باتری چگونه شارژ می شود ؟ | معرفی و نحوه عملکرد شارژر

سلام به همراهان همیشگی پارتاکو . همانطور که می دانید به کمک شارژر می توانید انرژی از دست رفته باتری خود را باز گردانید. به عبارتی شارژر برای باتری همانند پمپ بنزین برای خودروست. آیا تا به حال با خود فکر کرده اید که باتری چگونه شارژ می شود ؟ در این مقاله قصد داریم روش شارژ برخی از شارژر ها را برای شما شرح دهیم. همچنین در پایان به چند مورد از شارژر های مورد استفاده در بین افراد پرداخته ایم. امیدواریم که مفید واقع شود.

شارژر باتری های مبتنی بر سرب و لیتیوم چگونه کار می کند؟

شارژر های مبتنی بر سرب و لیتیوم با یک ولتاژ ثابت و جریان ثابت(CCCV) کار می کنند. مثل شارژر 19V 2.3A  . با رسیدن ولتاژ و جریان به محدوده تعیین شده ، هم ولتاژ و هم جریان ثابت شده و میزان خود را افزایش نمی دهند. زمانی که شارژ باتری صد در صد شد، روند شارژ رسانی توسط شارژر متوقف می شود و معمولا با چراغی که روی شارژر و یا دستگاه در حال شارژ تعبیه شده ، متوجه فول شارژ شدن باتری شده و شارژر را از برق جدا می کنیم.

شارژر باتری های مبتنی بر نیکل چگونه کار می کند؟

در این شارژر ها جریان  ثابت است و ولتاژ آزادانه افزایش پیدا می کند. هنگامی که باتری فول شارژ می شود ، ولتاژ شروع به کاهش می کند. برای محافظت در برابر ناهنجاری ها ، مانند افزایش دمای ناگهانی و … شارژر باید دارای یک سنسور باشد که طبق زمان مشخص شده ، افت ولتاژ را تشخیص دهد و به کاربر اعلام کند. همچنین باید دارای حسگر حرارتی باشد که در صورت افزایش بیش از حد دما ، روند شارژ را مشخص کند. بالا رفتن دما در هنگام شارژ باتری های مبتنی بر نیکل طبیعی است. علی الخصوص زمانی که شارژ باتری به 70 در صد برسد . هنگامی که شارژ باتری به حدود گفته شده  رسید ، شارژر کم کم روند شارژ خود را کاهش می دهد تا دمای خودش و باتری کاسته شده و خنک شوند. در صورتی که این عملکرد را نداشت ، متوجه می شویم که شارژر ما عملکرد سابق خود را ندارد و باید تعویض شود.

نکته مهم:

باتری های لیتیوم یونی در هنگام شارژ باید خنک باشند. دمای توصیه شده در هنگام شارژ این باتری ها 10 درجه سانتی گراد است. پارتاکو یک مقاله برای رعایت نکات ایمنی در استفاده از باتری های لیتیوم یونی برای شما آماده کرده است. در صورت تمایل به خواندن مقاله بر روی عنوان قرمز رنگ کلیک کنید.

انواع مختلف شارژر

خب در این قسمت به معرفی چند مدل پرکاربرد شارژر دربین کاربران را برای شما شرح خواهیم داد. پس به موارد زیر توجه کنید:

شارژر ساده:

در شارژر های ساده ، زمان نسبتا زیادی برای شارژ باتری استفاده می شود. این شارژرها جریان و ولتاژ را با سرعت کم به باتری تزریق می کند. بنابراین باتری باید مدت زمان زیادی به شارژ متصل باشد. این موضوع باعث کاهش عمر مفید باتری ها می شود.

شارژر سریع ( Fast Charger )

این مدل شارژر باتری را در کم تر از دوساعت شارژ می کند بدون این که به سلول های باتری آسیبی وارد کند. این شارژر معمولا برای موبایل های جدید مورد استفاده است. در شارژ سریع شما زمانی که در یک کافی شاپ هستید به سرعت می توانید موبایل یا لپ تاپ خودتون را شارژ نمایید . امروزه این شارژر ها از محبوبیت فوق العاده زیادی در میان افراد جامعه پیدا کرده اند. چون در سریع ترین زمان ممکن می توانند باتری خود را فول شارژ کنند.

شارژر هوشمند:

شارژ هوشمند به یک سیستم شارژ اشاره دارد که در آن وسایل نقلیه الکتریکی ، ایستگاه های شارژ و اپراتورهای شارژ اتصالات داده را به اشتراک می گذارند. از طریق شارژ هوشمند ، ایستگاه های شارژ ممکن است برای بهینه سازی مصرف انرژی ، استفاده از دستگاه های شارژ را کنترل ، مدیریت و محدود کنند.شارژر هوشمند برای موارد زیر استفاده میشود:

  • برای شارژ باتری های هوشمند
  • باتری هایی که فاقد هرگونه مدار داخلی هستند

جریان خروجی شارژر هوشمند بسته به میزان جریان مورد نیاز برای باتری متغییر است. یک شارژر هوشمند ممکن است ولتاژ ، دما یا زمان شارژ باتری را کنترل کند تا جریان شارژ بهینه را تعیین کند و شارژ را قطع کند.

شارژر خورشیدی:

شارژر خورشیدی وسیله ای است که از نور خورشید برای تولید برق استفاده می کند. شارژرهای خورشیدی انرژی نور را به جریان DC ولتاژ پایین تبدیل می کنند. آنها به طور کلی قابل حمل هستند ، اما می توانند به صورت ثابت نصب شوند. شارژرهای خورشیدی پایه ثابت به عنوان صفحه خورشیدی نیز شناخته می شوند. صفحات خورشیدی اغلب از طریق مدارهای کنترل و رابط به شبکه برق متصل می شوند .

از شارژر خورشیدی میتوان برای شارژ وسایل الکترونیکی همچون : موبایل ، لپ تاپ ، تبلت ، اسپیکر و سایر موارد مشابه استفاده نمود. از آنجایی که این شارژر ها توانایی ارسال برق به صورت مستقیم به دستگاه ها را ندارند ، یک بسته باتری که دارای عمر طولانی است درون شارژر تعبیه شده و دستگاه ها شارژ مورد نظر را از این باتری ها دریافت می کنند.

goingsolar.com

جمع بندی و نتیجه گیری

در ابتدای مقاله در مورد این که باتری چگونه شارژ می شود و چگونگی کارکرد شارژر باتری لپ تاپ مبتنی بر لیتیوم و سرب توضیح مختصری دادیم. سپس نحوه ی شارژ باتری های مبتنی بر نیکل را توضیح دادیم. در ادامه برخی از شارژر های مورد استفاده عموم مردم را برای شما توضیح دادیم. این شارژر ها شامل شارژر ساده ، شارژر سریع ، شارژر هوشمند و شارژر های خورشیدی بود. امیدوارم این مبحث برای شما مفید واقع شده باشد. پیروز و سربلند باشید.