5 باور غلط درباره RAM | افسانه‌هایی که واقعیت ندارند

RAM یا همان حافظه موقت امروزه یکی از اجزای اصلی لپ‌تاپ ، کامپیوتر و تلفن‌همراه هوشمند می‌باشد. امروزه چندین باور غلط درباره RAM وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.وظیفه اصلی رم ( حافظه دسترسی تصادفی ) یا همان حافظه موقت در واقع نگهداری اطلاعاتی است که به صورت موقت برای پردازش یک برنامه به آن نیاز پیدا می‌کنیم. همان ظور که می‌دانید، اطلاعات مورد نظر ، بعد از اتمام اجرای برنامه از روی حافظه ( RAM ( Random-access memory پاک خواهد شد.

خب اجازه دهید تا به باور های غلط و سوء تفاهماتی که در مورد RAM بین افراد جامعه رایج شده نگاهی بندازیم:

1-از حافظه‌های  RAM با برندهای متفاوت نمی‌توان داخل یک مادربرد استفاده کرد

 اکثر لپ‌تاپ های موجود در بازار معمولا 2 اسلات رم دارند . در برخی موارد هم مشاهده شده که از 4 اسلات رم ( Slut ) هم در مادربردهای بزرگ استفاده میشود. برخی از افراد بر این باورند که نمی‌توان از دو یا چند RAM با برند متفاوت درون یک مادربرد استفاده کرد.

به راستی آیا می‌توان از برندهای مختلف رم و یا ظرفیت‌های متفاوت میتوان در کنار هم استفاده کرد؟

پاسخ این است بله ، شما می توانید حافظه های RAM و اندازه RAM و حتی سرعت های مختلف RAM را در کنار هم استفاده کنید.

 – اما توجه داشته باشید که  این کار RAM برای عملکرد سیستم بهترین نیست.

2-“من به ظرفیت RAM بیشتری احتیاج ندارم” یا “میزان حافظه RAM سیستم من کافی است”:

“این میزان ظرفیت رم برای اجرای برنامه شما کافی است. شما به  ظرفیت اضافه احتیاج ندارید” این متداولترین توصیه ای است که از برخی افراد می‌شنویم. به این نکته توجه داشته باشید که هرچه ظرفیت رم لپ‌تاپ یا کامپیوتر شما بیشتر باشد ، سرعت بالاتری را تجربه خواهید کرد. بسیاری از تولید کنندگان نرم‌افزار، مشخص کرده اند که برنامه آنها چند درصد از ظرفیت RAM شما را اشغال کند. بنابراین میزان حافظه رم بیشتر به معنای اجرای بهتر برنامه مورد نظر است.

حداقل ظرفیت رم مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های مورد نیاز ، 4 گیگابایت و میزان توصیه شده برای سیستم‌های امروزی ، 8 گیگابایت است. در صورتی که گیمر هستید و یا با لپ‌تاپ خودتان پردازش‌های گرافیکی سنگین انجام می‌دهید، ظرفیت ایده آل 16 یا 32 گیگابایت می‌باشد.

3-“ظرفیت RAM مهمترین موضوع است”

شما احتمالا بدانید که ظرفیت رم لپ‌تاپ ، موبایل و یا کامپیوتر شخصیتان چه مقدار است. معمولا زمانی که حرف از ظرفیت حافظه رم می شود ، ناخودآگاه به یاد سرعت می‌افتید. اما تنها عامل افزایش سرعت نوت‌بوک شما میزان رم بیشتر نیست.

 از جمله عوامل تعیین کننده عملکرد RAM می‌توان به سرعت کلاک و فرکانس اشاره کرد. مانند CPU ، RAM دارای سرعت کلاک است. هرچه سرعت ساعت بیشتر باشد ، عملکردهای بیشتری در یک ثانیه می تواند انجام دهد. شما اغلب می توانید حافظه های رم را با فرکانس 2400 مگاهرتز یا 3000 مگاهرتز پیدا کنید ، در حالی که 3200 مگاهرتز و 3600 مگاهرتز اکنون یک استاندارد برای سیستم های پیشرفته هستند.

