چگونه می توانم عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهم؟

آیا به دنبال افزایش عمر باتری لپ تاپ خود هستید؟ آیا قصد دارید تا عمر مفید باتری لپ تاپ را افزایش دهید؟ ماهیت اکثر مشاغل امروزه به نحوی است که مستلزم استفاده از لپ تاپ می‌باشند. همواره افراد نگران این مسئله هستند که چگونه میتوانند باتری لپ تاپ خود را سالم نگه دارند و مدت بیشتری از آن استفاده کنند. در نتیجه افراد بسیار زیادی قصد دارند تا طول عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهند. اگر به دنبال آشنایی با روش‌های افزایش عمر باتری لپ‌تاپ هستید این مقاله می‌تواند برای شما بسیار مناسب و کاربردی باشد. چون تمامی راهکارهایی که آموزش داده ایم بر اساس تجربه و نظر تخصصی یک تعمیرکار حرفه ای لپ تاپ هستند.

فهرست عنوان ها (برای پیمایش سریع، روی عنوان مورد نظر کلیک کنید)

آموزش روش های کاربردی برای افزایش عمر باتری لپ تاپ

کار با لپ تاپ ممکن است باعث ایجاد اختلالاتی در عمر باتری شود، به خصوص زمانی که کار زیادی روی آن انجام می‌دهید. با این حال، روش هایی وجود دارد که می‌توانید برای افزایش عمر باتری لپ تاپ انجام دهید.

افزایش عمر باتری لپ تاپ

باتری لپ تاپ‌های نسل جدید از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. به طوری که با یک بار شارژ کردن تا 8 ساعت پاسخگوی نیاز‌های شما خواهند بود. با این حال، این یک واقعیت واضح است که تمامی باتری لپ تاپ‌ها در طول زمان فرسوده می‌شوند. یا به عبارتی، عمر مفید باتری لپ‌تاپ کاهش می یابد. قابل ذکر است، اقدامات خاصی وجود دارد که می‌توانید برای حفظ کارآمدی باتری لپ تاپ و مراقبت از باتری لپ تاپ انجام دهید. در ادامه به برخی از کارآمدترین روش‌ها و تکنیک‌ها برای کاهش مصرف باتری لب تاپ و افزایش عمر باتری لپ تاپ خواهیم پرداخت.

کاهش نور صفحه نمایش


بالاترین درجه روشنایی صفحه نمایش لپ تاپ علاوه بر کاهش عملکرد و طول عمر باتری لب تاپ می‌تواند به چشمانتان نیز آسیب بزند.پیشنهاد میشود از بالا بردن زیاد درجه روشنایی صفحه نمایش لپ تاپ بپرهیزید. صرف نظر از اینکه در چه ساعتی از شبانه روز با لپ‌تاپ کار میکنید. با این حال اگر نیاز میبینید که روشنایی صفحه نمایش را افزایش دهید بهتر است آن را در حد تعادل نگه دارید. این افزایش روشنایی در مقدار زیادی نباشد. بنابراین، هر چه روشنایی صفحه نمایش شما بیشتر باشد، باتری لپتاپ شما سریعتر خالی می‌ شود. اگر به طور معمول از روشنایی صفحه نمایش در بالاترین میزان استفاده کرده اید، زمان آن رسیده که این عمل را متوقف نمایید. این کار در طولانی مدت باعث افزایش عمر باتری لپ تاپ خواهد شد.

افزایش عمر مفید باتری لپ تاپ با کاهش نور صفحه نمایش

کار نکردن از لپ تاپ در هنگام شارژ شدن

هیچ دلیل علمی و مفیدی وجود ندارد که در حین شارژ از لپتاپ استفاده کنید. با این کار، بر درصد شارژ آن تاثیر می‌گذارید. در این صورت متوجه خواهید شد که شارژ شدن لپ تاپ شما بیشتر طول می‌کشد. زیرا به جای اینکه به لب تاپ اجازه دهید شارژ شود، شما قدرت آن را اعمال می‌کنید. (زیرا به شکل همزمان از آن استفاده می‌کنید). این کار در بلند مدت باعث آسیب دیدن باتری گشته و عمر مفید باتری لپ تاپ شما را کاهش میدهد.

