تفاوت باتری 9 سلولی با 6 سلولی ( یون لیتیوم ) برای لپ تاپ

اکثر باتری هایی که برای رایانه قابل حمل ساخته شده به تعدادی سلول 18650 گرد استوانه ای مجهز هستند. این باتریها در پک های 4 سلول – 6 سلول و 8 سلول ساخته می‌شوند. مرسوم ترین آنها ، باتری 6 سلولی و 9 سلولی است. شاید برای شما سوال پیش اومده باشه که : تفاوت باتری 9 سلولی و 6 سلولی چیه؟

باتری 9 سلولی بهتر است یا 6 سلولی؟

در این مورد نمی توان نظر قطعی داشت. چون هر کدام از این باتری ها بسته به نیاز کاربران مزایا و معایب مخصوص خود را دارند شما باید ببینید که انتظار شما از ذخیره انرژی لپ تاپ چقدر است. آیا از لپ تاپ خود برای بازی و انجام پردازش های سنگین استفاده می کنید؟ آیا دانشجو هستید و نیاز دارید که مرتبا لپ تاپ را با خودتان به دانشگاه ببرید؟ آیا فردی هستید که دائم به مسافرت می روید؟ و یا این که تنها استفاده شما فقط در محل کارتان است؟ احتمالا برای شما هم چنین سوالاتی وجود داشته باشد. پس بیایید تا سوالات گفته شده را پاسخ دهیم.

وزن و اندازه باتری :

فضای اشغال شده توسط باتری 9 سلولی نسبت به 6 سلولی بیشتر است . این یعنی باتری 9 سلولی از وزن سنگین تری برخوردار است. اگر شخصی هستید که دائما لپ تاپ همراهتان است توصیه ما به شما استفاده از باتری 6 سلولی می باشد. بنابراین یکی از مزایای باتری 6 سلولی سبک وزن بودن و سهولت در جابجایی است و فضای کمتری اشغال می کند. از طرفی یکی از مهم ترین معایب باتری های 9 سلولی ، ابعاد بزرگتر و وزن سنگین تر نسبت به نوع 6 سلولی است.

اختلاف قیمت

هر چه تعداد سلول درون باتری شما بیشتر باشد ، قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند. بنابراین باتری های 9 سلولی نسبت به باتری های 6 سلولی گران تر هستند . اگر بودجه ی شما برای خرید باتری کم است ، باتری 6 سلولی برای لپ تاپ خود تهیه کنید. بنابراین در این قسمت متوجه شدیم که یکی از مزایای باتری 6 سلولی ارزان قیمت بودن آن است. همچنین از معایب باتری های 9 سلولی می توان قیمت بالاتر نسبت به باتری های 6 سلولی را نام برد.

میزان نگهداری شارژ

هرچه تعداد سلول درون باتری افزایش پیدا کند ، انرژی موجود نیز افزایش می یابد. بنابراین از مهمترین مزایای باطری 9 سلولی ، نگهداری شارژ بالاتر است. و از معایب باتری های 6 سلولی می توان گفت که شارژ این باتری ها کمی زودتر خالی می شود.

پرسش های متداول کاربران

پاسخ: بله برای این مدل باتری 9 سلولی هم می توان استفاده کرد. و باید یادآوری کنم که تعداد سلول بیشتر برابر میزان شارژدهی در زمان بیشتری است. تنها ایراد جزئی که دارد این است که کمی به وزن لپ تاپ شما اضافه می شود.

پاسخ: برخی از لپ تاپ ها هر دو نوع باتری 9 سلولی و 6 سلولی را پشتیبانی می کنند. و تشخیص تفاوت بین این دو بسیار را حت است. باتری های 9 سلولی اندازه بزرگتری نسبت به 6 سلولی دارند. برای درک بهتر این موضوع توصیه می کنم ویدیوی زیر را مشاهده کنید.

پاسخ: شما می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی پارتاکو انواع باتری و آداپتور برق اورجینال برای لپ تاپ و هم چنین سایر قطعات و لوازم جانبی رایانه های قابل حمل را خریداری کنید. برای خرید باتری اورجینال لپ تاپ کلیک کنید.

در این مقاله قصد داریم درباره تفاوت سلولی این باتری های پرتابل را که برای اکثر لپ تاپ ها استفاده شده برای شما صحبت کنیم. اگر در مورد سلول های باطری با کیفیت لپ تاپ و ساختار داخلی آن ها اطلاعی ندارید ، می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

بیشتر بخوانید: قطعات داخل باتری لپ تاپ | سفری به دنیای درون باتری