معرفی و آشنایی با پورت های اصلی لپ تاپ

در لپ تاپ ها متناسب با نوع طراحی و کاربرد ممکن است پورت های متنوعی بکار برده شود ولیکن دسته ای از پورت ها بین همه مدل ها و برندها مشترک است جزء استانداردها محسوب می شود. در اینجا برای آشنایی با پورت های لپ تاپ سعی شده به پورت های اصلی لپ تاپ ها بپردازیم.

پورت HDMI:

این مورد از پورت های لپ تاپ با نام کامل High Definition Multimedia Internet یکی از پورت‌های استاندارد تعبیه شده در لپ‌تاپ‌‌ها برای انتقال تصویر و صدا است. پورت HDMI لپ تاپ انتخاب خوبی برای ارسال تصاویر با وضوح و کیفیت بالاست. قابلیت دیگر این پورت انتقال محتوا بدون انجام عمل فشرده‌ سازی بر روی تصاویر و صداهاست. این قابلیت برای کار با کنسول‌ های بازی، دروبین‌های فیلم‌برداری، سیستم DVD-player، سیستم‌های حرفه‌ای صوتی و تصویری، دوربین‌های دیجیتال، موبایل و تجهیزات دیگری از این دست کاربرد دارد.

جک 3.5 میلیمتری هدفون (3.5mm Audio Jack):

این رایج‌ ترین جک مورد استفاده در جهان است که به اکثر گوشی‌ های هدفون و بلندگوهای سیمی وصل می‌ شود. اکثر یا همۀ دستگاه‌ های امروزی دارای دو جک صوتی یکی برای میکروفن و دیگری برای هدفون هستند.

رابط اترنت (Ethernet):

این پورت های لپ تاپ معمولاً در لپ‌ تاپ‌ های تجاری (business laptops) و کامپیوترهای رومیزی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. کاربرد پورت اترنت برقراری ارتباط با شبکه اینترنت است. البته با رایج شدن شبکه‌ های بی‌سیم WiFi این پورت دیگر کمتر مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

پورت USB Type-A USB 2.0:

از پورت های لپ تاپ یکی از پرکاربردترین‌ هاست چون اتصال اکثر لوازم جانبی به لپ تاپ از طریق این پورت صورت می‌ پذیرد. معمولاً تعداد پورت های USB تعبیه شده در لپ تاپ بین ۲ تا ۴ عدد است.

پورت ایساتا (E SATA):

این مورد از پورت های لپ تاپ در صورت استفاده می‌ تواند ظرفیت هارد لپ تاپ شما را بدون کاهش عملکرد سیستم، افزایش دهد. درحقیقت، هارد دیسک کامپیوترهایی که مجهز به پورت eSATA هستند، به لحاظ عملکرد عملاً بهتر از هارد داخلی لپتاپ ها کارایی دارد. کاربرد دیگر پورت ایساتا اتصال درایور های DVD به لپ تاپ است.

پورت کارت حافظه SD:

چنانچه لپ تاپ ها شما دارای پورت حافظه SD داخلی باشد، زمانی که می خواهید تصاویر دوربین خود را بدون استفاده از کابل USB یا سیستم همگام سازی ابری با سرعت نسبتاً بالا به کامپیوتر انتقال دهید.

پورت USB Type-C:

این پورت جدیدا به بازار معرفی شده است و کارشناسان بر این باورند که پورت یو اس بی Type-C پورتی است که آینده را از آن خود خواهد کرد. از استاندارد USB نسخه‌های مختلفی تا کنون طراحی و بکار برده شده است که برخی از آن ها موفق بوده و برخی هم ناموفق بوده‌اند.

پورت VGA:

امروزه پورت VGA که پورت D-Sub یا DE-15 نیز نامیده می شود و یک رابط آنالوگ قدیمی برای پخش ویدیو است و تقریبا برای لپ تاپ های حال حاضر منسوخ شده است؛ اما در بسیاری از لپ تاپ های قدیمی، صفحه نمایش های جدید و یا نمایشگرها و ویدیو پروژکتورهای قدیمی دیده می شود.

ممکن است در برخی از وسایل تنها گزینه موجود برای اتصال، همین پورت باشد؛ اما به دلیل اینکه ضخامت این پورت زیاد است و قدرت آن نیز به اندازه دیگر پورت های مورد استفاده برای پخش ویدیو نیست، امروزه دیگر اکثر لپ تاپ ها با این پورت عرضه نمی شوند.