خرید شارژر لپ تاپ و نوت بوک و 5 نکته مهم !

امروز با یک آموزش جالب با عنوان : راهنمای خرید شارژر لپ تاپ در خدمت شما هستیم . رایانه شما از کدام برند است ؟ لپ تاپ ایسوس یا لنوو – نوت بوک دل  یا مایکروسافت سرفیس و حتی مک بوک اپل تفاوتی ندارد.  شما با خواندن این مقاله از مطالعه هر محتوای دیگری در مورد فهمیدن مدل شارژ لپ‌ تاپ یا پیدا کردن مشخصات شارژر  نوت بوک ، بی نیاز خواهید شد. فرقی ندارد که رایانه شما از انواع لپ تاپ های خانگی ، نوت بوک های مولتی مدیا و یا اولترا بوک های ظریف و جمع جور باشد، به هرحال ممکن است سیستم شما روشن نشود و یا موضوع شارژ نشدن ” باتری ” برای شما مشکل ایجاد کرده باشد، اگر مشکلات شارژر ، برای شما دردسر ایجاد کرده باید آنرا تعویض کنید. با ما همراه باشید

این مطلب برای چه کسانی مفید است ؟

کاربرد منبع تغذیه برای رایانه قابل حمل

رایانه قابل حمل ؛ مثل هر کامپیوتری که تا به حال شناخته اید به انرژی الکتریکی نیاز دارد که به وسیله آداپتور برق تامین می شود. آداپتوربرق AC ADAPTER  و یا ” شارژر ” هر دو لقب برازنده برای منبع تغذیه رایانه ” قابل حمل ” است زیرا علاوه بر ولتاژ رسانی به مدار و قطعات ، وظیفه شارژ باتری را نیز برعهده دارد. بدون وجود منبع تغذیه ، حتی قوی ترین رایانه ها مثل : لپ تاپ های گیمینگ و لپ تاپ های صنعتی ، کارکرد خودشان را از دست می دهند. منبع تغذیه لپ تاپ به صورت قابل حمل ” PORTABLE ” طراحی و ساخته شده است. انواع آداپتور و شارژر لپ تاپ ، ولتاژ ( V ) بالای برق شهر دریافت نموده ، آنرا کاهش داده و آمپر ( A ) آن را تنظیم کرده و گاها افزایش می دهد . این فرایند باعث می شود که ؛ توان خروجی ( وات ساعت WATT ) آداپتور با نیاز دستگاه به همخوانی منجر شده و آنرا برای یک یا چند مدل لپ تاپ، قابل استفاده نماید.

یکی از دلایل جدا کردن شارژر : جلوگیری از انتقال نویز و حرارت ناشی از فعالیت آداپتور به دستگاه است . اینکار باعث شده لپ تاپ ها ظریف تر باشند و شارژر آنها به راحتی تعوض شود.

آداپتوربرق – شارژر رایانه ” قابل حمل ” دو وظیفه اصلی و مهم دارد : 

  • 1- ارسال جریان برق مورد نیاز برای روشن شدن  لپ تاپ – نوت بوک یا هر رایانه قابل حمل تامین می کند = دریافت 220 ولت برق ایران و تبدیل ان به نیاز دقیق دستگاه
  • 2-  تامین انرژی مورد نیاز برای شارژ کردن باتری : لیتیوم یون ( باتری پرتابل )  یا لیتیوم یون پلیمر ( باتری داخلی ) در کنار روشن نگه داشتن دستگاه

عملکرد شارژر لپ تاپ

مدل های جدیدتر این آداپتورها فراتر از منبع سوئیچینگ عمل می کنند. بررسی و معرفی این نوع مبنع تغذیه از نظر الکترونیکی کمی دشوار ( گسترده ) است. اما درکل، این آداپتور ها معمولا در حالی که ولتاژ ورودی را به میزان تقریبی یک دهم کاهش می دهند از سوی دیگر میزان آمپر ورودی را تا حدود 5 برابر افزایش می دهند. سپس این جریان از طریق کابل خروجی شارژر و از طریق DC JACK  وارد مدار الکترونیکی لپ تاپ می شود. در این حین همواره سینگنال هایی مابین رایانه و منبع تغذیه در حال تبادل است.

