علت شارژ نشدن لپ تاپ چیست؟

علت شارژ نشدن لپ تاپ می تواند سخت افزاری یا نرم افزاری باشد.

علت شارژ نشدن لپ تاپ می‌تواند به علت وجود مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری در دستگاه باشد. در این مقاله قصد داریم علت شارژ‌نشدن لپ تاپ و راه‌هایی برای رفع علت شارژ نشدن باتری لپ تاپ را بررسی کنیم.

پس اگر سوال شما هم این است که چرا باتری لپ‌تاپ شارژ نمی‌شود، این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید. تمامی راهکارهای ذکر شده در این مقاله بر اساس تجربه و نظرات تخصصی کارشناسان پارت ایران هستند.

فهرست عنوان ها (برای پیمایش سریع، روی عنوان مورد نظر کلیک کنید)


خراب بودن باتری می تواند علت شارژ‌نشدن لپ تاپ باشد

بررسی باتری لپ تاپ، کمی دشوارتر از بررسی کابل شارژ است؛ به‌ خصوص اگر نتوانید رایانه را روشن کرده یا باتری قابلیت تعویض نداشته باشد. اما، برخی از شاخص‌های کلیدی به شما اطلاع می‌دهد که باتری شما خراب است. گاهی اوقات، علت شارژ نشدن لپ تاپ ایسوس ویندوز 10 ناشی از وجود مشکلات زیر است:

تشخیص خرابی باتری لپ تاپ

به دو روش می‌توانید بررسی فرمایید که آیا باتری لپ تاپ شما خراب شده یا خیر. راهنمای لپتاپ را برای فرآیند تست سخت‌افزار، چک کنید. در لپ تاپ دل، کافی است آن را خاموش و سپس دوباره روشن کنید. پس از مشاهده لوگوی Dell، دکمه F12 را بزنید تا صفحه بوت باز شود. سپس، «Diagnostics» و پس از آن ویژگی «battery test» را انتخاب نمایید.

در مک بوک پرو، برای یافتن علت شارژ نشدن لپ‌تاپ، ابتدا باید تست سخت‌افزار اپل را اجرا نمایید. لپتاپ را یکبار خاموش نموده و سپس دوباره روشن کنید. کلید D را روی صفحه کلید نگه دارید تا زمانی که بخش تست سخت‌افزار اپل ظاهر شود. از مرحله انتخاب زبان، گذشته و سپس گزینه تست استاندارد را انتخاب فرمایید.

اگر از لپ تاپ مک‌بوک استفاده می‌کنید می‌توانید با نگه داشتن دکمه «Control» و کلیک کردن روی «Apple Logo» در گوشه بالا سمت چپ، به راحتی متوجه شوید که آیا باتری مشکلی دارد یا خیر. System Information را انتخاب فرمایید. یک پنجره جدید باز می‌شود. روی «Power» کلیک کنید.

اکنون می‌توانید وضعیت باتری را ببینید. لپ تاپ‌های دیگر ویژگی‌های تست مشابه دارند. دفترچه راهنمای لپتاپ را بررسی فرمایید تا نحوه دسترسی به تست باتری لپ تاپ را بیابید.

خراب بودن باتری، علت شارژ نشدن لپ تاپ

اگر باتری قابل تعویض و مولتی‌متر دارید، می‌توانید از مولتی‌متر برای بررسی پورت‌های اتصال استفاده نمایید. با این حال، شما باید رتبه ولتاژ باتری را نیز بدانید. این اطلاعات در باتری یا وب سایت سازنده وجود دارد.

اگر علت شارژ نشدن لپ تاپ، به باتری ربطی نداشت یا هیچ نشانه‌ای از خرابی باتری را مشاهده نکردید و کابل شارژ شما آزمایش‌های بالا را با موفقیت پشت سر گذاشته، به مرحله بعد بروید.


تعویض باتری لپ تاپ و بررسی دوباره مشکل

اگر کسی را می‌ شناسید که لپ‌ تاپی مثل شما دارد، برای ارزیابی علت شارژ‌نشدن لپ تاپ، باتری‌ خود را با باتری لپ‌تاپ او عوض کرده تا بفهمید لپ تاپ شارژ خواهد شد یا خیر. این راه‌ حل، تنها کاری است که می‌ توانید برای تست واقعی باتری خود انجام دهید. عمر لپتاپ شما و اینکه لپتاپ گارانتی دارد یا خیر، مسیر بعدی شما را مشخص می‌کند.

برای مثال، اگر لپ تاپ مک بوک دارید، باید برای تعمیر با نمایندگی آن تماس بگیرید. اما، برخی از لپ تاپ‌ های مبتنی بر ویندوز باتری‌های قابل تعویض دارند و به راحتی می‌توانید این قطعه را عوض کنید.


