استفاده صحیح از باتری لپ تاپ | نکات مثبت و منفی را بدانید !

استفاده صحیح از باتری لپ تاپ بسیار با اهمیت است. افزایش طول عمر باتری به منظور برای جلوگیری از خرابی آن، دغدغه ‌ی بسیاری از کاربران است. در اینجا می خواهیم به نکاتی اشاره کنیم که استفاده ایده‌آل از باتری لپ تاپ را برای شما بیان کرده تا بتوانید عمر مفید باتری رایانه را افزایش دهید. باورهای اشتباهی در ذهن برخی از کاربران رایانه های قابل حمل ( لپ‌تاپ – نوت‌بوک یا مک‌بوک ) وجود دارد اما این نکته نظرات در مورد نسل جدید باتری ‌های لیتیومی صدق نمی ‌کند. بنابراین درصدد هستیم که اطلاعات درستی درباره نگهداری از باتری لپ تاپ و حافظه باتری در اختیار شما قرار دهیم .

بهترین روش های کلی برای استفاده صحیح از باتری لپ تاپ

آیا حافظه ‌ی باتری صحت دارد؟

در باتری های شارژی اولیه، استفاده صحیح از باتری لپ تاپ به نوع شارژر کردن مرتبط بود. در دوران باتری های لیتیوم یون به بعد ، اثر حافظه خنثی شد. بر اساس یک باور اشتباه در مورد نگهداری از باتری: اگر شما پیش از شارژ مجدد باتری لپ ‌تاپ ، آن را کاملا تخلیه نکنید یا آن را پیش از شارژ کامل از برق بیرون بکشید به باتری آسیب وارد خواهد شد؛ بدین ترتیب که بخشی از ظرفیت باتری که مورد استفاده قرار نمی ‌گیرد و فراموش می‌شود . بنابراین ظرفیت ذخیره سازی باتری کم می شود. این موضوع در مورد باتری لیتیوم یون ( سلول های گرد استوانه ای ) و باتری لیتیوم یون پلیمر ( باتری های مسطح ) درست نیست ! البته شارژر نا‌منظم باتری را خراب می کند.

اگر قصد دارید باتری رایانه خود را برای مدت طولانی بدون استفاده نگهداری کنید

برای نگهداری از باتری لپ تاپ در طولانی مدت و در حالت بلا استفاده ؛ لازم است شارژ آن را به حدود ۴۰ درصد برسانید. همچنین محل نگهداری باید تا جای ممکن دور از گرما، محیط خشک و تمیز باشد. باتری را می ‌توان در یخچال یا در مجاورت دمای ” بین ۰ تا ۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد ” نگهداری کرد، ولی به‌ شرط اینکه نسبت به رطوبت کاملا عایق‌ بندی شده باشد.

در شرایطی که لپ‌ تاپ بیش ‌از حد داغ نمی‌ شود مانعی برای باقی ماندن باتری در لپ‌ تاپ وجود ندارد

استفاده صحیح از باتری لپ تاپ ؛ دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه برای فضای داخل بدنه دستگاه است. هنگام پردازش ‌های سنگین (دمای بالای ۶۰ درجه) بهتر است باتری را در صورت امکان از لپ ‌تاپ خارج کنید. دشمن اصلی باتری‌ های لیتیومی در زمانی که ۱۰۰ درصد شارژ شده‌ اند باقی ماندن در برق نیست بلکه ایجاد حرارت توسط لپتاپ و اثر گذاری این حرارت بر روی باتری است.

آیا وقتی لپ تاپ به برق مستقیم وصل است باتری را در آوردیم؟

این برای استفاده صحیح از باتری لپ تاپ ، بسته به شرایط می ‌تواند هم درست باشد و هم غلط. به ‌طور کلی متصل ماندن لپ ‌تاپ به منبع برق هنگامی ‌که باتری به ‌طور کامل شارژ شده است هیچ ضرری ندارد؛ چراکه به ‌محض رسیدن سطح شارژ باتری لپ ‌تاپ به ۱۰۰ درصد، ورود الکتریسیته به آن متوقف شده و جریان برق به ‌طور مستقیم به سیستم پاور لپ ‌تاپ هدایت خواهد شد. با این‌ حال باقی ماندن باتری در لپ‌ تاپ هنگام استفاده از منبع برق شهری می‌ تواند یک ایراد داشته باشد که سخت ‌افزار را در معرض حرارت بیش ‌از حد قرار می دهد.

درباره کالیبره کردن باتری لپ تاپ