آنچه باید درباره کروم بوک بدانیم ! صفر تا 100 کروم بوک

 

همان‌طور که از نامش پیداست کروم ‌بوک یک لپ‌ تاپ پیشرفته است که با سیستم‌عامل Chrome کار می‌کند و تفاوت هایی با لپ تاپ ها و کامپیوترهای معمولی دارد. از کروم بوک بیشتر به صورت آنلاین استفاده می‌شود و به جای نصب انواع برنامه ها و نرم افزارها، برای ذخیره اطلاعات خیلی مهم به کار می رود. این لپ ‌تاپ بسیار ظریف و سبک بوده و طرفداران بسیاری نیز دارد. کروم بوک ها ابتدا یک وسیله ارزان قیمت با کارایی خوب بود. اما همین که به خاطر وزن کم، طراحی زیبا و کارایی های کم نظیرش مورد استقبال قرار گرفت، به تدریج روزبه ‌روز پیشرفته تر شد و مدل‌های مختلفی از آن با پردازشگرهای پرسرعت و نمایشگرهای با رزولوشن بالا نیز تولید شد که البته قیمت بالاتری هم داشتند.

 چه چیزی کروم بوک را از سایر لپ تاپ ها متفاوت می‌سازد؟

 کروم بوک برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ روانه بازار شد. موتور جستجوی آن گوگل بود. اما بعدها برنامه‌ های متعددی از جمله برنامه ‌های اندروید هم بر روی آن نصب شد. اما حتی جدیدترین مدل های کروم‌ بوک هم هنوز از خدمات گوگل بهره‌مند است. البته در کنار آن Chrome OS هم بر روی این لپ ‌تاپ ها نصب شد و بیشتر کارایی های کروم بوک وابسته به این نرم‌افزار است. ‏Chrome OS باعث شده تا اغلب برنامه ها به صورت آنلاین فعال باشد و دیگر نیازی به درایو CD یا DVD در آن نیست. از این رو همچنان یکی از سبک ترین و ظریف ترین لپ تاپ هاست که با هارد درایو SSD کار می‌کند.

ویژگیهای بارز کروم بوک

 کروم بوک به دلیل قیمت مناسبی که داشت خیلی زود در بازار سیستم‌های کامپیوتری محبوب شد و افرادی که بیشتر فعالیتشان به فضای اینترنت وابسته بود، استقبال خوبی از آن داشتند. البته ارزان قیمت بودن تنها مزیت این لپ ‌تاپ‌ها نیست. برخی از بارزترین مزیت های کروم بوک را اینجا مرور می کنیم :

سری کروم بوک ابزار مناسبی برای بسیاری از دانش‌آموزان است، اما نه همه آنها. این لپ تاپ از نظر اقتصادی برای دانش‌آموزان به صرفه است، اما باید چند نکته را مد نظر داشت. اول اینکه حافظه چندان بالایی نداشته و امکان ذخیره عکس، فیلم و فایل های مختلف به تعداد زیاد بر روی آن وجود ندارد. دوم اینکه به منظور افزایش عمر باتری کروم بوک‌ها ورودی های زیادی ندارند. در نتیجه امکان اتصال بسیاری از ابزارهای جانبی به آن وجود نخواهد داشت. و مورد مهم بعدی اینکه کروم بوک مناسب آن دسته از دانش آموزانی است که از لپ ‌تاپ برای تحصیل و تحقیق استفاده می‌کنند نه نصب انواع بازی. این را هم فراموش نکنید که کروم بوک قابلیت نصب  بسیاری از برنامه‌های تخصصی را نداشته و ممکن است از این بابت کاربر را دچار مشکل کند.

Lenovo.com

کروم بوک یا لپ تاپ ؟!

همه ما برای انجام فعالیت های روزانه خود به یک سیستم کامپیوتری سبک و کاربردی نیاز داریم. اما بین کروم بوک یا لپ تاپ ؛ کدام را باید انتخاب کرد،سوال مهمی است که سخت به نظر می‌رسد. در ادامه به مقایسه این دو نوع از رایانه قابل حمل پرداخته و معایب و مزایای هر کدام را شرح خواهیم داد. تفاوت بین کروم بوک و لپ تاب چیست ؟ کروم بوک و لپ تاب به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی قابل حمل بوده و حتی در حال حرکت و جابجایی ، میتوانیم از آن استفاده کنیم. علی‌رغم شباهت از این منظر، این دو نوع سیستم کامپیوتری یک سری تفاوت‌هایی نیز دارند. ادامه مطلب را با ما همراه باشید تا برخی از سوالات شما را پاسخ دهیم

لپ تاب در برابر کروم بوک :

 لپ تاب ها انواع ورژن های مختلف ویندوز را دارند و فضای کاری آنها شبیه به کامپیوترهای رومیزی است. کروم بوک یا لپ تاپ تقریبا از‌نظر حافظه یکسان هستند. البته چند مدل از کروم بوک مجهز به نسل جدید SSD مانند NVMe است و از سایر دستگاها کمی پرسرعت ترمی باشد. حافظه داخلی سایر دستگاه ها ، یا هارد دیسک است و یا درایو حالت جامد ( اس اس دی ) و موارد دیگری مثل درایوهای CD – DVD را در خودشان گنجانده اند و البته ورودی های مختلف برای اتصال دستگاه های دیگر نیز برای آن در نظر گرفته شده.