شارژ نشدن لپ تاپ به علت خرابی کابل شارژ


در صورت خرید لپ تاپی با قیمت متوسط، کیفیت شارژر آن معمولاً نسبتاً پایین خواهد بود. اگر لپ‌تاپ شما به برق وصل است و شارژ نمی‌شود، سیم آداپتور باید اولین پورت ارتباطی شما باشد. قبل از اینکه برای خرید شارژر جدید عجله کنید، ابتدا چند کار را امتحان کنید. اطمینان حاصل فرمایید که اداپتور لپتاپ در وضعیت سالمی قرار دارد.

اگر آداپتور شما، چراغ وضعیت دارد، مطمئن شوید که هنگام شارژر و وصل کردن لپتاپ به پریز، چراغ وضعیت روشن است. اگر سیم شارژ شما دارای جعبه ترانسفورماتور است، مطمئن شوید که به درستی به هر طرف وصل شده.

در قسمتی که شارژر به لپتاپ وصل شده به دنبال یافتن نقص یا علت شارژ نشدن لپ تاپ asus یا ایسر باشید. اکثر شارژرها با گذشت زمان فرسوده می‌شوند. برای مثال شاید سوکت خراب یا شل شود. اگر در جایی که کابل برق به لپتاپ وصل شده، نوسان وجود داشته باشد، آسیب‌دیدگی پین‌ها یا پاره شدن سیم‌ها رخ می‌دهد. این سناریو نه‌ تنها برای دوشاخه‌های کواکسیال بلکه برای پورت USB و Lightning نیز صدق می‌کند. گاهی اوقات، تکان دادن کابل به شروع شارژ لپ‌تاپ کمک می‌کند.

اگر هیچ یک از مشکلات بالا وجود نداشت، شاید وقت تعویض اداپتور فرا رسیده باشد.


داغ شدن بیش از حد لپ تاپ

داغ شدن لپ تاپ، یک علت شارژ‌نشدن لپ تاپ دل، ایسر و انواع لپ تاپ‌های برندهای مختلف به شمار می‌آید. لپ‌تاپ ها در حین کار گرما تولید می‌ کنند و داغ شدن بیش از حد لپ تاپ نیز بر عملکرد و طول عمر باتری اثر می‌گذارد. با گذشت زمان، گرما باعث تحلیل رفتن سلول‌های باتری و کاهش ظرفیت شارژ خواهد شد.

علاوه بر این، دمای بالا مکانیسم‌های حفاظت حرارتی داخلی لپ‌تاپ را فعال نمایید و باعث می‌شود عملکرد آن برای جلوگیری از تولید گرمای بیش از حد، کاهش یابد. برای جلوگیری از مشکلات شارژ مربوط به داغ شدن بیش از حد لپ تاپ، باید مطمئن شوید که لپ تاپ شما، جریان عبور هوای مناسبی دارد. از استفاده از آن بر سطوح نرم که جریان هوا را مسدود می‌کند، خودداری فرمایید. استفاده از پد خنک‌کننده لپ تاپ نیز می‌تواند به دفع گرما و حفظ عملکرد بهینه شارژ کمک کند.

خرابی باتری لپ تاپ، علت شارژ نشدن لپ تاپ در حالت روشن


درایور مجازی ویندوز


اگر از لپ تاپ ویندوزی استفاده می‌کنید باید درایور مجازی ویندوز را بررسی نمایید. درایور Microsoft ACPI-Compliant Control Method Battery ، یک علت شارژ‌نشدن لپ تاپ در ویندوز 10 محسوب می‌شود. این مشکل از زمان ویندوز 7 وجود داشته است و می‌تواند بر روند شارژ اثر بگذارد. اما برای رفع این مشکل، چه کاری باید انجام دهید:

تغییر دادن درایور مجازی «Microsoft ACPI-Compliant Control Method Battery» بسیاری از مشکلات لپ‌تاپ متصل به برق و علت شارژ‌نشدن لپ تاپ را برطرف می‌کند.

اگر تغییر درایور مشکل را حل نکرد، شارژ باقی مانده لپ تاپ را به طور کامل تخلیه کنید. این فرآیند لپ تاپ را مجبور می‌کند تا ولتاژ باقیمانده را تخلیه کند. این کار شبیه ریست کردن هارد دستگاه است و گاهی اوقات، وضعیت باتری را به حالت عادی باز می‌گرداند.

  1. باتری لپتاپ و سیم شارژر را بردارید.
  2. دکمه پاور لپتاپ را به‌مدت 20 تا 30 ثانیه نگه‌دارید.
  3. باتری را تعویض و لپ‌تاپ را بوت کنید.
  4. پس از روشن شدن لپتاپ، سیم شارژر را به لپ تاپ وصل نمایید. ببینید لپتاپ شارژ می‌شود یا خیر.

اگر این فرآیند جواب نداد، احتمالا علت شارژ نشدن لپتاپ، ناشی از خراب شدن باتری است. برای تست خرابی لپ تاپ، بخش بعدی مقاله را مطالعه فرمایید.


