پارتیشن بندی هارد دیسک لپ تاپ

منظور از پارتیشن بندی ؛ تقسیم حافظه ( فضای ) ذخیره سازی است . اما چرا به پارتیشن بندی هارد لپ تاپ نیاز داریم؟ در این مقاله درباره انواع پارتیشن بندی حافظه های ذخیره سازی توضیح می دهیم. پارتیشن سه نوع اصلی دارد که با آن آشنا خواهید شد. پارتیشن بندی هارد دیسک با حافظه اس اس دی چه تفاوتی دارد؟! بهترین روش پارتیشن بندی برای هارد نو یا آکبند چیست ؟ اینها و موارد مهم دیگر را در این مقاله می آموزیم.

چه زمانی به پارتیشن بندی نیاز داریم ؟!

زمانی که شما یک هارددیسک یا حافظه SSD برای لپ تاپ خود خریداری می کنید ، باید آن را پارتیش بندی کنید . چون کل فضای ذخیره سازی در قالب یک درایو ارائه شده است. یکی دیگر از مواقعی که شما به پارتیشن بندی نیاز پیدا می کنید ، هنگامی است که شما بخواهید تعداد درایو های خود را گسترش دهید . برای همین به پارتیشن بندی مجدد نیاز دارید.

مهم ترین دلیل تغییر پارتیشن بندی چیست ؟

احتمالا تا به حال براتون پیش اومده که تعداد درایو های موجود در هارد دیسک رایانه را تغییر داده باشید. فرض کنید هارد دیسک یا حافظه SSD لپ تاپ شما کلن 500 گیگابایت فضا داره و شما فقط 2 تا درایو C و D دارید که ظرفیت هرکدوم 250 گیگه. خب ممکنه شما نیاز داشته باشید که هارد لپ تاپتون سه درایو با ظرفیت های : درایو 150 گیگابایتی برای نصب ویندوز ، درایو دوم با ظرفیت 100 گیگابایت برای ذخیره سازی فایل های شخصی و یک درایو 250 گیگابایتی داشته باشه. پس برای این که هاردمون 3 تا درایو مجزا داشته باشه ، آنرا پارتیشن بندی می کنیم.

انواع پارتیشن بندی لپ تاپ سه نوع اصلی دارد

روش های مختلف پارتیشن بندی هارد لپ تاپ و نوت بوک:

 نکته قابل توجه این است که اگر بخواهید کل فضای هارد را مجددا تقسیم کنید؛ باید حتما تمامی درایو ها را فرمت کنید. حواستان باشد که تمامی داده های ذخیره شده ازبین خواهد رفت.

Parted Magic:

یکی از نرم افزار های قدرتمند مدیریت هارد دیسک می باشد که به شما کمک می کند به راحتی هارد سیستمتان را مدیریت و پارتیشن بندی کنید. ویژگی های این نرم افزار شامل موارد زیر می باشد:

  1. پارتیشن بندی دیسک
  2. پاک سازی کامل هارد
  3. کپی کردن کامل هارد بر روی هارد دیسک دیگر

EASEUS Partition Master:

این نرم افزار فوق العاده به راحتی می تواند کار های مهمی مثل : پارتیشن بندی ، مدیریت هارد ، تغییر برچسب درایو ها و موارد مشابه را به راحتی انجام دهد.

Cnet

نسخه حرفه ای و غیر رایگان ( Pro ) امکاناتی مانند : پشتیبانی رایگان و امکان تغییر اندازه حجم به روش پویا را به نرم افزار شما می افزاید ، البته نسخه رایگان آن، عمده ی نیاز کاربران خانگی را بر طرف می کند.

Macrorit Partition Expert:

Macrorit Partition Expert نرم افزاری کاربردی در زمینه مدیریت پارتیشن کامپیوترها و سرورها بر پایه ویندوز می باشد که در مقایسه با دیگر برنامه های مشابه در بازار دارای سرعت زیاد و کارایی بیشتر با ضریب امنیت بالاتر هست. از برخی قابلیت های نرم افزار Macrorit Disk Partition Expert میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ایجاد،حذف، تغییر سایز پارتیشن ها و جابجایی آنها
  2. پاک کردن کامل فضای اختصاص نیافته
  3. تست پارتیشن ها و چک کردن هارد دیسک
  4. کپی گرفتن از یک یا چند پارتیشن
  5. انتقال سیستم عامل به هارد دیسک و حافظه SSD دیگر

پارتیشن بندی هارد دیسک به کمک ابزارهای داخلی ویندوز

1- در ابتدا بر روی My Computer کلیک راست کرده و گزینه Manage را انتخاب می کنیم.