استفاده از لپ تاپ در حین شارژ شدن بر عمر باتری آن تاثیر می‌گذارد. در این حالت متوجه خواهید شد که باتری لپ تاپ شما سریعتر از حد معمول تخلیه می‌شود. اگر شارژ لپ تاپ شما کم است، قبل از اینکه دوباره از آن استفاده کنید، اجازه دهید کاملاً شارژ شود. بهتر است از لب تاپ هنگامی که به برق وصل است استفاده نکنید تا بتوانید بهترین کارکرد خود را داشته باشید.

استفاده از حالت ذخیره انرژی لپ تاپ


لپ‌تاپ‌‌های ویندوزی مانند تنظیمات باتری لپ تاپ در ویندوز 10 این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند که چندین ویژگی حالت ذخیره در مصرف انرژی را برای افزایش عمر باتری لپ‌تاپ فعال کنید. قابل ذکر است این ویژگی در تنظیمات باتری لپتاپ در ویندوز 7 نیز موجود میباشد.

با این حال، متناسب با استفاده شما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. اگر کار‌های سنگین مانند بازی کردن یا ویرایش‌‌های حرفه ای انجام می‌دهید، باید با کاهش کارکرد قابل توجهی روبرو شوید. اما اگر از لپ تاپ برای استفاده شخصی و روزانه مانند وبگردی استفاده میکنید متوجه کاهش عملکرد سیستم نخواهید شد. در عوض، افزایش عمر باتری لپ تاپ را مشاهده خواهید کرد.

استفاده از حالت ذخیره انرژی

در سیستم عامل های ویندوز، حالت ذخیره باتری را می‌توان با کلیک بر روی سطح باتری در نوار تسک و کشیدن نوار تسک به سمت چپ برای فعال سازی حالت ذخیره باتری انجام دهید. بدین صورت، کمکی به افزایش عمر باتری لپ تاپ خواهید کرد.

از رسیدن درصد شارژ باتری لپ تاپ به صفر جلوگیری کنید

یکی از ساده ترین و اولین کار‌هایی که میتوانید برای افزایش عمر باتری لپ‌تاپ انجام دهید این است که اجازه ندهید درصد باتری به صفر برسد. همچنین بسیاری از افراد بر این باور هستند که شارژ باتری باید تا 100 انجام شود و سپس شارژر را از لپ تاپ جدا کنند! متاسفانه باید گفت که این کار نیز مانند رسیدن درصد شارژ باتری به صفر می‌ تواند برای عمر مفید باتری لپ تاپ مضر باشد.

در نظر داشته باشید که تنها زمانی که باید اجازه دهید درصد باتری لپتاپ شما به طور کامل تخلیه شود، هنگامی است که می‌خواهید یک باتری جدید نصب کنید. اگر به لپ‌تاپ اجازه دهید به این الگوی منفی عادت کند، مشکلاتی را برای شما به همراه خواهد داشت. همچنین، افزایش عمر باتری لپ‌تاپ را در پی نخواهد داشت. زیرا باتری لپ‌تاپ ضعیف می‌شود و زودتر از حد انتظار خاموش می‌شود. هدف این است که عمر باتری لب تاپ را افزایش داده و به آن آسیب وارد نکنید. بنابراین، همیشه باتری لپ تاپ را قبل از رسیدن به درصد صفر و خاموش شدن به شارژ متصل کنید.