خرابی کابل و آداپتور برق


یک علت شارژ‌نشدن لپ تاپ ایسر، ایسوس و انواع لپ تاپ‌های دیگر، خرابی سیم برق لپ‌تاپ شما است. آداپتور، برای اتصال برق به لپ تاپ و شارژ کردن دستگاه بوده و انرژی لازم را برای کارکردن آن فراهم می‌کند. با این حال، مانند هر قطعه الکترونیکی دیگری، آداپتورها با گذشت زمان خراب می‌شوند. استفاده مداوم و آسیب‌ دیدن آن، همگی می‌توانند علت خرابی آداپتور باشند.

اگر لپ تاپ شما شارژ نمی‌شود، احتمالا علت اصلی آن، خرابی شارژر باشد. با دقت تمام طول کابل را لمس نمایید تا مطمئن شوید که پیچ خوردگی وجود ندارد، یا کابل، پاره و فرسوده نشده است. پورت‌ها و دوشاخه‌ها را بررسی کرده تا مطمئن شوید که همه چیز سالم هست.

در بهترین حالت، شما یک دستگاه سازگار با شارژر لپ تاپ خود در دسترس دارید. کابل برق را به لپتاپ دیگری وصل کنید. آیا لپتاپ شما شارژ می‌شود؟ اگر اینطور است، باتری یا نرم‌افزار مشکل دارد. اگر لپ تاپ با شارژر دیگر شارژ نمی‌شود، مشکل یا از پریز یا از شارژر است.

برای یافتن علت شارژ نشدن تاپ دل، ایسر یا هر برندی، اولین کار این است که پریز را بررسی نمایید. اغلب اوقات، این مرحله معمولا نادیده گرفته می‌شود. بهتر است یک لپتاپ (که به درستی کار می‌کند) را از برق بکشید و شارژر خود را به آن وصل کنید. اگر لب تاب شما همچنان شارژ نمی‌شود، بدون شک، مشکل از سیم شارژر است.

مشکلات نرم‌ افزاری

همه مشکلات شارژ مربوط به سخت‌افزار نیست. اشکالات نرم‌افزاری نیز می‌تواند بر توانایی شارژ لپ تاپ شما اثر بگذارد. به‌‌روز رسانی‌های سیستم، تداخل درایورها یا وجود بدافزارها می‌توانند در فرآیند شارژ، اختلال ایجاد کنند. اگر اخیراً نرم‌افزار یا آپدیت‌های جدیدی را نصب کرده‌اید، باید بررسی فرمایید که آیا آنها چنین مشکلی را ایجاد کرده‌اند یا خیر.

برای عیب‌ یابی مشکلات مربوط به نرم‌ افزار، لپ ‌تاپ را مجددا روشن کرده و سیستم را به ‌روز رسانی کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید آپدیت‌های درایور را چک کنید. یا یک اسکن بدافزار اجرا نمایید تا مطمئن شوید که مشکلات نرم‌افزاری بر عملکرد شارژ لپ تاپ شما اثر نگذاشته است.

مشکلات نرم‌ افزاری


وجود اشیاء خارجی در پورت شارژ نیز می تواند علت شارژ نشدن باتری لپ تاپ باشد

گاهی اوقات، علت شارژ نشدن لپ تاپ به جمع شدن گرد و خاک و اشیاء خارجی در پورت شارژ بر می‌گردد. پلاگین شارژ لپ تاپ شما می‌تواند به آهنربایی برای جذب گرد و غبار، پرز و سایر زباله‌ها تبدیل شود. این اجسام خارجی شاید در طول زمان در پورت جمع شوند و مانع اتصال و شارژ شدن لپ تاپ شوند.

اگر با مشکلی در شارژ شدن لپ‌تاپ مواجه شدید، پورت شارژ را با چراغ قوه به دقت بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه زباله، از هوای بازدم یا یک برس نرم استفاده کرده و به آرامی، مواد داخل آن را جدا فرمایید. با تمیز نگه داشتن پلاگین شارژ، می‌توانید از اتصال قابل اعتماد بین اداپتور و لپ‌تاپ خودريا، اطمینان حاصل فرمایید.


آپدیت‌ های سیستم عامل؛ علت شارژ نشدن لپ تاپ در ویندوز 10

آپدیت‌های سیستم عامل برای بهبود عملکرد و امنیت لپ تاپ شما، طراحی شد‌ه‌اند. با این حال، این آپدیت‌ها گاهی اوقات باعث ایجاد مشکلاتی چون عدم سازگاری می‌شوند که بر شارژ شدن دستگاه، اثر می‌گذارند. اگر متوجه شده‌ اید که لپ‌تاپ شما پس از به روز رسانی اخیر سیستم عامل، شارژ نمی‌شود، شاید یک مشکل نرم‌افزاری در کار باشد.

برای رفع این مشکل، آپدیت‌های تکمیل نشده را بررسی نمایید و آن‌ها را تکمیل کنید. اگر مشکل ادامه داشت، به نسخه قبلی سیستم عامل برگردید تا ببینید آیا علت شارژ نشدن لپ‌تاپ برطرف می‌شود یا خیر.

