پردازنده های اینتل: Core i3 i5 i7 و Pentium چیست؟

گیج کننده ترین بخش خرید رایانه، آرشیو CPU ( پردازنده های اینتل i3 i5 i7 ) می باشد. سوال این است که کدام بهتر است؟ توضیح خواهیم داد که شما باید به دنبال چه چیزی باشید و کدام پردازنده برای کدام کار بهتر است.

اگر در حال خرید رایانه هستید احتمالاً پردازنده Intel روی آن قرار خواهید، اگرچه تراشه های AMD نیز در بازار موجود هستند اما در اینجا تمرکز ما روی تراشه های اینتل خواهد بود. در این راهنما، ما توضیح خواهیم داد که مدل های مختلف پردازنده Intel به چه معناست و برای چه کاری آنها مناسب تر می باشد.

شرایط کلیدی

وقتی به یک پردازنده نگاه می کنید، دو مؤلفه اصلی مشاهده خواهید کرد که هر دو به زمان مربوط می شوند. اولین مورد سرعت کلاک است که این در گیگا هرتز (گیگاهرتز، یک میلیارد هرتز) اندازه گیری می شود و به شما می گوید که یک پردازنده در هر ثانیه چند عملیات را می تواند انجام دهد. هرچه این عدد بیشتر باشد، کامپیوتر سریعتر است و هنگام باز کردن برنامه ها، پرونده ها و استخراج عکس، تاثیر سرعت کلاک بالاتر را مشاهده خواهید کرد.

دومین مسئله ای که مشاهده خواهید کرد تعداد هسته است. به طور معمول تراشه های لپ تاپ و دسک تاپ دارای دو یا چهار یا هشت هسته هستند (معروف به دو هسته ای و چهار هسته ای و هشت هسته ای). هر چه هسته بیشتر باشد، بهتر است زیرا به کامپیوتر شما اجازه می دهد چندین کار را همزمان انجام دهد بدون اینکه کُند شود. اگر غالباً تعداد زیادی برنامه در حال اجرا دارید یا تعداد زیادی برگه مرورگر وب را باز می کنید و سرعت کار شما کاهش پیدا نمی کند، مطمئناً در چنینی شرایطی باید از هسته های بیشتر پردازنده دستگاه تان قدردانی کنید.

Intel Atom – قرص های کوچک

پردازنده های Atom از ورود لپ تاپ های بسیار نازک و فوق العاده سبک در اواسط دهه 2000 خبر دادند. این تراشه ها چهار هسته را برای عملکرد محاسباتی روزمره ارائه می دهند. امروزه، این تراشه ها به طور کلی به تبلت های ویندوز بسیار ارزان قیمت (زیر 200 پوند) منتقل می شوند. اگر چه آنها به هیچ وجه سریع نیستند، اما افزایش چشمگیر عمر باتری و توانایی جایگزینی آنها در دستگاه های بسیار نازک بخاطر توان مصرفی پایین شان بسیار مطلوب هستند.

Intel Celeron and Pentium – لپ تاپ های ارزان قیمت و رومیزی بسیار ارزان

پردازنده های Celeron و Pentium در انتهای لیست اینتل قرار دارند. ممکن است شما با مارک پنتیوم آشنا باشید چرا که این نام اصلی ترین رایانه های قدرتمند اواخر دهه 1990 هستند و امروزه، از نظر عملکرد بالاتر از Celeron قرار دارند. مدل های جدیدتر پنتیوم، در سال 2017 به بعد، در لپ تاپ هایی که بین 250 پوند و 300 پوند قیمت دارند بکار برده شدند. این تراشه ها از نظر انرژی کارآمد هستند، به این معنی که وقتی می خواهید یک لپ تاپ با باتری با دوام داشته باشید بسیار عالی اند. آنها برای مرور وب و کارهای دفتری کاملاً مطلوب اند. همچنین می توانید Celerons را در داخل دسک تاپ های بسیار ارزان پیدا کنید. این دستگاه ها در تست های ما بسیار ضعیف هستند و ممکن است در وهله اول شما را از خرید آنها منصرف کنند.

Intel Core i3 i5 i7 – پیچیده تر از آنچه به نظر می رسند

اینجاست که کمی با گیج کننده گی شروع می شود و جایی است که باید بفهمیم کنوانسیون نامگذاری اینتل در واقع چه چیزی درون لپ تاپ های قدرتمند پنهان کرده است. هنگامی که می خواهید بدانید یک رایانه چه نوع پردازنده ای دارد، برای دیدن مدل پردازنده، حتماً مشخصات کامل آن را دقیق بررسی کنید. این مسئله تفاوت زیادی ایجاد می کند که دستگاه شما چقدر می تواند قدرتمند باشد. به عنوان مثال، رایانه ای که دارای پردازنده ‘Core i5’ است، می تواند مشخصات مختلفی داشته باشد.

با در نظر گرفتن مثال Core i5، کامپیوتر شما می تواند تفاوت شگرفی از موارد زیر را نیز داشته باشد: Core i5-7400، Core i5 7600K، Core i5 7300U، Core i5-7500HQ، Core i5-7400T و Core i5 7Y57. این روند در مورد تراشه های i3 و i7 نیز صدق می کند. به عدد چهار رقمی مختلف و حرف دلخواه (یا Y در یک مورد) توجه کنید. این حروف دنباله (پسوند) است که بیشترین اطلاعات را در مورد نوع پردازنده مورد نظر شما می دهد.

معرفی پسوند ها

نسل پردازنده های اینتل

هنگام انتخاب پردازنده یک مشکل دیگر وجود دارد. اولین رقم بعد از خط کش به شما می گوید که پردازنده شما از کدام نسل است. هرچه این تعداد بیشتر باشد، جدیدتر است. از سال 2018 ، آخرین نسل، نسل 8 بوده است. برای مثال:

این در انتخاب پردازنده لپ تاپ تفاوت ایجاد می کند، زیرا از نسل هشتم به بعد، تراشه های U اکنون به جای دو هسته دارای چهار هسته هستند. اگر بین نسل 7 و 8 انتخابی دارید، اختلاف قیمت کمی وجود دارد، انتخاب مدل جدید انتخاب بهتری است.

این کنوانسیون نامگذاری جدید نشان می دهد که Intel Optane SSD در رایانه نصب می شود. Optane مشخص می کند که کدام پرونده ها و برنامه هایی را که بیشتر از آنها استفاده می کنید برای عملکرد بهتر آنها را به SSD فوق العاده سریع منتقل می کند و لازم نیست خودتان این را مدیریت کنید. این کار به طور خودکار انجام می شود.

Core i9

در سال 2017 ، اینتل خطوط محصول Core i9 را معرفی کرد. این پردازنده های بسیار گران قیمت برای رایانه های شخصی هستند که بیش از 800 پوند قیمت دارند.

منبع: which.co پردازنده های اینتل: Core i3، i5، i7 و Pentium