درباره رمز ارز چیا | CHIA NETWORK COIN

درباره رمز ارز چیا باید گفت که معمولا با نام Chia Network شناخته می‌شود. این ارز دیجیتال جدیدترین رمز ارز شناخته شده در حال حاضر می‌باشد. Chia Network نوعی بلاکچین است که با زبان برنامه نویسی Chialisp نوشته شده . این پروژه در ابتدا توسط Bram Cohen موسس شبکه Bit-Torent پایه گذاری شد. حال بیایید در ابتدا مروری کوتاه بر بیت تورنت داشته باشیم و پس از آن به معرفی رمز ارز جدید چیا بپردازیم و سپس انواع هارد مناسب برای استخراج چیا را به شما معرفی کنیم.

 
BitTorent:

در سال 2001 یک برنامه نویس آمریکایی به نام Bram Cohen ، پروژه‌ای را آغاز کرد که صنعت سرگرمی و تبادلات اطلاعات در وب را تغییر داد. در آوریل 2001 شروع به برنامه نویسی این پروژه با زبان پایتون کرد. Bit Torrent شهرت خود را به دلیل توانایی در به اشتراک گذاشتن سریع فایلهای بزرگ موسیقی و فیلم به صورت آنلاین به دست آورد. با تصویر زیر روش کار این سیستم را متوجه خواهید شد.

تاریخچه Chia

Chia Network توسط Bram Cohen موسس BitTorent در سال 2017  پایه گذاری شد. این بلاکچین یک شبکه جهانی و منبع باز و غیرمتمرکز از رایانه ها خواهد بود که یک سیستم تسویه حساب پرداخت را انجام می دهد و از یک ارز رمزپایه بومی معروف به chia یا XCH استفاده می‌کند. این بلاکچین قصد دارد یک شبکه تسویه حساب رمزنگاری کارآمدتر از بیت کوین یا اتریوم باشد. نمونه ای از توئیت‌های این شخص را مشاهده می‌کنید:

https://twitter.com/bramcohen/status/926503031990112256?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E926503031990112256%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fbtcmanager.com%2Fupcoming-cryptocurrency-chia-aims-to-challenge-bitcoins-throne%2F
https://twitter.com/bramcohen/status/1364667988914311169

سایر ارزهای دیجیتال از منابع کامپیوتر مانند : کارت گرافیک ، RAM و CPU استفاده می‌کنند ؛ ولی Chia با هدف کاهش مصرف برق و انرژی ، از هارد دیسک سیستم استفاده می‌نماید.

در آوریل 2020  نسخه بتا از بلاکچین چیا به طور رسمی منتشر شد. در واقع شروع کار رسمی چیا از آن زمان بود. طبق پیش بینی‌های به عمل آمده و احتمالا میزان استخراج و خرید و فروش Chia تا پایان سال 2021 از بیت کوین و اتریوم پیشی بگیرد.

ورژن 1.0 ارز دیجیتال چیا در 19 مارس 2021 برای سیستم عامل‌های Mac OS و ویندوز منتشر شد. این نسخه از chia به طور رسمی روز جمعه نوزدهم مارس ساعت 14:00   منتشر شد.  وب‌سایت رسمی چیا اعلام کرد که در 6 هفته اول اگر از این نسخه استفاده شود ، جوایز ویژه‌ای را برای استخراج کنندگان این نسخه در نظر گرفته است.

چرا به Chia Network ارز دیجیتال سبز می گویند؟

اگر دقت کرده باشید رنگ لوگوی این ارز دیجیتال ، سبز رنگ است. همچنین تصویر برگ یک گیاه درون لوگوی این رمز ارز وارد شده است. جالب است بدانید که نام چیا از نوعی دانه خوراکی بهره برده است. علت این است که صرفه جویی بسیار بالایی در انرژی دارد . همانطور که گفتیم آنچنان از پردازنده گرافیکی و CPU کار نمیکشد و در عوض شما به چندین ترابایت فضا نیاز دارید. به همین علت است که رنگ لوگوی این ارز دیجیتال سبز رنگ است. همچنین chia network در وب سایتش خود را طرفدار محیط زیست اعلام کرده است.