آداپتور AC ADAPTER

آدابتور جریان متناوب ( AC ) آدابتوری است که جهت جریان  الکتریکی در آن به صورت متناوب و دوره ای، معکوس می شود.

آداپتور جریان مستقیم DC  ADAPTER 

آدابتوری است که جریان الکتریکی آن تنها در یک جهت است ( جریان مستقیم )

 کاربرد AC VOLTAGE

تقریبا در تمام خانه ها و دفاتر از پریز های برق با کاربرد AC استفاده می کنند به این دلیل که تولید و ارسال  برق AC  به فاصله های دور نسبتا آسان هست.

کاربرد  DC VOLTAGE

همه ی وسیله های الکتریکی با DC  کار می کنند یا هر چیزی که با باتری کار کند یا توسط آدابتور DC به دیوار وصل شود یا از کابل USB استفاده کندبر DC مبتنی است وسیله های الکتریکی مثل تلفن همراه یا چراغ قوه یا تلویزیون های صفحه تخت.

ارتباط آداپتور با سیستم

فرایند تامین انرژی قطعات رایانه قابل حمل و انرژی مورد نیاز شارژ کردن باتری این دستگاه همیشه در حال کنترل است. این اطلاعات به طور مدام بررسی و بروز رسانی شده و سیگنال ها ( مابین: آداپتور – باتری – مدار رایانه ) در حال بررسی و اتفاق تبادل است. ارتباط موثر بین آداپتور و سیستم به کمک IO و کنترل کننده های سری Q  انجام می شود. البته موضوع عیب یابی و رفع مشکل آداپتور و ایرادات منبع تغذیه در این مبحث نمی گنجد. ما اینجا به طور کلی آداپتور ها رابررسی کرده و انواع آن را به شما معرفی می کنیم.

انواع شارژ از گذشته تا امروز

اولین آداپتور ها درنسل های فراگیر لپ تاپ، شامل خروجی : 18~19.5 ولت و 5 الی 10 آمپر قدرت داشته اند. این موضوع  با توجه به کانفیگ قطعات، نسبی است. لپ تاپ هایی که دارای پردازنده مرکزی (CPU  ) و سیستم پردازش گرافیک ( GPU ) قوی هستند، از انواع آداپتورها با توان الکترونیکی بالاتری بهره می بردند.

شارژرهای جدید

با توجه به پیشرفت نانو تکنولوژی و بهینه سازی روند پردازش سیستم های کامپیوتری، منبع تغذیه الکتریکی آنها نیز دستخوش تحولات بهینه ای شده است. لپ تاپ ها و نوت بوک های جدید تر ، فرکانس کاری بهینه شده ای دارند که مصرف انرژی را کاهش می دهد. در نتیجه : میزان ولتاژ و آمپر ( توان ) موردنیاز آنها کاهش یافته است.  برای نوت بوک ها و اولترابوک های امروزی در نسخه های جدیدتر فناوری شارژ سریع و سوکت های ساده و کار آمد تر ، ساختار آداپتور را دستخوش تغییر و تحولات اساسی نموده است.  

یک شارژر برای همه لپ تاپ ها

آداپتورهای یونیورسال ( Universal )  نسلی از انواع منع تغذیه لپ تاپ هستند. آنها به نحوی طراحی شده اند که می توانند انرژی الکتریکی مورد نیاز اکثر مدل های لپ تاپ را تامین کنند. این آداپتور های تقریبا و با ولتاژ موردنیاز دستگاه ، همگام سازی می شوند. همراه شارژر همه کاره تعدادی کانکتور متفاوت وجود دارد که سر انتهایی آن از ورودی سوکت 5.5 *2.5 میلیمتر آداپتور چند کاره  پشتیبانی می کند. بعضی از این سوکت ها شامل موارد زیر می شوند :

  1. سوکت تبدیل  5.5*2.5  به 7.4*5.0 mm  برای شارژ بعضی از لپ تاپ های DELL , HP استفاده می شود.
  2. مبدل 5.5*2.5   به 4.5*3.0 میلیمتر که برای شارژ کردن لپ تاپ اچ پی کاربرد دارد.
  3. سوکت تبدیل 5.5*2.5  میلی متر به 6.5*4.4 میلی متر که برای شارژ کردن لپ تاپ سونی کاربرد دارد.
  4. تبدیل کننده 5.5*2.5  میلی متر به کانکتور 5.0*3.0 میلی متر که قادر است اکثر مدل های لپ تاپ سامسونگ را شارژ کند.

