کابل فلت لپ تاپ و نوت بوک | راهنمای خرید به همراه 3 نکته مهم

بازکردن هارد ایسوس

کابل فلت ( Flat Cable ) کابل قابل انعطافی است که برای ایجاد ارتباط بین دو قطعه سخت افزار لپ تاپ کاربرد دارد. این کابل برای بسیاری از وسایل مشابه مثل موبایل استفاده می شود . از مزایای این کابل ها، نیاز به فضای کم در قبال در اختیار داشتن رشته های رسانای متعدد است . به گفته تعمیرکاران : مهم ترین برتری Flat Cable نسبت به کابل رشته ای ، پیچ نخوردن آن می باشد. فلت برای اتصال قطعات متحرک بسیار پرکاربرد است که برای قطعاتی مثل اپتیک درایو نوری از آن استفاده می شود. انواع مختلف این کابل ها برای اسمبل قطعات لپ تاپ استفاده شده است. ظاهرا کابل رشته ای برای استفاده در مسیر : اتصال بخش گرافیک  مادربرد لپ تاپ به نمایشگر ، موفق تر عمل کرده است. اگر قصد انتخاب و خرید کابل فلت لپ تاپ را دارید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

در این مقاله در مورد چه نکاتی صحبت می کنیم ؟

  1. معرفی و بررسی انواع کابل ها و فلت هایی که در انواع نوت بوک و لپ تاپ استفاده شده است.
  2. نحوه تشخیص نوع و مدل انواع فلت ها که در قسمت های مختلف دستگاه وجود دارد.
  3. فهمیدن مدل دقیق فلت برای انتخاب و خرید کالا.

اهمیت فلت برای لپ تاپ

از لپ تاپ ها و انواع نوت بوک های دوستداشتنی به عنوان یک رایانه حمل شونده انتظار داریم که سبک و کم حجم باشند. بسیاری از قطعات و قسمت های مختلف آن، ابتدا به صورت جداگانه ساخته شده ، سپس در کارخانه های سازنده لپ تاپ مونتاژ شده است. بزرگترین تفاوت لپ تاپ با تلفن همراه همین است! شما می توانید برای جایگزینی قطعات فرسوده دستگاهتان، با دست باز اقدام کنید. اما همانطور که گفتیم اکثر این قطعات به کمک فلت کابل ها به یکدیگر متصل شده است. اگر برای بازکردن لپ تاپ اقدام کنید، انواع کابل های فلت تقریبا در همه جای دستگاه شما قابل رویت است. در ادامه با پر کاربرد ترین نوع استفاده از Flat Cable که برای رایانه های همراه در نظر گرفته شده آشنا می شویم. دانستن این اطلاعات برای خرید یا جایگزینی این رابط های اتصال، خالی از لطف نیست. اگر کابل و فلت لپ تاپ شما معیوب شده بهتر است بجای تعمیر کردن آنرا جایگزین کنید. در ادامه شما را با انواع Flat Cable آشنا می کنم تا در روند جستجو و خرید کابل و فلت لپ تاپ یا نوت بوک خودتان ، راحت تر باشید.

شماره یک : کابل انتقال تصویر ( Screen Flat Cable )

مهم ترین فلت دستگاه شما، در واقع کابل فلت تصویر لپ تاپ است. این کابل وظیفه دارد قسمت پائینی و بالا تنه دستگاه را بایکدیگر مرتبط کند. ماحصل این ارتباط، تصویری واضح ، شفاف و بدون نویز خواهد بود. این کابل ها از هر نوعی که باشند احتمالا بعد از مدتی به علت باز و بسته کردن زیاد لپ تاپ ، آسیب دیده و نیاز به خرید و تعویض دارند. البته سایر قطعات مهم مثل : هارد دیسک ( درایو حافظه ) یا قطعات مهمی مانند: کیبورد ، درایو نوری ویا برد های کوچک USB برای برقرای اتصال از انواع مختلف این کابل ها استفاده می کنند. آنها به راحتی و معمولا بدون نیاز به لحیم کاری، قسمت های مختلف سیستم را بایکدیگر مرتبط می کنند.خیلی از کاربران از تعمیرکاران پارتاکو سوال می کنند : آیا فلت LCD قابل تعمیر است ؟ توصیه ما خرید است نه تعمیر! البته در بعضی از موارد خاص که کالا در بازار موجود نیست ، احتمالا بتوانیم کابل تصویر شما را تعمیر کنیم.

