کمپانی سیگیت ( SEGATE ) تولید هارد دیسک NVME را آغاز کرده است

آیا وقت خداحافظی هارد دیسک با رابط SATA فرا رسیده ؟ SEGATE هارد دیسک هایی تولید کرده که از پروتکل های NVME  پیروی می کند.

سوالی که ممکن است برای شما هم پیش بیاید که واقعا چرا سیگیت این کار را انجام داده ؟ همان طور که می‌دانید درایوهای HDD که اطلاعات را روی یک دیسک چرخان ذخیره می‌کنند، بسیار کندتر از درایوهای SSD هستند. به عنوان مثال سرعت خواندن / نوشتن سریع ترین هارد دیسک SEGATE با رابط SATA III حدودا 524 مگابایت درثانیه هست که در مقایسه با سرعت اس اس دی این میزان بسیار پایین تر می‌باشد. از این رو امکان دارد استفاده از پروتکل NVME برای هارد دیسک بی معنی به نظر  برسد. با این حال سیگیت ادعا کرده که با این کار سرعت هارد دیسک تا حد زیادی افزایش خواهد داشت.  این امر به ویژه برای مراکز داده که به درایوهای ذخیره سازی متعددی متکی هستند بسیار مهم است.

نمونه اولیه این هارد دیسک دارای کانکتورهای NVME ، SAS و SATA می‌باشد. با این حال، این مفهوم به این معناست که صنعت زمانی می‌تواند کانکتورهای SAS و SATA را حذف کند، که به درایورهای اختصاصی نیاز داشته باشد. مراکز داده می‌توانند تنها به NVME تکیه کنند. همچنین ممکن است درایوهای HDD آینده با استفاده از چند محرک در داخل درایوها سریع‌تر شوند تا سرعت انتقال داده بیش از 600 مگابایت بر ثانیه را افزایش دهند. زمانی این اتفاقف خواهد افتاد که HDD دارای یک رابط سریع تر مانند NVME  باشد.

برای ایجاد این مفهوم، سیگیت می‌گوید که یک محفظه 12 فضایی برای حمل درایوهای NVME HDD ساخته است. سپس محفظه می‌تواند به یک “سوئیچ PCIe” متصل شود، که قابلیت اتصال به مادربرد رایانه رومیزی را دارد. این شرکت می‌گوید که نتیجه یک «رابط غنی از ویژگی‌ها و معماری ذخیره‌سازی ساده» ایجاد می‌کند.

اما هنوز وقت خداحافظ با کانکتورهای SATA فرا نرسیده . چون به نظر می‌رسد ارائه سیگیت برای اپراتورهای مرکز داده طراحی شده ، نه برای سازندگان رایانه های شخصی مصرف کننده.

این شرکت قصد دارد از سپتامبر آینده درایوهای NVME HDD را به مشتریان اصلی بفروشد. اما محصولات تجاری بیشتر تا اواسط سال 2024 وارد بازار نخواهند شد. اینکه آیا این شرکت قصد دارد این درایو جدید را به بازار رایانه های شخصی مصرف کننده بیاورد، هنوز مشخص نیست. ما با سیگیت تماس گرفته‌ایم و در صورت شنیدن خبر، داستان را به‌ روزرسانی خواهیم کرد.

از این که با پارتاکو همراه بودید سپاسگذاریم. اگر مورد هارد دیسک های NVME مطلب جدیدی می‌دانستید خوشحال می‌شویم که با ما از طریق بخش نظرات درمیان بگذارید. پیروز و سربلند باشید.