دور نگه داشتن باتری لپ تاپ از شرایط بد آب و هوایی

هوای بسیار گرم یا هوای بسیار سرد نه تنها انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه اثرات متعددی بر روی وسایل الکتریکی مانند لپ تاپ‌ها نیز دارد. به خصوص وقتی صحبت از افزایش عمر باتری لپ‌تاپ می‌شود، دمای شدید می‌تواند باعث شود لپ تاپ شما به سختی کار کند. این امر می‌ تواند منجر به تخلیه سریع‌تر شارژ و کاهش عمر باتری لپ‌تاپ شود. بنابراین، اگر به دنبال این هستید که چگونه مصرف باتری لپ تاپ را کم کنیم ، به شما توصیه می‌شود از استفاده از لپ‌تاپ در دماهای بسیار گرم و یا سرد خودداری نمایید.

همچنین هنگام استفاده از لپ تاپ، همیشه بهترین کار این است که آن را در مکانی قرار دهید که هوای کافی در جریان باشد. به این ترتیب، لپ‌تاپ در حین استفاده بیش از حد گرم نمی شود.کسانی که هنگام استفاده از لپ تاپ را روی تخت می‌گذارند، موجب آسیب به باتری میشوند.

وقتی لپ تاپ شما شروع به گرم شدن بیش از حد می‌کند، باتری را سریعتر تخلیه می‌کند. سپس خواهید دید که باتری لپ تاپ شما مانند معمول دوام نمی آورد. عمر باتری لپ تاپ شما هر چه بیشتر گرم شود کوتاه تر می‌شود. بنابراین، اگر به دنبال افزایش طول عمر باتری لبتاپ هستید، باید از جریان هوای کافی در طول استفاده از آن اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید: مشکل داغ شدن لپ تاپ را در سه سوت حل کن!

عدم استفاده مداوم از وسایل جانبی و افزایش عمر باتری لپ تاپ

اغلب اوقات، افراد تمایل دارند چندین وسیله جانبی مانند هارد دیسک های خارجی یا وب کم را به لپتاپ متصل کنند. (در حالی که از آن‌ها استفاده ای نمی‌کنند). بدیهی است که این موارد مزایای کار و سهولت را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. اما باید در نظر داشت که وسایل جانبی تاثیر مستقیمی بر روی شارژ باتری لب تاب دارند. از این رو، برای افزایش عمر باتری لپ‌تاپ، به شما توصیه می‌شود وقتی از وسایل جانبی لپ تاپ استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را از لپتاپ جدا کنید.

خاموش کردن وای فای و بلوتوث لپ تاپ

اگر فیلمی را دانلود کرده اید و برای مشاهده آن به روشن بودن وای فای نیاز ندارید، بهتر است آن را خاموش کنید. زیرا باعث استفاده از شارژ باتری لپ‌تاپ شما خواهد شد. اگر لپ تاپ را هنگام اتصال به اینترنت و زمانی که به اینترنت متصل نیست مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که با اتصال به اینترنت باتری بیشتری تخلیه می‌کند. همچنین، خاموش کردن بلوتوث گامی عالی برای صرفه‌جویی و افزایش عمر باتری لپ تاپ شما خواهد بود.

اگرچه مصرف باتری توسط بلوتوث و وای فای بسیار کم است. اما با خاموش کردن آن‌هامیتوانید نهایت استفاده را از شارژ باتری لپتاپ ببرید. در نتیجه، شاهد افزایش طول عمر باتری لپ تاپ باشید. بنابراین پیشنهاد میشود در هنگامی که نیازی به وای فای و یا بلوتوث ندارید، اتصال آن‌ها را قطع نمایید.

خاموش کردن وای فای و بلوتوث

ارتقاء سیستم عامل

ارتقاء سیستم عامل شما ویژگی‌های جدیدی را برای لپ‌تاپ شما به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این، عملکرد بهتر و افزایش عمر مفید باتری را نیز در پی خواهد داشت. این امر می‌تواند به برنامه‌ها در اجرای کارآمدتر کمک کند. از این رو، انرژی باتری را به شکل موثرتری حفظ میشود.

