راهنمای خرید شارژر لپ تاپ USB TYPE-C و 5 نکته خیلی مهم !

اگر شما یک گوشی هوشمند و یا یک لپ تاپ خریداری کنید ، احتمال دارد که سر کانکتور آداپتور شارژر لپ تاپ و یا موبایل شما  از نوع USB Type-C  باشد. پورت های USB Type-C اکنون در همه نوع دستگاه ها ، از هارد دیسک های اکسترنال ساده گرفته تا لپ تاپ های پیشرفته و جدیدترین تلفن های هوشمند یافت می شوند. در این جا قصد داریم بررسی کاملی از این کانکتور و شارژر های TYPE-C داشته باشیم. همچنین راهنمای خرید شارژر لپ تاپ USB TYPE-C را برای شما آماده کردیم.

نگاهی کوتاه به کانکتور USB TYPE-C :

کانکتور های USB TYPE-A که هم اکنون در برخی از کامپیوترها و لپ تاپ ها موجود است ، از سال 1996 وارد دنیای الکترونیک شد. پورت های USB 2.0 و MICRO USB در سال 2000 و USB TYPE-C در سال 2014 تولید شدند. کمی بعد از تولید USB 2.0 ، کانکتور های USB 3.0  طراحی شد که سرعت بسیار بالاتری نسبت به نوع قبلی خود داشت. بعد از آن سرعت TYPE-C 24 برابر بیشتر از USB3 است. در شکل زیر ساختمان داخلی کانکتورهای مختلف USB را برای شما تشریح کردیم.

TYPE-C با این که تعداد پین بیشتری نسبت به سایر پورت های USB دارد ، اما فضایی در حد یک MICRO USB اشغال می کند. برای همین مورد توجه سازندگان لپ تاپ و تلفن های هوشمند قرار گرفته و شارژرهای جدید اکثرا از این نوع هستند.

Android Authority

سرعت انتقال داده و نیرو:

سرعت انتقال داده و نیرو در TYPE-C نسبت به سایر کانکتورهای USB سریع تر است. سرعت انتقال داده در USB 2.0  حدودا 480  مگابیت برثانیه است. سرعت انتقال در USB 3.0  تقریبا 5 گیگابیت برثانیه و در TYPE-C چیزی حدود 10 گیگابیت بر ثانیه است. در نمودار زیر مقایسه ی سرعت انتقال در بین کانکتورهای مختلف انجام شده است.

آیا USB-C شبیه Micro-USB هست؟

به گفته PC MAG در نگاه اول این دو به هم شبیه هم به نظر می رسند. ولی type-c کمی بزرگتر است. همچنین این کانکتور نسبت به micro usb از سرعت بالاتری برخوردار است. همچنین این کانکتور جهت بالا یا پایین ندارد و از هر طرف که بخواهیم می توانیم آن را به دستگاه متصل کنیم.

چرا Type-c نسبت به سایر کابل های USB محبوب تر است؟

استفاده آسان و کاربر پسند

استفاده از USB-C کاربر پسند و راحت تر است. رابط برگشت پذیر اتصال USB-C یا Type-C کاربر پسند است و قطبیت در آن ملاک نیست. یعنی پایه های مثبت و منفی در آن وجود ندارد. USB-C در تلفن های هوشمند ، تبلت ها ، لپ تاپ ها ، دوربین های دیجیتال و موارد مشابه استفاده می شود. همچنین از سیستم عامل های مختلف مانند iOS ، Android ، Windows ، Google و غیره نیز کار می کنند استفاده می کند.

سرعت بهتر نسبت به USB 2.0 و USB 3.0

سرعت انتقال در این کابلها واقعا عالی است . سرعت انتقال در Type-C از USB 3.0 پنج برابر و نسبت به USB 2.0 حدودا 20 برابر بیشتر است. بنابراین اگر از این کابل برای شارژ استفاده شود ، سرعت شارژ باتری به صورت چشمگیری افزایش پیدا می کند . اگر از USB-C برای انتقال داده ها و پخش فیلم و مواردی از این قبیل استفاده کنید ، می توانید یک فیلم 4k را به راحتی پخش کنید.

کابل های USB-C با حداکثر 100 وات یا 3 آمپر برق می توانند تقریباً انرژی مورد نیاز هر دستگاهی را تأمین کنند. از لپ تاپ ها گرفته تا نمایشگرهای بزرگ با وضوح بالا ، حتی بعضی از چاپگرها.

belkin.com

در نمودار زیر ، سرعت شارژ بین آداپتورهای TYPE-C و شارژرهای معمولی مقایسه شده است:

قابلیت انتقال صدا و تصویر

معمولا از USB TYPE-A برای اتصال دستگاه های جانبی مانند ماوس و یا کیبورد به کامپیوتر و نوت بوک مورد استفاده است. ولی استفاده از type-c معمولا برای شارژ و انتقال اطلاعات کاربرد دارد و برخی از لپ تاپ ها .و موبایل ها پورت USB-C دارند. همچنین type-c می تواند مانند HDMI برای انتقال اطلاعات تصویری و ویدیویی با سرعت و کیفیت بالا مورد استفاده قرار بگیرد. USB-C همچنین توانایی انتقال صدا از درون خود را دارد . ولی هنوز جایگزین جک 3.5 میلیمتری نشده است.