چرا سلامت کابل انتقال تصویر لپ تاپ مهم است؟

قبلا به کابل انتقال تصویر لپ تاپ ( Screen Flat Cable ) اشاره کردیم . این کابل یکی از مهم ترین اتصالات دستگاه است. فلت تصویر از طریق کانکتور به ( فاز گرافیک ) مادربرد لپ تاپ متصل می شود. این کابل پس از اتصال به Mainboard از کنار لولای ( سمت چپ ) رد شده و سر دیگر آن به نمایشگر دستگاه متصل می شود. این کابل متصل کننده به علت باز و بسته شدن درب لپ تاپ معمولا آمار قطعی و خرابی زیادی دارد. دوستان عزیز، برای خرید و تعویض این کابل باید حتما نکات فنی مرتبط با آن را در نظر بگیرید. اگر تصویر نمایشگر دچار مشکلات قطع و وصل شدن هست به شما توصیه می کنیم سلامت فلت را بررسی کرده و در صورت لزوم برای خرید و جایگزینی آن اقدام کنید.

برای خرید کابل فلت تصویر باید از مدل دقیق آن آگاهی داشته باشیم. هر کدام از قطعات لپ تاپ دارای کد شناسایی اختصاصی هست که معمولا روی آن نوشته شده . این شناسه اختصاصی پارت نامبر است. البته بسیاری از این کدها با یکدیگر مشابهت داشته و قابلیت جایگزینی دارند. به هر حال لازم است مدل دقیق فلت را بدانید و سپس ، نمونه مناسب و مطابق را جایگزین کنید.

itstillworks

شماره دو : کابل و فلت انتقال دیتا ( SATA – IDE Flat Cable )

لپ تاپ و سایر کامپیوترها مجهز به نوعی حافظه ( دائمی ) هستند. این حافظه های اینترنال با فرم فاکتور 2.5 اینچ و داخل لپ تاپ قابل نصب هست. حافظه داخلی که از نواع هارد دیسک مغناطیسی یا حافظه اس اس دی هست ، معمولا در سمت راست و پایین لپ تاپ یا نوت بوک نصب می شود که البته نزدیک مادربرد لپ تاپ تعبیه شده است. معمولا برای ایجاد ارتباط بین مادربرد و این حافظه از نوعی کابل انتقال دیتا استفاده می شود. این کابل ها از یک سو به کاکنتور SATA  و یا سوکت IDE  مجهز است و از سمت دیگر به وسیله کانکتور مخصوصی به مادربرد متصل می شود. نکات مهم خرید کابل حافظه شامل این موارد می شود :

تکنیک های عیب یابی رایانه ای با روش آزمایش و خطا ، اجزای دردسر ساز سیستم را شناسایی می کنند. بهترین راه عیب یابی استفاده از متدی است که با تست ساده ترین ویژگی های سیستم شروع شده و به پیچیده ترین آنها ختم می شود. برای عیب یابی هارد بهتر است قبل از هرچیز از ورود جریان برق اطمینان پیدا کرده و سپس کابل انتقال دیتا را بررسی کنید.