2- در منوی ظاهر شده روی گزینه Disk Management  کلیک کرده و هارد مورد نظر را مانند شکل زیر انتخاب می کنیم و گزینه Initialize Disk را انتخاب میکنیم :

3- انتخاب MBR یا GPT به عنوان نوع فرمت پارتیشن بندی .

MBR

MBR می تواند حداکثر چهر پارتیشن Primary بسازد.در صورتی که گزینه بر روی MBR تنظیم شود شما تنها از 2 ترابایت حافظه خود می توانید استفاده کنید. در نتیجه اگر ظرفیت هارد دیسک شما بیش از 2 ترابایت بود ، از انتخاب این گزینه صرف نظر کنی.

GPT

اگر شما بخواهید بیش از ۴ پارتیشن Primary روی هارد داشته باشید از GPT استفاده کرده و زمانی که هارد شما بیش از۲ ترابایت باشد حتما باید پارتیشن خود را براساس GPT پارتیشن بندی کنید.

4- بعد از از انتخاب گزینه مورد نظر در قسمت مشکی رنگ پارتیشن کلیک راست کرده و گزینه New Simple Volume  را انتخاب میکنیم.

5- در این مرحله شما باید ظرفیت درایو مورد نظر را بر حسب مگابایت وارد کنید.

6- در این قسمت شما میتوانید نام درایو خود را انتخاب کنید به عنوان مثال  C , D , E ,F و …

7- در این قست شما به وسیله گزینه Do not format this volume  ( فرمت نکردن) و Format this volume whit the following setting  (فرمت کردن ) و همچنین در قسمت  Volume label میتوانید نام دلخواه برای درایو را انتخاب کنید.

8- باکلیک روی گزینه Finish عملیات پارتیشن بندی به اتمام می رسد.

÷

پارتیشن بندی به کمک نرم افزار EASEUS Partition Master

همانطور که در ابتدای مقاله برای شما توضیح دادیم ، شما می توانید به کمک نرم افزار های کاربردی هارد دیسک خود را به راحتی پارتیشن بندی کنید. یکی از محبوب ترین و ساده ترین نرم افزارها ،  EaseUS Partition Master می باشد. به کمک این نرم افزار شما به راحتی می توانید هارد دیسک و یا حافظه SSD خود را پارتیشن بندی کنید. همچنین بدون تعویض ویندوز به راحتی می توانید فایل های ویندوز و یا هر سیستم عامل دیگری را از هارد دیسک به اس اس دی انتقال دهید. پس با ما همراه باشید تا به صورت گام به گام این نرم افزار کاربردی را به شما آموزش دهیم.

تصویری از پنجره اصلی نرم افزار
انتقال یا تغییر سایز پارتیشن ها

بر روی پارتیشن مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه Resize/Move partition را انتخاب می کنیم. همچنین برای انتخاب درایو مورد نظر از منوی سمت چپ برنامه استفاده کنیم. در پنجره ای که باز می شود، می توانید فضای درایو خود را کم و زیاد کنید.

تذکر »» توجه داشته باشید که اگر خواستید فضای پارتیشن مورد نظر را کاهش دهید ، باید فضای آزاد داخل درایو مورد نظر موجود باشد. همچنین اگر خواستید فضا اضافه کنید ، حتما باید فضای آزاد و پارتیشن بندی نشده موجود باشد.

انتقال سیستم عامل از هارددیسک به ssd و یا هارد دیگر بدون نیاز به نصب مجدد ویندوز

یکی از ویژگی های فوق العاده این نرم افزار انتقال ویندوز از هارد اصلی به حافظه اس اس دی و یا هارد دیسک دوم می باشد. خب اجازه دهید تا این کار را باهم انجام دهیم:

توجه داشته باشید که انجام این کار فقط برای سیستم عامل ویندوز امکان پذیر است.

ساخت یک پارتیشن جدید

ابتدا فضای خالی و Unallocate روی دیسک را انتخاب می کنیم، سپس روی ساخت پارتیشن درمنوی چپ یا راست کلیک روی آن، به کادر ایجاد پارتیشن منتقل می شویم، در کادر باز شده حجم، نام و نوع فرمت پارتیشن را مشخص کرده و روی تایید کلیک می کنیم.

نکته: بهتر است نوع پارتیشن هایی که می سازیم به صورت Logical باشند و پارتیشن سیستم عامل را به صورت Primary انتخاب کنیم.