خرابی پورت شارژ

گاهی اوقات، علت شارژ‌نشدن لپ‌تاپ ناشی از شارژر یا کابل نیست، بلکه به خود پلاگین شارژ لپ تاپ مربوط می‌شود. یک پورت شارژ شل یا آسیب‌دیده می‌تواند مانع از ایجاد اتصال و شارژر شدن لپ تاپ شود. به همین علت دستگاه شما کامل یا اصلا شارژ نخواهد شد.

اگر دلایل احتمالی دیگر را بررسی کرده‌اید و لپتاپ شما هنوز شارژ نمی‌شود، شاید پورت شارژ خراب بوده و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد. برای ارزیابی وضعیت پورت شارژ و انجام هر گونه تعمیرات لازم با یک متخصص حرفه‌ای مشورت کنید.

خرابی پورت شارژ

تنظیمات مدیریت انرژی


تنظیمات مدیریت انرژی لپ تاپ، نحوه مدیریت مصرف انرژی و شارژ را تعیین می‌کند. اگر این تنظیمات به نحوی اشتباه، پیکربندی شوند، بر روند شارژ اثر می‌گذارند. برای اطمینان از عملکرد بهینه شارژ، تنظیمات مدیریت انرژی لپ تاپ را بررسی کنید. آیا تنظیمات با اولویت‌های مصرفی شما مطابقت دارند یا خیر؟ در صورت لزوم، تنظیمات را تغییر دهید.

علاوه بر این، برخی از لپ تاپ‌ها حالت‌های مصرف انرژی خاصی را ارائه می‌ کنند که شارژ را برای سناریوهای مختلف، مانند استفاده معمولی، بازی یا صرفه‌جویی در باتری، بهینه می‌ کنند.

مشکلات پریز برق می تواند علت شارژ نشدن لپ تاپ باشد


گاهی اوقات، مشکلات ناشی از پریز، علت شارژ نشدن لپتاپ دل یا ایسوس شما است. خراب بودن پریزها، منبع تغذیه نامناسب یا نوسانات ولتاژ ممکن است علت شارژ‌نشدن لپ تاپ شما باشد. برای رفع مشکلات مربوط به پریز، لپ‌تاپ را به پریز دیگری وصل کنید یا از محافظ برق استفاده نمایید.

اگر با وصل کردن لپ تاپ به یک پریز دیگر، دستگاه شارژ شد، می‌توان نتیجه گرفت که پریز اصلی، علت اصلی این مشکل بوده است.

تنظیمات بایوس

بایوس (سیستم ورودی / خروجی اولیه) جزء مهمی از تعامل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لپتاپ شما است. تنظیمات بایوس بر جنبه‌های مختلف عملکرد لپ تاپ شما از جمله شارژ آن اثر می‌ گذارد. پیکربندی نادرست بایوس منجر به شارژ نامناسب می‌شود یا از شارژ کامل لپ تاپ شما جلوگیری می‌کند.

تنظیمات بایوس

برای رفع علت شارژ نشدن لپتاپ acer یا دل یا دیگر لپ تاپ‌ها می‌توانید با راه‌اندازی مجدد لپ تاپ و فشار دادن کلیدی مشخص در طول فرآیند راه‌اندازی (معمولاً روی صفحه نمایش داده می‌شود) به تنظیمات بایوس دسترسی پیدا کنید.

پس از وارد شدن به بخش تنظیمات بایوس، به بخش مدیریت انرژی بروید و مطمئن شوید که گزینه‌های مربوط به شارژ، به درستی، پیکربندی شده‌اند. گاهی اوقات، بررسی و تغییر تنظیمات می‌تواند مشکلات شارژ نشدن لپ تاپ که از پیکربندی نادرست بایوس ناشی می‌شوند را حل کند.


شاید خطای کاربری علت شارژ نشدن لپ تاپ باشد


گاهی اوقات، علت شارژ‌نشدن لپ تاپ به خطای انسانی بر می‌گردد و باعث به مشکلاتی در شارژ دستگاه می‌شود. در نگاه اول، این مشکلات ممکن است غیر قابل حل به نظر برسند. قبل از عیب‌یابی مسئله، زمانی را به بررسی تنظیمات دستگاه خود، اختصاص دهید. آیا از پورت شارژ درست استفاده می‌ کنید؟ آیا شارژر هم به لپ تاپ و هم به منبع برق متصل است؟ اتصال شل، عدم اتصال صحیح شارژر نیز می‌تواند منجر به خرابی شارژ شود. همیشه قبل از جستجوی راه‌ حل‌ های پیشرفته‌ تر، اصول اولیه را بررسی نمایید.


خرابی مادربرد


گاهی اوقات، علت شارژ نشدن لپ تاپ asus، وجود مشکلی در مادربرد لپ تاپ است. مادربرد، هاب مرکزی است که ارتباط بین تمام قطعات لپتاپ شما را تسهیل می‌کند. خرابی، قطعات آسیب دیده یا قطع اتصالات در مادربرد می‌تواند فرآیند شارژ را مختل کند. تشخیص و رفع مشکلات مادربرد کار پیچیده‌ای است که به دانش و تجهیزات تخصصی نیاز دارد.

