چرا کیبورد لپ تاپ کار نمی کند

هنگامی که کیبورد یا صفحه کلید لپ تاپ شما کار نمی کند ممکن است که خیلی زود برطرف شود و یا چنان پیچیده باشد که ما را با مشکلی جدی روبه رو سازد. اما به هر صورت، قابل حل است و فقط بحث بر سر زمان یا پرداخت هزینه می باشد. در وهله اول همانطور که می‌ دانید، برای بسیاری از مشکلات کامپیوترها، اولین راه‌ حل ریستارت کردن سیستم است. خبر خوب این است که در لپ تاپ برای ریستارت کردن آن نیازی به کیبورد فعال ندارید.

ابتدا باید مشخص کنیم که منشأ مشکل صفحه کلید لپ تاپ سخت‌ افزاری است یا نرم‌ افزاری. برای این کار، لپ تاپ را ریستارت کنید و به بخش BIOS سر بزنید. هنگام روشن شدن سیستم باید یک دکمه F2 یا Delete را چندین بار فشار دهید. اگر می ‌توانید وارد بخش BIOS شوید، یعنی اینکه کیبورد شما از لحاظ سخت ‌افزاری مشکلی ندارد و مشکل نرم‌ افزاری است. اما در غیر این صورت، مشکل به سخت‌ افزار بر می‌ گردد.

چرا صفحه کلید لپ تاپ کار نمی کند

اگر مشکل مربوط به خود صفحه کلید باشد، بهتر است که ابتدا آن را تمیز کنید. قبل از شروع، برای احتیاط از خاموش بودن لپ ‌تاپ و وصل نبودن آن به برق مطمئن باشید. سپس لپ تاپ را برعکس کنید و به آهستگی آن را تکان بدهید. با این کار، احتمالا بخشی از موارد ریزی که میان دکمه های کیبورد هستند، خارج می شوند. همچنین می توانید با فوت کردن و یا از سشوار-البته با باد خنک-این کار را انجام دهید.

اگر مشکل حل نشد، می ‌توانید باتری را از لپ‌ تاپ بیرون بیاورید و لپ تاپ را مستقیما به برق وصل کنید. چون گاهی اوقات باتری- به‌ خصوص اگر بیش از حد داغ شود- مشکلاتی را برای کیبورد به وجود می‌آورد.

همچنین باید احتمال آسیب دیدن کیبورد یا قطع ارتباط آن با مادربرد را در نظر آورید. در چنین مواردی، به ناچار باید قاب لپ ‌تاپ را باز کنید. البته از آنجایی که بسیاری از کاربران سررشته ‌ای در امور تعمیرات لوازم الکترونیکی ندارند، توصیه می‌ کنیم که خودتان چنین کاری را انجام ندهید و این کار را به تعمیرکار متخصص واگذار کنید. در این مورد با ما مجموعه ما تماس بگیرید و اگر راهنمایی و مشاوره همکاران ما برای حل مشکل افاده نکرد به کارگاه تعمیرات ما مراجعه نمایید.

به روزرسانی یا عقبگرد درایو صفحه کلید

اگر صفحه کلید یا کیبورد لپ تاپ کار نمی کند از چند روش می‌ توانید مشکل آن را حل کنید. به چهار دلیل صفحه کلید لپ‌ تاپ از کار می‌ افتد. هر دلیل روش تعمیر خود را دارد. 

ساده ترین راه برای حل مشکل عدم کارکرد صحیح صفحه کلید لپ تاپ این است که درایو آن را به روز رسانی کنید.

این کار را با کلیک کردن روی منوی Start و وارد کردن نام device manager، در قسمت جستجو است. با انجام این کار آیکون این قسمت نمایش داده می شود. در این صفحه باید لیستی از دستگاه ها را مرور کنید تا گزینه صفحه کلید را ببینید و سپس فهرست آن را گسترش دهید. روی گزینه keyboard device، راست کلیک کنید، سپس گزینه Properties و پس از آن Driver را انتخاب نمایید.

در اینجا، روی گزینه Update Driver کلیک کرده و صبر کنید تا ویندوز درایو جدید را پیدا کند و آن را نصب نماید. صفحه کلید را با یک برنامه پردازشگر کلمه یا نوت پد تست کنید، اکنون باید کار کند.

Uninstall Device

اگر هنوز صفحه کلید به درستی کار نمی کند، گزینه Uninstall Device را انتخاب نمایید و منتظر بمانید تا درایو حذف شود. پس از انجام این کار، شما باید ویندوز را مجددا راه اندازی کنید و صبر کنید تا درایو دوباره نصب شود. با این حال، شما همچنین می توانید با استفاده از مسیر Action> Scan، برای تغییرات سخت افزاری استفاده کنید تا ویندوز را برای نصب راننده راهنمایی نمایید.

توجه داشته باشید در اینجا گزینه ای به نام Rollback Driver نیز وجود دارد. این گزینه در بیشتر مواقع خاکستری می شود، مگر اینکه احتمالا به عنوان بخشی از به روز رسانی ویندوز، یک درایو جدید نصب شده باشد.

اگر این گزینه در دسترس است و صفحه کلید شما به تازگی دچار مشکل شده است، روی گزینه Rollback Driver کلیک کنید و منتظر درایو جدید باشید.