خانه های هوشمند و تجهیزات مرتبط

امروزه ما در دنیایی زندگی میکنیم که تکنولوژی پایه ثابت ودائمی آن است و اکثر وسایلی که استفاده می کنیم اثری از تکنولوژی دارند. در دنیایی که هر روز کلمات جدید در زندگی ما جا خوش می کنند شاید کلمه ی خانه ی هوشمند را شنیده باشید. با شنیدن نام خانه ی هوشمند چه چیزی در ذهنتان یاد آور میشود؟ در این مقاله سعی کرده ایم که شمارا با این خانه ها و چگونگی کارایی آن آشنا کنیم

معرفی تجهیزات و نحوه عملکرد خانه های هوشمند

این روزها در اکثر خانه ها اثری از این خانه های هوشمند وجود دارد؛ مثلا تایمر اجاق گاز،ساعت های زنگ دار، درهای اتوماتیک و… بخشی از لوازم خانگی هوشمند هستند. خانه ی هوشمند به زبان ساده یعنی خانه ی مدرنی که وسایل برقی در آن به وسیله یک سیستم مرکزی تنظیم شده است. این سیستم باعث کاهش هزینه مصرف انرژی شده و افزایش ایمنی و آسایش را به وجود می آورد . شما در خانه هوشمند کنترل وسایل خود را در هرکجای خانه و یا حتی اگر در آن سر دنیا باشید در اختیار دارید.

خانه هوشمند به معنای واقعی کلمه هوشمند است و حتی می تواند با عادت های شما مطابقت کند. حالا شاید برایتان جالب باشد که بدانید خانه هوشمند چگونه کنترل و مدیریت می شود. برای اینکه یک خانه ی هوشمند داشته باشید، باید ابتدا زیر ساخت ها و لوازم اولیه آن را تهیه و اجرا کنید. این زیرساخت ها با شبکه های بی سیم و غیر بی سیم به یکدیگر متصل شده و کنترل می شود در ادامه شما را بخش های مهم ساختاری و بخشی از تجهیزات خانه هوشمند آشنا می کنیم. البته به عنوان مثال ، میتوان به سیستم هوشمند کنترل روشنایی اشاره کرد که در صورت حضور چراغ ها روشن، و درهنگام خروج و ترک محیط به صورت خودکار خاموش میشود.

اشاره ای به قسمت های مختلف خانه هوشمند

خانه هوشمند بخش های مختلفی دارد . با توجه به اینکه این بخش ها با هم مرتبط هستند لازم است که بصورت کامل و هماهنگ عمل کنند. اولین و مهم ترین آنها قلب سیستم هوشمند یعنی همان کنترل کنندۀ مرکزی است. تمام اجزای این خانه ها از طریق کنترل کنندۀ سانترال در ارتباط هستند و همه فرمان ها از طریق آن برای بقیه ی ابزار های خانه ارسال می شود. این دستگاه مثل سیستم های حرارتی و حسی و مرکزی بدن عمل می کند. در ابتدا همه اطلاعات را از تمام خانه دریافت کرده و پس از تحلیل ، پاسخ مناسب با عملکرد را ارسال می کند.


پروتکل های ارتباطی به عنوان رابط بین بخشهای مختلف عمل می کند

برای اینکه بخش های مختلف خانه بتوانند با هم و با کنترل کننده ی مرکزی ارتباط بگیرند نیاز به راه های ارتباطی مشخص و تعریف شده دارند. پروتکل های ارتباطی در مسیر استاندارد قرار گرفته است. همچنین برای تمام بخش های سیستم تعریف شده است تا بتوانند اطلاعات را بین خود جا به جا کنند. این مسیر های ارتباطی به صورت بی سیم و با سیم هستند.

رابط های کاربری

کابران با استفاده از رابط های کاربری با خانه ارتباط میگیرند. این ابزارها ریموت کنترل کننده هوشمندی هستند که جایگزین تمام ریموت ها و کلید های ( سابق ) خانه می شوند . شما به کمک این ابزار ها می توانید به خانه فرمان بدهید یا برنامه های ساده و حتی مرحله به مرحله را اعمال کنید.

سنسور ها

سنسورها ، ابزار هایی هستند که به مواردی مثل نور، دما، رطوبت و یا حتی وجود دود و گرد و غبار حساس هستند. سیستم با کمک گزارش هایی که به وسیله این سنسور ها جمع آوری و ارسال می شود برای سیستم کنترل کننده مرکزی ، امکان اعمال سناریو های تنظیم و برنامه ریزی شده را فراهم می کند. مثلا با افزایش دما سیستم سرمایش روشن می شود .

عملگرا ها

عملگر ها از اجزای سیستم های هوشمند هستند که البته کارکرد های جالبی دارند. مثلا باز کردن درب پارکینگ و یا حتی حرکت موتور های پرده برقی ، روشن شدن پمپ تصفیه استخر و… به عهده این بخش است. عملگراها ( به زبان ساده ) حرکت دهنده هایی هستند که فرمان های صادر شده را اجرا می کنند. آنها به سیگنال کنترل و منبع انرژی نیاز دارند. سیگنالهای کنترل نسبتا کم هستند و ممکن است ولتاژ جریان الکتریکی یا فشار پنوماتیک ، هیدرولیک یا حتی نیروی انسانی باشد. عملگر ها در سیستم هوشمند از رله ، دیمر، و فرمان های برنامه نویسی برخودار هستند که با کمک ترموستات، شیر برقی ، موتور پرده برقی ، برد الکترونیکی سیستم های سرمایش-گرمایش ، سیستم های صوتی و تصویری ، قفل بی سین و … دستورات صادر شده از مغز خانه هوشمند را اجرا میکنند.

نرم افزارخانه هوشمند برای لپ تاپ

اگر بدانید برای کنترل تجهیزات خانه های هوشمند می توانید از کامپیوتر و یا لپ تاپ خودتان استفاده کنید قطعا خوشحال خواهید شد. نرم افزار های متعددی برای کنترل خانه های هوشمند وجود دارد که از طریق موبایل و کامپیوتر قابل استفاده است. لپ تاپ شما می تواند کنترل خانه شما را بدست گیرد . اینکار برای لپ تاپ و در کنار همه وظایفش از طریق نرم افزار های مخصوص در دسترس است. نرم افزار دوموتیکز می تواند همه این وظایف را بخوبی انجام دهد.


زندگی در دنیای امروز بسیار متفاوت شده است. پس منقطی است که تا حد توان خانه هایمان را هوشمند سازیم تا بتوانیم از مزایای آن برخودار شویم. در آینده نزدیک درباره خانه های هوشمند بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بروز رسانی در آینده نزدیک …