دلیل جایگزینی یا خرید شارژر چیست ؟!

از کار افتادن شارژر به طور کامل و یا قطع شدن سیم خروجی ، از شایع ترین دلایل خرید این محصول است. ارتباط مستقیم منبع تغذیه با جریان برق شهر ” با توان بالا ” معمولا آداپتور و شارژر را آسیب پذیر می‌کند. اینها دلایلی هستند که کاربر را برای رفع مشکل شارژ شدن لپ تاپ درگیر می‌کند. البته در بعضی از موارد ، ممکن است شارژر اصلی سالم باشد و کاربر به یک منبع تغذیه ثانویه نیاز داشته باشد . در این مواقع لازم است که از آداپتور شارژ منطبق با دستگاه استفاده کنید . به هر حال : اگر قصد خرید و جایگزینی آنرا دارید، بهتر است قبل از انجام هر اقدامی این مطلب را مطالعه کنید.

نکته مهم برای انتخاب و خرید شارژر نوت بوک یا لپ تاپ

  1. یکی از مواردی که بین انواع آداپتور شارژها شباهت و یا تفاوت ایجاد می کند  ” سرسوکت ” آنها است.  یکسان بودن کانکتور ” شارژر فابریک ” با ” شارژر جایگزین” اهمیت زیادی دارد.
  2. سر سوکت بعضی از شارژر ها از نظر ظاهری شباهت زیادی با جک شارژ لپ تاپ شما دارد. اما یکسان بودن و تطبیق کامل سوکت و کانکتور ، مهم ترین معیار انتخاب شارژر  است.  
  3. مهم ترین مورد قابل توجهه در هنگام خرید :توجه به ” وات خروجی شارژر ” می باشد.  وات خروجی : حاصل ضرب ولتاژ (V و آمپر خروجی شارژر  A است .
  4. بی دقتی و در نظر نگرفتن خصوصیات مهم شارژر مثل  : نوع و میزان جریان خروجی برق ، همچنین عدم توجه به نیاز ( ولتاژ و آمپر دریافتی ) لپ تاپ می تواند  به دستگاه شما آسیب برساند. 

1 – بررسی و تطبیق کانکتور و سوکت 

بررسی کنید که : آیا آداپتور انتخابی شما با شارژر دستگاه تان، از نظر کانکتور تطابق دارد؟ کانکتور شارژر انواع لپ تاپ ، به جز برخی از موارد خاص، معمولا گرد و استوانه ای هستند، بسیاری از این کانکتورها از نظر ظاهر شباهت دارند اما بهتر است بدانید : قسمت های جزئی از کانکتور و یا سوکت ممکن است باهم تفاوت داشته باشند. کانکتور گرد به دو مدل : دارای حفره میانی و دارای سوزن میانی تقسیم می شود.

کاربرد سوکت َآداپتور و شارژر

شارژر لپ تاپ برای اتصال به دستگاه از انواع سوکت های انتقال ولتاژ استفاده می کند. این سوکت ها انواع گوناگونی دارد. آنها از نظر شکل شامل : انواع  گرد و دایره ای ، مدل های چهار گوش و مستطیلی و سایر مدل ها می شوند. برای شناسایی مدل های دایره ای، می توانید قطر داخل و بیرون سرسوکت را بطور دقیق اندازه گیری کنید. معروف ترین کانکتور دایره ای : 2.5 میلیمتر قطر درونی و 5 میلی متر قطر بیرونی دارد. در اینگونه مدل ها ممکن است تفاوت ها و شباهت هایی وجود داشته باشد. . بعضی از کانکتور های دایره ای حاوی سوزن داخلی هستند. اما در بعضی از مدل ها این سوزن درون DC JACK  تعبیه شده است.  بیشترین تنوع کانکتور دربین محصولات شرکت ایسوس مشاهده شده است.

