بهترین خمیر سیلیکون بازار کدام است؟

در این مطلب به معرفی 3 نمونه از بهترین خمیر سیلیکون های موجود در بازار می پردازیم. این خمیر سیلیکون‌ ها همگی ساخت شرکت کولر مستر (Cooler Master) هستند و توانایی فوق العاده ای در کاهش دمای سیستم دارند:

این محصولات، که به عنوان بهترین خمیر سیلیکون ها شناخته می شوند، در دو لوله با روکش پلاستیکی که نام لوگو در بالا و نام محصول در پایین آن‌ها وجود داشت، عرضه می‌شد. این شامل Regular و Pro می‌شود که گزینه‌های سطح پایین و متوسط برای ترکیب حرارتی آنها  بود. آخرین تغییرات این ژل‌ در نوع Maker با کیفیت بالا بوده که در یک جعبه ی مقوایی بسته بندی شده و از طریق یک روکش پلاستیکی به‌ عنوان بهترین خمیر سیلیکون نمایش داده می‌شود.

هر یک از انواع این خمیر سیلیکون‌ ها، ویژگی‌های هدایت گرمای خوبی دارند و هادی الکتریکی نیستند. در غیر این صورت، جعبه مستر ژل Maker دارای ظاهری تمیزتر برای تأکید بر برتری خود خواهد بود. این اطلاعات را می‌توان در طرف دیگر هر بسته نیز یافت. مشخصات انواع محصولات مسترژل:

مشخصات خمیر سیلیکون مستر ژل مدل Regular

مشخصات خمیر سیلیکون مسترژل مدل Pro

مشخصات خمیر سیلیکون مسترژل مدل Maker

بهترین خمیر سیلیکون ها

می‌توانید ببینید که بسته بندی این سرنگ‌ها کاملا شبیه به یکدیگر هستند، اگرچه هریک ویژگی‌هایی بسیار متفاوت از یک دیگر و سایر محصولات دارد. هر کدام از سرنگ‌ها با برچسب‌های رنگی مختلف مشخص شده اند، بنابراین می‌توانید به وضوح سه لوله خمیر سیلیکون را از یکدیگر تشخیص دهید. همانطور که قبلا از مشخصات خواندید، تفاوت اصلی بین ژل مستر کولر رگولار، پرو و میکر، هدایت حرارتی مشخص‌شده برای هریک می باشد. در برخی زمینه‌ها، انتقال گرما توانایی یک ماده برای انتقال گرما بر حسب وات بر متر کلوین است. انتقال گرمای بیشتر به معنی توانایی بهتر مواد در انتقال گرما است. در نتیجه، بهترین خمیر سیلیکون بیشترین توانایی را در انتقال گرما نشان می دهد.

MasterGel Regular دارای هدایت حرارتی  W / M * K 5 می‌باشد، در حالی که برای Maker مقداری بیشتر از  W/M*K 11 است. انتقال گرمای MasterGel Pro در بازه  W/M*K 8 قرار دارد. در غیر این صورت، همه آنها تقریبا همان جاذبه خاص و همان حجم ارائه شده با عنوان بهترین خمیر سیلیکون را خواهند داشت. با انجام محاسبات سریع، می‌توانیم تعیین کنیم که تقریبا 3.9 گرم در هر لوله Maker و Pro و 3.75 گرم در لوله Regular وجود دارد. در غیر این صورت، کولرمستر شامل یک پاک‌کننده الکل برای تمیز کردن پردازنده و گرماگیر شما است.

