نقد و بررسی کامل لپ تاپ ایسوس X555 | بررسی مشخصات ASUS X555

در این مقاله قصد داریم لپ تاپ های سری X555 برند محبوب ایسوس را مورد بررسی قرار دهیم. در واقع دو مدل از لپ تاپ X555 وجود دارد. ایسوس لپ تاپ های این خانواده را در چند پیکربندی مختلف و در چند قاب پلاستیکی با رنگ های متفاوت عرضه کرده است. بر همین اساس دو نوع لپ تاپ X555 عبارتند از مدل X555LA (بدون گرافیک اختصاصی) و X555LD (با گرافیک NVIDIA). در برخی مناطق مدل K555LN نیز وجود دارد . به عنوان یک مدل از لپ تاپ X555 که پیکربندی بالاتری دارد فروخته می شود. لازم به ذکر است با اینکه این تقسیم بندی پیچیده و گیج کننده به نظر می رسد، اما در واقع تمام این مدل ها صرفا به خاطر ویژگی های کوچکی که هر کدام دارند از یکدیگر متمایز می شوند.

نگاهی کوتاه بر مشخصات ASUS X555

لپ تاپ ایسوس مدل X555 در رده لپ تاپ های مقرون به صرفه قرار دارد. پردازنده Core i5، رم 8 گیگابایتی، هارد 1 ترابایتی، گرافیک Nvidia GT920M با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی، نمایشگر 15.6 اینچی و وزن 2.3 کیلوگرمی از ویژگی های لپ تاپ مدل X555 برند ایسوس است. لپ تاپ های سری X شرکت ایسوس لپ تاپ هایی همه کاره است. عضو این خانواده یعنی مدل X555 نیز از این قاعده مستثنی نیست.

همانطور که انتظار می رود، عملکرد این لپ تاپ برای کارهای اداری روزانه بسیار خوب است. مدل X555، ویدئوهای FULL HD و ویدئوهای 4K را بدون هرگونه هنگی و افت سرعت به خوبی نمایش می دهد. همچنین بازی هایی همچون Call of Duty را به خوبی اجرا می کند. از نظر کیفیت ساخت، این لپ تاپ در مقایسه با اکثر لپ تاپ های 15.6 اینچی دیگر سنگین نیست. درب بالایی آن دارای یک طراحی شیک و زیبا است. اما بدنه براق آن مستعد نشان دادن اثر انگشت و حساس نسبت به خط و خش است.

مشخصات فنی لپ تاپ ایسوس X555

قبل از اینکه به جزئیات نوت بوک ASUS X555 بپردازیم، اجازه دهید نگاهی به مشخصات کلی این لپ تاپ بیندازیم:

صفحه نمایش15.6 اینچ با رزولوشن 1366 در 768 پیکسل – TN-براق – غیر تاچ
سیستم عامل (OS)ویندوز 8.1
پردازنده (CPU)Intel Core i5 2.2GHZ
گرافیک (GPU)از نوع Nvidia GeForve 920M با ظرفیت 2 گیگابایت
RAM4GB – 8GB
فضای ذخیره سازی1TB
اتصالات2 عدد پورت USB 3.0 و USB 2.0
وای فای
پورت شبکه
پورت HDMI
اسلات کارت حافظه
بلوتوث
پورت VGA
وزن2.3 کیلوگرم
ابعاد38.2 * 25.6 * 2.58 سانتی متر

طراحی ظاهری

با 2.3 کیلوگرم وزن، X555 از سنگین ترین لپ تاپ های سنتی موجود در این رده قیمتی است . با ضخامت 2.58 سانتی متر، حمل آن در کوله پشتی کمی مشکل می باشد. قسمت جلویی لپ تاپ براق است و نور را بازتاب می دهد و مستعد خراشیده شدن است. لپ های X555 یک لپ تاپ بی صدا محسوب می شود که یک امتیاز برای آن به شمار می رود.

بخش صفحه کلید دارای بدنه فلزی است که ظاهری زیبا دارد و می تواند در برابر تغییرات دمایی مقاومت خوبی داشته باشد. اما بهتر بود شرکت ایسوس از یک نور پس زمینه برای روشن کردن صفحه کلید استفاده می کرد. بخش تاچ پد با ابعاد تقریبی 10.5 در 7.3 سانتی متر کاملا حساس به لمس است و در استفاده های روزمره عملکرد خوبی دارد. همچنین تاچ پد عملکرد چندلمسی خوبی از خود نشان می دهد. ایسوس می گوید در طراحی تاچ پد این لپ تاپ از یک فناوری منحصر به فرد که معمولا در گوشی های هوشمند استفاده می شود بهره برده است.

