نحوه کالیبراسیون نمایشگر

قبل از این که بخواهیم به نحوه کالیبراسیون نمایشگر بپردازیم باید بگوییم کالیبراسیون چیست؟ واسنجی یا کالیبراسیون مطابقت با استاندارد را تعیین می‌کند. کالیبراسیون اندازه‌گیری و تعیین صحت وسیله اندازه‌ گیری در مطابقت با مرجع تأیید شده می ‌باشد. هدف کالیبراسیون ایجاد نظامی مؤثر به منظور کنترل صحت و دقت پارامترهای مترولوژیکی دستگاه ‌های آزمون و وسایل اندازه ‌گیری و کلیه تجهیزاتی است که عملکرد آن ‌ها بر کیفیت فرایند تأثیرگذار می ‌باشد. این کار به منظور اطمینان از تطابق اندازه‌ گیری ‌های انجام شده با استانداردهای جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کالیبراسیون مانیتور برای انجام کارهای حرفه ای و خلاق بسیار مهم است، اما به هرحال هر کسی از تنظیم درست مانیتورش سود می برد. کالیبراسیون دقت رنگ را ارائه می دهد، که بیشتر مشکلات مانیتور از زمان ارسال از کارخانه مثل بهم ریختگی تراز سفیدی یا white balance را برطرف می کند، گاما و مسائل اشباع بیش از حد رنگ ها و همچنین می تواند برای تنظیم رنگ دو نمایشگر مختلف کمک کند.

در این مقاله ما به روش های کالیبره کردن نمایشگر خواهیم پرداخت البته در برخی جاها مرسوم شده است. جدای از این ما در مورد سخت افزار مورد نیاز خود نیز صحبت خواهیم کرد، نحوه تنظیم مانیتور برای کالیبراسیون، و اینکه کدام تنظیمات برای استفاده در داخل نرم افزار بهتر است. ما فکر نمی کنیم این مراحل بیش از حد فنی باشند، مشروط بر اینکه ابزار داشته باشید این یک روند نسبتاً ساده است.

انتخاب سخت افزار

کالیبراسیون مانیتور به وسیله چشم یا بدون ابزار خاص خود امکان پذیر نیست بنابراین برای این فرایند باید یک ابزار کالیبراسیون رنگ خریداری کنید. برای کسانی که مانیتور ارزان قیمت دارند، ممکن است این امر منطقی نباشد زیرا سخت افزار کالیبراسیون می تواند گرانتر از خود مانیتور باشد. اما اگر صفحه نمایش با کیفیت دارید و یا چندین صفحه نمایش دارید، یک ابزار کالیبراسیون رنگ می تواند یک سرمایه گذاری خوب باشد.

ابزارهای کالیبراسیون به طور کلی به دو خانواده تقسیم می شوند: رنگ سنج ها و اسپکتروفتومترها. رنگ سنج ها به خصوص در برخورد با طیف گسترده ای از درخشندگی بسیار خوب هستند بنابراین در خواندن نور کم بسیار عالی هستند و برای اندازه گیری کنتراست نیز بسیار مناسب می باشند. اسپکتروفتومترها در رسیدگی به رنگ دقیق تر و متنوع تر هستند اما برای اندازه گیری نورهای کم، به طور کلی، خوب نیستند.

نگاهی به ارزش و قیمت ها

اما برای اکثر برنامه های خاص و کاربران معمولی، تفاوت اصلی بین این دستگاه ها در قیمت خواهد بود. مانند هر ابزاری می توانید رنگ سنج ها و اسپکتروفتومترهای استاندارد و دقیق را با برچسب قیمت هزاران دلار دریافت کنید. اما برای دستگاه های ابتدایی، رنگ سنج بسیار ارزان تر است. می توانید یک رنگ سنج بسیار توانمند با قیمتی حدود 100 تا 200 دلار داشته باشید. در حالی که اسپکتروفتومترها از بیش از 1000 دلار شروع می شوند، و از دسترس اکثر کالیبراسیون های غیر حرفه ای خارج گردند.

به عبارت دیگر، اگر تازه با کالیبراسیون شروع کرده اید و یک ابزار اساسی اما در عین حال توانمند برای مانیتورهای خود می خواهید بهترین گزینه رنگ سنج خواهد بود. بعد از آن، اگر دقت و توانایی بیشتری مد نظرتان بود به سراغ اسپکتروفتومتر بروید. آنها یک مسیر ارتقاء خوب هستند و این همان چیزی است که ما برای بررسی های خود استفاده می کنیم اما ما آنها را برای افراد عادی پیشنهاد نمی کنیم.