 کروم بوک در برابر لپ تاپ :

 نام سیستم عامل کروم بوک Chrome OS است و در واقع مرورگر اصلی آن ، نرم افزار کروم می باشد. کروم بوک را میتوانیم به طور مستقیم به گوگل و وبگردی مرتبط کنیم ؛ اغلب برنامه های آن فقط در صورت اتصال به اینترنت قابل دسترسی است و حافظه داخلی محدود تری دارد.

برای اینکه اندازه دستگاه کروم بوک کوچک تر شده و حمل و نقل آن آسان تر باشد، برخی از سخت افزارها در آن حذف شده‌اند. حتی سیستم عامل آن برای کارهای سبکی مانند : پلتفرم اداری ، وبگردی و کارهای این چنینی طراحی و ساخته شده است. کروم بوک از نظر سخت افزاری و نرم افزاری بسیار سبک و خوش دست است.

 البته اینها خصوصیات کلی بود و ممکن است شامل همه انواع لپ تاب ها و کروم‌بوک ها نشود. برای مثال برخی از لپ تاب ها از نظر حافظه داخلی محدودیت هایی دارند و یا برخی کروم بوک ها به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی می توان برنامه های تخصصی و کاربردی را بر روی آنها نصب کرد.  به گفته کارشناسان تنها تفاوت عمده لپ تاب و کروم بوک استفاده از Chrome OS برای کروم بوک است.

لنوو

 شباهت های لپ تاب و کروم بوک

این دو ابزار کاربردی یک سری شباهت‌هایی نیز دارند . هر دو وسیله از نظر عمر باتری تقریباً یکسان عمل می‌کنند. لپ تاب به لطف بزرگ بودن باتری و کروم بوک به دلیل مینیمال بودن نرم‌افزارهای Chrome OS از پس کارایی در ساعت های متمادی به خوبی بر آمده اند. هدف اصلی در طراحی کروم بوک‌ها سبک و ظریف بودن است. لپ‌تاب‌ها نیز غالبا در سایزهای مختلف طراحی می‌شوند که همگی کم وزن و سبک هستند و حتی برخی از سازندگان این روزها دست به طراحی لپ تاپ هایی با وزن و سایز کروم بوک ها زدند. کروم بوک و لپ تاپ از حیث دوام و مقاومت نیز قابل مقایسه است. لپ تاب ها به دلیل داشتن قاب و صفحه کلید مقاوم در میان نظامیان و صنعتگران، محبوبیت بسیاری دارند. کروم بوک ها نیز از بدنه و قطعات بادوام ساخته شده‌اند و از آنجایی که به دلیل وزن سبک به راحتی می توان آن را با خود حمل کرد، نسبت به مقاومت بالای آن ، حساسیت زیادی به کار برده شده است.

این روزها تفاوت اساسی بین لپ تاب و کروم بوک ها وجود ندارد ؛ چون برخی از سازندگان، کروم‌بوک هایی با سیستم عامل ویندوز طراحی کرده و برخی از تولید کنندگان لپ تاب، در طراحی محصولات از ظرافت و خصوصیات ظاهری کروم بوک الهام گرفتند.

کارشناسان پارت ایران

 مزایای کروم بوک نسبت به دستگاه های رقیب

 مزایای لپ‌تاب‌ها

لپ تاب بخرم یا کروم بوک؟

 پاسخ این سوال به نوع استفاده و نیاز شما بستگی دارد. برای امور تخصصی لب تاپ مناسب تر است. اما گاهی دیده شده حتی برای این کار هم فرد از کروم بوک استفاده کرده است. به طور کلی اگر برای کارهای روزمره بیشتر به خدمات آنلاین نیاز دارید، کروم بوک ها کاربردی تر هستند و اگر به صورت آفلاین هم نیازهایتان برطرف می‌شود لپ‌تاپ‌ها گزینه بهتری هستند.

 از طرف دیگر در برخی موارد نیازهای فرد فقط به ابزارهای مایکروسافت ختم می شود که در این صورت ، بهترین انتخاب : لپ‌تاپ است. اما خبر خوب اینکه اخیرا امکان استفاده از برنامه های مایکروسافت بر روی کروم بوک هم فراهم شده. حال باید دید که این ویژگی جدید آیا به اندازه لپ‌تاپ کارایی دارد یا خیر. پس در یک جمله می توان گفت: انتخاب بین لپ تاپ و کروم بوک به نیاز شما و نوع فعالیت تان بستگی دارد.

درباره سیستم عامل Chrome OS شرکت گوگل :

سیستم عامل Chrome OS مرز باریک بین کروم بوک و سایر رایانه های سبک و کم حجم است. این سیستم عامل مهم ترین شاخص برای شناخت این نسل از رایانه قابل حمل است و در برخی از آنها می توانید لوگوی کروم شرکت گوگل را روی بدنه دستگاه مشاهده کنید. این رایانه سیستم عامل سبکی دارد و منابع کمی از تجهیزات سخت افزار و منبع انرژی آداپتور و باتری را مصرف می‌کند.

شاید اگر قرار باشد گوگل این سیستم عامل را گسترش دهد در نهایت بایک Chrome OS سنگین و کند مواجه شویم . گوگل در توسعه اندروید و مرورگر کروم موفق نبود و Google Chrome بیش از حد انتظار کاربران از منابع : رایانه ، انرژی و اینترنت مصرف می‌کند. ممکن است مرزهای شرکت توسعه فناوری گوگل در زمینه ارتقای محصولات ، محدود باشد وآینده این شرکت را دچار مخاطره نماید. گوگل در توسعه مرورگر اینترنت ( Google Chrome ) اعتماد کاربران را از دست داده است.

Guardian