علاوه بر آن، حالت‌های جدید و پیشرفته‌تر صرفه‌جویی انرژی باتری نیز ممکن است معرفی شوند. حالت‌های که می‌توانند به روش‌های مؤثرتری به صرفه‌جویی در باتری کمک کنند. همچنین می‌توانند باعث افزایش طول عمر باتری لپتاپ شوند.

همچنین، بروزرسانی سیستم عامل ممکن است حالت شارژ هوشمند را نیز به همراه داشته باشد. این می‌تواند کارایی نحوه شارژ لب تاب شما را افزایش دهد.

مراقبت و افزایش طول عمر باتری لپ تاپ

تغییر تنظیمات پیش فرض قدرت و انرژی لپ تاپ

در ویندوز چندین تنظیمات برق وجود دارد که می‌توان آنها را برای افزایش عمر مفید باتری لپ تاپ تنظیم کرد. در گزینه‌های Power می‌توانید تنظیماتی مانند زمانی که صفحه نمایش خاموش می‌شود را تنظیم کنید. یا زمانی که لپ‌تاپ به حالت خواب می‌رود را تنظیم کنید. برای ذخیره بیشتر انرژی، فاصله زمانی بین کار نکردن از لپ‌تاپ و زمان خواب را کاهش دهید. برنامه‌های لپ تاپ را می‌توان با گزینه‌های پیشرفته سفارشی کرد. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد تنظیماتی مانند مدیریت انرژی پردازنده (نحوه کارکرد خنک کننده سیستم، منابع پردازنده و غیره) را تغییر دهید. در تصویر ذیل مسیر تغییر این تنظیمات آموزش داده شده:

افزایش طول عمر مفید باتری لپ تاپ با تغییر تنظیمات پیش فرض

مدیریت کردن برنامه‌ها برای بررسی عملکرد باتری لپ تاپ

مدیریت برنامه‌های که نصب کرده‌اید و نحوه اجرای آن‌‌ها برای بررسی کارکرد و افزایش عمر باتری بسیار مهم میباشد. باز کردن تعداد زیادی برنامه به طور همزمان، یا باز شدن مرورگر با تعداد زیادی از تب، تاثیر قابل توجهی بر کارکرد باتری خواهد داشت. دلیل این امر ساده است، هر چه برنامه‌های بیشتری باز کنید، منابع بیشتری مورد نیاز است (مانند هارد، CPU و حافظه). این منابع در هنگام استفاده بر مصرف شارژ لپ تاپ تاثیر می‌گذارد.

توصیه می‌شود به شکل منظم برنامه‌های نصب شده را بررسی کنید. زیرا بسیاری از برنامه‌ها حتی در صورت عدم استفاده در پس زمینه اجرا می‌شوند. باید توجه داشت که هر چه تعداد برنامه‌های کاربردی بیشتر مورد استفاده قرار گیرند، قدرت بیشتری مورد نیاز است.

استفاده از شارژر و کابل مناسب برای مراقبت از باتری لپ تاپ


شارژر و کابل صحیح برای مراقبت از باتری لپ تاپ و افزایش عمر باتری لپتاپ شما ضروری است. مطمئن شوید که از شارژر و کابل مناسب برای مدل لب تاب استفاده می‌کنید. استفاده از شارژر یا کابل اشتباه می‌تواند به باتری شما آسیب برساند و طول عمر آن را کاهش دهد.

هنگام انتخاب شارژر، همیشه به دنبال یک شارژر اصلی متناسب با مدل لپ‌تاپ باشید. شارژرهای تقلبی ممکن است مشخصات لازم برای شارژ بهینه باتری لپ تاپ شما را نداشته باشند.برای مراقبت از باتری لپ تاپ، همیشه از یک کابل داده با کیفیت بالا استفاده کنید. کابلی که برای سرعت انتقال داده USB 2.0 یا 3.0 طراحی شده باشد. از استفاده از کابل‌های ارزان قیمت و تقلبی خودداری کنید. این می‌تواند باعث خرابی داده‌ها و آسیب رساندن به پورت لپتاپ شما شود. در نتیجه، جلوی افزایش عمر باتری لپ تاپ را خواهد گرفت.

