کروم بوک ها در مقابل لپ تاپ های ویندوز | کدام یک را باید بخرید

میخام یه لپ‌تاپ جدید بخرم. کروم بوک بهتره یا لپ‌تاپ ویندوزی؟ چه قصد شما از این سوال خرید بهترین لپ تاپ برای فرزندتان و یا کارهای شخصی خودتان باشد و یا حتی فقط میخواهید از نظر قیمت لپتاپ های ویندوزی را با کروم بوک مقایسه کنید ، برای شما این مقاله را آماده کردیم تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

توجه داشته باشید که این مقاله فقط جنبه مقایسه و آموزشی داشته و پارتاکو مزایا و معایب هر دو مدل لپ‌تاپ را بدون هیچ تعصبی بررسی کرده است و در نهایت تصمیم گیرنده نهایی شما هستید.

چرا لپ تاپ ویندوزی بخرم؟

یک نوت‌بوک ویندوزی مزایای زیادی را برای شما به ارمغان می آورد. سیستم عامل ویندوز از بسیاری از ابزارها و برنامه های انعطاف پذیر پشتیبانی کرده و تنوع زیادی در برنامه های خود دارد. شما میتوانید به کمک ابزارهای موجود در ویندوز ، لپ‌تاپ خود را به بهترین شکل ممکن شخصی سازی کنید.

این راحتی نیاز به انرژی و منابع بیشتری دارد. بنابراین قیمت بالاتری نسبت به  Chrome Bookها دارند. این قیمت ها ممکن است تا هزاران دلار تفاوت ایجاد کند. ولی اگر شما یک گیمر حرفه ای هستید و یا پردازش های سنگین ویدیویی دارید بهتر است از لپ‌ تاپ ویندوزی استفاده کنید.

چرا Chrome Book بخرم؟

کروم بوک مجهز به سیستم عامل Google OS بوده و می تواند صدها دلار ارزان تر از لپتاپ هایی که از ویندوز پشتیبانی می کند دارد. این لپ‌تاپ ها برای دانش آموزان و دانشجویان و برگزاری کلاس های آنلاین بسیار مناسب هستند. همچنین به علت قیمت مناسب تر ، والدین دانش آموزان هزینه کمتری برای خرید لپتاپ انجام می دهند.

یکی از مزایای مهم کروم بوک ها پشتیبانی برنامه های اندرویدی می باشد که به راحتی و بدون هیچ نرم افزار واسطی می توانید در سیستم خود اجرا کنید. همچنین اینترنت بسیاری از مواردی را که شما نیاز دارید ، اعم از اینکه در برنامه های وب یا افزونه های Chrome کار کند ، ارائه می دهد.

تفاوت های کروم بوک با لپ‌تاپ های ویندوزی

به احتمال زیاد تفاوت های کلی این دو را بدانید ولی بیایید یک بار دیگر با هم مرور کنیم:

سیستم عامل ویندوز بیش از 25 سال سابقه داشته و از قدیمی ترین و محبوب ترین سیستم عامل ها می باشد. لپ‌تاپ های ویندوزی ، از تمامی نرم افزار های تحت ویندوز همچون آفیس ، ویژوال استدیو و بسیاری از برنامه های کاربردی کوچک و بزرگ که تاکنون با آن ها کار کرده اید پشتیبانی می کند.

کروم بوک ها در نگاه اول با لپ تاپ های معمولی یکسان به نظر می رسند. مثلا کیبورد آن ها مشابه لپ‌تاپ های مبتنی بر ویندوز است. مثلا کیبورد یکسانی دارند. ولی یک کلید اضافه برای جستجو بر روی کیبورد کروم بوک ها تعبیه شده است. به علاوه همانطور که گفتیم از اپلیکیشن های اندروید هم می توان در کروم بوک استفاده کرد. حالا که سیستم عامل های اندروید و کروم به هم پیوسته اند به زودی شاهد حضور تبلت هایی با این سیستم عامل خواهیم بود.

از لحاظ سخت افزاری معمولا عمده تفاوت در پردازنده هاست. لپ تاپ های مبتنی بر ویندوز ، از پردازنده های فوق العاده قوی Intel  ، AMD ، Qualcomm Snapdragon استفاده می کند که پردازش های بسیار سنگین را به راحتی انجام می دهند.

کروم بوک ها به طور کلی از تراشه های Intel Atom با عملکرد پایین تر (با مارک های Pentium یا Celeron) ، Snapdragons یا پردازنده های کمتر شناخته شده مانند Mediatek یا Rockchip ، که به تقاضای سبک تر سیستم عامل Chrome مناسب هستند ، طرفداری می کنند. اما AMD اقدامات اخیر خود را برای وارد کردن تراشه های قدرتمند Ryzen خود به کروم بوک ها انجام داده و تراشه های Core نسل 11 “Tiger Lake” اینتل نیز به سمت Chromebook ها هدایت شده اند.

ویژگی های Chromebook و رایانه های شخصی Windows نیز همپوشانی زیادی دارند. اگرچه متوجه خواهید شد که بسیاری از Chromebook ها و لپ تاپ های ارزان قیمت دارای صفحه نمایش HD (1366×768) یا Full HD (1920×1080) مشابه هستند ، اما ویندوز از نظر حافظه و فضای ذخیره سازی کمی بیشتر به آن نیاز دارد. Chromebook و لپ تاپ هم می توانند با حافظه 4 گیگابایتی قابل قبول باشند ، اما در مورد نوت بوک های ویندوز 8 گیگابایت ترجیح داده می شود.

نوت بوک های ویندوز نیز معمولاً فضای ذخیره سازی محلی بیشتری برای سیستم عامل ویندوز و برنامه های مرتبط با آن دارند: 128 گیگابایت یا 256 گیگابایت قابل قبول است ، اگرچه واقعاً محدودیت بالایی وجود ندارد. در همین حال ، با فرض اینکه کاربران گوگل در Drive ذخیره می کنند یا برنامه های Android را روی کارت SD ذخیره می کنند ، Chromebook ها بیش از 16 گیگابایت نیاز ندارند. ذخیره کمتر به معنای هزینه کمتر است. بسیاری از Chromebook ها از ذخیره سازی ارزان قیمت فلش eMMC نیز برای صرفه جویی بیشتر استفاده می کنند. Chromebook و رایانه لوحی Windows امکان ذخیره سازی خارجی را دارند.

منبع : PCWORLD