اگر فکر می‌کنید که مادربرد لپ‌تاپ شما آسیب دیده است و به همین علت، لپ‌تاپ شارژ نمی‌شود، توصیه می‌شود از یک متخصص حرفه‌ای کمک بگیرید. تکنسین‌های ماهر می‌توانند از تست‌های تشخیصی برای شناسایی دقیق علت استفاده کنند و راه حل‌های مناسب ارائه دهند.


راه‌ حل‌ هایی برای رفع علت شارژ نشدن لپ تاپ


بسیاری از مشکلات شارژ نشدن لپ تاپ را می‌توان به تنهایی برطرف کرد. برخی اوقات نیز برای رفع علت شارژ‌نشدن باتری لپ تاپ asus، ایسر و دیگر لپ‌تاپ ها به کمک یک متخصص نیاز دارید. در هر صورت، اگر به دنبال راه‌حل‌هایی برای رفع علت شارژ‌نشدن لپ تاپ در حالت روشن و خاموش هستید، با ادامه این مطلب همراه باشید.


برای رفع علت شارژ نشدن لپ تاپ، مطمئن شوید که لپ تاپ به برق متصل است

قبل از هر چیزی مطمئن شوید که سیم برق به شکلی ایمن به لپ تاپ شما و شارژر به پریز متصل شده. همچنین مطمئن شوید که انتهای کابل لپ‌تاپ کاملاً به آداپتور وصل شده باشد. علاوه بر این، شما باید بررسی کرده که آیا پریزی که از آن استفاده می‌کنید به سوئیچ دیواری متصل است یا خیر.

بسیاری از خانه‌ها به شما اجازه می‌دهند برخی از پریزها را با سوئیچ برق دیواری، روشن و خاموش کنید. به همین علت، ممکن است به علت خاموشی سوئیچ برق، لپتاپ شما با وجود اتصال به شارژر، شارژ نشود.

برای رفع علت شارژ نشدن لپ تاپ، مطمئن شوید که لپ تاپ به برق متصل است


اتصال شارژر به پورت USB-C مناسب


لپ تاپ‌های مدرن به‌ جای پورت برق اختصاصی، به USB-C به عنوان یک کابل برق استاندارد با ظرفیت بالا، متکی هستند. ممکن است شما به ‌طور تصادفی، آداپتور لپ‌تاپ خود را به پورت USB-C وصل کنید (منبعی که برای استفاده به‌ عنوان پورت شارژ طراحی نشده است).

اگر آداپتور را به اشتباه به USB-C وصل کنید (پورتی که برای انتقال داده و انتقال انرژی به دستگاه‌های دیگر به‌ جای شارژ باتری لپتاپ طراحی شده) به لپتاپ آسیب وارد نمی‌شود، اما لب تاب شما شارژ نمی‌شود.


از آداپتور مناسب برای رفع علت شارژ نشدن لپ تاپ استفاده کنید


یک علت شارژ نشدن لپ تاپ، استفاده از شارژر نامناسب است. بسیاری از آداپتورها نمی‌توانند برق کافی برای شارژ لپ تاپ شما را تامین کنند، بنابراین، صرفا به این علت که به یک آداپتور مجهز به سیم USB-C دسترسی دارید، نمی‌توانید هر لپ تاپ USB-C را با آن شارژ نمایید.

شارژرهای کم وات ممکن است بتوانند کم و بیش، از شارژ شدن باتری شما در حین مصرف، جلوگیری کنند، اما زمانی که لپ‌تاپ خاموش است، روند شارژ کردن آن بسیار کند خواهد بود یا اصل شارژ نمی‌شود. به‌ جای امتحان کردن شارژری که در نزدیکی شما است، شارژر مناسب برای لپ تاپ خود را پیدا کنید.

بوت کردن دستگاه بدون باتری

اگر مشکل از اتصال بد، پورت یا آداپتور نیست، ممکن است باتری لپتاپ شما، مشکل داشته باشد و به همین علت، لپ تاپ شارژ نشود. یک راه آسان برای بررسی مشکل این است که اگر لپ تاپ شما دارای باتری قابل تعویض است، آن را خارج کنید. آداپتور را از پریز جدا نمایید و سپس دکمه پاور لپ‌تاپ را به مدت حداقل 15 ثانیه فشار داده و نگه‌ دارید. با این کار، لپ‌تاپ ریست شده و شارژ باقی مانده در منبع تغذیه تخلیه خواهد شد.

اکنون که باتری را خارج کرده‌اید، برای بررسی رفع شدن علت شارژ‌نشدن لپ تاپ، آداپتور را به لپتاپ وصل کنید و ببینید آیا لپتاپ روشن می‌شود یا خیر. اگر لپ تاپ روشن شد، پس آداپتور برق به خوبی کار می‌کند. باتری را دوباره وارد کرده و ببینید آیا لب تاب شارژ می‌شود یا خیر.

گاهی اوقات، جابجا کردن باتری لپ تاپ، مشکل اتصال بد را برطرف کند. اگر این قطعه در لپتاپ شما قابل جدا شدن نیست، با نگه داشتن دکمه پاور، شارژ لپ تاپ را تخلیه و این مراحل را تکرار کنید.

