کاربرد خازن در شارژر و منبع تغذیه

شاید برای شما سوال پیش اومده باشه کاربرد خازن در شارژر باتری چیه؟ در ابتدا باید بگم که خازن یک قطعه الکترونیکی هست که کار اصلی اون ذخیره انرژی هست. زمانی که شما  شارژر را به برق شهری 220 ولت وصل می کنید ، ولتاژ ورودی در خازن ذخیره شده و این قطعه بسته به استاندارد شارژر ، خروجی بین 5 الی 19 ولت می دهد. از طرفی وظیفه تبدیل جریان AC به DC بر عهده خازن است. همان طور که در مقاله آموزش تعمیر شارژر لپ تاپ برای شما توضیح دادیم اگر آداپتور برق لپ تاپ شما دچار مشکل شده بود و جریان متناوب را به مستقیم تبدیل نمی کرد ، باید خازن آن را تعویض کنید. با پارتاکو همراه باشید تا به شما بگیم که کاربرد خازن در شارژر چیه؟

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیر شارژ لپ تاپ

کاربرد خازن در شارژر باتری

خازن در مدارهای الکتریکی از جمله ، کاربردهای مختلفی دارد که مورد اصلی آن ذخیره انرژی الکتریکی است. علاوه بر ذخیره انرژی ، ولتاژ AC را به DC تبدیل می کند. این مورد مهمی است. زیرا ولتاژ مورد نیاز برای اکثر سلول‌های باتری معمولا بین 15 تا 20 ولت است. این مقدار ممکن است در باتری های کمی بیشتر یا کمتر باشد.  بنابراین ولتاژ 220 ولت برق شهری برای باتری ها بسیار زیاد است. به همین علت در شارژر باتری و یا آداپتور برق ، به ابزاری نیاز است که جریان AC را به DC تبدیل کند. این ابزار در واقع همان خازن است.

آیا از خازن به تنهایی می توان برای شارژ باتری استفاده کرد؟

بله این کار ممکن است ولی چند مشکل وجود دارد . به عنوان مثال فرض کنید قرار است یک باتری 5 ولتی که جریان 3200  میلی آمپر بر ساعت دارد را شارژ کنید، با موارد زیر مواجه خواهید شد :

  1. در ابتدا خازن باید با ولتاژ بسیار بالاتر از ولتاژ باتری شارژ شود. بنابراین تا زمانی می تواند باتری را شارژ کند که ولتاژ آن بالاتر از باتری باشد. زمانی که ولتاژ خازن از باتری کم تر شد ، عملیات شارژ باتری متوقف می شود.
  2. در صورتی که بخواهیم یک باتری 3200 میلی آمپری را شارژ کنیم ، به یک خازن 10 فارادی که 1152 ولت در آن ذخیره شده است باید استفاده کرد.
  3. بر فرض اگر شما این خازن را در اختیار داشته باشید، به علت عدم وجود مقاومت ، اتصال مستقیم این خازن به باتری کار اشتباهی است. و انرژی از دست رفته زیادی خواهید داشت.
  4. همچنین اگر شما یک مقاوت بر سر راه خازن و باتری قرار دهید به علت غیر استاندارد بودن کار شما، حداقل نیمی از انرژی ذخیره شده تبدیل به گرما شده و از بین خواهد رفت.

پس نتیجه میگیریم که این کار عملا ممکن است. اما به خاطر غیر استاندارد بودن این کار ، باتری لپ تاپ شما ممکن است کارایی اولیه خودش را از دست دهد.