صفر تا صد تنظیمات باتری لپ تاپ در ویندوز 10

آموزش تغییر تنظیمات باتری لپ تاپ

تنظیمات باتری لپ تاپ در ویندوز 10 می‌تواند به افزایش عمر باتری لپ تاپ کمک کند. همچنین، برای جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ می‌توانید تنظیمات باتری در ویندوز 10 را بررسی و در صورت نیاز، تغییر دهید. در همین راستا، در ادامه این مقاله به نکاتی درباره تنظیمات باتری در ویندوز 10 اشاره می‌کنیم. با مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد که چگونه مصرف باتری لپ تاپ را کم کرده و عمر باتری لپ‌تاپ را افزایش دهید.

فهرست عناوین (برای پیمایش سریع، روی عنوان مورد نظر کلیک کنید)

چگونه عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهیم؟

شاید شما هم در ذهن خود این سوال را مطرح کنید که چگونه عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهیم؟ با اعمال تغییر تنظیمات باتری لپ تاپ در ویندوز می‌توانید به جلوگیری از داغ‌شدن لپ‌تاپ در ویندوز 10 کمک کنید. همچنین می توانید مصرف شارژ باتری را کاهش و عمر باطری لپ تاپ را افزایش دهید. در ادامه، تمامی تنظیمات مهمی که باید اعمال نمایید را برای شما توضیح می‌دهیم:

حالت Power Mode در قسمت تنظیمات باتری لپ تاپ در ویندوز 10 را تغییر دهید

ابتدا حالت Power Mode را در لپ تاپ تغییر دهید. تغییر پاور مود در تنظیمات باتری لپتاپ جزو ساده‌ترین راه‌ها برای کاهش مصرف انرژی و شارژ لپتاپ است. روی نماد باتری در بخش اعلان نوار وظیفه ویندوز 10 کلیک کنید. سپس نوار کناری را بکشید تا بتوانید حالت انرژی مورد نظر را انتخاب نمایید.

حالت Power Mode در تنظیمات باتری لپ تاپ در ویندوز 10

وقتی دستگاه با باتری کار می‌کند، چهار گزینه و وقتی دستگاه به برق متصل است، سه گزینه خواهید داشت. دستگاه شما ممکن است روی «better performance» تنظیم شده باشد، اما شما می‌توانید گزینه Better battery life یا Best battery life را برای کاهش مصرف باتری لپ تاپ در ویندوز 10 انتخاب نمایید.

روشنایی صفحه را کاهش دهید

یکی دیگر از راه‌های آسان برای افزایش عمر لپ تاپ با استفاده از تنظیمات باتری لپ تاپ، کاهش روشنایی صفحه نمایش است. ویندوز 10، یک راه آسان برای انجام این کار ارائه می‌دهد. روی آیکون اعلان در سمت راست نوار وظیفه ویندوز کلیک کنید. سپس از نوار Brightness برای کاهش روشنایی صفحه استفاده نمایید.

حالت «Battery Saver» را روشن کنید

گام دیگری که می‌توانید با تغییر تنظیمات باتری لپ تاپ برای افزایش عمر باتری لپ‌تاپ در ویندوز 10 بردارید، فعال کردن Battery Saver است. این قابلیت، اعلان‌ها و فعالیت پس‌زمینه را در صورت کم شدن شارژ باتری، محدود می‌کند. ابتدا مطمئن شوید که رایانه شما با شارژ باطری کار می‌کند. سپس به Settings رفته ( کلید ویندوز به علاوه I را فشار دهید) و سپس به قسمت System بروید.

در قسمت سیستم در تنظیمات باتری لپ‌تاپ در ویندوز 10 روی گزینه Battery در سمت چپ کلیک کرده تا به گزینه‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی برسید. در این بخش، شما می‌توانید حالت «Battery Saver» را روشن نمایید.

برنامه‌هایی که شارژ باتری را تخلیه می‌کنند، شناسایی و غیرفعال کنید

اعمال تنظیمات باتری لپ تاپ در ویندوز 10 و غیرفعال کردن برنامه‌های پرمصرف

شما می‌توانید برنامه‌هایی که شارژ باتری لپ‌ تاپ را تخلیه می‌کنند، بررسی کنید. اگر این برنامه‌ها، شارژ زیادی مصرف می‌کنند، با غیرفعال کردن آنها می‌توانید از اجرای آنها در پس زمینه جلوگیری نمایید. برای این کار روشی که در زیر توضیح داده شده را دنبال فرمایید:

در قسمت System در تنظیمات باتری لپ تاپ از بالا به پایین اسکرول کرده تا برنامه‌هایی که حداکثر انرژی را در دستگاه شما مصرف می‌کنند، پیدا کنید. با استفاده از منوی کشویی، می‌توانید سابقه مصرف انرژی در 24 ساعت گذشته یا هفته گذشته را بررسی کنید.

