راهنمای خرید باتری لپ تاپ و نوتبوک | فهمیدن مدل و پارت نامبر باطری

برای خرید باتری لپ تاپ موارد مهمی وجود دارد که می توان به عنوان راهنمای خرید باتری به آنها اشاره کرد. باتری ها ویژگی های مختلفی دارند که آنها را از یکدیگر متمایز می کنند. بطور کلی دو نوع باتری وجود دارد : نوع داخلی و نوع بیرونی ( پرتابل )

سوال مهم کاربران در مورد اینکه : مدل باتری لپ تاپ را از کجا بفهمم ؟ در اینجا پاسخ داده می شود. . هنگامی که برای خرید و تعویض باتری اقدام می کنید، فروشنده از شما سوالاتی می پرسد که به مدل دستگاه و یا نوع  و مدل باتری آن ارتباط دارد. در نتیجه لازم است به دو مورد مهم توجه داشته باشید که شامل موارد زیر است :

  1. از مدل دقیق لپ تاپ یا نوت بوک خود آگاهی کامل داشته باشید. این موارد به راحتی در دسترس قرار دارد.
  2. مدل باتری لپ تاپ با توجه به پارت نامبر مشخص می شود. آن را به فروشنده اطلاع دهید.
نمونه باتری پرتابل ( بیرونی) که در قسمت کف لپ تاپ نصب می شود.
نمونه ای باتری داخلی لپ تاپ
نمونه ای از باتری های داخلی نوت بوک

فیت مدل چیست و چه کاربردی دارد

فیت مدل ها همان مدل های مشابهی هستند که اسما تفاوت دارند اما در واقع از نظر مشخصات کاربردی و فییزیکی یکسان هستند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله فیت مدل ها را دنبال کنید

معرفی و کاربرد پارت نامبر باتری

پارت نامبر کالا در قطعات لپ تاپ ، هویت قطعه را مشخص می کند. هر کالایی پارت نامبر مخصوص خودش را دارد. پارت نامبر باتری های خارجی روی بدنه آن نوشته شده است اما برای مشاهده پارت نامبر باتری داخلی باید قاب دستگاه ر ابازکنید.

 البته داستان پارت نامبر ها کمی پیچیده هستند برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مربوط به پارت نامبر ها را مطالعه کنید.  در اینجا به مثال زیر توجه کنید :

فهمیدن مدل باتری لپ تاپ دل

6600

فهمیدن مدل باتری لپ تاپ ایسوس

راهنمای خرید انواع باتری های ایسر برای نوت بوک و لپ تاپ acer

دو نوع کلی از انواع مدل باتری های اچ پی

باتری های توشیبا با توجه به سری دستگاه ها به 4 گروه کلی تقسیم می شوند :

گروه اول شامل سری ستلایت Satellite : دستگاه های این گروه از نظر نوع باتری و تعداد سلول می توانند بسیار متفاوت باشند و دلیل آن ها تنوع بسیار بالای دستگاه های این گروه است. در این گروه ما شاهد دستگاه هایی با باتری 3 ، 6 ، 4 ،8 سلول در نوع لیتیوم یون و لیتیوم پلمیر و که از نوع داخلی و خارجی می باشند هستیم.

باتری لپ تاپ های سونی به سه دسته ی کلی تقسیم می شود

می توان گفت وجه تمایز آنها در نوع داخلی یا بیرونی بودن آن ها، کیفیت سلول، همچنین لیتیوم یون یا پلیمری بودن آن هاست. اغلب باتری های سونی تعداد سلول های مشابهی دارند و به ندرت باتری 9 سلولی یا بیشتر تولید کرده است. جهت یافتن مدل باتری خود می توانید از یک کد چند رقمی که به عبارت BPS در ابتدای مدل روی باتری درج شده کمک بگیرید

باتری لپتاپ های لنوو به سه دسته کلی تقسیم می شوند.

روش های تعویض باتری لنوو :

در مورد باتری نوت بوک و لپ تاپ های دل 

باتری هایی که برای رایانه های شرکت DELL ساخته شده است، طبق معمول به به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند: باتری داخلی و باتری بیرونی یا خارجی و می توان گفت وجه تمایز آنها در نوع داخلی یا بیرونی بودن آن ها، کیفیت سلول، همچنین لیتیوم یون یا پلیمری بودن آن هاست. باتری های دل تعداد سلول های مشابهی دارند و به ندرت باتری 9 سلولی یا بیشتر تولید کرده است.

