رونمایی از پلی استیشن 5

همه ما کم و بیش کنسول های بازی سونی را باعنوان پلی استیشن می شناسیم اکنون در تازه های تکنولوژی و در سال 2020 نسل جدیدی از این کنسول های بازری رو نمایی شده است. این دستگاه ها از مشخصات سخت افزاری و پردازنده های گرافیکی قدرتمندی برخوردار هستند. همچنین نسل جدید این دستگاه ها در دو نسخه درایو نوری و نسخه دیجیتال معرفی و رونمایی شده است . کنسول های بازی امروزی به سالید درایو ها یا همان SSD مجهز هستند که این امر تغییر و تحولات شگفت انگیزی برای این دستگاه های قدرتمند ایجاد نموده است 


طراحی ظاهری کنسول های امروزی فراتر از انتظارات کاربران بود

چندی پیش مشخصات مهم پلی استیشن ۵ رسما اعلام شد. با اینکه هنوز مشخص نیست آیا باید منتظر یک تحول بزرگ در نسل بعدی این دستگاه های بازی باشیم یانه ، اما در همین ابتدا تفاوت های طراحی ظاهری و ساختار سخت افزار دستگاه همه را شگفت زده کرده است . دو رقیب بزرگ سازنده کنسول های بازی یعنی شرکت سونی و مایکروسافت امسال استاندارد های طراحی فیزیکی اینگونه دستگاه ها را متوحل کردند. کمپانی سونی پس از مدت ها انتظار بالاخره سکوتش را شکست و مشخصات پلی استیشن ۵ را در اختیار همه قرار داد. سونی پیش ‌تر در کنفرانس آنلاین و توسط مارک سرنی معمار و طراح ارشد این شرکت اطلاعات جامعی در خصوص مشخصات فنی پلی استیشن ۵ ارائه کرده بود اما قبلا در بخش طراحی ظاهری ، کاربران تنها با ظاهر دسته های جدید بازی آشنا شده بودند.

ظاهر جدید پلی استیشن تمامی حدس و گمان های پیش از این را زیر سوال برد

اکنون سونی به عنوان غول سازنده بازی ای گرافیکی و تجهیزات ویدیو گیمینگ نهایتاً پس از مدت‌ها انتظار طی یک رویداد آنلاین که مربوط به معرفی  بازی های جدید این شرکت بوده به صورت رسمی از ظاهر پلی استیشن ۵ نیز رونمایی کرد.ظرح اولیه پلی استیشن ۵ دارای ترکیبی از دو رنگ سفید و مشکی می باشد این مدل ارایه شده شباهتی به پیش طرح ‌های رونمایی شده در گذشته ندارد. ظاهر جدید پلی استیشن تمامی حدس و گمان های پیش از این را زیر سوال برد. الان هم بسیاری از منتقدین فعال در عرصه تکنولوژی ، طراحی ظاهری این کنسول را با وسایلی شبیه مودم اینترنت مقایسه کرده بودند که اینگونه نقد و تحلیل های غیر کارشناسی و بی ربط در دنیای امروزی به دور از انتظار هم نیست !

چرا پلی استیشن 5 ایستاده است !

جالب است بدانید امکان قرارگیری پلی استیشن در دو حالت عمودی و افقی وجود دارد به دلیل ساختار مکعب مستطیلی دستگاه لازم است برای قرار گیری دستگاه در حالت عمودی  پایه مخصوصی استفاده کنیم. این سبک طراحی زاویه و نورپردازی آبی رنگ جذابیت بصری زیبایی دارد. اما این طراحی ایستاده علاوه بر جنبه ظاهری از نظر تکنیکی و کاربردی نیز موثر است. با توجه به این موضوع که پردازندهای گرافیکی امروزی حرارت بالایی تولید می کند اینکه در طراحی جدید پلی استیشن دریچه های مربوط به ساختار تهویه هوا بین بدنه اصلی و صفحات کناری کنسول تعبیه شده است باعث میشود عمل گردش هوا به آسانی صورت پذیر شده و دمای دستگاه سریعتر کاهش یابد.


