راهنمای خرید شارژر مانیتور – چگونه ولتاژ و آمپر شارژر را بیایم ؟

ما در این نوشته سعی کردیم راهنمای خرید شارژر مانیتور را به زبان ساده برای شما شرح دهیم . خواندن این نوشته قبل از خرید شارژر شما را از هر اطلاعات دیگری بی نیاز می کند.

آنچه در این نوشته می خوانید :

1- ولتاژ شارژر ( آداپتور) مانیتور

ولتاژ یکی از عبارت هایی است که در خرید وسایل برقی حتما باید به آن توجه داشته باشید، واحد اندازه گیری ولتاژ ولت است که با حرف انگلیسی V  نمایش داده میشود . قبل از خرید شارژر یا آداپتور برای مانیتور خود بسیار بسیار مهم است که بدانید شارژر اورجینال مانتور شما چند ولت بوده است، زیرا شارژری که تهیه میکنید نمی تواند ولتاژی بیشتر از مقدار اورجینال آداپتور مانیتور شما و حداکثر مقداری که میتواند بیشتر باید 1 ولت است. از طرفی ولتاژ آداپتور نباید کمتر از ولتاژ آداپتور یا شارژر مانیتور شما باشد.

به علت نوع طراحی برد تغذیه در دستگاه های الکترونیکی، معمولا تا یکی دو ولت افزایش ولتاژ مجاز است اما برای بهبود عملکرد و طول عمر طولانی تر مانیتور خود سعی کنید شارژری که برای مانتور خود تهیه میکنید دقیقا همان مقدار شارژر اورجینال مانیتورتان باشد.

از کجا بفهمیم آداپتور مانیتور چند ولت  است ؟

معمولا ولتاژ شارژر یا وسایل الکترونیکی روی آنها نوشته میشود. برای اینکه بفهمید آداپتور مانیتور شما چند ولت است کافی است به دنبال عبارت output  روی نوشته های مندرج روی شارژر یا آداپتور بگردید. سپس دنبال یک عدد که بعد از آن حرف انگلیسی V نوشته شده باشد بگردید.

نکته : معمولا برای شارژر ها یا آداپتور ها دو عبارت انگلیسی input  و output نوشته می شود. برای فهمیدن این موضوع باید بدانید که شارژر ها و آداپتور ها اصولا برق شهری را که معمولا در حدود 220 ولت است را به عنوان ورودی دریافت کرده و در خروجی خود، یک برق dc با ولتاژ کمتر ( معمولا بین 5 تا 24 ولت ) تولید می کنند. بنابراین عبارت input مشخصات برق ورودی به شارژر را نمایش می دهد و output  میزان پارامتر های خروجی دستگاه شارژر را نشان می دهد .

نیازی نیست به پارامتر های input توجه کنید زیرا برق شهری معمولا در همه کشور ها از دو استاندارد جهانی پیروی میکنند که اختلاف چندانی با یکدیگر ندارند.

برای اینکه ولتاژ شارژر خود را بدانید باید پارامتر ها و عبارت های نوشته  شده جلوی عبارت output  را مطالعه کنید.  زیرا برق خروجی آداپتور یا شارژر مستقیم به مانیتور شما وارد می شود.

 ولتاژ های معمول برای شارژر های مانتور معمولا بین 18 تا 24 ولت می باشد. اما این به این معنی نیست که تمام شارژر های مانتور در این رنج قرار دارند. شما حتما باید مشخصات روی شارژر اورجینال مانیتور خود را مشاهده کنید. اگر به هر دلیلی شارژر اورجینال مانیتور خود را گم کرده اید، برخی از این مشخصات پشت مانیتور نیز حک میشوند.

برای مثال در زیر میتوانید نمونه ای از ولتاژ مندرج روی شارژر مانیتور را مشاهده کنید.

2- شدت جریان یا آمپر آداپتور مانیتور

یکی از عبارت های دیگری که هنگام خرید وسایل الکترونیکی با آن بسیار مواجه میشوید آمپر است. آمپر در واقع واحد اندازه گیری شدت جریان میباشد که معمولا با A نمایش داده می شود گرچه به صورت اشتباه رایج شده است که از عبارت آمپر به جای شدت جریان استفاده می شود. نکته مهم در مورد شدت جریان یا آمپر این است که شما نمی توانید شارژر یا آداپتوری تهیه کنید که شدت جریان آن کمتر از شدت جریان (آمپر) شارژر مانیتور شما باشد.

