قطعات اوراقی و استوک لپ تاپ ارزش خرید کردن دارند ؟

آیا قطعات استوک و اوراقی لپ تاپ ارزش خرید دارد ؟

لپ تاپی که از جعبه و بسته بندی اولیه خارج شود را دستگاه استوک می نامند. شاید از لپ تاپ استوک فقط به عنوان نمونه نمایشی استفاده شده باشد ولی همانطور که می دانید دستگاه های کارکرده ، لپ تاپ هایی هستند که برای مدتی هر چند کم یا زیاد از آنها استفاده شده است. به هرحال برخی از انواع این دستگاه ها به دلایل مختلفی مثل : مشکلات سخت افزاری و یا عیوب ظاهری از انبار قطعات استوک لپ تاپ سر در می آورده. یا اینکه بازیافت می شوند. البته بازدهی قطعات آنها با میزان کارکرد دستگاه ارتباط مستقیمی دارد . اما اینکه چرا این لپ تاپ ها اوراق می شوند و کدام از قطعات آنها ارز ش خرید دارند را در ادامه مرور می کنیم. بامن همراه باشین …

برخی از دلایل مختلف اوراق کردن لپ تاپ

برخی از لپ تاپ ها وقتی از کار افتاده می شوند به بخش قطعات اوراقی فرستاده شده تا قطعات سالم آنها آرشیو و طبقه بندی شوند. خیلی ار آنها هرگز روشن نمی شوند. بعضی از اینگونه دستگاه ها با دلایلی مثل : ضربه های سخت و یا آبخوردگی ازکار می افتند. اما بهتر است بدانید لپ تاپ هایی که اوراق می شوند بلا استفاده هستند اما به درد نخور نیستند. دلیل این موضوع به ساختار آنها ارتباط دارد. در ادامه با بررسی دلایل اروراق کردن لپ تاپ با این قضیه بیشتر آشنا می شوید

لپ تاپ هایی که ارزش تعمیر کردن ندارند

بسیاری از لپ‌تاپ های که بطور اساسی خراب می شوند سال های زیادی از عمر آنها گذشته است. این رایانه ها قدرت ندارند تا بتوانند ( مثل سابق ) همه درخواست های کاربرشان را اجابت کنند. چنین دستگاه هایی برای رفع احتیاجات دم دستی مثل : انجام امور حسابداری و کارهای سبک کاربرد دارند. اما وقتی خراب می شوند و مشکل آنها هزینه بر باشد تعمیر آنها از نظر صاحابشان کار معقولانه ای نیست. معمولا این دستگاه ها بعد از خراب شدن اوراق می شوند. اگر قطعات آنها با ارزش باشد آرشیو می شوند و در غیر اینصورت دستگاه اسقاط شده و به جمع زباله های وسایل الکترونیکی می پیوندد.

لپ تاپ هایی که برای تعمیر کردن صرفه اقتصادی ندارند

خیلی از لپ تاپ هایی که از کار افتاده می شوند ممکن است قابلیت تعمیر داشته باشند، اما کاربر آنها ترجیح می دهد دستگاهش را تعمیر نکند. در بعضی از مواقع خرید قطعه لپ تاپ و جایگزینی آن با قطعه معیوب ارزش هزینه کردن را ندارد. این موضوع دلیل مهمی است تا بسیاری از لپ تاپ ها را تعمیر نکنند. مثلا تعمیر لپ تاپ i7 قدیمی که به علت خراب شدن مادربرد بلا استفاده شده است ممکن است از نظر خریدارش بصرفه نباشد.

لپ تاپ هایی که قطعات آنها پیدا نمی شود

بعضی از لپ تاپ ها در تعداد کمتر و یا بصورت سفارشی تولید می شوند و یا اینکه بازار هدف تولید کنندگان آنها با منطقه خاورمیانه متفاوت است. خیلی اوقات پای یک یا چند نمونه از این لپ تاپ ها به سرزمین ما باز می شود. اما به علت اینکه بازاری برای آنها در نظر گرفته نشده قطعات آنها کم یاب و یا نایاب هستند. قطعات این دستگاه ها برای کاربرانشان خیلی ارزشمندند. زیرا از کار افتادن یکی از قطعات جزئی آنها می تواند برای لپ تاپ دردسر ایجاد کند.