رفع مشکل شارژ نشدن لپ تاپ


صبر کنید لپ تاپ و آداپتور خنک شوند


صبر کنید تا همه‌ قطعات دستگاه خنک شود. لپ‌ تاپ خود را به طور کامل خاموش کرده و آن را دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید تا دمای آن به دمای اتاق بازگردد. به همین ترتیب، آداپتور را هم از پریز و هم از لپ‌تاپ جدا کرده و بگذارید خنک شود. بعد از اینکه هر دو قطعه به دمای محیط برگشتند، دوباره لپ تاپ را شارژ نمایید. اگر یکی از آنها خیلی داغ باشد، دستگاه به خوبی شارژ نمی‌شود.


به روز رسانی درایورها

ممکن است لپ‌تاپ شما به آپدیت نرم افزاری نیاز داشته باشد. شما می‌توانید با آپدیت کردن درایورها، علت شارژ نشدن لپ‌تاپ دل یا ایسو و دیگر برندها را برطرف کرده و دستگاه را مجددا شارژ فرمایید.

اگر از لپ‌تاپ ویندوزی استفاده می‌کنید، برای آپدیت درایور روی دکمه Start کلیک کرده و کلمه «device» را تایپ کنید. وقتی این کلمه در نتایج جستجو ظاهر شد، وارد Device Manager شوید. وارد Batteries شوید و روی Microsoft ACPI Compliant Control Method Battery کلیک راست کنید.

در منوی کشویی،Update Driver را باز کرده و سپس، جستجوی خودکار برای درایورها را انتخاب فرمایید. اگر آپدیتی در دسترس بود، آن را نصب کرده و لبتاپ را مجددا راه‌اندازی کنید. بعد دوباره باتری خود را شارژ نمایید تا دریابید که مشکل شما حل شده‌ یا خیر.

آپدیت درایورها برای رفع مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ


کنترل پنجره مدیریت دستگاه ویندوز


در لپ تاپ مک، برای رفع علت شارژ‌نشدن لپ تاپ، دستگاه را در حالی که آداپتور وصل است خاموش کنید. دکمه پاور را فشار داده و نگه‌دارید و همزمان سه کلید Shift + CTRL + Option را فشار دهید. تمام کلیدها را رها کرده و سپس، لپ تاپ را دوباره روشن کنید تا ببینید آیا مشکل شارژ نشدن لپ تاپ حل شده یا خیر.


برای رفع علت شارژ نشدن باتری لپ تاپ، کابل برق را از نظر خرابی بررسی کنید


دیگر قطعه‌ای که ارزش بررسی دارد، کابل برق لپ تاپ است که ممکن است آسیب دیده باشد. به طول کابل برق لپ‌تاپ برای بررسی مشکلاتی چون ساییدگی یا آسیب‌های دیگر، نگاهی بیندازید. آن را در دست بگیرید تا برآمدگی و پارگی‌های آن را ببینید. علاوه بر این، بهتر است قسمت آداپتور برق متناوب شارژر را استشمام کنید. اگر بوی سوختگی حس کردید، مشکلی در داخل جعبه رخ داده است و باید شارژر را تعویض کنید.

برای حفظ ایمنی، استفاده از هر شارژری را که بیش از حد داغ می‌شود یا بوی سوختگی می‌دهد را متوقف کنید. مطمئن شوید که کابل یا سیمی از لپ تاپ، آسیب ندیده باشد. پورت‌ها و دوشاخه‌ها را بررسی کرده تا مطمئن شوید که همگی سالم هستند و به خوبی کار می‌ کنند.


گزینه‌ های مصرف انرژی ویندوز را بررسی کنید

گاهی اوقات علت شارژ نشدن لپ تاپ، مشکلات نرم‌افزاری است. این مسئله باعث می‌شود باتری لپ تاپ شما حتی زمانی که به برق وصل است، شارژ نشود. در حالی که طرح‌های انرژی در ویندوز، گزینه‌های خاصی نیستند که از شارژ شدن باتری شما جلوگیری کنند، اما ابزارهای شخص ثالث می‌توانند بر نحوه شارژ لپ تاپ شما تاثیر بگذارند.

تغییر تنظیمات انرژی برای رفع مشکل شارژ نشدن لپ تاپ

برای رفع علت شارژ نشدن لپ‌تاپ در ویندوز 10، ابتدا به مسیرهای Settings > System > Power & sleep بروید و روی Additional power settings در سمت راست کلید کنید. سپس، به صفحه تنظیمات انرژی ویندوز 10 بروید. اگر چنین چیزی را نمی‌بینید، پنجره تنظیمات را به صورت افقی باز کرده تا این گزینه ظاهر شود.

در پنجره باز شده، روی گزینه Change plan settings در کنار طرح فعلی خود کلیک کنید. در صورت تمایل می‌توانید روی Change advanced power settings کلیک کنید، اما ساده‌ترین کار، انتخاب گزینه Restore default settings for this plan است تا ببینید آیا این کار مشکل شارژ نشدن لپ تاپ را برطرف می‌کند یا خیر.