چندین گزینه مختلف رنگ سنج در بازار وجود دارد: محبوب ترین آنها سری X-Rite i1Display و سری Datacolor Spyder هستند. اگر بخواهیم مدل خاصی را پیشنهاد کنیم، X-Rite i1 Display Pro را انتخاب می کنیم. دقیق و سریع است و در انواع مختلف نمایشگر کار می کند. با قیمتی بیش از 200 دلار، فکر می کنیم با توجه به مشخصات، ارزش بسیار خوبی را ارائه می دهد و سری Spyder گرچه کمی ارزان تر است، بنابراین به بودجه شما بستگی دارد.

تنظیم Display

ما سخت افزار کالیبراسیون خود را داریم، اکنون تنظیمات صفحه را انجام می دهیم تا آماده کالیبراسیون شود. در طی فرایند کالیبراسیون ما یک پروفایل ICC ایجاد خواهیم کرد. که در واقع یک جدول نرم افزاری است که به سیستم عامل و برنامه های کاربردی شما می گوید که چگونه رنگ ها را تبدیل کند بنابراین آنها به دقت در صفحه نمایش شما ظاهر می شوند. اما پروفایل های نرم افزاری زیاد دقیق نیستند. آنها در مورد همه برنامه ها کار نمی کنند و این روند ترجمه نمی تواند لزوماً تمام مشکلات مانیتور شما برطرف کند.

به این دلیل این بسیار مهم است که ما در سخت افزار واقعی صفحه نمایش تا حد امکان روند کالیبراسیون را انجام دهیم. هر چه کمتر مشخصات ICC انجام شود، نتایج بهتری خواهیم گرفت. در اکثر نمایشگرهای حرفه ای یا بازی کالیبراسیون آنها با تغییر تنظیمات در صفحه نمایش، چیز زیادی نیست. برای دسترسی به ویژگی های بیشتر کالیبراسیون سخت افزاری، به طور معمول به یک نمایشگر حرفه ای احتیاج دارید.

بهترین نقطه شروع

برای اکثر مانیتورها، تنظیم مجدد تنظیمات در پیش فرض کارخانه آنهاست. با اکثر نمایشگرهای مدرن، این ما را در موقعیت پیش فرض خوبی قرار می دهد که می توانیم با آن کار کنیم. کنتراست یکی از نمونه های تنظیماتی است که به طور کلی از کارخانه بهینه می شود. هر تنظیم که پیش فرض باشد به همان اندازه زیاد است که می توانید بدون تحریف یا قطع تصویر کنتراست را فشار دهید. مشابه با تنظیماتی مانند وضوح، گاما و تندی رنگ ها: اینها به طور پیش فرض بهینه سازی می شوند و تغییر در آنها بر تصویر تأثیر منفی خواهد گذاشت.

CALMAN

با نرم افزارهای پیشرفته تر کالیبراسیون مانند Portrait Display’s CALMAN می توانیم بیشتر به سمت کالیبراسیون برویم و سپس تنظیماتی مانند گاما را بهینه کنیم، کنتراست و اشباع رنگ ها، ابزارهای نرم افزاری حرفه ای. اما CALMAN نرم افزار حرفه ای گران قیمت است. ما از یک ابزار رایگان استفاده می کنیم که مناسب تر برای کالیبراسیون های سطح ابتدایی باشد به همین دلیل در این راهنما توصیه می کنیم برخی از تنظیمات رنگ را در پیش فرض های خود قرار دهید.

طیف وسیعی از تنظیمات وجود دارد که باید قبل از کالیبراسیون صفحه نمایش غیرفعال شوند، اگر می خواهید بهترین تجربه رنگی را داشته باشید. اما در بعضی مواقع مفید نیز هستند. فیلترهای کم نور آبی باید غیرفعال شوند همانطور که باید حالت های تقویت سایه را برای تقلب بازی در نظر بگیرید. ما همچنین توصیه می کنیم ویژگی های کنتراست پویا را غیرفعال کنید حالت های “بهبود” تصویر، گزینه های استرینگ نور پس زمینه یا هر چیز دیگری که تصویر را در صفحه نمایش پردازش می کند.

به عنوان مثال در برخی از مارک های مانیتور مانند LG ما همچنین توصیه می کنیم حالت های سازگار با محیط زیست یا صرفه جویی در مصرف انرژی را غیرفعال کنید زیرا آنها می توانند از طریق جبران درخشندگی روی دقت تأثیر بگذارند.

منبع: Calibrate Your Monitor techspot