کانکتور های ویژه و جدید

برای برخی از لپ تاپ ها، کانکتور های ویژه ای درنظر گرفته شده است. مثلا بعضی از دستگاه های شرکت لنوو از کانکتور های مخصوص یوگا و USB  اختصاصی استفاده می کنند. یکی از کانکتورهایی که برای انواع تلفن همراه و تبلت ها استفاده شده مدل Micro USB   می باشد. البته از این مدل برای ارتباط شارژر با برخی از لپ تاپ ها نیز استفاده می شود.  امروزه اکثر دستگاه های الکترونیکی از پورت U.S.B TYPE C  استفاده می کنند. با اختراع منبع تغذیه مبتنی بر فناوری شارژ سریع و بنا به نیاز ساختاری آنها، فناوری درگاه یو-اس-بی ( USB ) نسل سوم نیز گسترش یافته است.

لیست انواع کانکتور و سرسوکت  شارژ لپ تاپ :

کانکتور همه کاره , ASUS – LENOVO- Fujitsu – Acer5.5 میلی متر قطر بیرون و 2.5  میلی متر قطر درون
عمدتا برای برند های DELL – HP  رواج دارد.7.4 میلی متر قطر بیرون و 5 میلی متر قطر درون
معمولا برای لپ تاپ های سامسونگ استفاده می شود.5 میلی متر قطر بیرون و 3 میلی متر قطر دورن
اختصاصی برای برخی از لپ تاپ های شرکت لنوو.LENOVO USB – LENOVO YUGA
معمولا با ولتاژ بالا برای محصولات IBM  و لپ تاپ گیمینگ4PIN   دایره ای چهار پین
قابل استفاده برای لپ تاپ دل مدل LATITUDE 4 PIN مدل قدیمی 
به طور اختصاصی برای تعدادی از انواع لپ تاپ HP4.5 میلی متر قطر بیرونی و 3 میلی متر قطر درونی 
برای نوت بوک ها و اولترا بوک های جدید کاربرد داردCONNECTOR USB TYPE C – MICRO USB 
تطبیق کانکتور و سوکت تقریبا الزامی و اجتناب ناپذیر است

2- ولتاژ و آمپر به معنای زندگی یا مرگ وسایل الکترونیکی است

همانطور که قبلا گفتم موضوع مهمی که باید در مورد آن دقت کنید ولتاژ و آمپر آداپتور می باشد. توان خروجی آداپتور جایگزین باید با شارژر سابق دستگاه یکسان باشد. حتا اگر سر کانکتور شارژر لپ تاپ شما با آداپتور دیگر یکسان است قبل از اطمینان در مورد یکسان بودن آمپر و ولتاژ،  آداپتور را متصل نکنید! لپ تاپ های قوی تر و دستگاه هایی که دارای گرافیک دوم هستند به انرژی الکتریکی بیشتری نیازمند هستند. این انرژی از طریق ولتاژ + آمپر ( توان ) تامین می شود. لپ تاپ های گیمینگ جدید و قوی تر از دو منبع تغذیه به صورت هم زمان استفاده می کنند.

به عنوان مثال :

چنانچه لپ تاپ نیاز به: آداپتور ” ۱۹ ولت ۴٫۷ ” آمپر داشته باشد، به جای آن می توان از ” ۱۹ ولت ۶٫۳ ” آمپر استفاده کرد اما نمی توان از آداپتور 19 ولت 3.42 آمپر ( آمپر کمتر ) استفاده کرد زیرا باعث خراب شدن باطری لپ تاپ در بازه زمانی کوتاه می شود. در بسیاری از موارد ممکن است لپ تاپ روشن نشود. بهتر است از آداپتور با ” آمپر خروجی ” پایین تر از حد نیاز لپ تاپ استفاده نکنیم.

بطور خلاصه

ولتاژ  ( V ) به معنای میزان برق مثلا : 19 ولت و یا 19.54 ولت و آمپر  ( A ) به معنای شدت جریان آن مثلا : 5 آمپر می باشد. آداپتوری که به لپ تاپ شما متصل می شود نباید میزان ولتاژ بالاتر از چیزی که برای مدار لپ تاپ در نظر گرفته شده را به دستگاه وارد کند. اگر آداپتور نامناسبی به دستگاه متصل کرده باشید نسبت به میزان ولتاژی که بیشتر از حد مجاز وارد شده استسرعت و نوع آسیب وارده نیز فرق می کند. اگر ولتاژ ( V ) شارژر بالاتر از نیاز لپ تاپ باشد، دستگاه به سرعت داغ کرده و بوی سوختگی از روی برد آن بلند می شود.