علت صفر ماندن شارژ لپ تاپ چیست؟

در ادامه چند عامل مهم که باعث صفر ماندن شارژ لپ ‌تاپ می‌شود را بررسی می‌ کنیم.

نکته بسیار مهم: اگر باتری لپتاپ شما روی صفر درصد گیر کرده است، احتمالاً لپ‌تاپ به طور ناگهانی خاموش می‌شود که ممکن است منجر به از دست‌دادن اطلاعات ‌شود. بنابراین، قبل از اقدام برای رفع مشکل، لطفاً از اطلاعات خود در یک هارد دیسک خارجی یا فلش USB بک‌آپ بگیرید.

حل مشکل صفر ماندن شارژ لپ ‌تاپ

روش‌های حل مشکل صفر ماندن شارژ لپ تاپ در ویندوز ۱۰ و ۱۱ به صورت زیر است:


روش ۱: اجرای Troubleshooters

چون مشکل صفر ماندن شارژ لپ ‌تاپ مربوط به باتری است، می‌توانید از ابزار Troubleshooters ویندوز برای بررسی چنین مسائلی استفاده کنید. راهنمای اجرای ابزار Troubleshooters به صورت زیر است:

  1. کلیدهای Win + I را فشار دهید تا Windows Settings باز شود.
  2. به بخش Update & Security بروید سپس Troubleshoot را بزنید و وارد Additional troubleshooters شوید.
  3. پایین بروید تا گزینه Power را پیدا کنید، بر روی آن کلیک کرده و سپس روی Run the troubleshooter کلیک نمایید.
اجرای ابزار Troubleshooters برای حل مشکل صفر ماندن شارژ لپ تاپ

روش ۲: غیرفعال‌ کردن محدودیت باتری


بیشتر لپ‌ تاپ‌ها امکان تنظیم محدودیت شارژ باتری را دارند. اگر قبلاً محدودیت شارژ باتری را تنظیم کرده‌اید، منطقی است که باتری لپ‌تاپ شما هنگام رسیدن به درصد خاصی، دیگر شارژ نشود. برای رفع مشکل صفر ماندن شارژ لپ‌تاپ، باید این ویژگی را غیرفعال کنید. در زیر، توضیح مختصری از نحوه غیرفعال‌سازی محدودیت شارژ باتری بر روی یک لپ‌ تاپ HP آورده شده است.

  1. لپ‌ تاپ را روشن کرده و به طور مکرر کلید F10 یا Esc را فشار دهید تا وارد صفحه BIOS شوید.
  2. از کلیدهای جهت‌دهی روی صفحه کلید برای پیدا کردن تب Configuration استفاده نمایید.
  3. گزینه Adaptive Battery Optimizer را انتخاب کرده، Enter را فشار دهید، گزینه Disabled را انتخاب کرده و دوباره Enter را بزنید.
  4. برای ذخیره تغییرات و خروج، F10 را فشار دهید.
غیرفعال‌ کردن محدودیت باتری


روش ۳: بررسی سلامت باتری

برای مشخص شدن اینکه می‌توانید از باتری فعلی لپ‌ تاپ استفاده نمایید، باید سلامت باتری خود را بررسی نمایید. در صورت سلامت پایین باتری باید آن را تعویض کنید. برای ایجاد گزارش باتری لپ‌ تاپ، این مراحل را دنبال کنید:

  1. کلیدهای Win + R را فشار دهید تا باکس Run باز شود.
  2. cmd را تایپ کرده و Ctrl + Shift + Enter را فشار دهید تا Command Prompt را به عنوان administrator اجرا کنید.
  3. در پنجره باز شده، powercfg /batteryhealth را تایپ کرده و Enter را بزنید. سپس سیستم برای شما گزارش باتری را منتشر خواهد کرد.
  4. گزارش را باز کرده، به بخش تخمین عمر باتری بروید و سلامت و عملکرد باتری را بررسی کنید.
بررسی سلامت باتری

روش ۴: به‌ روز رسانی یا نصب مجدد درایور باتری

درایورهای ناسالم یا قدیمی باتری نیز ممکن است باعث صفر ماندن شارژ لب تاب شود. در این صورت می‌توانید درایور باتری را به‌روز رسانی کنید. برای این کار:

  1. بر روی آیکون Start راست‌کلیک کرده و گزینه Device Manager را از منوی کشویی انتخاب فرمایید.
  2. دسته‌بندی باتری را باز کرده، بخش Microsoft ACPI Compliant Control Method Battery را پیدا کنید، روی آن راست‌کلیک کرده و گزینه Update driver را انتخاب کنید. سپس گزینه Search automatically for drivers را بزنید.
  3. دستورالعمل‌های روی صفحه را برای به‌روز رسانی خودکار درایور باتری دنبال فرمایید.
به‌ روز رسانی یا نصب مجدد درایور باتری

در صورت تمایل، می‌توانید درایور باتری را دوباره نصب کنید. روش انجام این کار به این صورت است:

  1. Device Manager را باز کنید.
  2. وارد بخش Battery شوید.
  3. بر روی Microsoft ACPI Compliant Control Method Battery راست کلیک کرده و گزینه Uninstall device را انتخاب کنید.
  4. لپ‌تاپ خود را ریست کنید. سیستم به‌طور خودکار آخرین درایور باتری را برای شما دوباره نصب خواهد کرد.