کدام یک از این قطعات استوک ارزش خرید دارند

شاید لپ تاپ شما هم شرایط خاصی دارد و خرید قطعات آن را به چالش کشیده است. توصیه ما به شما اینست که در مرحله اول و از طریق مشاوره با تعمیرکار شرایط دستگاه خودتان را سنجش کنید. اما آنچیزی اهمیت دارد این ست که یک قطعه دست دوم و یا استوک می تواند جان لپ تاپ شما را نجات داده و دو تا سه سال به عمر آن بیفزاید.
بعضی از قطعات مثل باتری لپ تاپ مصرفی هستند. معمولا عمر مفید آنها از روز اول رو به زوال است. بعضی از قطعات هم مثل : فن لپ تاپ استهلاک بالایی دارند و مدام در حال کار هستند. به هرحال لپ تاپ هم مثل هر وسیله الکترونیکی دیگری عمر مفیدی دارد که بر حسب زمان محاسبه می شود. اما صحت و سلامت قطعات به کاربر آن و طریقه استفاده از لپ تاپ هم بستگی دارد. سلامت بعضی از قطعات مثل : قاب و لولا لپ تاپ به طول عمر آنها ارتباطی ندارد. 

تصمیم ما برای اینکه قطعه اوراقی یا استوک بخریم یا نه با هزینه پرداختی و بازدهی قطعه خریداری شده ارتباط مستقیم دارد. همانطور که گفتیم ، کار کردن درست قطعه دست دوم لپ تاپ از جوانب مختلفی قابل تامل و بررسی است . اما آنچه که برای شما به عنوان خریدار اهیت دارد سالم بودن قطعه خریداری شده است. آسیب ها و سلامت قطعات اوراقی دو حالت دارد :

1- مثال اول : خرید قطعاتی مثل رم لپ تاپی که به علت آبخوردگی و سولفاته شدن طولانی مدت از کار افتاده است ارزش ریسک کردن را ندارد. اینگونه آسیب ها سلامت همه قطعات سخت افزار را زیر سوال می برد. اما خرید قاب یا لولا چنین دستگاهی مشکلی ایجاد نمی کند.

2- مثال دوم : ممکن است با اینکه مدت زمان زیادی از عمر لپ تاپ نگذشته اما قاب آن به علت ضربه شدید و یا برخورد با سطح سخت دچار شکستگی اساسی شده و یا جای پیچ های لولا آسیب دیده باشد.

3- مثال سوم : شاید در مدل لپ تاپ شما یکی از قطعات اصلی مثل مادربرد نایاب باشد. اگر مادربرد لپ تاپ مشابهی به علت در نظر نگرفتن شرایط مناسب تهویه دچار آسیب شده و غیر قابل تعمیر باشد. این موضوع برای کیبورد دستگاه اشکالی ایجاد نمی کند.

اگر دلیل اوراق شدن مشخص باشد و بدانید آیا مشکل لپ تاپ ( اوراقی ) برای سلامتی قطعه مورد نظرتان مخاطره آمیز بوده یا نه ممکن است در انتخاب و تصمیم گیری شما اثر بگذارد. شاید با دانستن حال و احوال قطعه ، خیالتان راحت شود. اما در بسیاری از موارد، شما از سابقه لپ تاپ اوراقی خبر ندارید. در هر صورت اگر قطعه مد نظرتان سالم به دستتان برسد قرفی ندارد چه بلایی سر دستگاه قبلی آمده. آنچه که اهمیت دارد معتبر بودن مرکز فروش قطعات لپ تاپ است. در چنین مواقعی اعتماد به دانش فنی و اعتبار فروشگاه بهترین تصمیم خواهد بود.

 

  1. ترجیها شارژر و باتری دست دوم نخرید. اما اگر مصمم هستید باید قطعه اورجینال و کم کار باشد.
  2. اینکه تمام کلید های کیبورد استوک ( لپ تاپ ) سالم است یا خیر قابل بررسی و توافق است.
  3. اگر می خواهید فن دست دوم بخرید از سلامت گردش موتور و قدرت کافی آن اطمینان پیدا کنید.
  4. هنگام خرید السیدی استوک لپ تاپ سلامت سطح نمایشگر و پیکسل ها توافقی است .
  5. لولای استوک باید هنگام نصب روغن کاری و ریگلاژ شود.