تفاوت با سایر ارزهای رمز گذاری شده:

آیا نام رمز ارز چیا توجه شما را جلب کرده است؟ اگر شما قبل از این ارز دیجیتال مانند بیت کوین یا اتریوم و موارد مشابه را استخراج کرده باشید ، باید بگوییم که ارز دیجیتال چیا عملکرد کاملا متفاوتی دارد. استخراج سایر ارزهای دیجیتال ، توان پردازشی بالا نیاز دارد و همچنین مصرف برق بسیار بالا می‌باشد. ولی استخراج Chia نیازمند هارددیسک با ظرفیت بالا می‌باشد. بنابراین در مصرف برق و انرژی تا حد بسیار زیادی صرفه جویی خواهد شد. در ابتدا شما باید میزان حافظه‌ای که برای استخراج این ارز دیجیتال در نظر دارید را مشخص کنید و داده‌ها و اطلاعات اضافه را حذف نمایید. بعد از آن باید منتظر بمانید تا این ارز دیجیتال به مرور زمان استخراج شود. این کار شاید مدت زمان زیادی طول بکشد.

روند کار چیا چگونه است؟

هر ارز رمزنگاری شده ، روش خاص خودش را برای تایید معاملات خود دارند. سایر رمز ارزها همانند بیت کوین میزان زیادی از منابع اصلی سیستم مانند پردازنده گرافیکی یا CPU را اشغال می‌کند. این کار باعث می‌شود تا برق و انرژی زیادی مصرف شود. برای استخراج چیا فقط به فضای خالی برای ذخیره سازی نیازمندیم. به گفته Coin Market Cap ، فرایند “اثبات فضا و زمان” از سوی چیا به شرکت کنندگان در شبکه این امکان را می دهد تا نشان دهند که در مدت زمان مشخصی اطلاعات را به صورت فیزیکی ذخیره نمایند.

تمام معاملات بیت کوین با استفاده از یک پایگاه داده به نام بلاکچین توسط شبکه های عظیم رایانه تأیید و ثبت می شوند. به طور معمول این فرآیند برای تأمین انرژی این رایانه ها به مقدار زیادی برق نیاز دارد – برخی تخمین ها تولید دی اکسید کربن استخراج بیت کوین را برابر با نیوزلند می دانند. موسس Chia Network به CNN Business گفت که امیدوار است به زودی chia در صرافی های رمزنگاری ، از جمله Coinbase ، صرافی ارز دیجیتال که در آوریل منتشر شد ، وارد شود.

برای استخراج ارز دیجیتال چیا به چه سخت افزاری نیاز داریم؟

برای استخراج ارزهای دیجیتال قدیمی همچون اتریوم شما به پردازنده گرافیکی قوی نیاز دارید و زمانی که سایت مورد نظر را بر روی کامپیوتر شخصی خود اجرا کنید ، استخراج به طور خودکار انجام خواهد شد.

برای استخراج چیا به زمان نیاز داریم و همان طور که توضیح دادیم ، حدود 68 روز طول می‌کشد تا 91 بلوک چیا استخراج شود. همچنین نیاز مند فضای ذخیره سازی بالایی هستیم. برای ذخیره هر واحد 101.4 گیبی بایتی chia به 305 گیبی بایت فضای خالی احتیاج داریم. بنابراین توصیه ما به شما خرید هارد دیسک ظرفیت بالا می‌باشد.

برای استخراج این ارز دیجیتال با یک پردازنده گرافیکی معمولی و یک RAM چهار گیگابایتی کار شما انجام می شود و مهمترین موضوع برای استخراج چیا ( هارد دیسک قدرتمند ) می باشد.

Bit Torent

برای استخراج چیا چه مقدار فضا احتیاج است؟

یک هارد دیسک 10 ترابایتی حدودا برای ذخیره 91 بلوک استاندارد Chia مورد نیاز است. فضای تقریبی هر بلوک چیا تقریبا حدود 101.4 گیبی بایت است. شاید شگفت‌آور باشد ولی شما باید برای استخراج ارز چیا از هارددیسکهای چند ترابایتی استفاده کنید. به هرحال هر 91 بلوک چیا طی 68 روز در هارد دیسک 10 ترابایتی شما ذخیره می‌شود. همچنین در طی مراحل مختلف ChiaNetwork نوعی چالش ایجاد کرده و ممکن است شما برنده آن چالش باشید. میزان جایزه بسته به شرایط متفاوت است.