برای یادگیری نحوه بررسی وضعیت و سابقه باتری لپ تاپ در ویندوز، این مقاله را مطالعه کنید.

بروزرسانی درایور باتری لپ تاپ جهت افزایش عمر مفید باتری لپ تاپ

باتری‌ها یکی از ضروری ترین قطعات لپ تاپ ما هستند و نگهداری آنها در شرایط مناسب بسیار مهم است. یکی از راه های محافظت این است که درایور باتری لپ تاپ را به طور مرتب به روزرسانی کنید. این امر می‌تواند به بهبود عمر و عملکرد باتری کمک کند. بهتر است هر چند ماه یکبار این کار را انجام دهید. متناسب با مدل لپ‌تاپ شما روش های مختلفی برای بروزرسانی درایور باتری وجود دارد.

برای مثال یکی از راه‌های بروز رسانی درایور، استفاده از Windows Device Manager است. برای این کار، منوی استارت را باز کرده و عبارت Device manager را جستجو کنید. روی بخش “باتری ها” کلیک کرده و باتری لپ تاپ را در لیست پیدا کنید. روی آن کلیک راست کرده و «Update Driver Software» را انتخاب کنید. اگر به‌روزرسانی‌های موجود وجود داشته باشد، به‌طور خودکار دانلود و نصب می‌شوند.

همچنین می‌توانید با دانلود آخرین نسخه از وب سایت پشتیبانی لپتاپ و نصب آن، به صورت دستی درایور را به روز کنید. این می‌ تواند پیچیده‌تر باشد، اما اگر دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید، معمولاً خیلی سخت نیست. قابل ذکر است هر روشی را که انتخاب می‌کنید، به روز رسانی درایور باتری یک راه عالی برای حفظ سلامت باتری لپتاپ و افزایش عمر آن است.

چگونه مصرف باتری لپ تاپ را کاهش دهیم؟

چگونه مصرف باتری لپ تاپ را کاهش دهیم؟

قدم به قدم تا کاهش مصرف باتری لپ تاپ

برای شروع، به شکل منظم هارد دیسک خود را یکپارچه سازی کرده تا بازیابی اطلاعات کارآمدتر شود. یک درایو فعال نسبت به یک درایو غیرفعال انرژی بیشتری مصرف می کند. همچنین، یکپارچه سازی هارد دیسک شما مقدار زمان مورد نیاز درایو فعال را کاهش می‌دهد. برای دسترسی به داده ها با گذشت زمان، داده ها به طور تصادفی در هارد دیسک ثبت می‌شوند. سپس داده ها در قسمت های مختلف درایو پراکنده خواهند شد. دسترسی به این داده های نامنظم به زمان و انرژی بیشتری در طول استفاده منظم نیاز دارد. نسخه‌های جدیدتر ویندوز دارای ابزارهای خودکاری هستند که به طور منظم درایو شما را یکپارچه می‌کنند. اما باید مطمئن شوید که این مورد فعال است و به درستی اجرا می‌شود. از این طریق افزایش عمر باتری لپ تاپ را به مرور خواهید دید.

چگونه مصرف باتری لپ تاپ را کاهش دهیم؟

دلایل کاهش عملکرد باتری لپ تاپ چیست؟

مدت زمان استفاده یکی از شایع ترین دلایل کاهش کارکرد باتری است. با افزایش سن باتری، به آرامی توانایی خود را برای نگه داشتن شارژ از دست می‌دهد. به همین دلیل ضروری است که باتری خود را به طور منظم کالیبره کرده تا باعث افزایش عمر مفید باتری لپ تاپ گردد.

