خرید اسپیکر و بلندگوی لپ تاپ و نوت بوک | چند نکته خیلی مهم !

تبدیل سیگنال های صوتی لپ تاپ به آواهای شنیداری به وسیله انواع بلندگو و ساب ووفر درون لپ تاپ انجام می شود. داخل بدنه رایانه های همراه که با عنوان لپ تاپ یا نوت بوک شناخته می شود، بلندگوهائی تعبیه شده است که امکان پخش آواهای صوتی را فراهم می کند. این بلندگوها عمدتا تحت پلتفرم استریو ، طراحی شده و داخل پنل اصلی جایگذاری می شوند. البته در مدل های جدید تر اسپیکر لپ تاپ برای افزایش کیفیت پخش ، لاین های بیشتری درنظر گرفته شده و بعضا تعداد بلندگو ها نیز افزایش یافته است. به هر حال این اسپیکر ها پس از مدتی و بنابر دلایل مختلف دچار خرابی می شوند و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. با ما همراه باشید تا شما را با مهم ترین نکات خرید انواع بلندگوی لپ تاپ و نوت بوک آشنا کنیم.

تفاوت ها و شباهت های بلندگو ، اسپیکر و ساب ووفر لپ تاپ چیست ؟

با اینکه بسیاری از مردم تفاوت اسپیکر و بلندگو را در فرم و اندازه آن می دانند. اما کلمه Speaker  در فرهنگ ادبی برای فرد گوینده درنظر گرفته می شود، در اینجا و برای معرفی وسیله پخش کننده صدا، واژه اسپیکر جنبه تشبیهی دارد.  اسپیکر، بلندگو ، ساب ووفر و یا هرچه که هست به هرحال باید اصوات صوتی را بدون وقفه و با بالاترین کیفیت پخش کند. ساب وفر ها درون استند های ویژه ای جایگذاری شده اند و معمولا قسمت پشت و روی باند از یک دیگر مجزا هستند. این نوع از بلندگو ها برای علاقه مندان صداها و اصوات بم و دارای بیس جذاب تر است.   برخی از لپ تاپ ها خصوصا انواع لپ تاپ گیمینگ به انواع ساب ووفر مجهز هستند.

رایانه من چه نوع اسپیکری دارد ؟

انواع لپ تاپ  برای کاربرد های گوناگونی طراحی و ساخته شده است. برای سیستم صوتی لپ تاپ ها و خصوصا دستگاه های مخصوص بازی و یا مولتی مدیا معمولا از ساب ووفر های داخلی استفاده می شود. طرفداران موسیقی ، فیلم و بازی های کامپیوتری علاقه مند هستند که : تمام رنج های موسیقی و اصوات صوتی را دریافت کنند. اما در مدل های اولترا بوک و دستگاه های ظریف تر ممکن است این موضوع به چالش کشیده شود. برای لپ تاپ های قدیمی و مدل های ارزان قیمت از بلند گو های داخلی ساده تری استفاده شده البته اکثر دستگاه های جدیدتر از ساب ووفر استفاده می کنند. سری مک بوک اپل با اینکه برای طراحی و ساخت آنها ظرافت خاصی در نظر گرفته شده است اما در مدل های 2020 و 2021 کیفیت پخش صدای خارق العاده ای به گوش می رسد. به تصاویر زیر توجه کنید :  

ساختار اسپیکر داخلی لپ تاپ

بلندگوهای داخلی لپ تاپ را می توانید در نیمه پائین و قسمت شاسی دستگاه بیابید. برای پخش صدای واضح و رسا از دو یا چند اسپیکر و یا ساب ووفر داخلی مبتنی بر فناوری های گوناگون صدا استفاده شده است. این اسپیکر ها بعضا با توجه به سیستم پخش صدای استریو ، دالبی و یا سایر تکنولوژی های مشابه حوزه فناوری های شنیداری ، طراحی و نصب می شوند. انواع بلندگوی داخلی لپ تاپ به گونه ای نصب شده که در مقابل مسیر خروجی نهایی صدای آنها مانعی وجود نداشته باشد. البته به صورت محسوسی به وسیله گارد یا پنل محافظت می شود، اما این بلندگو ها به علت آشتی با فضای باز در مقابل مخاطرات محیطی بسیار آسیب پذیرهستند.برای اکثر مدل ها سعی شده که بلند گوی های داخلی به وسیله پنل های مخصوص محافظت شوند.

معیارهای انتخاب و خرید اسپیکر

برای طراحی چیدمان و مونتاژ قطعات داخل لپ تاپ تقریبا هر 1 میلیمتر حیاتی هست و به آن توجه شده است. در اکثر مدل ها بلندگو ها درون جعبه هایی تعبیه شده که با توجه به ابعاد و شکل بدنه لپ تاپ ، دارای فرم و اندازه خاصی هستند. شما برای انتخاب و خرید اسپیکر های خارجی تقریبا آزاد هستید. اما اگر می خواهید برای خرید و تعویض اسپیکر و بلندگوی داخل لپ تاپ اقدام کنید حتما مدلی را انتخاب کنید که با اسپیکر شما از نظر فنی و فرم ظاهری تطابق کامل داشته باشد.

خراب شدن اسپیکر لپ تاپ : مشکلات نرم افزار

در برخی از مواقع صدایی از لپ تاپ شنیده نمی شود. قبل از اقدام به خرید و جایگزینی اسپیکر بهتر است؛ ابتدا تنظیمات ولوم ها ( Volume Mixer ) را بررسی کنید. سپس در قسمت  Device manage بررسی کنید که آیا درایو صدا نصب شده یا خیر؟  در ادامه به کمک جک 3.5 میلی متری که در کناره لپ تاپ تعبیه شده ، خروجی صدا را چک کنید.

خراب شدن بلندگو ها : مشکلات سخت افزار

اگر از اسپیکر شما صدایی شنیده می شود حتی اگر صدای خش دار و ناهنجاری از اسپیکر لپ تاپ شما به گوش می رسد، بهتر است قبل از اینکه برای باز کردن و تعویض آن آچار به دست شوید، ابتدا تمام تنظیمات نرم افزار و گزینه های صدا را در سیستم عامل بررسی کنید. در حالتی که برخی از تنظیمات بخش Volume Mixer  و یا نرم افزار اختصاصی Audio Chip  بهم ریخته باشد ممکن است کیفیت اصوات خروجی را مخدوش سازد. در زمانیکه سخت افزار AUDIO به درستی شناسایی نشد بهتر است درایو بروز رسانی شود. اگر در هنگام نصب ، درایور را درست انتخاب کرده اید اما چیزی به عنوان تجهیزات صوتی یافت نشده قطعا با مشکل سخت افزاری روبرو هستید. سری به بایوس بزنید. در نهایت اگر مشکل شما رفع نشد چاره ای به جز خرید اسپیکر و تعویض آن ندارید.