کدام هارد دیسک برای استخراج رمز ارز چیا مناسب است ؟

همانطور که گفته شد، برای استخراج رمز ارز چیا به استفاده از هارد دیسک های ظرفیت بالا نیاز داریم . یکی از بهترین‌های هارد دیسک برای استخراج ارز دیجیتال چیا ، هارد دیسک SEGATE EXOS STORAGE می باشد که دوتا از سری های معروف آن ، سری X و سری E هستند. حال به معرفی کوتاهی از این هارد دیسک‌ها می‌پردازیم:

Seagate Exos :

شرکت سیگیت (Seagate Technology PLC) شرکت آمریکایی فعال در تولید حافظه‌های ذخیره سازی هست که فعالیت خود را از سال ۱۹۷۹ تحت عنوان Shugart Technology شروع کرد. سیگیت امروزه محصولات متنوعی را در حوزه‌ی ذخیره‌سازی به بازار عرضه می‌کند. در دسته‌ی محصولات تجاری و سازمانی، آن‌ها انواع دستگاه های ذخیره‌سازی مانند هارددرایو و درایوهای SSD را برای سرورها و دیتاسنترها تولید می‌کنند. در دسته‌ی مصرف‌کننده، سیگیت محصولات متنوعی برای کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ به بازار ارائه کرده . محصولات شرکت سیگیت نیازهای بازار در رسته سیستم های حفاظتی و دوربین‌های فیلم‌برداری، کنسول‌های بازی و ارائه انواع راهکارهای ذخیره‌سازی را برای کسب‌وکارها ارائه می‌کند. این موارد شامل پشتیبان‌گیری آنلاین و راهکارهای حفاظت و بازگردانی از داده می‌شود.

هارد دیسک Seagate EXOS Enterprise

آموزش استخراج ارز چیا در ویندوز ، مک و لینوکس

در ابتدا شما باید نسخه نرم افزار Chia Blockchain مربوط به سیستم عامل خودتان را نصب کنید. برای راحتی کار شما دوستان گرامی لینک دانلود این نرم افزار برای انواع مختلف سیستم عامل را فراهم کردیم. شما می‌توانید با کلیک بر روی هر کدام از دکمه‌های زیر ، نسخه مورد نظر را دانلود و نصب نمایید .

بیشتر بخوانید : آموزش استفاده از استخر HPOOL برای استخراج ارز چیا

آموزش نرم افزار Chia Blockchain

برای شروع کار باید یک حساب کاربری داشته باشید. زمانی که نرم افزار را اجرا کردید ، در پنجره نمایش داده شده ، گزینه Create New Private Key را انتخاب نمایید. با انتخاب این گزینه ، برای شما یک کیف پول جدید و یا به اصطلاح Wallet ساخته می‌شود.

نکته ایمنی :

کلید ایجاد شده را در یک مکان امن ذخیره کرده و در اختیار هیچ‌کس قرار ندهید. چون تمامی بلوک‌های استخراج شده در کیف پول شما ذخیره می‌شود.

بعد از کلیک روی گزینه توضیح داده شده ، به صفحه زیر هدایت خواهید شد:

پس از آن NEXT را از پایین صفحه انتخاب کرده تا بتوانید از نرم افزار استفاده کنید. اگر Windows Defender Firewall درخواست دسترسی کرد، گزینه Allow access را بزنید. سپس به صفحه اصلی که Full Node نام دارد، بروید. شما می‌توانید این گزینه را در تصویر زیر مشاهده کنید.

اولین کاری که این نرم افزار انجام ‌می‌دهد ، همگام سازی بلوک‌هاست. این کار حدودا 2 ساعت طول می‌کشد. زمان همگام سازی، هر دو عدد 1344 و 47773 تغییر می‌کنند. پس از اتمام همگام سازی، status شما به حالت Synched در می‌آید. این حالت در تصویر زیر قابل مشاهده هست.

در این قسمت هارد شما نیاز به پلات بندی خواهد داشت. ما یک مقاله در مورد پلات بندی هارد برای استخراج ارز چیا آماده کرده ایم. ادامه آموزش استخراج رمز ارز چیا در همین مقاله بروز رسانی خواهد شد. به دلیل جدید بودن این موضوع ، روز به روز مطالب جدیدتری در مورد چیا دریافت می‌کنیم. مرتب به این مقاله سر بزنید تا با جدیدترین مطالب در مورد ارز دیجیتال چیا با خبر شوید.

در چند ماه اخیر یک HARD FORK از چیا به نام CHIVES معرفی شد. این بلاک چین از بخش متن باز CHIA NETWORK الگو برداری کرده است. سکه های این رمز ارز با XCC شناخته می‌شوند. لازم به ذکر است که این چیا فورک وابسته به چیا نبوده و به صورت مستقل عمل می کند و سود به دست آمده از آن نسبت به چیا 3 برابر است. تیم تحقیق و توسعه پارتاکو درمورد این موضوع مقاله ای آماده کرده که با کلیک بر روی قسمت تغییر رنگ داده شده می‌توانید در مورد این ارز دیجیتال جدید اطلاعات کسب کنید.

آخرین بروزرسانی : 9 آبان 1400