computerweekly

شماره سه : کابل فلت فلکسی Flexible Flat Cable

کابل های فلت ( مسطح ) لپ تاپ انواع گوناگونی دارند. اغلب این فلت ها رشته های رسانایی هستند که به وسیله روکش های عایق و محافظ با ظرافت خاصی کنار یک دیگر مونتاژ شده اند. مسیر انتقال رسانا می تواند از انواع فلز و یا سایر مواد مثل گرافیت ساخته شود. یکی از انواع آنها را می توانید ( در مدل هایی که یک سر فلت مستقیما به کیبورد متصل است ) به عنوان متصل کننده کیبورد لپ تاپ به مادربرد مشاهده کنید. یا مثلا فلت هایی که برد های کوچک لپ تاپ را به مادربرد متصل کرده اند ( نوع دیگری ) از این فلت ها هستند. این نوع از فلت کابل ها را به عنوان کابل انتقال دیتا نیز می شناسند. نکاتی که باید هنگام خرید Flexible Flat Cable به آنها توجه کنیم شامل موارد زیر می باشند:

  1. طول و عرض کابل را بطور دقیق اندازه گرفته و بررسی کنید.
  2. تعداد و فاصله سری رشته ها را بررسی کنید ( باید نسخه جایگزین با کابل شما یکسان باشد )
  3. نوع و جهت مساوی و معکوس شده سر کانکتور یا سوکت فلت ها را بررسی کنید.

همانطور که قبلا اشاره کردیم یکی از مهمترین مزایای کابل فلت ، گره نخوردن آن است. برای معرفی دیگر مزایای این نوع کابل می توان به عدم نیاز به لحیم کاری ( برای اتصال ) اشاره نمود. این ویژگی ، روند تعمیر لپ تاپ را سهولت می بخشد. اتصال این کابل ها ( به برد ) به وسیله کانکتور فلت انجام می شود. این کابل ها در ابعاد آزاد قابل تهیه هستند . کابل فلت Flexible Flat Cable به صورت رول در بازار موجود است و در انتخاب طول مورد نیازتان ( تقریبا ) آزاد هستید.

سایر کابل های لپ تاپ

کابل های Flexible Flat Cable مجموعه ای از اتصالات موازی هستند که در ابعاد و تعداد رشته های مختلفی ساخته شده اند. یعنی یکی از تفاوت های انواع کابل مسطح ، تعداد رشته هایی است که به صورت موازی در کنار هم قراردارند. هرچه تعداد این مسیرها بیشتر باشد ممکن است عرض کابل افزایش پیدا کند. اما معمولا اگر یک کابل 12 رشته ای ( کابل A ) 2.5 سانتی متر عرض داشته باشد، در یک کابل 12 رشته ای دیگر ( کابل B ) ممکن است پهنای هرکدام از رشته ها بیشتر باشد، در نتیجه عرض کابل افزایش پیدا کرده و کابل پهن تر می تواند تا 3 سانتی متر عرض داشته باشد. البته این موضوع قانونمند نیست. از این کابل ها در ابعاد ظریف تر برای برقراری اتصال مدار های کوچک و برد های جانبی لپ تاپ استفاده شده است.

نکات مهم

مهم ترین نکته برای خرید کابل فلت لپ تاپ !

انواع کابل فلت لپ تاپ معمولا برای مصارف مشخصی ساخته شده و ابعاد و فرم آنها مشخص است. یکی از تفاوت های قابل توجه این کابل ها در نوع محل اتصالشان است. انواع کابل از نظر اتصال و فرم فاکتور در چند گروه طراحی و ساخته می شود. لطفا به تصویر زیر دقت کنید :

  • فروش انواع کابل فلت تصویر ایسوس ، لنوو ، ایسر ، دل
  • انواع کابل هارد لپ تاپ HP و DELL از نوع صنعتی
  • انواع کابل و اتصالات دستگاه های سونی و توشیبا
  • کابل اتصال میینی بورد به مادربرد لپ تاپ

بسیاری از مشکلات لپ تاپ ممکن است به علت خراب شدن کابل های اتصال اتفاق افتاده باشد. قطع شدن USB یکی از این موارد است. زمانیکه قصد دارید برای تعمیر لپ تاپ خودتان مراجعه کنید از تعمیرکار بخواهید این موارد را بررسی کند. اگر به دنبال مرکز تعمیرات لپ تاپ در اصفهان هستنید به ما هم سری بزنید. باتشکراز شما بابت وقتی که به خواندن این مقاله اختصاص دادید.