نکات ایمنی باتری های لیتیوم یون | در صورت آتش سوزی باتری چه باید کرد

سلام به همراهان همیشگی پارتاکو. امروزه از باتری های لیتیوم یون در لپ تاپ ، موبایل و سایر لوازم الکترونیکی استفاده می شود. رعایت نکات ایمنی در استفاده از باتری های لیتیوم یون بسیار حائز اهمیت است. همانطور که در سال 1800 میلادی موتورهای بخار منفجر شدند ، به این نتیجه می رسیم که استفاده از هر وسیله ی ذخیره ی انرژی ممکن است خطراتی به دنبال داشته باشد. بنابراین رعایت نکات ایمنی برای هر وسیله ی ذخیره سازی انرژی مانند باتری واجب است.  در این مقاله به بیان نکات ایمنی باتری های لیتیوم یون می پردازیم.

رعایت اصول ایمنی از طرف کارخانه:

تمامی شرکت های سازنده باتری موظف هستند نکات ایمنی باتری های لیتیوم یون را در ساخت محصولات خود به کار ببرند. با این حال همیشه سعی کنید از باتری با برند های معروف و نام آشنا استفاده کنید. در تولید این باتری ها اصول اولیه ی ایمنی به خوبی رعایت شده است.

شخصی در حال مونتاژ سلول های لیتیوم یون

ایمنی در باتری های لیتیوم یون:

باتری لیتیوم یون از ایمنی خوبی برخوردار است. ولی باتوجه به میلیون ها مصرف کننده ی این باتری ها باید اصول ایمنی را رعایت کرد. شرکت سونی به این مورد اشاره کرد که ممکن است در برخی موارد نادر ذرات فلزی میکروسکوپی درون سلولهای مورد استفاده در باتری های لیتیوم یون ، دچار اتصال کوتاه شوند. این مورد باعث ایجاد انفجار در باتری می شود. تولید کنندگان دائما در تلاشند تا وجود این ذرات فلزی را به حد اقل برسانند.

تست ایمنی سلولهای لیتیوم یون

برای تایید ایمنی یک سلول ممکن است هزاران بار تست شده و سلول جدیدی جایگزین شود. برای همین ایمنی در باتری لپ تاپ ساخته شده از لیتیوم یون به نسبت سایر باتری ها بهتر است. مشکل اصلی در سلول های باتری لیتیوم یون ، یک اتصال الکتریکی داخل سلول ایجاد می شود که باعث بروز مشکل در باتری های لیتیوم یونی می شود. از سال 2006 تا به امروز باتری های ساخته شده تا حد زیادی توانسته اند استاندارد های خود را بهبود ببخشند.

چرا باتری ها خراب می شوند :

باتری های لیتیوم یونی باکیفیت ، استانداردهای ایمنی زیادی را پشت سر گذاشته اند.به همین دلیل برای کاربران قابل اطمینان هستند. ولی استفاده ی نادرست از باتری و استفاده کردن در دمای غیر استاندارد موجب خرابی باتری های لیتیوم یون می شوند. همچنین به مرور زمان با شارژ های مداوم و پی در پی ممکن است سلول ها نا پایدار شده و باعث گرم های بیش از  حد یا بروز ناهنجاری های دیگر شود.شما تا حد امکان باید از بالا رفتن دمای باتری جلوگیری کنید. همچنین آن را در معرض نور خورشید قرار ندهید.

ایمنی در باتری های صنعتی :

باتری های صنعتی معمولا نسبت به باتری لپ تاپ مقاوم تر هستند. این باتری ها علاوه بر ساخت مقاوم تر ، میزان نگهداری شارژ بالاتری نیز دارند. و به طور کلی امنیت باتری های صنعتی نسبت به سایر باتری های لیتیوم یونی بیشتر است. 

در صورت گرم شدن یا آتش گرفتن باتری چه باید کرد:

در صورت گرم شدن بیش از حد باتری بلافاصله دستگاه را از مواد قابل اشتعال دور کرده و در جای خنک قرار دهید. در برخی از موارد مجبور می شوید باتری را از دستگاه جدا کرده و در فضای باز قرار دهید تا از انفجار ناگهانی باتری جلوگیری کنید. برخی اوقات قطع کردن شارژ به تنهایی نمی تواند تاثیر گذار باشد.

توجه:

آتش سوزی لیتیوم یون را می توان مانند هر آتش قابل احتراق دیگر کنترل کرد. برای بهترین نتیجه از خاموش کننده کف ، CO2 ، ماده شیمیایی خشک ABC ، ​​گرافیت پودر شده ، پودر مس یا سودا (کربنات سدیم) استفاده کنید. با افزایش استفاده از باتری های لیتیوم یونی ، روش های بهتری برای خاموش کردن آتش لیتیوم ایجاد شده است. ماده ای شیمیایی  به نام AVD وجود دارد که در اطراف محل آتش سوزی یک مه ایجاد می کند و با عث خاموش شدن آتش می شود.

نکته مهم:

در هنگام آتش سوزی باتری های لیتیوم یونی از آب تا حد امکان استفاده نکنید . چون آب با فلز های موجود در سلول ها واکنش نشان داده و ممکن است میزان آتش افزایش پیدا کند.

چند نکته ی ایمنی در صورت بروز مشکل:

اگر آتش یک باتری لیتیوم-یونی در حال خاموش شدن نیست ، اجازه دهید بسته به روشی کنترل شده و ایمن بسوزد.