راهنمای خرید باتری مک بوک – لپ تاپ اپل

باتری های اپل در دو نوع داخلی و خارجی تولید می شوند که باتری مک بوک های جدید از نوع داخلی یا اینترنال و سری های قدیمی تر از نوع خارجی یا اکسترنال می باشد. سلول اغلب باتری های داخلی، از نوع لیتیوم پلیمری بوده که بسیار نازک و کم حجم می باشد. و نوع سلول در باتری های خارجی، لیتیوم یون است که ساختاری شبیه به باتری های قلمی دارد. اکثر باتری های اپل از نوع لیتیوم پلیمر می باشد. طراحی جذاب این باتری ها علاوه بر کیفیت قابل توجه آنها فکر هر شخصی را مشغول می کند. این نشان می دهد که کمپانی اپل فکر همه چیز را کرده تا دستگاهی با کمترین حجم ممکن و بیشترین راندمان و شارژدهی تولید کند. اگرچه اغلب باتری های مک بوک بوک داخلی هستند و باید تعویض باتری توسط تعمیر کار ماهر انجام شود ولی بهتر است بدانید برای تشخیص پارت نامبر کافی است به نوشته های روی باتری توجه کنید. که معمولا با 020 یا 661 شروع می شود

برای پیدا کردن مدل باتری سامسونگ خود میتوانید از دو روش استفاده کنید:

باتری های فوجیتسو FUJITSO که در بازار عرضه شده اند به دو صورت زیر می باشند :

با توجه به سری لپ تاپ، باتری ها در دو مدل li-ion و li-Polymer می باشند که Li-ion به شکل سلول های قلمی ولی در ابعاد بزرگتر و به صورت سری – موازی و Li-polymer شبیه به باتری های موبایل و به صورت کتابی ولی در مقیاس بزرگتر تولید شده اند.باتری لپ تاپ یکی از قطعات مصرفی لپ تاپ می باشد که حتی با رعایت بهترین شرایط استفاده هم بعد از مدتی عمر مفید آن تمام می شود و باید به فکر باتری دیگری برای دستگاه بود. باتری ها از لحاظ کیفیت در ساخت سلول های آن با هم متفاوت است و به همین دلیل در هنگام خرید باید به این اصل مهم توجه کنید و باطری را در کیفیت اورجینال و یا های کپی ( با کیفیت ) تهیه کنید. برای فهمیدن مدل باتری فوجیتسو می توانید به کد بین المللی کالا که با پارت نامبر مشخص شده توجه کنید.

باتری های ام اس آی MSI به دو دسته داخلی و بیرونی تقسیم می شوند :

لپتاپ های ام اس ای ( LAPTOP MSI ) دارای سری های مختلفی هستند که از جمله آن ها می توان به سری های CR  ، CX ، GT  ، GE ، GX و…. اشاره کرد. توزیع بیرونی و داخلی بودن باتری ها در سری های مختلف ام اس ای به صورت متوازن بوده. ما در همه سری ها شاهد باتری های داخلی و بیرونی می باشیم. part number می تواند راهنمای مناسبی برای خرید باتری ام اس آی باشد.

سایر مدل ها مانند : باتری لپ تاپ ال جی – باتری فوجیتسو – سامسونگ و سایر برند های معتبر معمولا از قاعده باتری های داخلی و بیرونی مستثنا نیستند و همانطور که گفته شد؛ پارت نامبر بهترین راهنما برای خرید باتری لپ تاپ هست. در ادامه شما را با نکات مهم تر آشنا می کنم :

چرا بررسی دقیق باتری روی دستگاه برای راهنمای خرید باتری لپ تاپ جدید لازم است ؟

مجددا به این نکته بسیار مهم اشاره می کنیم که قبل از خرید باتری جدید حتما باتری قدیمی خود را برای شناسایی نوع، مقدار ولتاژ و حتی اندازه دقیق آن مورد بررسی قرار دهید. مدل و مشخصات باتری حتما روی آن نوشته شده است. استفاده از مدل دقیق می تواند سریع ترین راه برای پیدا کردن باتری جدید سازگار و خرید بهترین نوع این قطعه برای دستگاه شما باشد. اگر باتری دستگاه شما داخل لپ تاپ قرار داشته باشد برای تعویض آن نیاز به مراجعه به تعمیرکار متخصص دارید.