دکمه های عملکرد موس که در قسمت پایینی تاچ پد قرار دارند برجستگی زیادی ندارند و هنگام فشار دادن، صدای قابل شنیدن از خود تولید می کنند. لازم به ذکر است تاچ پد کاملا صاف به نظر نمی رسد و در قسمت چپ کمی بیشتر از سمت راست عمق دارد. به نظر نمی رسد این موضوع تاثیری روی عملکرد تاچ پد بگذارد اما باعث می شود کنترل کیفیت این جنبه خاص از سری X555 را زیر سوال ببریم.

دکمه های صفحه کیبورد مقاوم به نظر می رسند و می توانند برای مدت های طولانی دوام بیاورند. همچنین تمام پورت های لپ تاپ در دو طرف آن تعبیه شده اند.

کیفیت بدنه به طور کلی متوسط است. بدنه در نیمه سمت راست یعنی جایی که دکمه های اعداد وجود دارد کمی ضعیف تر است. چون در ان قسمت فضای دیسک نوری وجود دارد. درب لپ تاپ مدل X555 ممکن است با یک فشار خم شود و احتمال اینکه بدنه آن را یک ضربه یا فشار آسیب ببیند وجود دارد. اگر چه با این قیمت نمی توان انتظار داشتن درب بسیار محکم را داشت، اما به هر حال شرکت سازنده می توانست در این زمینه قوی تر عمل کند.

صفحه نمایش

شرکت ایسوس برای لپ تاپ مدل X555 خود از یک نمایشگر با رزولوشن 1366 در 768 پیکسل استفاده کرده است. شرکت ایسوس می توانست از نمایشگری با حداقل 1080 پیکسل استفاده کند. کاری که شرکت HP با لپ تاپ بزرگ و در عین حال قدرتمند خود یعنی Pavilion 15 انجام داده است. همچنین صفحه نمایش X555 مانند بدنه آن براق و بازتابنده نور است.

ایسوس همچنین می توانست از پنل های بهتری برای این لپ تاپ بهره ببرد. در حال حاضر پنل ها خیلی روشن نیستند و نور پس زمینه فقط برای استفاده در داخل خانه کافی است. به علاوه وقتی صفحه نمایش از زوایای جانبی مشاهده شود، از کنتراست ضعیف نیز رنج می برند. اگر خیلی سخت گیر نباشید می توانید با این مساله کنار بیایید اما با توجه به اینکه اکثر تولید کنندگان از پنل های بهتر برای مدل های 15 اینچ ارزان قیمت خود استفاده می کنند، چنین توقعی از ایسوس نیز بی جا نیست.

باتری

مدت زمان استفاده از لپ تاپ X555 در شرایط واقعی که وای فای روشن و نور صفحه نمایش در حالت عادی باشد صرفا با استفاده از باتری داخلی، کمی ناامیدکننده به نظر می رسد. مدل Sattelite Pro R50-C در شرایط یکسان می تواند بیش از دو برابر دوام بیاورد. حتی Lenovo Ideapad 110 با ظرفیت باتری داخلی بسیار کمتر می تواند مدت زمان بیشتری آماده به کار باشد.به شما توصیه می کنیم اگر از این لپ تاپ برای دیدن فیلم یا امور روزمره اداری مثل تایپ استفاده می کنید، آن را در حالت Power Saver قرار دهید تا عمر باتری تا حد امکان افزایش پیدا کند. لازم به ذکر است شارژ کامل باتری از صفر تا صد کمی بیشتر از دو ساعت طول می کشد. یکی از باتری های معروف این خانواده با پارت نامبر C21N1347 شناسایی می شود.

اتصالات

پورت های مدل X555 در نزدیکی قسمت جلویی اظلاع جانبی آن قرار دارد. در این حالت دسترسی شما به درگاه ها آسان خواهد بود. اما ممکن است کابل هایی که آن وصل می شوند فضایی را در روی میز کار شما اشغال کنند. انتقال برخی از امکانات لپ تاپ به قسمت پشت آن مثل قفل کنسینگتون یک امتیاز محسوب می شود. لازم به ذکر است درگاه USB نوع C در این مدل وجود ندارد.

