مشکل تصویر و گرافیک لپ تاپ

مشکل تصویر و گرافیک لپ تاپ : کارت تصویر (که به آن به عنوان کارت گرافیک، GPU، درایور فیلم، کارت نمایش یا آداپتور گرافیکی نیز گفته می شود) بخش مهمی از کامپیوتر شما است. هر مشکلی در کارت ویدئو می تواند بر عملکرد رایانه شخصی / لپ تاپ شما تأثیر بگذارد، لذت بازی شما را خراب کند، تجربه تماشای فیلم را مختل کند یا کارهای فشرده سازی 3 بعدی را کاهش دهد.

این پست شما را با راه حل های احتمالی برای خطاهای مختلف درایور کارت گرافیک / GPU راهنمایی می کند؛ مشکلات صفحه نمایش، پخش ویدیو و عملکرد کُند کامپیوتر در هنگام پخش / پردازش فیلم های HD و غیره. ما این مشکل را در زمینه کارت گرافیکی یکپارچه (متصل به مادربرد) پوشش خواهیم داد و کارت گرافیک اختصاصی مانند NVidia GeForce ، ATI Radeon و سایر.

چگونه می دانید کارت گرافیک شما آسیب دیده است یا کار نمی کند؟

تصاویری تحریف شده معمولاً کارت ویدئویی آسیب دیده یا خراب را نشان می دهند. در زیر عمده ترین دلایل بروز مشکلات کارت گرافیک را آورده ایم:

قبل از عیب یابی مشکلات کارت گرافیک، بررسی های فیزیکی انجام می شود

کارت گرافیک همیشه دلیل مشکلات ویدیویی نیست. بعضی اوقات، مشکلات ناشی از سایر جنبه های مربوط به سخت افزار به شرح زیر است:

اتصال سست:

مشکلات تصویری به دلیل اتصال سست بین کامپیوتر و کارت گرافیک ایجاد می شود. اطمینان حاصل کنید که کابل ویدئو خوب است و به درستی وصل شده است. در غیر این صورت کابل معیوب را تعویض کنید.

شکاف کارت گرافیک را تعویض کنید:

این مشکل ممکن است ناشی از شکاف کارت حافظه PCI باشد. کارت گرافیک خارجی خود را در شکاف دیگر قرار دهید و ببینید که آیا این مشکل را برطرف می شود یا خیر.

مانیتور را بررسی کنید:

مشکلات نمایش فیلم می تواند به جای کارت گرافیک، مربوط به مانیتور باشد. با تعویض مانیتور ممکن است مشکل برطرف شود.

کارت گرافیک دیگری را تست کنید:

اگر از کارت اختصاصی NVidia GeForce یا AMD استفاده می کنید، آن را با کارت دیگری با مشخصات مشابه جایگزین کنید. اگر مشکل برطرف شد، کارت گرافیک قدیمی شما نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.

درایورهای صوتی خود را بررسی کنید:

آیا کامپیوتر در حین بازی کردن خراب می شود؟ این ممکن است به دلیل سخت افزار صدا باشد. برای بررسی این احتمال، سخت افزار صدا را بطور موقت از طریق مدیریت دستگاه در کامپیوتر خود غیرفعال کنید. اگر حل شد، این مشکل از سیستم صوتی است. درایورهای کارت صدا را از وب سایت سازنده مجدداً بارگیری کنید.

“Device Status” کارت گرافیک خود را بررسی کنید:

به Device Manager > Display adapters بروید. روی کارت گرافیک خود راست کلیک کرده و بر روی Properties کلیک کنید. Device Status اگر خطای کارت فیلم مانند Code 43 یا Code 12 را نشان می دهد، مشکل کارت ویدیو است. برای رفع این خطا، روش های عیب یابی داده شده را دنبال کنید.

اگر فیلم های شما پخش نمی شوند و وضعیت دستگاه کارت گرافیک شما “او به درستی کار می کند” خوانده می شود، ممکن است فیلم خراب باشد. در این حالت به یک نرم افزار تعمیر فیلم مانند Stellar Repair for Video احتیاج دارید که می تواند خرابی های تصویری و صوتی را در فیلم های آسیب دیده ترمیم کند. این نرم افزار اشکالات ویدیویی، پرش تصویری، صدای گمشده، تاخیر ویدئویی و سایر مشکلات را برطرف می کند.

نحوه رفع مشکلات کارت ویدیو

بعد از بررسی های فیزیکی و رفع مشکل، اگر مشکل نمایش کامپیوتر همچنان ادامه دارد، به روش های عیب یابی زیر بروید:

درایورهای کارت ویدیو را ارتقا دهید

به روزرسانی درایورهای کارت ویدیویی اشکالات را برطرف کرده و ویژگی های جدیدی را اضافه می کند. این کمک می کند تا فیلم ها و بازی های با کیفیت بالا، یکپارچه انجام شود. مشکلات پرش نمایش فیلم بعد از به روزرسانی درایورهای کارت NVidia / Intel HD / AMD شما برطرف می شود.