چرا تاریخ تولید باتری لپ تاپ اهمیت دارد

وقتی یک باتری جدید می خرید حتما باید به تاریخ تولید آن دقت کنید یا از فروشنده سوال نمایید. معمولا باتری ها تا ۱۸ ماه پس از تولید باید فروخته شده باشند. اگر عمر باتری بیش از زمان مذکور بود بهتر است از خرید آن صرف نظر کنید.

تعداد سلول‌های باتری لپ ‌تاپ چه مفهمومی دارد

تعداد سلول‌ های باتری نیز مورد اهمیت است که هرچه سلول های باتری بالاتر باشد ظرفیت آن بیشتر و وزن آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. حالت استاندارد بیشتر باتری ها شش سلول می ‌باشد. اما در صورتی که خواهان استفاده بیشتر از لپ تاپ خود بدون شارژ کردن هستید باتری با 9 تا 12 سلول مناسب تر است. تعداد سلول ها اثر گذار بر وزن و هزینه باتری خواهد بود.

در حال حاضر به علت افزایش بی رویه هزینه ها، تولید باتری های بالاتر از 6 سلول متوقف شده است


ظرفیت باتری لپ ‌تاپ

مورد مهم دیگر قدرت باتری یا به عبارتی ظرفیت آن است. میزان قدرتی که یک باتری می تواند تولید کند ظرفیت آن نامیده می‌ شود و واحد آن میلی آمپر ساعت (mAh) است. باتری با ظرفیت بالا زمان بیشتری لپ تاپ را روشن نگه می‌دارد. ظرفیت باتری های قوی معادل 5000 میلی آمپر ساعت و یا بالا تر است.

توجه به قیمت باتری چه اهمیتی دارد ؟

یکی دیگر از موارد مهم در هنگام خرید باتری لپ تاپ توجه به قیمت آن است. معمولا باتری های اورجینال و اصلی قیمتی حدوداً 50 درصد بیشتر از قیمت باتری های بی کیفت دارند. اما این تفاوت قیمت البته ارزشمند است. افزایش قیمت در باتری های اورجینال به علت کیفیت سلول هایی است که درون باتری قرار دارد. سلول های با کیفی تر نه تنها بیشتر شارژ می دهند بلکه طول عمر مفید آنها نیز بیشتر است.

تنش باتری لپ ‌تاپ چیست و چه کاربردی دارد ؟

مورد دیگر در هنگام خرید باتری لپ تاپ تنش آن است. 90 درصد لپ تاپ‌ ها با ولتاژ ولت 7.2 تا 14.8 ولت کار می ‌کنند. پس باید به ولتاژ لپ تاپ و باتری مناسب با آن ولتاژ توجه کنید که این ولتاژ بر روی باتری نوشته شده است. تفاوت های کم، اهمیت ندارند. مثلا برای لپ تاپ 10.8 ولت استفاده از باتری 11.1V اشکالی را ایجاد نمی ‌کند اما برای لپ تاپ با ولتاژ استاندارد 14.8 استفاده کردن از باتری 7.2 ولت و یا بالعکس مناسب نیست.

ترجیحا باتری دست دوم نخرید

هیچ وقت در خرید باتری سراغ باتری هایی که پیش از آن استفاده شده اند و به اصطلاح کار کرده اند نروید. زیرا احتمال خرابی مجدد این باتری ها بسیار زیاد است. خرید یک باتری کاملا جدید می تواند احتمال خرابی مجدد را بسیار کاهش دهد. ضمن اینکه مطمئنا کارایی بهتر و با دوام تری نسبت به باتری های کار کرده خواهند داشت.

گارانتی و اصالت کالا

بهترین راهنمای خرید و فهمیدن مدل باتری لپ تاپ برای خرید این کالا، راهنمایی و اطلاعات مفید فروشنده ای است که به شما توصیه می کند حتما کالایی انتخاب کنید که دارای ضمانت معتبر و قابل‌ اطمینان هستند، انتخاب کنید. در صورت داشتن چندین گزینه برای خرید باتری‌ هایی با ضمانت معتبر ارجحیت دارد لازم است در صورت بروز هر نوع مشکل در استفاده از باتری قابلیت مرجوعی کالا وجود داشته باشد.