پشتیبانی از فناوری Thunderbolt 3

در type-c های جدید ، از فناوری Thunderbolt 3 یا تاندر بولت 3 استفاده شده است. پارتاکومگ برای شما یک مقاله مفصل در این مورد آماده کرده است. برای مشاهده مقاله بر روی نام این فناوری که با رنگ قرمز مشخص شده است کلیک کنید. شاید مفیدترین پروتکلی که یک پورت USB-C می تواند پشتیبانی کند ، Thunderbolt 3 است. این پشتیبانی از توان تا 40Gbps را در کنار کاهش مصرف برق و توانایی حرکت تا 100 وات برق از طریق رابط ، پشتیبانی می کند.

اگر نکات زیر را در خرید شارژر USB TYPE-C برای لپ تاپ یا موبایل رعایت نکنید موارد زیر به دستگاه شما آسیب می رساند:

اصطلاحات الکترونیکی مربوط به فرایند شارژ دستگاه

هر آداپتور برق AC / DC به طور خاص برای پذیرش ورودی AC طراحی شده است.  وظیفه این آداپتور و شارژر ها دریافت جریان برق نیروگاه و تبدیل آن به خروجی مستقیم DC می باشد. بنابراین هر دستگاه الکترونیکی به طور خاص برای پذیرش ورودی مشخص DC یا  ACطراحی شده است. اکثر شارژر هاDC  هستند.

نکته اصلی این است که خروجی DC آداپتور را با ورودی DC دستگاه خود مطابقت دهید. تعیین خروجی ها و ورودی های آداپتورها و دستگاه های شما چند نکته مهم دارد.

روش اول : شناسایی مشخصات آداپتورها و شارژرها

معمولا ( تولید کنندگان ) اطلاعات مربوطه را بر روی برچسب دستگاه حک می کنند که می تواند یک راهنمای خرید آداپتور برای شما باشد . در صورتی که اطلاعات بر روی برچسب ثبت نشده بود بهتر است در استفاده از آن احتیاط کنید. برای بررسی مشخصات آن از مولتی متر استفاده کنید.

کدام اطلاعات مهم هستند؟

مهمترین جزئیات مربوط به آداپتور شما و لوازم الکترونیکی شامل این موارد است : ولتاژ در ولت (V) و جریان در آمپر (A) اندازه گیری می شود. احتمالاً درباره مقاومت (Ω) نیز شنیده اید ، اما این معمولاً در آداپتورهای برق نشان داده نمی شود. این سه اصطلاح  کمک می کند تا برق را به عنوان آب در حال عبور از یک لوله در نظر بگیریم.

تغییر در هر یک از این متغیر ها میزان ارسال برق به دستگاه شما را افزایش یا کاهش می دهد. این موضوع بسیار مهمی است. زیرا کمبود انرژی به این معنی است که دستگاه شما درست شارژ نمی شود یا کار نمی کند. و یا انرژی الکتریکی زیاد باعثسوختگی برد و یا تولید گرمای بیش از حد می شود که این امر روی دستگاه شما تاثیر مخرب خواهد داشت.

نکته اول ولتاژ آداپتور:

اگر ولتاژ را در جریان ضرب کنید ، وات دریافت می کنید. اما وات به تنهایی به شما نمی گوید که آداپتور برای دستگاه شما مناسب است یا خیر. این را باید از برچسب راهنمای خرید آداپتور که بر روی محصول حک شده است بفهمید.

فهمیدن ولتاژ مورد نیاز دستگاه:

برای دانستن ورودی DC به دستگاه خود نگاه کنید. ممکن است ولتاژ و جریان را در جایی از دستگاه الکترونیکی شما نوشته باشد. ولتاژ مورد نیاز را پایین یا داخل درپوش محفظه باتری یا در کتابچه راهنما پیدا کنید. اما برای خرید شارژر لپ تاپ به راهنمای خرید آداپتور نیاز دارید که می توانید آموزش زیر را دنبال کنید :

نکات مهم درباره خرید شارژر لپ تاپ USB TYPE-C

به یاد داشته باشید ورودی دستگاه باید همان خروجی آداپتور باشد. این شامل : ولتاز و آمپر ( وات ) و نوع قطبیت است. البته باز هم ، با توجه به علامت + یا – یا  شماتیک ، به دنبال پیدا کردن قطبیت بروید.

مثال : اگر دستگاه ورودی DC + 12V / 5.4A دداشته باشد. یک آداپتور تهیه کنید که دارای خروجی DC + 12V / 5.4A باشد. هر آداپتوری که در دست دارید باید مطمئن شوید که ولتاژ ورودی و خروجی و قطبیت آن با دستگاه شما مورد استفاده باشد.