طراحی منحصر به فرد سرنگ های مسترژل

طراحی منحصر به فرد سرنگ های مسترژل

نکته جالب دیگر در مورد مجموعه جدید مستر ژل، خود سرنگ‌ها است. در حالی که اپلیکاتورهای خمیر سیلیکون از شرکت‌های دیگر مانند Noctua اغلب سرنگ‌هایی با دهانه دایره ای کوچک هستند، کولرمستر از دهانه مسطح استفاده می‌کند. این ساختار به کاربران اجازه می‌دهد تا برخی از خمیر سیلیکون را بیرون بکشند و سپس آن را در بالای پردازنده با سرنگ پخش کنند. اين بهترین ایده محسوب می شود زیرا کارآمد بوده و با يک ضربه  کوچک، گوپ را پخش ميکند. علاوه بر این، دارای کلاهی است که کل ناحیه  دهانه را می‌پوشاند تا نوک آن مهر و موم و تمیز بماند. تاکید می‌شود که این نوآوری، ایده ثبت اختراع کولر مستر می‌باشد.

استفاده از خمیر سیلیکون

همانطور که در شکل بالا می‌بینید، از ویژگی‌های دهانه بسته بندی‌های خمیر سیلیکون مستر کولر این است که قابلیت بکارگیری در محل‌های ظریف را دارد.

تست‌ شناسایی بهترین خمیر سیلیکون

شرایط تست‌ها به شرح زیر می‌باشد:

خمیر سیلیکون های مقایسه شده:

نتایج تست‌ها

در مورد بهترین خمیر سیلیکون، ما تمام تست‌ها را بر کامپیوتر سفارشی خود اجرا کردیم تا بهترین عملکرد را در شرایط واقعی منعکس کند. کامپیوتر در مکان و اتاق یکسان برای تمام آزمایش‌ها با دمای محیط حدود 26 درجه سانتیگراد باقی ماند. خمیر سیلیکون تست‌شده مطابق دستورالعمل‌های سازنده مربوطه اعمال شد و زمان کافی بین استفاده و آزمایش برای گسترش یافتن خمیر سیلیکون داده شد. کامپیوتر تست برای تست‌های بی حرکت حداقل یک ساعت روشن و بی حرکت بود. نتایج بار cpu بالا با استفاده از تست ffts بزرگ Prime95  در محل با چهار رشته کارگر برای حداقل پانزده دقیقه به دست آمد و زمانی که دما پایدار بود ثبت شد. نتایج دما برای هر خنک کننده با AIDA64 اندازه گیری شد که سنسور گرمایی دیجیتال یکپارچه CPU را برای حداکثر دقت، گزارش می‌کند. هر نتیجه دما با گرفتن حداکثر مقدار هسته‌های داخل CPU محاسبه می‌شد.

نتیجه های حرارتی ذکر‌شده در مطالب بالا شاید بهترین نتایج نباشد، به خصوص که ما در حال بررسی تفاوت‌هایی با حداکثر حدود دو درجه اختلاف بین نتیجه های آزمایش شده هستیم. این در یک روز گرم تر در مقایسه با نتایج اصلی Noctua تست شد، اما شما می‌توانید برتری بین سه خمیر سیلیکون اصلی خنک کننده را ببینید. علاوه بر این، ما می‌توانیم ببینیم که مسترژل میکر به طور مشابه با ترکیب حرارتی nt-h2 بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد که به خودی خود در درجه اهمیت بالایی قرار دارد.

در عملکرد بالاتر بار، noctua NH-U12A پردازنده را خنک نگه داشت و دمای اوج با یک درجه اختلاف، غیر جالب بود. همه این راه حل‌های خمیر سیلیکون رقابتی هستند و شما احتمالا تفاوت بزرگی را برای انتخاب بهترین خمیر سیلیکون نخواهید دید.

سخن پایانی

با این حال، چیزی که از نمودار‌ها دریافت می‌شود این هست که زمان انتظار برای پخش شدن خمیر سیلیکون در کولرمستر صفر می‌باشد. برای اثبات این ادعا، تمامی ترکیبات حرارتی مورد آزمایش قرار گرفت، نمونه های آزمایشی بلافاصله پس از استفاده و چند ساعت بعد از آن اجرا شد. NT-H1 و 2 نیاز به زمان، اگرچه کم، داشتند، در حالی که برای مستر ژل اینگونه نبود.

مستر کولر یک راه حل نوآورانه اما ساده را در ارائه Regular ، Pro و Maker به توده‌ها ارائه می‌دهد.