشان قرار دهند. در علی-بابا خریداران با رقم های درشتی سر و کار دارند. فروشندگان زیادی در  این سایت فعالیت می کنند. البته کلاهبرداری هایی که در این سایت انجام می شود شهرت زیادی دارد.

نکته چهارم : بهترین وبگاه های خرید و فروش اینترنتی

امروزه غول های بزرگی تحت عنوان مراکز خرید و فروش اینترنتی در دنیا مشغول فعالیت هستند. همانطور که گفتیم ، برنامه های مشتری مداری متعددی وجود دارد که هرکدام از این درگاه های اینترنتی از یک یا چند مورد آنها استفاده می کنند. البته بخاطر برخی از محدودیت ها، امکان خرید و دریافت مستقیم کالا از بعضی از این سایت ها ( مانند :  ( Alibaba – Amazon – eBayوجود ندارد. بهترین فروشگاه اینترنتی که در حال حاضر به عنوان برند معتبر و شناخته شده در ایران فعالیت می کند فروشگاه اینترنتی دیجیکالا هست. پلتفرم دیجیکالا شباهت زیادی به آمازون دارد.

هوش مصنوعی دخیل در فرایند نمایش محصولات فروشگاه اینترنتی

اگر موقع سر زدن به فروشگاه هایی مثل آمازون و یا حتی دیجیکالا ، کالاهای بی ربطی را در کنار یکدیگر مشاهده کردید اصلا تعجب نکنید. در فروشگاه های اینترنتی بزرگ ، هیچ چیز اتفاقی نیست! بنرها و تصاویر تبلیغاتی ، سابقه جستجو و یا مشاهده قبلی شما در سایت و یا اینترنت ( کوکی مرورگر ) و یا تارگت های فروش ویژه و حتی بسته های تبلیغاتی که فروشندگان برای محصولات خودشان در تهیه کرده اند، می تواند در نمایش محصولات در صفحه سایت تاثیر گذار باشد.

نکته پنجم : جستجوی کالا در گوگل و سایر موتور های جستجو

اگر شما از مرورگر کروم استفاده کرده و مخاطب ” موتور جستجوی گوگل هستید ” مواردی وجود دارد که میان آنچه جستجو می کنید و چیزی که به عنوان نتیجه مشاهده می کنید، حکمرانی می کند. بعضی از این موارد شامل نکات زیر است :

بهترین سایت های خرید و یا فروشگاه اینترنتی در ایران !

نه تنها در ایران بلکه در منطقه خاور میانه فروشگاه اینترنتی دیجیکالا نام آشنا و محبوب است. البته این نظرعموم هست. دیجیکالا مدت زیادی است که تبلیغات تلویزیونی خودش را متوقف کرده است. او بسیار هوشمند تر از بایا و حتی بامیلوی سابق رفتار کرده. دیجیکالا همه تخم مرغ هایش را در یک سبد نمی گذارد!

این فروشگاه تصمیم گرفت که : به جای میلیاردها تومان هزینه تبلیغاتی که تلویزیون طلب می کند، بودجه و زمان خودش را بطور مستقیم و برای مخاطبان مشتاق و علاقه مند هزینه کند. از این رو برنامه های جعبه گشایی  OPEN BOX محصولات خود را گسترش داد. دیجیکالا امروزه به عنوان فروشگاه اینترنتی به یک برند تبدیل شده است. فروشگاه اینترنتی دیجیکالا می داند : رمز موفقیت در برندینگ است . البته ” پروژه بایا ” سودای سنگینی به سر دارد و اکنون برای قضاوت زود است…

چرا دیجیکالا موفق عمل کرده است ؟

دیجیکالا دست مخاطبان و فروشندگان را باز گذاشته است. اما همچنان در مورد بزرگ ترین نقطه ضعف خودش یکه تاز است. قوانین خاصی برای فروشندگان دیجیکالا مبنی بر تفکیک کالای اصل و غیر اصل وجود دارد اما این موضوع هنوز به درستی مدیریت نمی شود. انتشار نظرات مثبت در کنار نارضایتی و سانسور نکردن مخاطب و مشتری ؛ یکی دیگر از نقاط قوت دیجیکالا از ابتدا تا کنون بوده و هست. چه کسی می خواهد سایر مشتریان از نارضایتی خریداران مطلع شوند ؟ کسی که میخواست بزرگ ترین سیستم همکاری در فروش ایران را بر پایه صداقت و رضایت مشتری به ارمغان بیاورد. او کسی نبود جز سعید رحمانی که لقب پدر خوانده تجارت انلاین در ایران را از آن خود نموده است.