اکنون روی یکی از برنامه‌های پرمصرف کلیک کرده تا ببینید در پس زمینه، چقدر انرژی مصرف می‌کند. در نهایت، از منوی کشویی برای غیرفعال کردن اجرای برنامه در پس‌زمینه استفاده کنید. گزینه پیش فرض « Let Windows decide » است. اگر برنامه را هرگز در پس‌زمینه اجرا نمی‌کنید، «Never» را انتخاب نمایید.

اعمال تغییرات تنظیم باتری لپ تاپ در ویندوز 10

برای جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ در ویندوز 10، برنامه‌های پس زمینه را غیرفعال کنید

در کنار برنامه‌هایی که در قسمت تنظیمات باتری لپ تاپ در ویندوز 10 فهرست شده‌اند، شما می‌توانید ده‌ها برنامه در حال اجرا در پس‌زمینه را نیز غیرفعال نمایید. با این حال، شما باید این کار را از تنظیمات «Privacy» انجام دهید. در ادامه، به نحوه انجام این کار می‌پردازیم:

به بخش Settings رفته و از آنجا گزینه Privacy را پیدا کنید. در این صفحه در سمت چپ به پایین اسکرول کرده و در قسمت «App Permissions» روی «Background Apps» کلیک کنید.

غیرفعال کردن برنامه‌های پس زمینه برای جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ

سپس، در قسمت سمت راست، گزینه «Let apps run in the background» را خاموش کنید. در اعمال تغییرات در تنظیمات باتری لپ تاپ در ویندوز 10 دقت فرمایید که برخی از برنامه‌ها برای اعلان‌ها، آلارم‌ها و غیره باید در پس‌زمینه اجرا شوند. اگر این برنامه‌ها برای شما مهم هستند، کلید اصلی را «ON» نگه دارید و با استفاده از کلیدهای کنار هر برنامه، دسترسی پس‌زمینه را به برنامه‌های غیرضروری را قطع کنید.

حالت Power and Sleep در تنظیمات باتری لپ تاپ در ویندوز 10 را تغییر دهید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کاهش مصرف شارژ باتری لپ ‌تاپ، بهینه‌سازی تنظیمات «Power and Sleep» برای کاهش مصرف انرژی نمایشگر و زمان خواب است. در ادامه؛ نحوه انجام این کار را توضیح می‌دهیم:

همانطور که در مرحله 2 ذکر شد به قسمت تنظیمات باتری لپتاپ رفته و در این بخش، گزینه System را بیابید. اکنون روی گزینه Power and Sleep در سمت چپ کلیک کنید. در قسمت سمت راست، می‌توانید از منوهای کشویی برای تعیین Display Timeout و Sleep Timeout برای افزایش عمر باطری استفاده فرمایید.

کاربران حرفه‌ای می‌توانند در همان صفحه به قسمت‌های پایین‌تر رفته و روی « Additional power settings» کلیک کنند. در این قسمت، شما می‌توانید حتی گزینه‌های بیشتری را پیکربندی و طرح مصرف انرژی را ایجاد کنید. فقط باید بدانید چه کاری انجام می‌دهید تا اعمال تنظیمات باتری لپ تاپ در ویندوز 10 شما، خرابی ایجاد نکند.

برای افزایش عمر باتری، بلوتوث و وای فای را خاموش کنید

تنظیمات باتری لپ تاپ در ویندوز 10 و کاهش مصرف شارژ باتری با خاموش کردن بلوتوث

سیگنال‌های بی‌سیم مانند وای‌فای یا بلوتوث، شارژ زیادی از باتری را مصرف می‌کنند. زیرا برای کار مداوم به قطعات سخت‌افزاری اختصاصی نیاز دارند. هر بار که هدست خود را خارج می‌کنید، حتما بلوتوث را خاموش نمایید. در صورت امکان به حالت اترنت سیمی و همچنین دستگاه‌های ورودی سیمی استفاده‌ شده مانند صفحه‌کلیدUSB و ماوس روید. این کارها به صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش عمر باتری در ویندوز 10 کمک می‌کند.

برنامه‌های Startup را برای کاهش مصرف شارژ باتری، غیرفعال کنید

به غیر از تنظیمات باتری لپ تاپ در ویندوز 10، باید برنامه‌های Startup را غیرفعال نمایید تا عمر باطری را در لپ تاپ ویندوز 10 خود بهبود بخشید. برای انجام این کار، روند توضیح داده شده در زیر را دنبال فرمایید:
Task Manager ویندوز را باز کرده (کلیدهای Ctrl + Shift + Esc را به طور همزمان فشار دهید) و روی تب Startup کلیک کنید. اکنون هر برنامه یا سرویسی را که فکر نمی‌کنید در هنگام راه‌اندازی لپ تاپ نیازی به اجرا داشته باشد، غیرفعال نمایید. برای انجام این کار،ابتدا روی یک برنامه لیست شده کلیک کنید. سپس دکمه «Disable» را در گوشه پایین سمت راست فشار دهید.

جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ در ویندوز 10

گرما، یکی از بزرگترین دشمنان هر دستگاه محاسباتی از جمله رایانه‌های رومیزی، لپ تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند است. چون باعث ایجاد دریچه حرارتی و کاهش سرعت کامپیوتر شما می‌‌شود. اگر برای جلوگیری از داغ‌شدن لپ تاپ در ویندوز 10 خود، کاری انجام ندهید، گرمای بیش از حد حتی می‌تواند طول عمر لپ‌تاپ شما را کاهش دهد. علاوه بر این، گرما، یکی از دلایل اصلی تخلیه سریعتر شارژ باتری و کاهش تدریجی عمر باتری است.

تغییر تنظیمات باتری لپ تاپ در ویندوز 10 برای جلوگیری از داغ شدن باتری لپ تاپ

قبل از هر چیزی بهتر است دلیل داغ شدن لپ تاپ در ویندوز 10 را پیدا کنید. کنترل دما از طریق غیرفعال کردن برنامه‌های پس‌زمینه، یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ در ویندوز 10 است. علاوه بر این، شما می‌توانید تنظیمات باتری لپ تاپ در ویندوز 10 و تغییر تنظیمات پردازنده را اعمال کرده و از داغ‌شدن لپ تاپ جلوگیری نمایید. اگر دلیل دلیل داغ شدن لپ تاپ را پیدا نکردید، می توانید از کارشناسان مرکز تعمیرات لپ‌تاپ پارت ایران کمک بگیرید. کارشناسان این مجموعه به سرعت مشکل دستگاه شما را پیدا کرده و آن را رفع می کنند.

نور پس زمینه صفحه کلید را غیرفعال کنید

برخی از لپ ‌تاپ ‌ها دارای نور پس‌زمینه صفحه ‌کلید هستند که شارژ باتری را خالی کرده و به داغ‌شدن زیر دستگاه منجر می‌شوند. در این وضعیت، دستگاه احتمالا دارای یک کلید Performance است که به شما امکان می‌دهد نور پس زمینه صفحه کلید را روشن و خاموش کنید. شما در قسمت Windows Mobility Center نیز راهی برای کنترل آن پیدا خواهید کرد. برخی از تولیدکنندگان نیز نرم‌افزار سفارشی را برای تنظیمات نور RGB در لوازم جانبی خود ارائه می‌دهند. شما می‌توانید از آن برای کاهش یا خاموش کردن نور موس‌های بازی، استفاده فرمایید.

هسته‌های پردازنده را برای جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ در ویندوز 10 غیرفعال کنید

تقریباً همه لپ ‌تاپ ‌ها این روزها با پردازنده‌های چند هسته‌ای عرضه می‌شوند. با این حال، برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و بهبود عمر باتری، علاوه بر تغییر تنظیمات باتری لپ تاپ می‌توانید برخی از هسته‌های CPU را غیرفعال کنید.

تغییر تنظیمات باتری در ویندوز 10 و جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ

همانطور که در مرحله 5 توضیح داده شد، کادر محاوره‌ایRun (با فشار دادن کلید ویندوز + R) را باز کنید. عبارت msconfig را تایپ کرده و کلید Enter را بزنید. با این کار تنظیمات System Configuration باز می‌شود.
در تب System Configuration، به تب «Boot» بروید و روی گزینه « Advanced Options » کلیک کنید. در تب Advanced Boot Options، کادر کنار «Number of processors» را تیک بزنید. در مرحله بعد، از منوی کشویی برای انتخاب تعداد هسته‌های پردازنده‌ای که می‌خواهید فعال باشند، استفاده نمایید. گزینه OK را بزنید و لب تاب خود را مجددا راه‌اندازی کرده تا تغییرات اعمال شوند.

سخن پایانی

در این مطلب به این موضوع پرداختیم که چگونه مصرف باتری لپ تاپ را کم کنیم تا عمر آن افزایش یابد. علاوه بر این، روش‌هایی برای اعمال تنظیمات باتری لپتاپ در ویندوز 10 برای جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ ارائه کردیم. در صورتی که تنظیمات فوق را اعمال کنید، مصرف شارژ باتری کاهش می‌یابد. همچنین لپ تاپ شما عملکرد بهتری خواهد داشت و بیشتر عمر خواهد کرد.