روش ۵: حذف به‌ روز رسانی‌ های اخیر ویندوز

اگر صفر ماندن شارژ لپ تاپ، پس از نصب به‌روز رسانی ویندوز اتفاق افتاده باشد، حذف این به‌روز رسانی ممکن است مشکل صفر ماندن شارژ لپ ‌تاپ را برطرف کند. راهنمای انجام این کار به صورت زیر است:

  1. Windows Settings را باز کرده و به بخش Update & Security بروید.
  2. در تب Windows Update، بر روی View update history کلیک کنید.
  3. روی Uninstall updates کلیک کرده تا به‌روز رسانی اخیری که می‌خواهید حذف کنید را پیدا کنید.
  4. بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه Uninstall را انتخاب کنید. دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کرده تا حذف کامل انجام شود.
حذف به‌روز رسانی‌های اخیر ویندوز

روش ۶: به‌ روز رسانی BIOS

اگر با وجود انجام همه روش‌های بالا، مشکل صفر ماندن شارژ لپ تاپ همچنان باقی مانده است، آخرین راه‌حل به‌روز رسانی BIOS است. در اینجا، ما نحوه به‌روز رسانی BIOS را به عنوان مثال روی یک لپ‌ تاپ HP آموزش خواهیم داد.

  1. تمامی برنامه‌های در حال اجرا را ببندید.
  2. آنتی‌ویروس خود را به‌صورت موقت غیرفعال نمایید. برای انجام این کار، ابتدا به منوی Start بروید. سپس Settingsرا باز کرده و به بخش Update & Security بروید. وارد Windows Security شوید و در بخش Virus & threat protection ، Manage settings را انتخاب کنید. در نهایت،Real-time protection را غیرفعال کنید.
  3. برای متوقف کردن موقت رمزگذاری BitLocker ، شما باید ابتدا Control Panel را باز کنید. سپس وارد بخش System and Security شوید و گزینه BitLocker Drive Encryption را پیدا کرده و روی Suspend protection کلیک نمایید.
به‌روز رسانی BIOS

حالا وقت آپدیت کردن BIOS لپ‌ تاپ است:

  1. به صفحه دانلود نرم‌افزار و درایورهای HP بروید، روی لپ‌تاپ کلیک کرده و بگذارید HP لپ‌ تاپ شما را شناسایی کند. حال سیستم عامل را انتخاب کنید.
  2. بر روی All drivers کلیک کرده تا لیست برایتان باز شود. در این لیست BIOS-System Firmware را پیدا کرده و اگر به‌ روز رسانی موجود است، روی دکمه دانلود کلیک کنید.
  3. بر روی فایل اجرایی دانلود شده دوبار کلیک کنید تا نصب آغاز شود و شرایط مجوز را قبول کنید.
  4. مکانی برای ذخیره فایل‌ها انتخاب کرده و سپس HP BIOS Update and Recovery Utility باز خواهد شد. برای ادامه روی Next کلیک کنید.
  5. روی گزینه Update و سپس Next کلیک کنید، حال Restart Now را بزنید، سپس گزینه Apply Update Now را انتخاب کنید. در انتها، بر روی گزینه Continue Startup کلیک نمایید.
  6. پس از انجام فرآیند، وارد لپ‌ تاپ شده و رمزگذاری BitLocker و نرم‌افزار آنتی‌ویروس خود را فعال کنید.
به‌ روز رسانی BIOS

سخن پایانی


لپ تاپ شما از هر برندی که باشد، ممکن است به دلایل مختلف شارژ نشود. علاوه بر خرابی کابل و قطعات داخلی ممکن است یک مشکل نرم‌افزاری در سیستم، علت شارژ نشدن لپ‌تاپ ایسوس، دل یا ایسر شما وجود داشته باشد. با این حال، این گونه مشکلات جای نگرانی ندارد و اکثر آنها را می‌توان به تنهایی یا با مراجعه به یک متخصص برطرف کرد.

علاوه بر این، توصیه می‌شود که هنگام کار از قطعاتی مثل شارژر، کابل‌ها، پورت‌های لپ تاپ به خوبی محافظت کنید و از باتری لپ‌تاپ خود به شکلی صحیح استفاده نمایید. پیشگیری از داغ شدن لپ تاپ، دور نگهداشتن کابل‌ها از اشیای تیز و نکاتی از این دست به جلوگیری از آسیب دیدگی قطعات و خرابی منجر می‌شود. در نتیجه، دستگاه شما کمتر با مشکلاتی چون شارژ‌نشدن روبرو می‌شود.