زمانی که تصمیم به خرید آداپتور جدید دارید قانون زیر را باید در نظر داشته باشید!

شرایط جایگزینی آداپتور شارژر لپ تاپ به این صورت است که وات خروجی آداپتور باید با نیاز دستگاه شما یک سان باشد . هنگام تهیه آداپتور جدید ، می توان از آداپتور با آمپر خروجی ( کمی ) بالاتر استفاده کرد. البته در صورتیکه ( اتصال آداپتور ) با ایجاد مشکلاتی مثل : هنگ کردن ، پرش تاچ پد یا موس ، اختلالی برای لپ تاپ ایجاد نکند.

3- اندازه آداپتور لپ تاپ چه تفاوتی ایجاد می کند ؟

شاید برای شما سوال باشد که چرا برخی از انواع آداپتور و شارژر ها از نظر اندازه کوچک تر هستند؟ و آیا آداپتورهای بزرگ بهتر از شارژر های کوچک عمل می کنند!؟ در جوا ب این سوال باید بگویم: به طور کلی خیر، ملاک اندازه آداپتور ربطی به کیفیت آن ندارد بلکه به وات خروجی آن بستگی دارد لپ تاپ ها بسته به نوع طراحی و نیاز قطعات سخت افزارشان میزان انرژی که مصرف می کنند متفاوت است این موضوع در سایز و ابعاد آداپتور تاثیر دارد معمولا لپ تاپ های دارای پردازنده قوی تر انرژی بیشتری مصرف می کنند دستگاه های های دارای گرافیک دوم نیز برای کارکردن تجهیزات گرافیکی به درصد بیشتری از انرژی نیاز دارد.

اینکه چرا برخی از شارژر ها کوچک هستند به علت آن است که یا به شارژر بزرگ تر نیازی نیست یا اینکه اساسا آن لپ تاپ و یا نوت بوک ( کوچک و سبک ) طراحی شده است، عمده فضای ساخت شارژر توسط ترانس داخل آن اشغال می شود. البته برای خرید آداپتورهای کوچک و سبک که با نمونه استاندارد ( کارخانه سازنده) تفاوت دارد کمی تردید کنید.

voltaicsystems.com

4- کیفیت و گارانتی محصول

محصولات تقلبی و فیک گاها از نظر وزن با آداپتورهای اصلی و اورجینال شباهت دارند. آداپتورهای اصلی ( اورجینال ) از نظر وزن سنگین تر می باشند. این موضوع بصورت طبیعی اتفاق می افتد زیرا آداپتورهای اورجینال از قطعات زیادی برخوردارند که هر کدام ارزش خاص خود را دارند؛ اما آداپتورهای کپی از نظر وزنی سبک تر هستند و درون آن بیشتر از فلز استفاده شده تا وزن کالای تقلبی به وزن محصول اورجینال نزدیک شود. هنگام خرید شارژر لپ تاپ به اورجینال بودن محصول دقت کنید.

درباره کیفیت ساخت و قطعات ( آداپتور و شارژر )

آداپتورهای اصلی و اورجینال با آداپتور های فیک در بسیاری از موارد از نظر شکل ظاهری کاملا یکسان است. تولید قاب آداپتور نیاز به تکنولوژی و طراحی خاصی ندارد؛ ولی اکثر آداپتورهای اورجینال ” برند شرکت سازنده لپ تاپ و شارژر ” روی قاب آن حک شده است. البته این مورد در آداپتورهای کپی نیز بکار برده می شود. در نتیجه : تشابه ظاهری ” شارژر جایگزین ” با ” شارژر فابریک ” به عنوان معیار ( اصلی یا اورجینال بودن ) کالا محسوب نمی شود.

معایب آداپتور های غیر اصل و نا مرغوب!

چگونه خیال شما بابت خرید شارژر راحت می شود ؟

آنچه که در هنگام خرید آداپتور شارژر لپ تاپ، می تواند خیال شما را از نظر کیفیت محصول راحت کند : گارانتی و ضمانت است. شما با خرید آداپتور شارژر لپ تاپ با ضمانت و گارانتی معتبر، اطمینان خواهید یافت که  : کیفیت و ماندگاری طولانی مدت کالا قابل اطمینان و پیش بینی خواهد بود.همانطور که گفتیم کیفیت ساخت و تولید آداپتورها متنوع است معمولا فروشنده  کالا زمانیکه از کیفیت محصول خود اطمینان داشته باشد  ( حتی اگر کالایش دارای برگه ضمانت نامه رسمی هم نباشد ) خودش  آنرا ضمانت می کند. فروشنده ای که از کیفیت کالای خود اطمینان دارد از اعتبارش خرج می کند تا شما با اطمینان خاطر خرید کنید.

