معرفی انواع خنک کننده لپ تاپ

داغ شدن لپ تاپ ها و نوت بوک ها یکی از دغدغه ی اصلی افرادی است که در طول روز استفاده ی زیادی از کامپیوتر شخصی خود دارند. همانطور که می دانید گرما، تاثیر زیادی بر کاهش طول عمر لپ تاپ دارد، چرا که بیشترین استهلاک و فرسایش را برای قطعات داخلی به همراه دارد.

کوچک بودن کابینت و عدم دفع بهینه گرما در لپ تاپ ها، باعث خرابی و افت کارایی می شود. با توجه به پیشرفت های اخیر، راه حل هایی از جمله فن های خنک کننده، واتر کولرها، هیت سینک ها و… برای این مشکل تدارک دیده شده است.

معرفی انواع خنک کننده لپ تاپ

همانطور که می دانید بیشترین خرابی در اثر گرمای CPU، باتری، چیپ ست گرافیک ایجاد می شود. به همین خاطر، هنگامی که شما ساعت ها مجبور به کار کردن با لپ تاپ و با برنامه های سنگین هستید، توصیه ی ما استفاده از خنک کننده لپ تاپ است.

کول پدها کول پدها

یکی از مواردی هستند که اکثر افراد برای خنک سازی، زیر لپ تاپ خود قرار می دهند. اکثر کول پدها توسط USB به سیستم وصل می شوند. متاسفانه در برخی کول پد ها شاهد این مورد هستیم که فن به حداکثر قدرت خود نخواهد رسید و میزان مناسب ولتاژ را رد نخواهد کرد. توجه داشته باشید که هنگام خرید از ولتاژ واقعی آن مطلع گردید. کول پدهایی با بدنه ی فلزی در اولویت قرار دارند چرا که فلزات رسانای خوبی برای انتقال گرما هستند.

تشک های خنک کننده لپ تاپ

نمونه ی دیگری از انواع خنک کننده لپ تاپ، تشک های خنک کننده لپ تاپ، که همان فن های خنک کننده ی زیر لپ تاپی می باشند اما در قالب جدیدتر و ضخامت و وزن کمتر، پدیده ای نو و گزینه ای مناسب برای کسانی است که دائماً در حال تغییر مکان برای کار با لپ تاپ هستند.

چند راه حل ساده برای خنک نگه داشتن لپ تاپ

باید در نظر داشته باشیم که همیشه خنک کننده لپ تاپ نمی تواند جوابگوی خنک شدن سیستم ما باشد.

در برخی از لپ تاپ های مخصوص بازی مانند لپ تاپ‌های سری ROG ایسوس و یا لپ تاپ‌های سری G شرکت MSI برای هر یک از قطعاتی که گرمای زیادی تولید می‌کنند، فن و گرما گیر مجزایی طراحی و ایجاد شده است و هر یک از فن‌ها روند تهویه هوا را به صورت مجزا انجام می دهند.سعی کنید لپ تاپ خود را روی رختخواب و یا قالی قرار ندهید. چرا که روند گردش و تهویه هوا به سختی صورت می گیرد.

اگر به زیر لپ تاپ خود دقت کنید متوجه پایه های پلاستیکی زیر آن می شوید. این بدان معناست که به خودی خود اگر لپ تاپ را در سطح صاف و هموار مانند میز قرار دهید هوا می تواند جریان پیدا کند و در نتیجه گرمای دستگاه را به حداقل برساند. از آورکلاک کردن لپ تاپ که به منظور افزایش سرعت اجزا سخت افزاری انجام می شود، خودداری کنید. این کار حرارت لپ تاپ را بیشتر می کند.

میزان بارگذاری پردازنده را کم کنید. این کار هم برای سیستم عامل ویندوز و هم مک قابل اجرا است؛ اما در ویندوز ساده تر است. سعی کنید ساعات کار با سیستم خود را در روز کاهش دهید.