نقطه تاریک دیجیکالا

دیجیکالا در آرم و برند خود از دو رنگ قرمز و سفید استفاده می کند. رو یه تهاجمی در سیاست های قیمت گذاری این سایت مشهود است. رقابت مابین فروشندگان از 2 درصد تا سقف تخفیف 90 درصدی بالا می گیرد تا بالاخره یک نفر برنده بای باکس دیجی کالا شود. برای مشتریان : اگر نارضایتی از خرید وجود داشته باشد، آنگاه فروشنده موظف است با خریدار صلح کرده و باید همه جریمه های تخلفاتش را بپردازد.

اما نقطه تاریکی در دیجیکالا وجود دارد! دیجیکالا با اینکه خودش فروشنده هست، در هیچکدام از شهر های بزرگ ایران ، نمایندگی و یا عاملیت ندارد. اسنپ در زمینه احداث دفتر و نمایندگی در شهر ها موفق تر عمل کرده است. تجربه ما ثابت کرده کاربران و مشتریان پارتاکو علاقه دارند با کارشناسان پشتیبانی و یا دفاتر فروش پارتاکو بطور مستقیم ( حداقل تلفنی ) در ارتباط باشند. این نکته قطعا برای همه فروشگاه های اینترنتی صادق است.

زیر مجموعه های دیجیکالا

فروشگاه دیجیکالا پس از آنکه در ثبت برند این مجموعه به طرز موفقیت آمیزی عمل کرد ، تصمیم گرفت برند های نوظهور را ایجاد نموده و آنها را در کنار کسب و کار اصلی خود ، پرورش دهد. با اینکه کاربران قدیمی این فروشگاه اینترنتی را به عنوان مرجع فروش کالای دیجیتال می شناسند اما این مجموعه تا زمان افتتاح رسمی فروشگاه لوازم خانگی دیجیکالا و سوپر مارکت دیجیکالا ، همچنان سبد کالای خودش را بطور متنوعی حفظ می کند. اما برخی از بازار های فروش مجزا افتتاح شده است

دیجی استایل

دیجی استایل یک فروشگاه اینترنتی کفش و لباس و لوازم شخصی هست که با تمرکز به بازار پوشاک وارد عرصه فروشگاه های اینرنتی کشور شده است. داستان دیجی استایل با دیجیکالا تفاوتی ندارد فقط رویکرد آن بحث احتیاجاتی مانند : پوشاک – کیف و کفش – عطر و ادکلن و زیور آلات را دنبال می کند. این فروشگاه اینترنتی کفش و لباس توانسته در مدت زمان کوتاهی با عرضه برند های معتبر و کالاهای متنوع ، طیف وسیعی از کاربران ایرانی را سمت خودش جذب نماید.

فیدیبو

فیدیو یکی از بزرگ ترین مارکت های آنلاین فروش کتاب صوتی در ایران است . این فروشگاه اینترنتی کتاب توانسته تنوع بی نظیری از انواع کتاب های صوتی و PDF  را در دسترس کاربران مشتاق و کتابخوان قرار دهد. هزاران نسخه از کتب قدیمی و جدید توسط صداپیشگان حرفه ای و بازیگران سرشناس دوبله شده و برای کاربران جذاب و متحیر کننده است.

خرید از سایت های خارج از ایران

در حال حاضر خرید اینترنتی از فروشگاه آمازون از داخل ایران میسر نیست. فروشگاه هایی مثل AMAZON , eBay بخاطر برخی از تحریم های بین المللی امکان سرویس دهی به کاربران داخل ایران را ندارند. از طرفی شرایط و قوانین و مقررات داخلی نیز قوانینی را برای خرید مستقیم از خارج از کشور ملزم نموده است. این موارد و قوانین را می توانید از طریق گمرک ایران پیگیری کنید. البته سایت هایی در ایران وجود دارند که می توانند محصولات مورد نیاز شما را از این فروشگاه ها تهیه کرده و از طریقی که با قوانین ایران مغایرتی نداشته باشد، کالای مورد نظر را به دست شما برساند.

جمع بندی و نتیجه گیری

بهترین فروشگاه اینترنتی برای کاربر؛ فروشگاهی است که بتواند امکانات کاملی را در اختیار مشتری قرار داده و مراحل خدمات قبل و بعد از خرید را مانند : استعلام ، مقایسه ، و بررسی را در نظر گرفته و امکان ضمانت و یا مرجوع کردن کالا در صورت عدم نارضایتی را به آسانی فراهم کند. به اینکه کدام سایت قبل از همه در اینترنت نمایش داده می شود بسنده نکنید.  نکات مهمی که برای خرید اینترنتی در نظر می گیرید شامل این موارد هست :