تصاویری از تراشه رم را مشاهده می کنید که بهترین تولید کننده آنها Kingstone است

اول ، اگر RAM شما روی 2000 مگاهرتز کار می کند اما مادربرد شما فقط از حافظه رم 1333 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند ، سیستم شما از اختلاف 700 مگاهرتز بین این دو سرعت استفاده نمی‌کند.

دوم ، اگر ماژول های RAM را با سرعت های مختلف به صورت همزمان کنید ، هر دو Stick با کمترین سرعت ماژول کار می‌کنند. بنابراین ، اگر یک رم RAM با سرعت 2400 مگاهرتز و دیگری با سرعت 3600 مگاهرتز داشته باشید ، هر دو ماژول با سرعت کمتری کار می‌کنند و پتانسیل رم سریعتر را هدر می‌دهند.

یک کاربر عادی ، چندان تفاوتی بین رم 8 گیگابایت و 16 گیگابایت احساس نمی‌کند. چه بسا که اگر سرعت کلاک RAM 8 گیگابایتی بیشتر باشد ، شاهد سرعت بالاتری خواهید بود.

4-“محتوای ذخیره شده در RAM را تخلیه کنید تا شاهد سرعت بالاتری باشید”

این ضرب المثل که شما باید RAM خود را برای سرعت بخشیدن به آن پاک کنید ، یکی از ماندگارترین افسانه های RAM است. بر طبق این ایده نرم افزارهای “تقویت کننده های RAM” و “بهینه ساز حافظه” به وجود آمد. خلاصه این که بهتر است RAM سیستم را تخلیه نکنید . چون ممکن است اطلاعاتی در آن ذخیره شده باشد که برای اجرای سریعتر و یا پردازش بهتر یک برنامه خاص مفید باشد.

کار RAM خالی ماندن نیست. در واقع ، سیستم عامل و نرم افزار شما باید از هر رم RAM موجود استفاده کند. آزاد کردن RAM با یکی از این برنامه های تقویت کننده هیچ کاری نمی‌کند. در صورت وجود ، ممکن است در واقع سرعت سیستم شما را کم کند زیرا “آزاد کردن” به معنای حذف برخی محاسبات از حافظه RAM است.

نمونه ای از حافظه رم

اشتباه نکنید. کارایی RAM مانند هارد دیسک نیست که فضای هرز ایجاد کند. اگر بر فرض مثال شما 4 گیگابایت رم دارید ، سیستم عامل به طور مرتب اطلاعات مورد نیاز برنامه ها را نوشته و بعد از تکمیل کار پردازش ، به صورت خودکار این اطلاعات حذف خواهد شد.

البته توجه کنید که تمام ظرفیت رم خود را پر نکنید. چرا که این کار ممکن است مشکلاتی برای اجرای برنامه‌ها ایجاد کند. سیستم عامل‌های مدرن این مشکل را با ابزاری به نام حافظه مجازی حل کرده اند. رایانه شما شروع به سوق دادن برخی از داده ها از RAM بسیار سریع به حافظه معمولی بسیار کندتر می‌کند. حافظه مجازی واقعا برای افزایش سرعت سیستم شما مفید است.

5-حتما باید از تمام اسلات‌های رم موجود بر روی مادربرد استفاده شود؟

یکی دیگر از افسانه‌هایی که در مورد RAM شنیده‌ایم این است که اسلات های رم نباید خالی بماند و حتما باید به تعداد اسلات‌های موجود بر روی مادربرد ( MAIN-BOARD ) ، حافظه رم در اختیار داشته باشیم. اصلا نیازی نیست که مثلا از 4 عدد رم در سیستم خود استفاده کنید. به جای این کار می‌توانید تنها از یک عدد RAM با ظرفیت بالاتر استفاده نمایید.

درگاه رم ( Slut ) روی مادربرد

نقد

89% امتیاز

نقد پایان یافته

  • مورد پسند کاربران 89%