یکی دیگر از دلایل رایج کاهش عملکرد باتری لپ تاپ، گرما است. باتری ها به تغییرات دما حساس هستند و گرمای بیش از حد می‌تواند طول عمر آنها را کاهش دهد. اطمینان حاصل کنید که لپ تاپ شما در محیطی قرار نگرفته که خیلی گرم یا سرد می شود.

اگر مکرراً از لپ‌تاپ با برق جریان شهری استفاده می کنید، ممکن است باتری به فرصت های بیشتری برای تخلیه و شارژ مجدد کامل نیاز داشته باشد. این امر همچنین می‌تواند منجر به جلوگیری از افزایش عمر باتری لپ تاپ در طول زمان شود. حداقل چند ساعت در هفته از لپ تاپ با باتری استفاده کرده تا باتری سالم بماند.
برخی از لپ تاپ ها دارای ویژگی های داخلی مدیریت انرژی هستند که می‌تواند به افزایش طول عمر باتری لپ تاپ کمک کند. با این حال، این ویژگی ها گاهی اوقات می‌توانند اثرات نامطلوبی بر عملکرد باتری داشته باشند. اگر با باتری خود مشکل دارید، مطمئن شوید که از آخرین ورژن تنظیمات مدیریت انرژی لپتاپ استفاده می‌کنید.

چگونه از سلامت باتری لپ تاپ مطمئن شویم؟

آسان ترین راه برای تست سلامت باتری لپ تاپ در ویندوز 10 و 11، دریافت گزارش باتری است. در ادامه مراحل دریافت این گزارش را ذکر کرده ایم:

  1. کلیدهای ویندوز و X را به طور همزمان فشار دهید تا یک منو باز شود.
  2. گزینه Command Prompt را انتخاب کنید.
  3. این دستور را در پنجره ای که باز شده است وارد کرده و کلید اینتر را بزنید تا گزارش ساخته شود: powercfg /batteryreport
  4. با اجرا کردن این دستور، یک فایل در مسیر C:\Users[Username] ساخته می‌شود.

می‌توانید اطلاعات مربوط به سلامت باتری را با پیمایش به بخش Battery Information پیدا کنید. این بخش شامل جزئیاتی در مورد ظرفیت، ظرفیت شارژ کامل و تعداد چرخه شارژ باتری است. همچنین یک بخش به نام Battery Life Estimates وجود دارد که جزئیات دقیق ‌تری از مدت زمانی که باتری با یک شارژ کامل دوام می‌آورد را ارائه می‌دهد. این اطلاعات به شما کمک خواهند کرد تا چرخه عمر باتری لپتاپ را بهتر درک کنید.


سخن پایانی

اکثر لپ تاپ ها اکنون به باتری مجهز شده اند که می‌تواند حدود 8 ساعت دوام بیاورد. اما راه هایی وجود دارد که می توانید این زمان را تا 12 ساعت یا بیشتر افزایش دهید. نکات ذکر شده در این مقاله می تواند به شما کمک کند طول عمر باتری لپتاپ را افزایش دهید. با دنبال کردن این مراحل ساده، می توانید از لپ‌تاپ بهره بیشتری ببرید. در نتیجه، افزایش عمر باتری لپ تاپ خود را شاهد باشید. بنابراین، تعداد راه‌های مختلفی که می‌توانید برای افزایش و بهینه‌سازی باتری لپ‌تاپ ویندوز خود استفاده کنید کاملاً مشخص است.

در کنار استفاده از برنامه هایی مانند ابزار مدیریت عملکرد ویندوز، می توانید موارد کوچکی مانند مدیریت گرمای لپ تاپ خود و بررسی برنامه هایی که انرژی بیشتری مصرف می کنند را بررسی کرده تا عمر باتری را بهینه کنید. به یاد داشته باشید که اگر می‌خواهید کارایی باتری لپ‌تاپ را به حداکثر برسانید، تمیز نگه داشتن لپ‌تاپ، استفاده از حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی در صورت امکان و به‌روزرسانی‌های درایور دستگاه به طور منظم ضروری است.