انواع ضمانت و گارانتی آداپتور و شارژر لپ تاپ و نوت بوک 

برخی دیگر از ضمانت ها توسط فروشنده کالا اعمال می شود :

البته ضمانت و گارانتی کالا شرایطی دارد !

 کالاهای الکترونیکیعمر مفید مشخصی دارند و خراب شدن شارژر لپ تاپ در اولین روز استفاده غیر منطقی است اما زود خراب شدن شارژر اگر به علت استفاده ناصحیح و یا صدمات و آسیب های فیزیکی به کالا رخ دهد ، گارانتی را باطل می کند. اینگونه موارد از حیطه گارانتی خارج است  :

آسانترین راه برای فهمیدن مدل آداپتور و شارژر لپ تاپ یا نوت بوک

قبلا در مقاله معرفی پارت نامبر به عنوان معیار سنجش و تطبیق کالا صحبت کرده ام . پارت نامبر بهترین روش فهمیرن مدل شارژر لپ تاپ است. با توجه به کد بین المللی کالا ( پارت نامبر ) شما میتوانید نوع قطعه درخواستی خود بیابید و را فارغ از هرگونه نیاز به اطلاعات دیگر ، قطعه مورد نظر خود را جایگزین کنید. اطلاع از پارت نامبر فواید دیگری نیز دارد. شما را به خواندن مقاله کامل در مورد پارت نامبرها دعوت می کنم

پارت نامبر آداپتور شارژر بعنوان کد بین المللی کالا برای شناسایی آن در نظر گرفته می شود
برای مشخص کردن ولتاژ و آمپر خروجی : عبارات V برای ولتاژ و A برای آمپر روی بدنه یا برچسب شارژر  چاپ شده است. 


لپ تاپ شما اطلاعات شغلی ، سرگرمی و پرونده های مهم شما را قابل حمل و راحت می کند

لپ تاپ خود را می توانید به هر کجا که میروید با خودتان همراه کنید ، چه در خانه کار کنید ، یا اینکه برای تفریح به کافی شاپ یا پارک بروید فرقی ندارد به هرحال یکی از مهمترین لوازم جانبی که می توانید داشته باشید آداپتور لپ تاپ ( شارژر ) یا سیم برق دستگاه است.
اگر باتری تمام شود، رایانه شما برای ادامه کار به برق احتیاج دارد. آداپتور گمشده یا خراب می تواند سرعتتان را به طور جدی کاهش دهد. حتی اگر آداپتور لپ تاپ خود را گم نکرده اید ، ممکن است بخواهید یک شارژر پشتیبان تهیه کنید تا در خانه یا محل کار خود نگه دارید. در اینجا چند مرحله آورده شده است که به شما کمک می کند تا به سرعت آداپتور مناسب لپ تاپ خود را بیابید ، بنابراین می توانید با خیال راحت دوباره به کار و بازی بپردازید.

overstock

نتیجه گیری

فهمیدن مدل دقیق آداپتور شارژر گاهی دردسر ساز هست. اینکه مدل لپ تاپ من توشیبا هست اما شارژرلپ تاپ ایسر که مال دوستمه می تونه( بخاطر شباهت ظاهری ) برای دستگاه من جایگزین بشه اصلا ایده جالبی نیست . مگر اینکه مشخصات فنی این دو منبع تغذیه کاملا یکسان باشه.  هیچ موقع نباید از ظاهر قضاوت کرد و برای خرید شارژر اقدام کرد. شما می تونید از پارت نامبر به مدل واقعی آداپتور خودتون پی ببرید. اینجا باز هم یه نکته مهم پیش میاد. اینکه کارخونه های زیادی از مدل شارژ ر تولید می کنند که کیفیت های مختلفی داره. در نهایت بازهم مهم ترین نکات مربوط به خرید شارژر  مناسب را برای شما لیست کردم.