کاربرد کلید FN فانکشن کیبورد لپ تاپ

کلید FN فانکشن کیبورد لپ تاپ مختص لپ تاپ هاست. کلید Fn معمولا در پایین‌ ترین ردیف کیبورد و میان کلیدهای ویندوز و Ctrl سمت چپ قرار می‌ گیرد. با اینحال در برخی از صفحه کلیدها اولین کلیدی است که در گوشه پایین سمت چپ مشاهده می‌ کنید.

هرچند نام این کلید از واژه Function گرفته شده است و از Fn برای نمایش آن استفاده می‌ شود اما نباید با کلیدهای عملیاتی یا که معمولا با F1 تا F12 در ردیف بالایی صفحه کلیدها دیده می‌ شوند اشتباه گرفته شود.

کاربردهای کلید Fn

در صفحه کلیدهای فشرده یا کوچک (به خصوص آنچه در لپ تاپ ها به کار می‌رود) معمولا به دلیل کمبود فضا، برخی از کلیدها (نظیر بخش صفحه کلید عددی و کلیدهای تغییر نور صفحه نمایش)، جایی در صفحه کلید ندارند. کلید Fn برای جبران همین کمبود فضا طراحی شده است و به تنهایی کاربرد مستقلی ندارد بلکه در ترکیب با سایر کلیدها (نظیر کلیدهای عملیاتی و برخی از کلیدهای حروف، اعداد و…) برای ایفای عملکردهایی که به آن اشاره شد استفاده می‌ شود.

قرار دادن رایانه در حالت خواب، فعال کردن حالت پرواز، خاموش/روشن کردن صفحه نمایش، کاهش و افزایش میزان صدا و بی صدا کردن (Mute) بلندگوی رایانه، توقف/مکث یا ادامه پخش فایل های چندرسانه ای، فعال سازی/غیرفعال سازی Wi-Fi و سوئیچ کردن میان صفحه نمایش های خارجی و پیش فرض از جمله دیگر اعمالی است که با ترکیب کلید فانکشن و سایر کلیدها قابل انجام است.

به عنوان مثال در تصویر زیر صفحه کلید یک لپ تاپ را مشاهده می‌ کنید. در این صفحه کلید، فشردن کلید Fn همراه با کلید F6 همانطور که از نماد آبی رنگ موجود روی این کلید مشخص است برای افزایش نور صفحه نمایش به کار می‌ رود. در صورتی که این کلید همراه با کلید O فشرده شود نتیجه آن معادل با فشردن کلید 6 در صفحه کلید عددی خواهد بود (با فرض اینکه Num lock روشن باشد) و در صورتی که همزمان با کلید پیکانی رو به بالا فشرده شود عملکرد کلید Pg Up یا Page Up شبیه سازی می‌ شود.

علی‌رغم کاربردهای مفید و منحصربفرد کلید Fn لپ تاپ، کار نکردن دکمه Fn لپ تاپ در ویندوز به ویژه برای آن دسته از کاربرانی که عادت به کار کردن با آن دارند، می‌ تواند بسیار آزاردهنده باشد.

کاربرد کلید FN فانکشن کیبورد لپ تاپ

رفع مشکل کار نکردن کلید Fn لپ تاپ در ویندوز

مشکل کار نکردن کلید Fn لپ تاپ در ویندوز ممکن است به دلیل وجود اشکالات سخت افزاری در دستگاه اتفاق بیفتد. در این صورت جهت رفع این اشکال می‌ توان از روش های تعمیر، جا زدن و تمیز کردن کلید های کیبورد لپ تاپ استفاده کرد. اما گاه بروز این اشکال به دلیل وجود مشکلات نرم افزاری در دستگاه است. در اینصورت می‌ توان برای رفع مشکل کار نکردن کلید Fn لپ تاپ در ویندوز از روش های ارائه شده در بخش زیر استفاده کرد. برای تعمیر لپ تاپ ایسوس با متخصصین ما در نمایندگی ایسوس تماس بگیرید.

راه حل اول:

نخستین راهکار پیشنهادی ما برای رفع این مشکل به روزرسانی درایورها است. برای بروزرسانی درایورها می‌توان به وب سایت سازنده لپ تاپ مراجعه کرد و آخرین درایور های کلید function را دانلود و نصب کرد. این درایور ممکن است به صورت مجزا وجود نداشته باشد؛ در این شرایط لازم است برای رفع مشکل کار نکردن کلید Fn لپ تاپ در ویندوز تمام درایورهای موجود دانلود شوند. توجه داشته باشید اگر درایور مربوط به ویندوز۱۰ در دسترس نبود درایور ویندوز های پیشین نظیر ویندوز ۸ یا ۷ را دانلود نمایید.

 نکته : DriverAgent ابزار کاربردی و کمکی برای به روزرسانی درایورها جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به کامپیوتر می باشد.

راه حل دوم:

راهکار دیگر پیشنهادی برای رفع مشکل کار نکردن کلید Fn لپ تاپ ایسوس در ویندوز استفاده از Synaptics pointing Device driver است. بد نیست بدانید که گاهی درایور های پیش فرض در تضاد با ویندوز ۱۰ هستند. در این صورت توصیه می‌شود Synaptics pointing Device driver را پاک نمایید. برای لغو نصب یا پاک کردن آن وارد کنترل پنل و سپس بخش Uninstall program شوید.

راه حل سوم:

روش دیگر موجود جهت رفع مشکل کار نکردن کلید Fn لپ تاپ در ویندوز، پاک کردن درایو هات کی است. برای این کار به Device Manager رفته و درایور هات کی دستگاه را جستجو نمایید. سپس بر روی درایور راست کلیک کرده و Uninstall را انتخاب نمایید. در ادامه درایور های موس و کیبورد را که در این بخش با نام های HID Compliant Keyboard و HID Compliant Mouse مشخص شده اند، پیدا و پاک نمایید. سپس کامپیوتر را ری استارت کنید و بررسی کنید که آیا مشکل کار نکردن کلید Fn لپ تاپ در ویندوز برطرف شده است یا خیر.