اگر از آداپتور مطابق با استاندارد دستگاه خود استفاده نکنید چه اتفاقی خواهد افتاد ؟

همانطور که معلوم است اگر از آداپتور مطابق با استاندارد دستگاه خود استفاده کنید دچار مشکل نمی شوید ولی اگر از آداپتوری استفاده کنید که ولتاژ خروجی یا قطبیت متناسب با دستگاه شما را نداشته باشد چند حالت آسیب رسان وجود خواهد داشت . خطاهای مختلف را در ادامه دنبال می کنیم

خطای دوم کم بودن ولتاژ:

 اگر ولتاژ آداپتور کمتر از دستگاه باشد ، اما جریان آن یکسان باشد ، ممکن است دستگاه کار کند ولی این کارکرد به صورت نامنظم است. بیاید به مقایسه ی فشار آب بر گردیم. در این حالت مانند زمانی عمل می شود که فشار آب پایین است. و یا به صورت قطره قطره آب خارج می شود. تاثیر ولتاژ پایین بر دستگاه به فشار دستگاه بستگی دارد. به عنوان مثال اگر به یک اسپیکر ولتاژ کافی نرسد دو حالت اتفاق می افتد. حالت اول کیفیت صدای خروجی کاهش می یابد و در صورت پایین بودن ولتاژ بیش از حد، دستگاه خاموش می شود. معمولا ولتاژ پایین باعث کاهش عمر دستگاه یا آسیب دیدگی نمی شود.

خطای سوم زیاد بودن ولتاژ:

در مواردی که ولتاژ آداپتور فقط کمی بیشتر از مقدار مورد نیاز است. آنگاه : اگر آداپتور ولتاژ بالاتری داشته باشد اما جریان آن یکسان باشد ، دستگاه با تشخیص ولتاژ زیاد احتمالاً خود را خاموش می کند. در غیر این صورت باعث گرم شدن بیش از حد دستگاه شده و عمرمفید دستگاه شما را آسیب می دهد.

خطای چهارم جریان خیلی زیاد است:

اگر آداپتور ولتاژ صحیحی داشته باشد ، اما جریان از آنچه ورودی دستگاه نیاز دارد بیشتر است ، مشکلی مشاهده نمی کنید.

خطای چهارم جریان کم است:

اگر آداپتور ولتاژ صحیحی داشته باشد ، اما شدت جریان برق ( شارژر جایگزین ) کمتر از نیاز ورودی دستگاه باشد ، ممکن است چند اتفاق بیفتد.

 دستگاه می تواند روشن شود ولی از آداپتور بیشتر از آنچه برای آن طراحی شده است جریان برق میطلبد. این می تواند باعث گرم شدن بیش از حد آداپتور یا خرابی آن شود. یا ممکن است دستگاه روشن شود اما آداپتور نتواند ادامه دهد. بنابراین باعث افت ولتاژ شود.

به مثال زیر دقت کنید:

فرضا اگر لپ تاپی دارید که نیاز به ورودی 19V – 8A DC دارد ، اما از آداپتور 19V – 5A DC استفاده می کنید ، لپ تاپ شما ولتاژ 19 ولتی مورد نیاز را دریافت می کند ، اما فقط 5A جریان برق می کشد. در این صورت آداپتور کمتر کار می کند. همچنین نمی تواند کارایی اصلی خود را به نمایش بگذارد.

آسیب هایی که با جریان کم تر از حد نیاز به آداپتور شما وارد می شود:

استفاده از آداپتور هایی که نسبت به نیاز لپ تاپ جریان پایین تری دارد ، مشکل خاصی برای لپ تاپ ایجاد نمی کند. این موضوع فقط باعث می شود تا لپ تاپ نتواند باکمک آن جریان روشن شده و به کار خود ادامه دهد. و اگر لپ تاپ توانست با آن جریان روشن شود ، آداپتور زودتر از زمان معمول و بیش از اندازه داغ می کند. این موضوع باعث کاهش عمر مفید آداپتور می شود.

پرسش های متداول مشتریان

پرسش مشتری : آیا شارژر Type-C از یک برند برای همه برندها قابل استفاده است؟

پاسخ : اگر دستگاه شما DELL یا HP نباشد قابل استفاده هست. به شرطی که ولتاژ و آمپر مناسب لپ تاپ شما داشته باشد.

جمع بندی

در این مقاله ما یک راهنمای نسبتا کامل برای خرید شارژر لپ تاپ USB TYPE-C آماده کردیم. این شارژر ها از سال 2014 وارد بازار شدند و بازخورد خوبی از خود نشان دادند. TYPE-C سرعت 20 برابری نسبت به USB 2.0 در انتقال داده ها دارد. همچنین شارژرهایی که از این کانکتور استفاده می کنند ، از سرعت بسیار بالایی بهره مند هستند. همچنین برای شما مقایسه سرعت شارژ با USB-C و سایر شارژر ها در فاصله 30 تا 60 دقیقه نشان دادیم. امیدوارم لذت برده باشید. پیروز و سربلند باشید