بررسی پردازنده Core i9-11900K | توقف تولید این پردازنده ها در سال 2021

پردازنده هشت هسته ای Core i9-11900K Rocket Lake از نسل یازدهم پردازنده های اینتل بوده که در سال 2014 از آن رو نمایی شد و کم کم قصد خداحافظی دارد. استفاده از تراشه 14 نانومتری در قلب این پردازنده ، یکی از شگفتی های دنیای الکترونیک بود.

Rocket Lake نسل 11 چیست؟

این پردازنده آخرین نسل از اینتل بود که تراشه های 14 نانومتری در تولید خود استفاده کرده بود و برای اولین بار در سال 2014 معرفی شد. بله دقیقا 7 سال پیش. در حالی که نسل های ششم تا دهم پردازنده های اینتل از طراحی یکسان برخوردار بودند ، Rocket Lake با تراشه های 14 نانومتری خود نمایی می کرد.

پردازش Core i9-11900K : چگونه ما این تست را انجام دادیم

ما پردازش Rocket Lake-S ، به ویژه در Core i9-11900K را در برابر رقبای اصلی آن یعنی پردازنده نسل دهم Core i9-10900K و پرچمدار 12 هسته ای AMD Ryzen 9 5900X آزمایش کردیم:

ما پروفایل های XMP و AMP را برای همه تنظیمات تست بارگذاری کردیم ، به صورت دستی خنک کننده های Kraken CLC را با سرعت 100 درصد فن قفل کردیم ، و همچنین اجازه دادیم مادربردهای Intel برای MCE به صورت خودکار اجرا شوند. برای سیستم Rocket Lake ، فناوری جدید Adaptive Boost اینتل را فعال کردیم که تلاش می کند هسته ها را با حداکثر سرعت کلاک کار کند.

برای هر سه سیستم در این تست از کارت GeForce RTX 2080 Ti Founders Edition استفاده شده است. با اینکه PCIe 4.0 سرانجام به اینتل رسید ، ما کارت را برای کارت گرافیک Asus GeForce RTX 3080 TUF تعویض کردیم و سوئیچ دستی آن را برای تست های بازی برای تست پردازش بازی ​​قرار دادیم.

ما تصمیم گرفتیم که از گزینه Nvidia و Intel’s Resizable BAR را برای هر دو برد Intel کنار صرف نظر کنیم. به نظر نمی رسد که MSI X570 MEG Godlike از این ویژگی پشتیبانی می کند ، بنابراین احساس کردیم که خاموش کردن آن ، شرایط بازی را با مادربردهای مبتنی بر AMD نیز عرضه می شود ، مساوی می کند.

سرانجام ، آزمایش قدرت با استفاده از PSU های مشابه Corsair HX1000 80 Plus Platinum انجام شد. ما در بخش برق زیر نحوه بررسی مصرف برق Rocket Lake را با جزئیات توضیح خواهیم داد.

به دلیل نسخه های جدید سیستم عامل ، BIOS ها ، درایورهای GPU و فضای محدود وضعیت جهانی فعلی ، آزمایش خود را فقط بر روی این سه تراشه اصلی متمرکز کرده ایم.

عملکرد Core i9-11900K: خروجی گرفتن از پردازش های سه بعدی

ما پردازش را بر روی مدل سازی سه بعدی که اینتل زیاد بر روی آن تاکید نداشته انجام دادیم. اکثریت قریب به اتفاق مدل سازی سه بعدی که برای ایجاد آن جلوه های تصویری شگفت انگیز سینمایی که امروزه در فیلم ها می بینید ، به کمک پردازنده هایی با تعداد هسته بیشتر اجرا می شود. حرفه ای های جدی احتمالاً از پردازنده مرکزی نظیر Ryzen Threadripper یا Xeon Platinum استفاده می کنند.

اولین نتیجه آزمایش مربوط به نرم افزار Maxon’s Cinebench R20 است ، که Cinema4D یکی از ابزارهای اصلی آن است. Cinema4D همچنین مجوز دارد درون Adobe Premiere ، After Effects و سایر ابزارهای محبوب ویدیویی استفاده شود.

پردازنده 12 هسته ای Ryzen 9 5900X به راحتی از پردازنده 8 هسته ای Core i9-11900K پیشی گرفته و عملکرد آن حدودا 36 درصد بهتر است. به عملکرد نسل 11 Core i9-11900K در مقابل نسل 10 Core i9-10900K نگاه کنید.