سونی در آینده زندگی می کند

سونی هیچ جزئیاتی در خصوص زبان طراحی کنسول بازی ( احتمالا اشاره به زبان برنامه نویسی ) خودش منتشر نکرده بود.به گفته سونی نسل جدید کنسول پلی استیشن نسخه پنج ، زبان طراحی خاص پیچیده و جسورانه تری دارد تا بتوانند در اولین گام از ارایه این دستگاه ، خودش را خاص تر از ایکس باکس های مشهور سری ایکس شرکت MICROSOFT معرفی نماید. این درحالی است که مایکروسافت از زبان طراحی ساده و مدرن برای کنسول بازی خود استفاده کرده است. شرکت سونی با به کارگیری منحنی ها و طراحی نامتقارن در ساختار ، پیامی مهم به کاربران خودش داشته است شاید این پیام شاره به مضمون پیشرفته تر و جلوتر بودن کنسول بازی سونی نسبت به تکنولوژی زمان حاضر باشد.

آیا دسته بازی سونی پلی استیشن 5 کاربر پسند است !؟

قطعا آنچه که برای کاربران یک وسیله سرگرم کننده تحت عنوان کنسول بازی ویدیوئی از اهمیت خاصی برخوردار است دسته های بازی دستگاه می باشد. موارد بسیاری در مورد ساختار فیزیکی و موارد تکنیکی گیم پدها وجود دارد . مثلا مدت زمان بازدهی شارژ گیم پد موردی است که باتوجه به بیسیم شدن تکنولوژی ارتباطی این وسیله با دستگاه مرکزی خودش ، بیش از هرموضوعی اهمیت دارد. اینکه سونی درمورد طراحی شکیل دسته های بازی جدیدش بسیار تبلیغ کرده است کمی تامل برنگیز  و قابل بحث است اما آنچه که در مورد این وسیله اهمیت دارد اینست که دسته بازی باید بیش از آنچه که به دل می نشیند به دست بنشیند.

youtube Video

نسخه دیجیتالی پلی استیشن 5 معرفی شد

یکی از نکات جذاب رویداد افتتاحیه ، معرفی نسخه دیجیتالی پلی استیشن ۵ بود در این نسخه از دستگاه کاربران برای انجام بازی باید محتوای آن را دانلود کنند این نسخه از کنسول به دلیل حذف درایو بلوری ( سی دی خور ) نه تنها ظاهر متقارن و بدنه باریک تری نسبت به نسخه‌های قبلی خودش دارد بلکه قطعاً از دوست قبلی خودش نیز ارزان تر خواهد بود. شما در قسمت جلوی کنسول درگاه های usb در کنار کلید پاور مشاهده خواهید کرد البته در نسخه بلوری دکمه ایجیکت دیسک هم در این قسمت مشاهده میشود

طبق سنت همیشگی شرکت سونی این کمپانی طبیعتاً نمونه رنگ مشکی دستگاه جدید خودش را در آینده نزدیک معرفی خواهد کرد تصویر غیر رسمی که در پایین مشاهده می کنید میتواند به خوبی از طراحی و زیبایی چشم نواز این کنسول رونمایی کند

مشخصات فنی پلی استیشن 5

در نهایت و جدا از بحث طراحی ظاهری و مسائل زیایی شناسی ، آنچه که سرنوشت پلی استیشن 5 را برای خریداران و کاربرانش مشخص خواهد کرد قطعا مشخصات قطعات سخت افزار این دستگاه می باشد. در جدول زیر میتوانید مشخصات سخت افزاری این کنسول را مشاهده نمائید :

پردازنده‌ی مرکزی ( CPU )مجهز به ۸ هسته‌ی ذن ۲ با فرکانس پردازشی ۳/۵ گیگاهرتز دارای فرکانس متغیر
پردازنده‌ی گرافیکی ( GPU )دارای قدرت پردازشی ۱۰/۲۸ ترافلاپس، مجهز به ۳۶ واحد محاسباتی با فرکانس پردازشی ۲/۲۳ گیگاهرتز
معماری پردازنده‌ی گرافیکیRDNA 2 سفارشی‌سازی‌شده
حافظه‌۱۶ گیگابایت از نوع GDDR6 با رابط ۲۵۶ بیت
پهنای باند حافظه‌۴۴۸ گیگابایت‌بر‌ثانیه
حافظه‌ی ذخیره‌سازی۸۲۵ گیگابایت از نوع SSD سفارشی‌سازی‌شده
توان عملیاتی ورودی/خروجی۵/۵ گیگابایت‌بر‌ثانیه ( خام ) به‌طور معمول ۸ تا ۹ گیگابایت‌بر‌ثانیه ( فشرده )
حافظه‌ی ذخیره‌سازی قابل‌ارتقاءاسلات SSD NVMe
حافظه‌ی ذخیره‌سازی خارجیUSB HDD
درایو نوری بلو-ری4K UHD در ورژن دارای درایو نوری