اگر آمپر آدامپتور شما بیشتر از آمپر شارژر شما باشد هیچ آسیبی به دستگاه شما نمی رساند. در واقع شدت آمپر بر خلاف ولتاژ هرچقدر هم بالاتر باشد مشکلی ایجاد نمی کند اما حتما دقت کنید که کمتر از آمپر یا شدت جریان شارژر اورجینال دستگاه شما نباشد. در غیر این صورت اگر میزان آمپر خیلی پایین باشد که مانیتور شما روشن نمی شود و اگر میزان کمی کمتر باشد علاوه بر اسیب هایی که در طی زمان به سی پی یو مانیتور وارد می کند شارژر شما زیاد داغ می کند و زودتر از عمر واقعی خود خراب می شود.

اما نکته جالب این است که میزان شدن جریان (آمپر ) یک آداپتور یا شارژر به طور مستقیم بر قیمت آن تاثیر دارد و هر چقد آمپر یک شارژر بالاتر باشد قیمت آن نیز بیشتر است. پس از نظر اقتصادی برای شما به صرفه تر است که شارژری با همان آمپر شارژر اورجینال مانیتور خود تهیه کنید.



از کجا بفهمیم شارژر مانیتور چند آمپر است؟

برای پیدا کردن شدت جریان یا همان آمپر شارژر خود باید ابتدا عبارت output   را از بین نوشته های مندرج روی آداپتور یا شارژر دستگاه خود پیدا کنید سپس بگردید دنبال عددی که کنار آن حرف انگلیسی A نوشته شده است. ( در قسمت بالا توضیح دادیم که چرا باید جلوی عبارت output  را مطالعه کنید )

برای مثال در عکس قبل میتوانید نمونه آمپر مندرج روی شارژر مانیتور را مشاهده کنید. معمولا ولتاژ و آمپر هر شارژر را کنار هم می نویسند.

3- سوکت یا کانکتوری که به مانیتور وصل میشود

به نوع کانکتور یا سوکتی که شارژ دارد توجه کنید. مانیتور ها بسته به برند و مدلی که دارند از کانکتور ها و سوکت های شارژر متفاوتی استفاده می کنند. در صورتیکه کانتکتور شارژری که خریداری میکنید مطابق با مانیتور شما نباشد، کانکتور شارژر با کانکتورمانیتور شما مچ نشده و نمی توانید از آن استفاده کنید. بنابراین  یکی ازنکات خیلی مهم در سفارش  شارژر مانیتور ، دقت به شکل و نوع کانکتور آن می باشد.

در عکس زیر برخی از سوکت ها یا کانکتور های شارژر رایج در بازار را می توانید ببینید.

قیمت آداپتور مانیتور

آداپتور نیز مانند سایر وسایل الکترونیکی رنج قیمت گسترده ای در بین فروشگاه های شارژر مانیتور دارد،  قیمت شارژر مانیتور به چند عامل زیر بستگی دارد :

  1. کشور سازنده آداپتور مانیتور
  2. برند سازنده آداپتور مانیتور
  3. اصل بودن و اورجینال بودن آداپتور مانیتور هر برند قیمت بالاتری دارد
  4. ولتاژ و آمپر و توان شارژر مانیتور
  5. کیفیت ساخت و کیفیت کابل های شارژر

علائم خرابی شارژر مانیتور :

در صورتیکه شارژر شما به طول کامل خراب شده باشد یا به اصلاح سوخته  باشد چراغی که معمولا روی آن است روشن نمی شود یا اگر شارژر شما چراغ ندارد، هنگامی که آن را به مانیتور وصل می کنید نهع تنها مانیتور روشن نمی شود بلکه هر گونه چراغ یا بازری داخل مانتور نیز روشن نمی شود.

یکی از راه های تست خرابی شارژر این است که نوک شارژر را به نوک زبان خود بزنید در صورتیکه احساس سوزش کمی کردید یعنی شارژر کار می کند اما اگر هیچ حسی نداشتید یعنی جریان برقی وجود ندارد و در نتیجه شارژر خراب است.