اسلات کارت SD در لبه سمت راست لپ تاپ قرار دارد. نقطه ضعفی که در این خصوص وجود دارد این است که وقتی کارت SD به طور کامل در داخل اسلات قرار می گیرد، تقریبا نیمی از آن بیرون زده می شود که ممکن است توسط ضربه یا فشار آسیب ببیند.

عملکرد

لپ تاپ ایسوس مدل X555 نسبتا خنک و بی صدا کار می کند. هوای گرم از طریق دریچه های پشت لولا به سمت صفحه نمایش دمیده می شود. حتی اگر دمای آن کمی هم بالا برود جای نگرانی وجود ندارد. دمای سطح لپ تاپ در حالتی که آماده به کار است در قسمتی که کف دست ها قرار می گیرد و ضلع سمت راستی آن یکنواخت است. با این حال دمای اکثر دکمه های صفحه کلید به 30 درجه سانتی گراد می رسد که نسبت به سطح جلویی دکمه ها یعنی جایی که کف دست ها بر روی آن قرار می گیرد به طور محسوسی بیشتر است.

لازم به ذکر است قسمت صاف زیر صفحه کلید یعنی جایی که کف دست ها آنجا قرار می گیرد دمایی بین 23 تا 24 درجه سانتی گراد دارد. این اختلاف دما تصادفی نیست . علت آن این است که پردازنده و لوله حرارتی دقیقا زیر این ناحیه قرار دارند. با استفاده از Prime95 و FurMark و ایجاد حداکثر بار برای لپ تاپ، دمای سطح تقریبا روی عدد 37 درجه سانتی گراد قرار می گرد که هنوز هم محدوده مناسبی برای تایپ کردن محسوب می شود و در مقایسه با لپ تاپ توشیبا مدل Satellite Pro 50-C که مبتنی بر پردازنده اینتل است خیلی گرم تر نیست. دما در قسمت لولاها به 47 درجه سانتی گراد می رسد. هوای گرم از طریق دریچه های تعبیه شده در قسمت پشتی دستگاه خارج می شود.

همچنین صدای فن داخلی و همچنین هارد این لپ تاپ را تقریبا همیشه خواهید شنید. سیستم خنک کننده هنگام اجرای بازی ها قاعدتا پر سر و صداتر می شود. در یک آزمایش که در فاصله 50 سانتی متری از لپ تاپ انجام شد (یعنی جایی که معمولا سر کاربر در آن نقطه قرار می گیرد) صدای تقریبا 46 دسی بل از لپ تاپ شنیده می شود.

بلندگوهایی که روی بدنه لپ تاپ و به سمت جلو و بالای آن قرار دارند و به اندازه ای که صدای مناسب به گوش کاربر برسانند قدرت دارند. در واقع می تواند گفت که مدل X555 از بلندگوهای قوی و قابل قبولی بهره می برد. لپ تاپ ایسوس مدل X555 دارای بلوتوث، اترنت گیگابیت و وای فای است. در آزمایش انجام شده بر روی وای فای این مدل، وقتی لپ تاپ را در کنار مودم وای فای قرار داده شد، سیگنال مودم به بالاترین حد خود رسید و حتی در فاصله 9 متری از مودم با وجود 3 دیوار میان مودم و لپ تاپ، وای فای عملکرد خوبی داشت.

جمع بندی

در پایان می توان لپ تاپ X555 شرکت ایسوس را به عنوان یک لپ تاپ متوسط دانست. این لپ تاپ ارزانترین یا سریع ترین مدل نیست و بیشترین یا بهترین ویژگی ها را ندارد. اما با در نظر گرفتن قیمتی که شرکت ایسوس برای این لپ تاپ اعلام کرده است، می توان آن را مقرون به صرفه دانست. در یک سو مدل های متالیک این لپ تاپ وجود دارد (که در برخی مناطق K555 نامیده می شود) و در یک طرف مدل های پلاستیکی قرار دارد که برتری آن ها در این است که مدل های رنگارنگ آن در بازار وجود دارد. این لپ تاپ ها گران تر از سایر لپ تاپ های برند ایسوس با پیکربندی مشابه هستند.