به طور خودکار درایور کامپیوتر شخصی را به روز کنید:

 Settings > Update & Security > Windows Update > Check for updates

غیر فعال / فعال کردن کارت گرافیک

برای تعمیر کارت گرافیک “مشکل نمایش”، درایور کارت را غیرفعال یا فعال کنید. شما می توانید از این روش برای رفع کارت های ویدیوی یکپارچه و همچنین کارت گرافیک اختصاصی (خارجی) استفاده کنید.

برای غیرفعال کردن درایوهای کارت ویدیو مراحل زیر را دنبال کنید:

اکنون با مراجعه به مدیر دستگاه در رایانه شخصی یا لپ تاپ خود و دنبال کردن این مراحل، کارت گرافیک را دوباره فعال کنید.

درایورها را نصب و نصب مجدد کنید

درایورهای گرافیکی را برداشته و سپس رایانه را مجدداً راه اندازی کنید. ویندوز بعد از ویندوز به طور خودکار درایورها را نصب می کند. برای حذف راننده مراحل زیر را دنبال کنید:

حذف درایورهای صفحه نمایش و سپس نصب مجدد بیشتر مشکلات کارت های ویدیویی را برطرف می کند. همچنین مشکل نصب نامناسب درایور صفحه نمایش را برطرف می کند.

NVidia و AMD ابزارهای خاصی را برای حذف و نصب مجدد درایورهای گرافیکی ارائه می دهند. با این حال، این موارد باید فقط در صورت عدم موفقیت فرآیند حذف / نصب مجدد ویندوز مورد استفاده قرار گیرد.

کارت گرافیک خنک و تمیز باشد

آیا CPU شما بعد از مدتی داغ می شود؟ یا فیلم ها و بازی های شما بعد از چند دقیقه متوقف می شوند؟ این ممکن است به دلیل گرمای بیش از حد مادربرد یا کارت ویدیو باشد. کامپیوترها در هنگام کار، گرما ایجاد می کنند. اگر این گرما به درستی از بین نرود، ممکن است به دلیل گرمای بیش از حد به مادربرد و کارت گرافیکی آسیب برساند. گرمای بیش از حد می تواند باعث خرابی کارت گرافیک، پرش در نمایش فیلم شود.

برای رفع این مشکل، باید دستگاه را باز کرده و شرایط فن را بررسی کنید. توصیه می شود برای خنک کردن دستگاه، از تکنسین کمک بگیرید که گرد و غبار داخل فن ها را تمیز کند یا یک فن کیس یا فن های مخصوص نصب کند. اگر مادربرد یا کارت گرافیک اختصاصی به دلیل گرمای بیش از حد آسیب دیده است، باید آنها را تعویض کنید.

کارت ویدیوی خود را جایگزین کنید

خرید کارت ویدیوی جدید تنها گزینه زمانی است که کارت موجود به دلیل گرم شدن بیش از حد یا اورکلاک آسیب دیده است، یا قدیمی شده است. اگر از یک کارت ویدیوی یکپارچه استفاده می کنید، کل مادربرد را جایگزین کنید. قبل از خرید، استفاده خاص از کارت گرافیک را در نظر بگیرید. گیمرها یا متخصصان ویرایش ویدیو برای پردازش گرافیکی سنگین به یک پردازنده گرافیکی قدرتمند تر نیاز دارند.

مشکل کارت گرافیک می تواند مربوط به سخت افزار یا نرم افزار باشد. این وبلاگ چندین علائم سراست را برجسته خواهد کرد که خرابی یا آسیب در کارت گرافیک شما را مشخص، و توصیه می کند که قبل از حرکت به سمت روش های عیب یابی، بررسی های فیزیکی را انجام دهید. کارت گرافیک شما ممکن است همیشه دلیل عدم کیفیت فیلم یا عملکرد آن نباشد.

این ممکن است به دلیل وجود یک کابل معیوب یا مانیتور صفحه نمایش باشد، یا خود فیلم ممکن است خراب شده باشد و به یک نرم افزار تعمیر نیاز داشته باشد. روش های عیب یابی هم به جنبه های سخت افزاری و هم نرم افزارهای مربوط به مشکلات کارت ویدیویی پرداختند. مشکلات سخت افزاری پس از معاینه فیزیکی کارت گرافیک و حفظ دمای مطلوب قابل رفع است. مشکلات نرم افزار کارت ویدیو با به روزرسانی یا نصب مجدد درایورها یا غیرفعال کردن / فعال کردن کارت های گرافیکی برطرف می شود. اگر هیچ یک از این روش ها کار نکند، کارت گرافیک شما آسیب دیده است و باید تعویض گردد.

منبع: stellarinfo