یکی دیگر از راه های تست شارژر ، تست با مولتی متر است، شما میتوانید ولتاژ خروجی شارژر خود  را با مولتی متر اندازه بگیرید.

اما درصورتیکه شارژر کامل خراب نشده اگر هر یک از موارد زیر را مشاهده کردید احتمال خرابی کامل در آینده نزدیک وجود دارد :

1- قطع و وصل شدن شارژر و در نتیجه خاموش شدن ناگهانی مانیتور ( معمولا این مورد یا به علت خرابی کانکتور شارژر یا کانکتور مانیتور به وجود می آید در البته در گاهی مواقع نیز در اثر ضربه اتصالات روی برد تغذیه شارژر ترک خورده و نیمه متصل می شود که در این صورت صدای جرقه از داخل شارژر شنیده می شود)

2- ضعیف شدن نور مانیتور : این مورد به علت اینکه شدت جریان یا همان آمپر شارژر برای مانیتور کافی نیست پیش می آید که احتمال آنکه شارژر نیم سوز شده باشد وجود دارد.

اهمیت جنس کابل شارژر

شاید برایتان سوال پیش بیاید که آیا جنس کابل شارژر در کیفیت آن تاثیر دارد یا خیر ؟

در پاسخ به این سول باید گفت که جنس کابل شارژر از دو نظر حائز اهمیت است، اول اینکه مغزی کابل شارژر (قسمت مسی سیم داخل آن) هرچقد قطور تر باشد در رسانایی و در نتیجه میزان آمپر شارژر یا آداپتور تاثیر مستقیم دارد.

علاوه بر این، انعطاف پذیری و لایه عایق کابل نیز در طول عمر آن تاثیر دارد، به طوریکه بخش عمده خرابی های شارژر ها ناشی از عدم انعطاف کابل است که موجب شکسته شدن سیم و در نتیجه انتصالی کابل و سوختن شارژر می شود. حتی در حالتی که اتصالی صورت می گیرد می تواند باعث آسیب رسیدن به مانیتور شما و یا حتی سوختن مانیتور شود.

عوامل خرابی شارژر مانیتور :

برای طولانی تر شدن طول عمر شارژر چه نکاتی را رعایت کنیم ؟

چرا شارژر مانیتور داغ می کند ؟

در صورتیکه یک شارژر را به مانیتوری متصل کنید که شدت جریان مصرفی آن (یا همان آمپر آن)  بیشتر از شدت جریان خروجی شارژر باشد، شارژر داغ می کند. زیرا مجبور است در تمام حالات ماکسیمم توان خروجی خود را ارئه دهد، در نتیجه شارژر بعد از یک مدت کوتاه خراب شده و اصطلاحا می سوزد.

استفاده از شارژری با شدت جریان (آمپر) کمتر از ماکسیمم شدت جریان مورد نیاز مانیتور، علاوه بر اینکه باعث می شود شارژر زودتر بسوزد ، آسیب هایی نیز به مانیتور شما می رساند اما این آسیب ها مانند آسیب های ناشی از ولتاژ بالا ناگهانی نیستند ودر طی مرورزمان به cpu  یا پردازنده اصلی مانیتور شما آسیب می رساند. یکی دیگر از علائم آمپر پایین شارژر شما، کم نور بودن مانیتور می باشد.

معایب استفاده از شارژر های غیر اصل

انواع آداپتور مانیتور از نظر شکل ظاهری کابل

آداپتور مانیتور از نظر شکل ظاهری کابل به دو دسته تقسیم می شود

  1. آداپتور هایی که کابل شارژر سر خود و یک تکه دارند : از مزایای این کابل ها می توان به این نکته اشاره کرد که چون بیشترین خرابی ها از ناحیه کاکنتور ها و سوکت ها اتفاق می افتد، خرابی این نوع آداپتور ها کمتر است. 
  2. آداپتور هایی که کابل شارژ آنها دو تکه هست : از مزایای این کابل ها این است که درصورتی که کابل آن خراب شود  تنها کافی است همان کابل را تعویض کنید و نیازی به باز کردن آداپتور یا شارژر نیست .

از این که پارتاکو را انتخاب کردید متشکریم. اگر سوال ، پیشنهاد یا انتقادی در مورد این مقاله داشتید ، می توانید از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.