یک نکته مهم را به یاد داشته باشید: Cinebench R20 بر روی پردازنده هایی که تعداد هسته بیشتری داشته باشد بهتر عمل می کند. بنابراین با این که تعداد هسته های Core i9-11900K نسبت به همنوع خود در نسل دهم کمتر است، نشان دهنده این موضوع است که هسته های جدید Cypress Cove در واقع بسیار بهبود یافته اند. و با این که 8 هسته ای است نسبت به پردازنده 10 هسته ای Core i9-10900K نسل دهم عملکرد بسیار بهتری از خود به نمایش گذاشته است.

موتور Cinebench R20 از AVX استفاده می کند که می تواند سرعت کلاک را در طراحی هسته قدیمی اینتل کاهش دهد. اما همه موتورهای رندر از AVX یا مجموعه دستورالعمل های جدیدتر CPU استفاده نمی کنند. به عنوان مثال POV-Ray ، در دوران Commodore Amiga طراحی شده است ، اما برای رایانه های مدرن تر از آن وفادار مانده است. همانند Cinebench ، هسته های بیشتر عملکرد بیشتری در POV-Ray دارند – و برنده قاطع،  12 هسته ای Ryzen 9 5900X می باشد.

این نیز یکی از موارد معدودی است که 10 هسته ای قدیمی Core i9-10900K از 8 هسته Core i9-11900K پیشی می گیرد. این خوب به نظر نمی رسد ، اما سوال اصلی این است که آیا حجم کار شما با موتور تجاری Cinebench که برای استفاده در Adobe و سایر محصولات مجاز است ، یا POV-Ray رایگان همخوانی بیشتری دارد.

نمونه دیگری که نسل 10،پردازنده نسل 11 را شکست می دهد در Chaos Group’s Corona Renderer 1.3 است. این یک ارائه دهنده بی طرفانه است ، که اساساً به این معنی است که در ارائه یک صحنه هیچ میانبری ندارد. نتایج دوباره تراشه قدیمی نسل 10 برتری نسبت به نسل یازدهم داد.

توجه به این نکته مهم است که Corona Benchmark 1.3 در سال 2016 منتشر شد. جدیدترین نسخه – که اکنون 6 نسخه است – در واقع ممکن است از طراحی جدیدتر نسل 11 استفاده کند. البته می توانید به جای آن Ryzen بخرید و نگران آن نباشید.

استفاده از Blender 2.92.0

معیار بعدی ما نرم افزار منبع باز Blender 2.92.0 و موتور پیش فرض رندر سیکل در معیار BMW Mike Pan است. صحنه های معیار بزرگتر و صحنه های پیچیده تری وجود دارد ، اما نتایج در اینجا با تغییر تراشه ها به ترتیب Ryzen 9 ، نسل یازده و نسل 10 قرار می گیرند.

براساس این معیارهای رندر اضافی که ما اجرا کردیم ، به نظر می رسد واضح است که 8 هسته موجود در Rocket Lake’s Core i9-11900K نمی توانند از 12 هسته در Ryzen 9 5900X در وظایفی که هسته های بیشتری را پشتیبانی می کنند ، پیشی بگیرند. برای این وظایف ، Ryzen 9 برنده می شود. این بیشتر بهم زدن بین نسل دهم دنباله دار و موشک دریاچه نسل 11 است ، اگرچه Rocket Lake کمی بیشتر برنده می شود.

با بررسی دو تست در حالت های تک رشته ای ، قسمت ارائه سه بعدی را می بندیم. این مفید است که به خریداران بالقوه ایده ای می دهد که هر هسته بدون توجه به هسته های تراشه چقدر قوی است. بدیهی است که تعداد کمی تراشه 12 هسته ای خریداری می کنند و رندر را فقط با یک هسته اجرا می کنند .

با استفاده از Cinebench R20 ، می توان شاهد تغییر Rocket Lake نسل 11 اینتل در اولین پیروزی فنی خود بود که کمی از Ryzen 9 5900X پیروز شد. بله ، این واقعاً تساوی است ، اما وقتی یک فرایند 14 نانومتری قدیمی واقعاً می تواند با پردازنده 7 نانومتری رقابت داشته باشد ، اتفاقی عالی است.

هدف اصلی این تست، مقایسه نسل 10 با نسل 11 است. در آنجا می بینیم که Rocket Lake  نسل 11 تقریباً 20 درصد از تراشه نسل 10 Comet Lake پیشی می گیرد. این عملکرد بسیار چشمگیر است که حتی مخالفان نیز نمی توانند آن را انکار کنند.

در POV-Ray 3.7.0 روی یک موضوع ، می توانید هسته های Cypress Cove در نسل 11 را ببینید که با 17 درصد نسبت به نسل قبلی خود ، بهتر جلو می روند و با Ryzen 9 5900X در یک گرمای آماری به پایان می رسند . این یک پیروزی خوب برای Rocket Lake نسل یازدهم است.

منبع: PC WORLD