واحدهای اندازه گیری در الکترونیک

امروز یک مقاله متفاوت برای شما آماده کرده ایم. آیا تا به حال با خودتون فکر کردید که واحدهای الکترونیک مانند ولت و آمپر دقیقا چه چیزی را اندازه گیری می کنند؟ واحدهای اندازه گیری در حوزه های توسط یک سازمان رسمی تعیین می شود. این کار باعث شده که در هرجای جهان که باشید تمامی واحدهای اندازه گیری را با یک نام واحد می شناسید و فرقی ندارد که از چه زبانی استفاده می کنید. این سازمان جهانی International des Poids et Mesures نام دارد که به اختصار به عنوان BIPM شناخته می شود. لازم به ذکر است که این سازمان فرانسوی است. تمامی استاندارد های اندازه گیری را می توانید در سایت رسمی این کمپانی پیدا کنید. اصطلاحاتی که در این مقاله توضیح داده ایم برای فهمیدن مشخصات شارژر لپ تاپ و یا موبایل و سایر موارد مشابه به شما کمک می کند.

ولتاژ (Voltage) چیست ؟

ولتاژ که با V نمایش داده می شود ، پتانسیل حرکت انرژی است. ولتاژ را می توان به فشار آب در لوله تشبیه کرد . همانطور که فشار آب به کمک پمپ افزایش پیدا می کند ، هرچه میزان ولتاژ بیشتر باشد ، میزان برق بیشتری وارد مدار می شود.

در تصویر بالا جریان (I) سرعت انتقال انرژری را نشان داده و با آمپر (A) اندازه گیری می شود. اهم (R) اندازه گیری مقاومت است و مشابه اندازه لوله آب است. در تصویر لوله آب ، جریان نشانگر سرعت حرکت آب در لوله را به ما نشان می دهد. ولتاژ عبارت است از انرژی موجود در مدار که جریان الکتریکی را در کل مدار هدایت می کند. مقاومت در مقایسه با لوله آب مانند این موضوع است که قطر لوله را کاهش دهیم تا جریان آب کمتری از لوله عبور کند. رابطه بین ولتاژ و جریان توسط قانون اهم تعریف شده است. جریان الکتریکی (I) یک سرعت جریان است و با آمپر (A) اندازه گیری می شود. اهم (R) اندازه گیری مقاومت است و با اندازه قطر لوله آب قابل مقایسه است.

آمپر (ampere) چیست ؟

آمپر که با حرف A شناخته شده ، واحد اندازه گیری جریان الکتریکی است. آمپر آن جریان ثابت است که اگر در دو رسانای موازی مستقیم با طول نامحدود ، از سطح مقطع دایره ای ناچیز نگه داشته شود و یک متر از هم فاصله داشته باشد ، بین این هادی ها نیرویی برابر با 2 × 7-10 نیوتن در هر ثانیه ایجاد می شود.

اهم چیست؟

اهم واحد اندازه گیری مقاومت الکتریکی است که با Ω نشان داده می شود ، و از طریق رابطه زیر به دست می آید:

توان(Power)

توان الکتریکی که با P نشان داده شده و واحد آن وات W است ، از ضرب ولتاژ و جریان به دست می آید. فرمول آن به شکل زیر است:

جمع بندی و نتیجه گیری:

خب در این مقاله واحدهای اندازه گیری در  الکترونیک را برای شما شرح دادیم. در ابتدا ولتاژ و بعد از آن توان و مقاومت را برای شما شرح دادیم . امیدوارم استفاده کافی را از این مقاله کوتاه برده باشید.

منبع: ولتاژ ، آمپر و اهم به چه معناست؟