پردازنده Apple M1 | معرفی CPU جدید شرکت اپل

جالبه بدونید که شرکت اپل دیگه از پردازنده های اینتل برای مک بوک های جدیدش استفاده نمی‌کنه. در عوض از پردازنده Apple M1 استفاده می کند. M1 از محصولات جدید اپل هست که این شرکت لقب Apple Silicon را داده است. اکنون لپ تاپ های MacBook Air ، MacBook Pro 13 اینچ ، Mac Mini ، iMac  24 اینچ و iPad Pro از پردازنده M1 استفاده می‌کنند. این پردازنده بهبودهای خوبی را در عملکرد کلی رایانه ، عملیات گرافیکی و عمر باتری را ارائه می‌دهد. MacBook Air که از پردازنده M1 استفاده می‌کند ، عملکردی بهتر نسبت به رقبای ویندوزی خود ارائه می‌دهد. این مورد حتی برای مدل‌های مشابه که از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کنند نیز صادق است. اگر قصد خرید دستگاهی را دارید که مجهز به M1 است با پارتاکو همراه باشید تا بررسی کوتاهی بر عملکرد این پردازنده داشته باشیم.

هر کدام از سیستم عامل‌ های MacOS ، Windows و Chrome OS کارهای مختلف پردازشی را انجام ‌می‌دهند. این کارها توسط 2 پردازنده انجام می‌شود :

در رایانه‌های بزرگ و قدرتمند مانند دسکتاپ‌های ایستگاه‌های کاری و کیس‌های گیمینگ ، CPU و GPU به صورت مجزا از هم قرار گرفته‌اند. در رایانه‌های قابل حمل قطعاتی مانند CPU ، چیپ گرافیک با ابعاد کوچکتر در نقاط مختلف مادربرد نصب می‌شوند.

ساختار پردازنده M1 چگونه است ؟

در پردازنده Apple M1 در واقع پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی با هم ادغام شده و در یک تراشه واحد عملیات خود را انجام می‌دهند. در واقع هر برنامه از بخش خاصی از این پردازنده کمک می‌گیرد. M1 به تنهایی قدرت رقابت با پردازنده های 6 هسته‌ای قدرتمند اینتل را دارد. در واقع تعداد هسته های پردازنده M1 بیشتر است. بیشتر بودن تعداد هسته‌های پردازنده به این دلیل است که بتواند کارهای بیشتری را انجام دهد. 4 هسته اول جهت محاسبات و پردازش‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. 4 هسته بعدی به کارهای سبک‌تر اختصاص داده شده است. بنابراین بسته به نوع پردازش ، این موارد متغییر است.

8 هسته باقیمانده هم پردازش‌های گرافیکی را به عهده دارند. تمام دستگاه‌هایی که Apple M1 استفاده می‌کنند ، قادر هستند که یک مانیتور خارجی که کیفیت تصویر 6K دارد را با سرعت  60 هرتز روشن کنند. ( iPad Pro هم این ویژگی را دارد. )

پردازنده M1 همانند تراشه A14 که در آیفون 12 به کار برده شده ، از ساختار 5 نانومتری بهره برده است. در حال حاضر اینتل برای پردازنده های نسل 11 خود از فناوری 11 نانومتری استفاده می‌کند. ممکن است تا سال 2022 نهایتا از فناوری 7 نانومتری بهره ببرد.

 هوش مصنوعی ( AI )  و پردازنده M1

هوش مصنوعی از موارد ضروری برای اجرای راحت تر نرم افزارهای مدرن می‌باشد. مدت زمان زیادی هست که پردازنده های سری A و اینتل به کار برده شده در لپ‌تاپ های اپل از هوش مصنوعی استفاده کرد‌ه‌اند. در این مورد ، M1 تفاوتی با سایر پردازنده های استفاده شده در نوت بوک های اپل ندارد. بسیاری از توسعه دهنگان نرم افزار ، الگوریتم‌های هوش مصنوعی را در برنامه‌های خود مانند Adobe Creative Suite ادغام می‌کنند.

آیا همه تراشه‌های M1 یکسان هستند ؟

هر چه پردازنده قوی باشد ولی با این حال برخی از محاسبات بسیار پیچیده و مشکل هستند. هر چه تعداد هسته در یک پردازنده بیشتر باشد ، پردازش بهتر و سریع تر انجام خواهد شد. این فرآیند همچنین گرمای زیادی تولید می کند. به همین دلیل کامپیوترها دارای سیستم خنک کننده هستند تا گرمای اضافه را خارج کنند. تا حدی به دلیل نیاز به مدیریت گرما ، نسخه های مختلفی از M1 برای هر یک از دستگاه های مختلفی که در آن ها استفاده می‌شود وجود دارد. دلیل اصلی این امر این است که هر دستگاهی برای مقابله با گرما روش منفاوتی دارد.

به عنوان مثال MacBook Air هیچ فن خنک کننده ای ندارد ، بنابراین تراشه M1 در پیکربندی پایه Air از پردازنده گرافیکی کمی قدرتمندتر استفاده می کند که دارای هفت هسته به جای هشت هسته است. این احتمال وجود دارد که نسخه های Mac mini و MacBook Pro M1 نیز دارای سرعت حداکثر سرعت کمی بیشتر از تراشه MacBook Air باشند ، اما اپل این جزئیات را در مورد سیلیکون خود به اشتراک نمی گذارد.

مانند MacBook Air ، iPad Pro نیز فاقد فن خنک کننده است ، اما هنوز هم با مکمل کامل هشت هسته گرافیکی ارائه می شود.

بنابر ادعای شرکت اپل iPad Pro که مجهز به تراشه M1 هست ، 40%  سریع‌تر از مدلی هست که به تراشه سری A مجهز بودند.

آیا دستگاه‌های مجهز به M1 از سرعت بالاتری برخوردارند؟

طبق گفته اپل ، تراشه M1 سریعتر از پردازنده های اینتل در Mac های جایگزین آن است. در برخی موارد ، این شرکت ادعا می کند که بسیار سریعتر است. به گفته اپل ، MacBook Air مجهز به M1 3.5 برابر سریع‌تر از مدل‌های قبلی هست. همچنین سرعت پردازش گرافیک آن 11 برابر سریع‌تر است. نمودار زیر سرعت عملکرد پردازنده M1 را با جدیدترین پردازنده اینتل مقایسه کرده است.